New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 445
  • Views Views: Views 22K
Taktisk analyse tråd
Længe leve Drillo-bold!
Det kan foregå på andre måder end en lang høj bold.

Jeg har ikke tallene i hovedet, men under Guardiola var Barcelona det hurtigst hold til dels at generobre, dels at bringe bolden videre op i feltet. Det var med typer som Xavi, Inieste or Messi. Faktisk solgte de Zaltan med et kæmpe tab fordi han ikke passede ind som en stor angriber.

Jeg har ikke tallene i hovedet, men under Guardiola var Barcelona det hurtigst hold til dels at generobre, dels at bringe bolden videre op i feltet. Det var med typer som Xavi, Inieste or Messi. Faktisk solgte de Zaltan med et kæmpe tab fordi han ikke passede ind som en stor angriber.
Hehe, det er jeg helt med på. Den bagvedliggende tanke er jo den samme som Drillo (ram modstanderne hurtigst muligt, mens de er ude af balance), men det kan udføres på mange forskellige måder. Drilllo valgte så den ekstrem, hvor man også fjernede risikoen ved sit eget opspil fra ligningen, mens Guardiola m.fl. gik lidt i en anden retning:)

Hehe, det er jeg helt med på. Den bagvedliggende tanke er jo den samme som Drillo (ram modstanderne hurtigst muligt, mens de er ude af balance), men det kan udføres på mange forskellige måder. Drilllo valgte så den ekstrem, hvor man også fjernede risikoen ved sit eget opspil fra ligningen, mens Guardiola m.fl. gik lidt i en anden retning:)
Jeg tror fremtiden bliver 6ere der minder om Mads Emil Madsen og Kristian Arnstad. Folk der har fysik, men samtidig en virkelig god pasningsfod. Samtidig tror jeg indlægsspillet bliver meget mere vigtigt end vi ser nu.

Jeg tror fremtiden bliver 6ere der minder om Mads Emil Madsen og Kristian Arnstad. Folk der har fysik, men samtidig en virkelig god pasningsfod. Samtidig tror jeg indlægsspillet bliver meget mere vigtigt end vi ser nu.

Ja NP-typen bruges mindre og mindre.

Men en spiller som Jønsson har både fysik, og en god pasningsfod - såvel som noget af det NP også har ift at bryde spillet for modstander generelt.
Så jeg ønsker en mellemting - og håber vi gør det til sommer.

Nu er jeg jo Arsenal-fan - og Arsenal bruger 6'ere som spilfordelere også - såvel som at droppe ned til forsvaret som NP (når Declan Rice spiller der) - og alle 6'erne kan spille 8'ere også, og man bruger 2 som så kan veksle.

Og det er der jeg synes vi skal tilbage til - ligesom da vi havde Amini - og en 6'er, hvor Amini deltog i meget af det arbejde, men også kunne bryde igennem med bolden selv til tider, og fordele efter erobring. At spille med Arnstad er fint. Men beder man ham om at spille NP-rollen - så går det ligesom med Yakob og MEM dernede frygter jeg. Det vil koste mål og kort. Vi skal ikke spille med Arnstad bag 2 offensive 8'ere i Anderson/MEM i de store kampe synes jeg.

Det bølger vel lidt frem og tilbage og når spillet bevæger sig for langt i den ene retning, er der nogen der har succes med at bevæge sig i den anden. I en periode ledte alle jo efter deres egen version af Pirlo. Så vandt Makalele-typerne frem osv.

Hvis alle begynder at spille med små tekniske spillere er der nogen som vil finde succes med at spille fysisk med nogle store brød. Og omvendt.

Man kan i øvrigt godt sætte et ret godt argument op om, at der er værdi i at gå modsat den generelle tendens. Hvis alle jagter 6-er typer a la MEM og Arnstad, kan man få mere værdi for pengene ved at gå med en NP-type. Men det kræver at man har en træner/klub, der er dygtig og fleksibel nok til at justere sin spillestil løbende.

Nu er dynamikken i NFL noget anderledes, men Bill Bellichik brugte præcis den tilgang til at skabe 20 års uhørt succes med New England Patriots. Han var dygtig nok til at skabe makro-tendenser i ligaen, og når de andre så kopierede ham, skiftede han holdets spillestil, så den udnyttede svaghederne ved den stil han selv havde skabt. Og kunne derfor også finde værdi på transfermarkedet ved at gå efter spillere, som havde mindre attraktive egenskaber i de andre holds øjne.

Man kan i øvrigt godt sætte et ret godt argument op om, at der er værdi i at gå modsat den generelle tendens. Hvis alle jagter 6-er typer a la MEM og Arnstad, kan man få mere værdi for pengene ved at gå med en NP-type. Men det kræver at man har en træner/klub, der er dygtig og fleksibel nok til at justere sin spillestil løbende.

Nu er dynamikken i NFL noget anderledes, men Bill Bellichik brugte præcis den tilgang til at skabe 20 års uhørt succes med New England Patriots. Han var dygtig nok til at skabe makro-tendenser i ligaen, og når de andre så kopierede ham, skiftede han holdets spillestil, så den udnyttede svaghederne ved den stil han selv havde skabt. Og kunne derfor også finde værdi på transfermarkedet ved at gå efter spillere, som havde mindre attraktive egenskaber i de andre holds øjne.
Ja, det er altid svært at sammenligne på tværs af sportsgrene. Efter 5-7 år begyndte veteranter at vælge Patriots til på minimumslønninger i jagten på en ring. Men vejen dertil var imponerende flot, og bliver nok aldrig gentaget.

Når der er sagt,så var det lidt dét jeg prøvede at illustrere mig, at trenden ville gå mere på at få smarte/dygtige/pragmatiske trænere. Man kan begynde at spille anderledes, og dermed få fordele på den måde.

Jeg er ikke sikker på, at man outsmarte andre så meget på spillere længere som man kunne før. Dette kunne, som jeg nævnte i en anden tråd, også være årsagen til, at man fyrer Chefscouten og måske lader andre stå for det overordnede ansvar.

Så kan man måske outsmarte på træner og stab. Det tror jeg der er en case i.

En baggrunds tråd om mulige årsager til Priske blev fyret i Feyenoord. Pointen og hvorfor jeg poster i denne tråd, er at, strategi indenfor spillefilosofi, taktik og trænertype er vigtige.
Selvom jeg til tider, er dybt frustreret over hvor lavt et teknisk bundniveau, vi stadig kan have, Uwes imo lidt for konservative tilgang også taktisk, så må jeg rose ledelsen for at hente en træner, som er en videreudvikling fra David (top og bundniveau er højere og spillet er generelt noget bedre) og ledelsen ikke gik helt over i den anden grøft trods Davids sidste katastrofale sæson.
Det forsømte Feyenoord og jeg håber, når Uwe skal erstattes, at vi igen ser en videreudvikling og ikke revolution.
Det kan både være sportsligt farlig og økonomisk dyrt.

“They fly at you” som en forpustet Rooney sagde efter de fik prygl i CL finalen på Wembley.

En baggrunds tråd om mulige årsager til Priske blev fyret i Feyenoord. Pointen og hvorfor jeg poster i denne tråd, er at, strategi indenfor spillefilosofi, taktik og trænertype er vigtige.
Selvom jeg til tider, er dybt frustreret over hvor lavt et teknisk bundniveau, vi stadig kan have, Uwes imo lidt for konservative tilgang også taktisk, så må jeg rose ledelsen for at hente en træner, som er en videreudvikling fra David (top og bundniveau er højere og spillet er generelt noget bedre) og ledelsen ikke gik helt over i den anden grøft trods Davids sidste katastrofale sæson.
Det forsømte Feyenoord og jeg håber, når Uwe skal erstattes, at vi igen ser en videreudvikling og ikke revolution.
Det kan både være sportsligt farlig og økonomisk dyrt.
Enig og det har også været et af vores store problemer i det her århundrede. Det har virket, som om man altid gerne ville gå efter det "hotteste" trænernavn man kunne få fat i, uagtet at det krævede store ændringer af spillertruppen at implementere trænerens spillestil. Fra Åkebys store håndbevægelser (og mund) til det ydmyge hårde arbejde i Ove P. - videre til Erik Rasmussens legende fodboldfilosofi og så et hårdt træk i bremsen tilbage til arbejdsmanden Peter Sørensen. Videre til eksperimentet, unge Fredberg og så pludselig possession-fodbold med Wieghorst. Egentlig utroligt at vi lykkedes med at rykke op. Så en ny fantast i Riddersholm, som bare ville have bedre spillere end han havde og i apati(?) tyede til den lange Duncan-bold. Totalt manglende realitetssans i forhold til hvor vi var og der var intet bundniveau. Det kom så med David, som virkelig gik tilbage til AGF-dyderne med hårdt arbejde og stram organisation. Og der gik det måske op for ledelsen, at der opstod en symbiose med det århusianske fodboldpublikum. Vi vil se fight, men vi vil selvfølgelig også gerne se bedre fodboldspillere der kan levere spillestilen. Og der har Rösler leveret fortsættelsen på den kurs og gjort os mere boldbesiddende end vi var under David, uden at dyderne er kastet væk.

Jeg forstår ikke behovet for at nedgøre Glen R. Hverken fra det emotionelle perspektiv, eller fra et sagligt udgangspunkt, baseret i resultaterne.

Resten er jeg enig i.
Egentlig synes jeg at Glen er en ok træner, men han var et mismatch til os på daværende tidspunkt. Der fandtes nogle urealistiske ambitioner i klubben, som Glen måske bare tog på sig, men det lykkedes aldrig at få etableret en spillestil der passede til den trup vi havde, trods virkelig mange udskiftninger efter Glens ønske.

Egentlig synes jeg at Glen er en ok træner, men han var et mismatch til os på daværende tidspunkt. Der fandtes nogle urealistiske ambitioner i klubben, som Glen måske bare tog på sig, men det lykkedes aldrig at få etableret en spillestil der passede til den trup vi havde, trods virkelig mange udskiftninger efter Glens ønske.
Jeg er helt uenig.
Glen virkede som en - sikkert flink - fuldstændig tom skal.
Jeg har aldrig hørt flere tomme management floskler end under Glen.
Det var virkelig om at være nysgerrig på, at lægge skinnerne mens vi kørte på vores fælles rejse osv osv 🤮

Jeg er helt ligeglad med hvad Glen brugte af konsulentsprog osv. Når man forventes at levere som sub-tophold med forkølet budget, er man sat op til fiasko fra start. Men han leverede fint ud fra forudsætningerne.

I min bog har det været lange seje træk, for at bruge en anden floskel. Økonomisk er klubben styrket år for år. Trænerne er ansat meget ud fra hvem der var 'hot' i perioden, og dermed også med skiftende fokus. Men de er alle kommet med ok cv og har gjort deres bedste.

Trænerens opgave har været at gøre dit til at styrke klubben, så i morgen bliver bedre end i dag.

Ove P leverede et solidt fundament, efter en alt for spændende oprykning.

Erik blev bragt ind. Skiftet i stil er ledelsens beslutning, han står på mål for sin stil. Han efterlod en (vildt hård og nærmest urimelig) nedrykning og dermed et 'FAIL'! som træner.

Peter Sørensen sikrede overlegen oprykning (med overlegent mandskab ) og stabilisering, det er klart bestået. Men holdet kollapsede totalt under ham, der er et stort Fail.

Nedrykningen er på ledelsen. Elendig beslutning om at lade PS fortsætte i foråret, for at fyre ham to kampe inde. Og samtidig køre uden angribere.

Wieghorst sikrede oprykning og stabilisering, klart bestået.

Glen stabiliserede yderligere. Ingen flirt med nedrykning, talentudvikling og to ture i Parken. Klart bestået, med pil op.

David overtog og leverede fabelagtigt med fabelagtig trup. Faldt med svækket trup og røg i frit fald med performance til nedrykning, men overlevede på andres nåde. Der er - i hvert fald sidste del - kæmpe fail (man skal huske på hvordan man vurderer Peter Sørensen).

Uwe overtog et hold i komplet opløsning, men heldigvis stadig som Superligahold. Og fik noget rigtigt godt ud af det.

Så i min vurdering har en række trænere leveret fint, mens nogle har sat klubben væsentligt tilbage. Og det baserer jeg min vurdering ud fra.

Andre har andre kriterier, som størrelsen på nederlagene, udtalelser i pressen, eller fornemmelsen i visse perioder, osv.

Mine kriterier fungerer glimrende for mig, mens andre fungerer for andre. Men jeg kan ikke se Glen som andet end i hvert fald bestået.

Jeg er helt ligeglad med hvad Glen brugte af konsulentsprog osv. Når man forventes at levere som sub-tophold med forkølet budget, er man sat op til fiasko fra start. Men han leverede fint ud fra forudsætningerne.

I min bog har det været lange seje træk, for at bruge en anden floskel. Økonomisk er klubben styrket år for år. Trænerne er ansat meget ud fra hvem der var 'hot' i perioden, og dermed også med skiftende fokus. Men de er alle kommet med ok cv og har gjort deres bedste.

Trænerens opgave har været at gøre dit til at styrke klubben, så i morgen bliver bedre end i dag.

Ove P leverede et solidt fundament, efter en alt for spændende oprykning.

Erik blev bragt ind. Skiftet i stil er ledelsens beslutning, han står på mål for sin stil. Han efterlod en (vildt hård og nærmest urimelig) nedrykning og dermed et 'FAIL'! som træner.

Peter Sørensen sikrede overlegen oprykning (med overlegent mandskab ) og stabilisering, det er klart bestået. Men holdet kollapsede totalt under ham, der er et stort Fail.

Nedrykningen er på ledelsen. Elendig beslutning om at lade PS fortsætte i foråret, for at fyre ham to kampe inde. Og samtidig køre uden angribere.

Wieghorst sikrede oprykning og stabilisering, klart bestået.

Glen stabiliserede yderligere. Ingen flirt med nedrykning, talentudvikling og to ture i Parken. Klart bestået, med pil op.

David overtog og leverede fabelagtigt med fabelagtig trup. Faldt med svækket trup og røg i frit fald med performance til nedrykning, men overlevede på andres nåde. Der er - i hvert fald sidste del - kæmpe fail (man skal huske på hvordan man vurderer Peter Sørensen).

Uwe overtog et hold i komplet opløsning, men heldigvis stadig som Superligahold. Og fik noget rigtigt godt ud af det.

Så i min vurdering har en række trænere leveret fint, mens nogle har sat klubben væsentligt tilbage. Og det baserer jeg min vurdering ud fra.

Andre har andre kriterier, som størrelsen på nederlagene, udtalelser i pressen, eller fornemmelsen i visse perioder, osv.

Mine kriterier fungerer glimrende for mig, mens andre fungerer for andre. Men jeg kan ikke se Glen som andet end i hvert fald bestået.
To ture i Parken under Glen?

Vi tager den en gang til. ER var en fiasko, fordi han ikke passede sit arbejde, den er virkelig ikke længere. Du skriver alle gjorde deres bedste, ja men undtagen manden som hellere lod sin pik styre sit liv end passe det arbejde, han fik en ganske høj løn for.

Det med at skifte træner efter hvad der lige er hot, uden at skele til hvor klubben er og hvilken trup man har og uden at have overvejet hvilken spillestil man vil have forbinder jeg trods alt mest med tidligere ledelser. Der er dog også sket en udvikling de sidste 10 år, hvor man har sporet sig ind på hvad man vil. Der er sket et stort skift fra Wieghorst, men han blev hentet som et krav fra JN og med et formål om også at gøre det nemmere at sælge en emission. I den forstand lykkedes han om ikke andet, men spillestilen passede meget dårligt til klubben og de spillere der var til rådighed.

Glen lugter måske lidt af hot fordi han var blevet mester med FCM, men jeg tror lige så meget det handlede om at han var kommet op fra ungdomsafdelingen der og at man ønskede en der kunne udvikle andre ting omkring holdet. Jeg er egentlig ikke i tvivl om det faktisk lykkedes mange måder. Resultatmæssigt var det samlede resultat også en stabilisering og vi fik en pokalfinale med, men jeg tror måske ikke han og JN fungerede så godt sammen og så tror jeg klubben havde svært ved at leve med de ekstreme udsving selvom det samlede resultat var OK.

David var hot i den forstand at han havde ført Lyngby til nogle overraskende bronzemedaljer, men også udtryk for at man konstaterede at typen Glen ikke rigtig passede, der var brug for lidt mere power og at bunden ikke måtte falde ud af holdet mere.

Jeg tror så David endte med at levere på nogle punkter som fremtoning og stil som passede endnu bedre til klubben end man måske havde forudset. Man har kunnet konstatere, at der kunne skabes en fantastisk forbindelse til fansene og at det var gavnligt at have en med lidt mere modstandskraft overfor medierne så JN efterhånden kunne træde lidt i baggrunden.

Uwe ligner på mange måder en naturlig fortsættelse af David og et enkelt trænerskifte er selvfølgelig ikke nok til at bevise at man altid vil kunne finde ud af det, men at han kunne overtage et hold der var faldet fra hinanden og så hurtigt stabilisere det viser ledelsen en klar til fordel ved ikke at skulle starte helt forfra. Det er naturligvis også viden CV må antages at have allerede. Over tid skal der selvfølgelig ske en yderligere udvikling, det skal passe til klubben og den udvikler sig på alle mulige andre måder, så vi kan godt ende med en lidt anden type, men jeg tror man har konstateret at den aggressive, fremadrettede og direkte spillestil (dyderne som SteenA kalder det ovenfor) passer godt til klubben og så skal vi selvfølgelig gøre det bedre og bedre med bedre og bedre spillere.

Vi tager den en gang til. ER var en fiasko, fordi han ikke passede sit arbejde, den er virkelig ikke længere. Du skriver alle gjorde deres bedste, ja men undtagen manden som hellere lod sin pik styre sit liv end passe det arbejde, han fik en ganske høj løn for.
Prølihørher eggå.

Når jeg opstiller en præmis om at vurdere ud fra det leverede, så er det ligegyldigt om man var Josef Fritzl, Jørgen Varnæs eller hvem man kan finde på at nævne. Jeg vurderer de sportslige resultater.

Prølihørher eggå.

Når jeg opstiller en præmis om at vurdere ud fra det leverede, så er det ligegyldigt om man var Josef Fritzl, Jørgen Varnæs eller hvem man kan finde på at nævne. Jeg vurderer de sportslige resultater.

Men vi rykkede ned, så vurderet på det sportslige var ER en kæmpe fiasko. Vel en af de største vi har oplevet i nyere tid, og det siger ikke så lidt.

Back