New posts

Skadessituationen

• Thread starter Thread starter ramloser
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 128K
Skadessituationen
Kunne det være at opgradere sundhedsstaben? De sidste par gange jeg har været kritisk, har jeg fået at vide vores sundhedsstab er helt fantastisk. Jeg er stadig skeptisk og måske det bare er sådan det er i en trup.

Alligevel har vi en stribe spillere som enten er eller nærmest hele tiden er skadet. Desuden tager det ekstremt lang tid for skadede spillere at komme tilbage. Er vi ude i seriøse skader, bliver det ofte nødvendigt med opfølgende operationer.

Meget ofte ude eller permanent ude i længere tid:
Nicolai Poulsen
Janni Serra
Jonas Jensen Abbew
Tobias Mølgaard
Gyamfi

Skader der driller eller opfølgende skader:
Jacob Andersen
Rasmus Carstensen
Kevin Yakob (som var ude i hele to år og fik flere operationer)

Alene de 5 øverste er en meget stor del af en trup. Gyamfi kan man måske ikke rigtig gøre noget ved men de andre har stået på i flere år - det er stop and go for deres vedkommende og 4 mand er meget, ud af en trup på 25-27 spillere. Flere af dem fik formentlig lønning som startere, da man indgik kontrakterne og er dermed ikke bilige i drift.
Når der så kommer lidt andre skader, så ser det pludselig meget skidt ud.
Jeg ved ikke om lægestaben skal forandres. For mig er der ikke noget videre overtalende i, at vi er rendt ind i skader.

Mht skader spiller bl.a alder, antal kampe og tidligere skader ind. Typer som f.eks Polle spillede igennem en skade og forværrede den, og har en alder nu hvor det er et problem. Når man først har haft en skade en gang øges risikoen for, at få en skade samme sted betragteligt. Mht korsbånd f.eks er faktor 8, alt 8 gange større chance for det sker igen end ved en jævnaldrende holdkammerat der ikke har haft samme skade. Yakob og Mølgaard er eksempler. Derudover har Mølgaard ikke været i et elitemiljø som ung, det mener flere og flere klubber har en negativ indvirkning på skader. AJ har altid bokset med skader.

Jeg tror noget man kunne overvejer var, og det har jeg flere gange bragt op, at gøre f.eks Storch og Camara til A spillere hurtigere. Så er de deltage i flere træninger, møder o.lign.

Derudover skal man simpelthen bare lytte til spillernes krop meget mere når man spiller så meget som nu. Hvis Tingager i 10-12 år har optimeret alt omkring fodbold, og “lige præcis” kunne holde til en kamp hver uge, så kan han ikke som 33 årig pludselig spille næsten dobbelt så meget uden, at man øger chancen for en skade. Patrick Mortensen ønskede i videst muligt omfang, at spille fuld tid - også når vi førte med 2-3 mål, fordi han ikke ville vænne kroppen fra at spille 90 minutter, for så var det svært - efter bare 4-5 kampe med 60 minutter - pludselig at spille 90 minutter igen. De spillere der er i superligaen træner, sover, lever og ånder fodbold. De lever på grænsen til skader hele tiden (Bech trænede meget begrænset i efteråret f.eks), så alt ekstra belastning er en risiko.

Derfor kan man også styrke holdet ved, at styrke bredden - altså ved at kunne disponere tiden på banen.

Har hørt et femtehåndsrygte (så tag det med et MEGET stort gran salt), at det Yakobs korsbånd igen
Hvis han er ude i et år igen, så kunne det måske give mening at bruge Anderson som den mest offensive af de to 6’ere ligesom Yakob var. Jeg synes han render i vejen på 10’eren, og er ikke motiveret for wingbacken.

Hvis han er ude i et år igen, så kunne det måske give mening at bruge Anderson som den mest offensive af de to 6’ere ligesom Yakob var. Jeg synes han render i vejen på 10’eren, og er ikke motiveret for wingbacken.
Lyder vildt hvis han er skadet med korsbåndet igen, efter en scanning viste han var ok. Normalt er knæet ret løst hvis du har revet dit korsbånd over. Det kan dog sagtens være. Ligesom det sagtens kan være en skade omkring korsbåndet

Jeg tror sagtens Anderson ville kunne løse den rigtig godt. Han ville have rigtig godt af, at spille den samme plads meget.

Jeg tror dog Jønsson og Knudsen kunne blive et rigtig godt makkerpar også.

Mit argument var bare, at hvis sundhedsstaben var problemet, ville det ikke bare være "the usual suspects" der dækkede med skader. Og Yakob kom jo tilbage i en fantastisk tilstand i sidste sæson. JA fandt også ret hurtigt niveau, efter at han blev klar meldt.

Du er et meget positivt menneske - JA har endnu ikke spillet 400 minutter i Superligaen og jeg håber heller ikke han har fundet hans niveau endnu ;) Yakob begyndte at ligne en, der er ved at være der i slutningen af sæsonen - der napper han et par kampe med 90 minutter. Men 1.411 minutter i Superligaen er isoleret set ikke meget på en sæson - set i lyset af skaden er det måske ok. Til gengæld var han ude i +2 år og fik flere operationer - jeg kan ikke huske andre som har været ude i så lang tid med 1 skade men de findes nok.

Hvis det "bare" er det usual suspects som ingen sundhedsstab kan få i gear - så er det noget de skal se meget på i indkøbsafdelingen. 4-5 mand som aldrig rigtig er der, svarer til 15-20 % af truppen.

Jeg ved ikke om lægestaben skal forandres. For mig er der ikke noget videre overtalende i, at vi er rendt ind i skader.

Vi har kun spillet 4 kampe - jeg kunne bedre forstå det, hvis vi var lidt længere henne.

Mht skader spiller bl.a alder, antal kampe og tidligere skader ind. Typer som f.eks Polle spillede igennem en skade og forværrede den, og har en alder nu hvor det er et problem. Når man først har haft en skade en gang øges risikoen for, at få en skade samme sted betragteligt. Mht korsbånd f.eks er faktor 8, alt 8 gange større chance for det sker igen end ved en jævnaldrende holdkammerat der ikke har haft samme skade. Yakob og Mølgaard er eksempler. Derudover har Mølgaard ikke været i et elitemiljø som ung, det mener flere og flere klubber har en negativ indvirkning på skader. AJ har altid bokset med skader.

Ja og det er der hvor strategien måske løber lidt af sporet. NP har været for nedadgående i flere år - hvis det kan løses, hvorfor sørger man så ikke for det. Har han nu fået en kontrakt som kompensation og får løn de næste par år, uden mulighed for at komme tilbage. Eller er der håb? Indtil videre lyder det som om man er i vildrede. Der var en der kom med forslaget om samme tur som Billing - men det havde de vel prøvet, hvis det kunne hjælpe.

Nu lyder det hårdt hvis rygterne om Yakob er sande men det håber jeg ikke de er - det vil være så synd for ham. Men jeg har ikke været meget for en forlængelse. Vi har i forvejen en håndfund spillere ude som næsten aldrig er klar og derfor bliver truppen hurtigt kraftigt decimeret, hvis der kommer for mange langtidsskader. Man kan selvfølgelig aldrig gardere sig men man må gerne tænke sig om, når man sammensætter en trup.

Jeg tror noget man kunne overvejer var, og det har jeg flere gange bragt op, at gøre f.eks Storch og Camara til A spillere hurtigere. Så er de deltage i flere træninger, møder o.lign.

Derudover skal man simpelthen bare lytte til spillernes krop meget mere når man spiller så meget som nu. Hvis Tingager i 10-12 år har optimeret alt omkring fodbold, og “lige præcis” kunne holde til en kamp hver uge, så kan han ikke som 33 årig pludselig spille næsten dobbelt så meget uden, at man øger chancen for en skade. Patrick Mortensen ønskede i videst muligt omfang, at spille fuld tid - også når vi førte med 2-3 mål, fordi han ikke ville vænne kroppen fra at spille 90 minutter, for så var det svært - efter bare 4-5 kampe med 60 minutter - pludselig at spille 90 minutter igen. De spillere der er i superligaen træner, sover, lever og ånder fodbold. De lever på grænsen til skader hele tiden (Bech trænede meget begrænset i efteråret f.eks), så alt ekstra belastning er en risiko.

Derfor kan man også styrke holdet ved, at styrke bredden - altså ved at kunne disponere tiden på banen.

Helt enig - bredden skal styrkes, så man kan dosere spillerne bedre og gerne talenterne tættere på, så de kommer ind og får lært kroppen hvad det kræver.

Vi har kun spillet 4 kampe - jeg kunne bedre forstå det, hvis vi var lidt længere henne.

Ja og det er der hvor strategien måske løber lidt af sporet. NP har været for nedadgående i flere år - hvis det kan løses, hvorfor sørger man så ikke for det. Har han nu fået en kontrakt som kompensation og får løn de næste par år, uden mulighed for at komme tilbage. Eller er der håb? Indtil videre lyder det som om man er i vildrede. Der var en der kom med forslaget om samme tur som Billing - men det havde de vel prøvet, hvis det kunne hjælpe.

Nu lyder det hårdt hvis rygterne om Yakob er sande men det håber jeg ikke de er - det vil være så synd for ham. Men jeg har ikke været meget for en forlængelse. Vi har i forvejen en håndfund spillere ude som næsten aldrig er klar og derfor bliver truppen hurtigt kraftigt decimeret, hvis der kommer for mange langtidsskader. Man kan selvfølgelig aldrig gardere sig men man må gerne tænke sig om, når man sammensætter en trup.

Helt enig - bredden skal styrkes, så man kan dosere spillerne bedre og gerne talenterne tættere på, så de kommer ind og får lært kroppen hvad det kræver.
Mit gæt er, at selvom der kun er spillet 4 kampe, så er det så komprimeret, at spillernes kroppe ikke er vant til belastningen. Og jo er vant til at blive bygget op over en uge.

Nogle 1. Divisionsspillere, og de er alle - nu Middelfart er rykket ud - fuldtids, bliver skadet alene ved træningen i Superligaen hvis de ikke bliver doseret. Det er et hårdt spring. Jeg tror også det er et hårdt spring op og spille europæisk.

Så jeg tror kroppen er vænnet til, at træne hårdt. Spille ekstremt hårdt og så restituere på en uge. Det er ligesom kroppens rutine.

Sidste år spillede de de første 4 kampe fra 20-Juli til 8-Aug. I år var det fra 21-Jul til 1-Aug. Det er jeg sikker på kan mærkes.

Om det er en eller to mere end gennemsnittet, det kan da godt være, men mange af dem der er skadet har også nylige skadesforløb, f.eks Yakob, Andersen, Mølgaard, Solbakken m.fl

Er desværre på ferie, så jeg kan ikke kigge forbi til træning i dag, men mon ikke den er åben her mandag fra 11.00-12.30, hvis nogen bor tæt på og kan rapportere 😉.
Dét der, er next-level dedikation til et fan forum.

Det er forhåbentlig ikke "desværre" at du er på ferie?
Nyd den, den er velfortjent. :D

Hvis klubben har en fornemmelse af, at vi stort set kan afskrive NP, Solbakken og Yakob - enten for efteråret, hele sæsonen eller for good, så skal der virkeligt trykkes på knappen i dette vindue.
Men vi har altså hentet to midtbanespillere (plus Carstensen og Jørgensen) i dette vindue, så det er stadig ikke så kritisk som forsvar og angreb. Det er vel også meningen at Haugstrup skal spille.

"Yakob-rollen" kan godt spilles af Anderson og ellers er det jo Jønsson og Knudsen der er 6'ere med Haugstrup som backup og med mulighed for at bruge Arnstad i udvalgte kampe.

På 10'eren har vi både Jørgensen, Anderson og flere unge der kan spille.

Men vi har altså hentet to midtbanespillere (plus Carstensen og Jørgensen) i dette vindue, så det er stadig ikke så kritisk som forsvar og angreb. Det er vel også meningen at Haugstrup skal spille.

"Yakob-rollen" kan godt spilles af Anderson og ellers er det jo Jønsson og Knudsen der er 6'ere med Haugstrup som backup og med mulighed for at bruge Arnstad i udvalgte kampe.

På 10'eren har vi både Jørgensen, Anderson og flere unge der kan spille.
Tja. Jeg er bare ikke enig i at det er nok med kun to senior midtbanespillere. Anderson og Arnstad er ikke 8’ere og selvom de kan aflaste der, er det slet ikke godt nok. Som 33 årig er det også sandsynligt at JJ kommer til at mærke noget til så stramt et program. Nu lyder det til at Solbakken træner fuldt med, men hvis ikke man ved om han kan spille rigtig bold er det sgu svært. N spiller Søndergaard fra Viborg kunne også pynte. Der vil stadig være spilletid til Haugstrup og så kan Anderson og Arnstad spille der hvor de giver bedst værdi.

Tja. Jeg er bare ikke enig i at det er nok med kun to senior midtbanespillere. Anderson og Arnstad er ikke 8’ere og selvom de kan aflaste der, er det slet ikke godt nok. Som 33 årig er det også sandsynligt at JJ kommer til at mærke noget til så stramt et program. Nu lyder det til at Solbakken træner fuldt med, men hvis ikke man ved om han kan spille rigtig bold er det sgu svært. N spiller Søndergaard fra Viborg kunne også pynte. Der vil stadig være spilletid til Haugstrup og så kan Anderson og Arnstad spille der hvor de giver bedst værdi.
Ikke uenig. Jeg skriver blot, at det ikke kan være 1. prioritet. Vi har tre spillere skadet lige nu og det er måske lidt pessimistisk at skrive dem alle helt ud af efteråret på nuværende tidspunkt. Men det har CV selvfølgelig et bedre overblik over. Det var vel på grund af skader, at man overhovedet valgte at skrive med Jønsson.

Anderson er en fin 8'er, men vi spiller desværre ikke med 8'ere. Skal vi kalde Yakob en "7'er"? 😄

Ikke uenig. Jeg skriver blot, at det ikke kan være 1. prioritet. Vi har tre spillere skadet lige nu og det er måske lidt pessimistisk at skrive dem alle helt ud af efteråret på nuværende tidspunkt. Men det har CV selvfølgelig et bedre overblik over. Det var vel på grund af skader, at man overhovedet valgte at skrive med Jønsson.

Anderson er en fin 8'er, men vi spiller desværre ikke med 8'ere. Skal vi kalde Yakob en "7'er"? 😄
Så skal han spille wing. Jeg ser i øvrigt også mere Kevin Yakob som 8’er end som 6’er, så jeg tror egentligt at det er den plads i JP’s system der ville passe MA bedst.

Kun 3 spillere skadet, er det fordi du ikke regner Yakob og Tinger med? (Polle, Solbakken, Mølgaard)

Stødte ind i en af spillerne her for et par timer siden. Han sagde at det ikke var så slemt som det måske så ud og nogle var/var ved at være klar uden vi dog snakkede om hvem.
Godt hvis det er gode nyheder, jeg talte med en gammel ven der er i miljøet på vej hjem på cyklen. Han sagde nemlig de havde hørt Yakob havde fået eller skulle have et indgreb, og han læser 100% sikkert ikke herinde.

Tingager skulle heller ikke have været på banen i dag

Latest posts

Back