Skadessituationen
Jeg ved ikke om lægestaben skal forandres. For mig er der ikke noget videre overtalende i, at vi er rendt ind i skader.Kunne det være at opgradere sundhedsstaben? De sidste par gange jeg har været kritisk, har jeg fået at vide vores sundhedsstab er helt fantastisk. Jeg er stadig skeptisk og måske det bare er sådan det er i en trup.
Alligevel har vi en stribe spillere som enten er eller nærmest hele tiden er skadet. Desuden tager det ekstremt lang tid for skadede spillere at komme tilbage. Er vi ude i seriøse skader, bliver det ofte nødvendigt med opfølgende operationer.
Meget ofte ude eller permanent ude i længere tid:
Nicolai Poulsen
Janni Serra
Jonas Jensen Abbew
Tobias Mølgaard
Gyamfi
Skader der driller eller opfølgende skader:
Jacob Andersen
Rasmus Carstensen
Kevin Yakob (som var ude i hele to år og fik flere operationer)
Alene de 5 øverste er en meget stor del af en trup. Gyamfi kan man måske ikke rigtig gøre noget ved men de andre har stået på i flere år - det er stop and go for deres vedkommende og 4 mand er meget, ud af en trup på 25-27 spillere. Flere af dem fik formentlig lønning som startere, da man indgik kontrakterne og er dermed ikke bilige i drift.
Når der så kommer lidt andre skader, så ser det pludselig meget skidt ud.
Mht skader spiller bl.a alder, antal kampe og tidligere skader ind. Typer som f.eks Polle spillede igennem en skade og forværrede den, og har en alder nu hvor det er et problem. Når man først har haft en skade en gang øges risikoen for, at få en skade samme sted betragteligt. Mht korsbånd f.eks er faktor 8, alt 8 gange større chance for det sker igen end ved en jævnaldrende holdkammerat der ikke har haft samme skade. Yakob og Mølgaard er eksempler. Derudover har Mølgaard ikke været i et elitemiljø som ung, det mener flere og flere klubber har en negativ indvirkning på skader. AJ har altid bokset med skader.
Jeg tror noget man kunne overvejer var, og det har jeg flere gange bragt op, at gøre f.eks Storch og Camara til A spillere hurtigere. Så er de deltage i flere træninger, møder o.lign.
Derudover skal man simpelthen bare lytte til spillernes krop meget mere når man spiller så meget som nu. Hvis Tingager i 10-12 år har optimeret alt omkring fodbold, og “lige præcis” kunne holde til en kamp hver uge, så kan han ikke som 33 årig pludselig spille næsten dobbelt så meget uden, at man øger chancen for en skade. Patrick Mortensen ønskede i videst muligt omfang, at spille fuld tid - også når vi førte med 2-3 mål, fordi han ikke ville vænne kroppen fra at spille 90 minutter, for så var det svært - efter bare 4-5 kampe med 60 minutter - pludselig at spille 90 minutter igen. De spillere der er i superligaen træner, sover, lever og ånder fodbold. De lever på grænsen til skader hele tiden (Bech trænede meget begrænset i efteråret f.eks), så alt ekstra belastning er en risiko.
Derfor kan man også styrke holdet ved, at styrke bredden - altså ved at kunne disponere tiden på banen.