New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 8K
  • Views Views: Views 543K
Transfervindue Sommer 2026
Mit eget lille forsøg med at sætte det op som Thomas K:

MM: Hedenstad - Hansen
VCB: Kahl - Camara
CB: Tingager - Abbew
HCB: Røsler - Callø - Mølgaard
VWB: Emmery - Kristjansson
HWB: Links - Carstensen - Andersen - Grantzau
CDM: Knudsen - Jønsson - Poulsen - Sengooba
CM: Yakob - Solbakken - Haugstrup
VOM: Arnstad - Anderson - Gyamfi
HOM: Bech - Jørgensen
ANG: Serra - Bogere

Så er det sat op uden gengangere, men man skal også huske at flere spillere kan dække andre positioner.

Det eneste sted jeg ser behov for forstærkning er på ANG og evt. CB (hvis man ikke vurdere at AJ er god nok). Jeg ser ikke behovet for Højer. Derudover skal man selvfølgelig vurderer hvorvidt Poulsen, Yakob og Solbakken bliver spilbare, wllers skal der lejes noget centralt.

Medmindre Tingager er alvorligt og langvarigt skadet, så har jeg svært ved at se os hente en midterforsvarer til den centrale position.

Strategien er, at bredden så vidt muligt skal udgøres af talenter. Camara har efter min opfattelse (som jeg har læst det) overrasket særdeles positivt på den centrale position, og Callø samt JJA (hvis han bliver i klubben) kan også spille den. Hvis Tingager ikke er skadet tror jeg man satser på at bruge Camara som aflastning på positionen i efteråret.

For mig at se er det i bagkæden klart mest akutte behov en rotationsspiller til Kahls position. Jeg er med på, at Rösler fint kan spille positionen, men det vil givetvis være på en helt anden måde end Kahl.

Jeg håber og tror fortsat på Højer. Vi har ikke længere brug for en reserve på VWB, men det er en fordel, at han også kan dække den position. Så kunne holddybden være således:

HCB: Rösler, Callø, (JA), (JJA), Storch
CB: Tingager, Camara, (Callø), JJA
VCB: Kahl, Højer, (Rösler), (Camara)

HWB: Links, Carstensen, JA, (Anderson)
VWB: Emmery, (Links), (Højer), (Anderson)

Men det afhænger naturligvis af, hvor stor tiltro man har til Camaras og Calløs nuværende niveau.
Camara har svært ved at styre et forsvar. Han taler dårligt engelsk. Af samme årsag spillede han venstre stopper hele sidste sæson for U19. Her soillede Storch centralt, selvom han wr klart bedste på højre stopper. Det kan gå i en kamp hvor han bare losser væk, men det kræver tydelig kommunikation at styre et forsvar, så jeg er klart på en CB istedet for at kaste penge efter Højer, og så bruge Camara som backup for Kahl.

God pointe.
Mange af os er jo vokset op med en libero i 3-5-2, som samtidigt var en general i forsvaret.

Jeg har tillid til, at trænerteamet kan vurdere om Colin/AJ/Callø/Storch/Camara har de egenskaber, der skal til for at spille den centrale stopper eks. 5-10 kampe om året i en sæson med europæisk fodbold.
Umiddelbart vil jeg synes at det er mere enkelt at spille den centrale. Der er som regel en mand-mand opdækningsopgave og kun defensive pligter. Vores yderstoppere skal helst også deltage i det opbyggende spil og har en opgave med at dække et større område i samarbejde med wingbacks. Men det gør selvfølgelig også naturligt, at det er den centrale, der har det største overblik over hele forsvarets placering.

Camara har svært ved at styre et forsvar. Han taler dårligt engelsk. Af samme årsag spillede han venstre stopper hele sidste sæson for U19. Her soillede Storch centralt, selvom han wr klart bedste på højre stopper. Det kan gå i en kamp hvor han bare losser væk, men det kræver tydelig kommunikation at styre et forsvar, så jeg er klart på en CB istedet for at kaste penge efter Højer, og så bruge Camara som backup for Kahl.

Men er det ikke for tidligt at have Camara som første reserve til Kahl? Hvis han er ude i længere tid, så skal en relativt uprøvet spiller starte inde hver gang. Så kan man selvfølgelig rykke Rösler derhen, men så er det Callø med Storch som første reserve på HCB. I mine øjne vil det være bedst at give både Storch en sæson, hvor de træner kontinuerligt med førsteholdet og måske får små indhop i pokalen og ligaen.

Hvis vi ender med Højer, så synes jeg godt, at man kan diskutere, om CV har vist rettidig omhu. Hvorfor har vi ikke signet ham tidligere, når han har været kontraktfri? så havde vi ham spillet ind på holdet, og vi kunne reelt have givet Kahl en pause i lørdags.

Måske han har set efter muligheder i udlandet først og derfor først kan være en mulighed for os nu. Men ellers virker det underligt, at man ikke har signet ham før.

Hvis vi ender med Højer, så synes jeg godt, at man kan diskutere, om CV har vist rettidig omhu. Hvorfor har vi ikke signet ham tidligere, når han har været kontraktfri? så havde vi ham spillet ind på holdet, og vi kunne reelt have givet Kahl en pause i lørdags.

Måske han har set efter muligheder i udlandet først og derfor først kan være en mulighed for os nu. Men ellers virker det underligt, at man ikke har signet ham før.
Måske Højer som kontraktfri har afsøgt sine egne muligheder for at score den højeste løn ?
Måske han afventede at vi kvallede til ligaspil ?
Måske CV havde mere interessante navne i kikkerten som så sagde nej ?

Det eneste sted jeg ser behov for forstærkning er på ANG og evt. CB (hvis man ikke vurdere at AJ er god nok). Jeg ser ikke behovet for Højer. Derudover skal man selvfølgelig vurderer hvorvidt Poulsen, Yakob og Solbakken bliver spilbare, wllers skal der lejes noget centralt.

Kig lige på din CM en gang til og medtag skadeshistorik.

Yakob og NP har en ekstrem skadeshistorik og NP kan vi nærmest slet ikke medregne, mens Yakob har stor risiko. Dertil kommer Solbakkens udfordringer.

Der er stort behov for “noget” til midten.

Forsvaret er komplekst fordi, at AJ godt kan dække centralt - og nok bedre end Camara pt - men omvendt ofte er skadet. Så lige nu er det en kabale fra kamp til kamp. Derfor også svært at vurdere behovet. Noget taler for, at en Højer lidt oppe i alderen kunne være en investering værd.

Yakob og NP har en ekstrem skadeshistorik og NP kan vi nærmest slet ikke medregne, mens Yakob har stor risiko. Dertil kommer Solbakkens udfordringer.

Forsvaret er komplekst fordi, at AJ godt kan dække centralt - og nok bedre end Camara pt - men omvendt ofte er skadet. Så lige nu er det en kabale fra kamp til kamp. Derfor også svært at vurdere behovet. Noget taler for, at en Højer lidt oppe i alderen kunne være en investering værd.
Et lejemål til midtbanen kunne være yderst relevant.

Jeg tror ikke rigtigt på minutter til Poulsen, Solbakken eller Yakob dette efterår.

Det efterlader os med Knudsen, Jønsson og Haugstrup. Og Arnstad når han rykkes ned.

Det er absurd tyndt til et efterår med så mange kampe.

Men er det ikke for tidligt at have Camara som første reserve til Kahl? Hvis han er ude i længere tid, så skal en relativt uprøvet spiller starte inde hver gang. Så kan man selvfølgelig rykke Rösler derhen, men så er det Callø med Storch som første reserve på HCB. I mine øjne vil det være bedst at give både Storch en sæson, hvor de træner kontinuerligt med førsteholdet og måske får små indhop i pokalen og ligaen.
Jeg synes bare ikke at vi skal have en "dyr" reserve på alle pladser i tilfælde af at førstevalget (Kahl) bliver skadet. Man kan sagtens rykke rundt og dække sig ind på andre pladser og supplere med takenter. Det er mit take.

Derfor skriver jeg også at det kan være nødvendigt at "leje" en central midtbane. Den kan også dækkes af Arnstad/Anderson. Jeg skriver også at hvis man ikke stoler på AJ centralt, så skal man se på en CB. Jeg synes bare at Højer dækker en position der ikke pt. er et nødvendigt behov, på niveau med andre positioner.

Jeg synes bare ikke at vi skal have en "dyr" reserve på alle pladser i tilfælde af at førstevalget (Kahl) bliver skadet. Man kan sagtens rykke rundt og dække sig ind på andre pladser og supplere med takenter. Det er mit take.
Men det skal jo også passe med, hvor de største talenter er, samt hvor gode nogle af de dyre reserver er.

I angrebet er Bogere vel et af de største talente vi har, og Badji og Serra er dyre reserver. De to sidstenævnte er desværre ikke gode nok, og derfor henter man nok en spiller der. Gyamfi kan næsten smides i samme pulje.

I målet virker Jesper Hansen soim en dyr reserve, med Otto Lyhne som et kæmpe talent Det er en plads med meget få skader og karantæner. Jeg tror ikke så meget desto mindre, at man stadig prioritere en dyr reserve der.

I forsvaret er Callø et stort talent, men Mølgaard og Jensen-Abbew ligner dyre spillere uden fremtid

Måske Højer som kontraktfri har afsøgt sine egne muligheder for at score den højeste løn ?
Måske han afventede at vi kvallede til ligaspil ?
Måske CV havde mere interessante navne i kikkerten som så sagde nej ?
Det var også min tanke. Begge parter er afklaret med, at han først vil bruge noget tid på at afsøge mulighederne for en kontrakt i udlandet, og AGF har kun brug for ham, såfremt man kvalificerer sig til et gruppespil. Det lykkedes så for 6 dage siden, og eftersom han ikke har fundet en udenlandsk klub efter en måned som kontraktfri, så er man begyndt at snakke sammen og se om ikke man kan strikke en aftale sammen der tilgodeser begge parter. Højer ved jo også godt, at Kahl sidder ret tungt på den vcb plads og han ikke er den wingback ala Emmery/Links, som JP ideelt spiller med.

Det er ikke nødvendigvis nemt at lande sådan en aftale, for Højer vil gerne spille og har sikkert også nogle forventninger til lønnen, mens CV i højere grad kigger på en konsolidering af truppen og allerede har nogle klare førstevalg på Højers pladser. Det havde da været fedt at have ham for et par uger siden, så han var i form nu og kunne have bidraget især imod Lyngby. Men jeg har også stor forståelse for, hvorfor den ikke er lukket endnu. Hvis den da bliver det.

Hvis Poulsen reelt er ude resten af sæsonen, Solbakken reelt også er ude så mener jeg, at vi skal have en midtbanespiller mere uanset status på Yakob.

Jeg vil dog langt hellere hente Oskar Øhlenschlæger end Mads Enggaard. Vi har Jønne og Knudsen til den defensive midt. Plus Poulsen og Solbakken, hvis de kommer tilbage. Jeg synes nærmere vi mangler en erstatning/et supplement til Yakob.
Enig - der mangler virkelig en 8er-type (a la Yakob eller Thomas Jørgensen, ikke at jeg tror vi kan signe Jørgensen). Måske kan Andersson forsøges som 8er (det har han spillet tidligere), hvis der ikke kan hentes udefra.

Det er jo i høj grad for netop at undgå skader. Kahl var ikke skadet mod Lyngby, men havde virkelig brug for en pause. Det havde jo været idéelt at kunne spille Højer i sådan en situation. De situationer kommer der mange af især i efteråret. Samtidig giver det også bedre mulighed for at bytte i kampen både pga. træthed men også taktisk fordi jeg husker Højer som en meget bedre almindelig back en Kahl. Så kan man tage Kahl ud for Højer og skifte til en fireback kæde, hvis man skal jagte et mål og vil skubbe Emmery længere op.

Det er jo i høj grad for netop at undgå skader. Kahl var ikke skadet mod Lyngby, men havde virkelig brug for en pause. Det havde jo været idéelt at kunne spille Højer i sådan en situation. De situationer kommer der mange af især i efteråret. Samtidig giver det også bedre mulighed for at bytte i kampen både pga. træthed men også taktisk fordi jeg husker Højer som en meget bedre almindelig back en Kahl. Så kan man tage Kahl ud for Højer og skifte til en fireback kæde, hvis man skal jagte et mål og vil skubbe Emmery længere op.
Ja, Kahl burde nok have hvilet i Lyngby, men det var ikke muligt - det havde det været med en gardering eller to mere. Den hvile burde så i stedet komme onsdag, men det sker nok heller ikke.

Jeg tror egentlig ikke Kahl nødvendigvis bliver ekstra skadet af, at spille en ekstra kamp, menman skal virkelig ikke undervurdere hvad det kan gøre ved en spiller, at lade ham spille flere kampe hvor han burde have hvilet.

Vi spiller mange kampe i efteråret, og i foråret er det typisk der kommer flere karantæner.

Last edited:

Det kan sagtens være, du har ret. Men alligvel har Camara spillet den centrale plads i den seneste kampe (efter Tingager udgik), mens Storch har spillet til højre. Det kan selvfølgelig være af nød (fordi man var nødt til at sætte Kahl ind), men det er jo i hvert fald ikke en fuldstændig umulighed, at han spiller den centrale position.

Men jeg har ingen holdning til sagen. Jeg gætter bare på, hvad CV og JP prioriterer ud fra det, jeg har observeret og tiltagende rygter om Højer.

Enig - der mangler virkelig en 8er-type (a la Yakob eller Thomas Jørgensen, ikke at jeg tror vi kan signe Jørgensen). Måske kan Andersson forsøges som 8er (det har han spillet tidligere), hvis der ikke kan hentes udefra.

Jeg synes ikke, der er noget, der indikerer, at MA er i spil til den centrale midtbane. Lige siden han kom tilbage, har vi været tyndt besat på positionen, og han har mig bekendt ikke spillet et minut på positionen - i stedet har man spillet Arnstad ude af position.

Jeg tænker, man havde gjort det omvendte, hvis man tænkte, at MA var en mulighed på positionen.

Det kan sagtens være, du har ret. Men alligvel har Camara spillet den centrale plads de to seneste kampe, mens Storch har spillet til højre. Det kan selvfølgelig være af nød, men det er jo i hvert fald ikke en fuldstændig umulighed, at han spiller den centrale position.

Men jeg har ingen holdning til sagen. Jeg gætter bare på, hvad CV og JP prioriterer ud fra det, jeg har observeret og tiltagende rygter om Højer.
Camara spillede til venstre mod Poznan, og startede til venstre mod Lyngby og spillede så i midten mod Lyngby da Tingager gik ud (65 minutter fik han vist derinde)

3-0 nederlaget mod Randers i U19 var til venstre
3-1 nederlaget mod Silkeborg i U19 var med Liam Eggert til venstre og Camara i midten.

Latest posts

Back