New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 803K
Ny Ceres Park
Nej jeg gad godt vide hvor lang tid de bruger på at lave 10 af dem. De hærder jo ikke på en halv time og de kan næppe lave mere end en af gangen.

Apropos den lidt ensidige mediedækning af stadion-byggeriet, kunne det være interessant hvis de i stedet/også kunne komme med nogle flere baggrundshistorier om byggearbejdet og produktionen af alle de elementer der skal bruges.

Nej jeg gad godt vide hvor lang tid de bruger på at lave 10 af dem. De hærder jo ikke på en halv time og de kan næppe lave mere end en af gangen.

Apropos den lidt ensidige mediedækning af stadion-byggeriet, kunne det være interessant hvis de i stedet/også kunne komme med nogle flere baggrundshistorier om byggearbejdet og produktionen af alle de elementer der skal bruges.
Der er vist en hel film på Play om produktionen af søjlerne.

Der ligger en video af hvordan de bliver lavet. (Bortset fra det med at nedsænke dem i Hancock, det må have været en forretningshemmelighed som de gerne ville holde for dem selv, men som @Salling23 kom til at afsløre) :unsure:

Nogen der husker konditionerne fra sin tid da Fck købte Parken? Jeg så gerne vi på et tidspunkt ( med sponsorhjælp ) kunne gøre det samme…..vort stadion er jo en kæmpe klods om benet ( jvf mange…) for det kommunale, så sælg dog!
Tro mig, du gider ikke at eje et stadion. FCK står med noget gammelt lort nu og hvis de skal have et stadion der kan leve op til kravene i 2025 med koncerter, kapacitet etc, så er du ude i 3 mia finansiering. Alene 3% forrentning ville udgøre 90 mio om året

Tro mig, du gider ikke at eje et stadion. FCK står med noget gammelt lort nu og hvis de skal have et stadion der kan leve op til kravene i 2025 med koncerter, kapacitet etc, så er du ude i 3 mia finansiering. Alene 3% forrentning ville udgøre 90 mio om året
Tja...FCK har tjent styrtende med penge på Parken årtier og dermed domineret dansk fodbold i samme tidsperiode.

Ejerskabet har været en meget afgørende konkurrencefordel i meget lang tid.

Edit: Dermed ikke sagt at det er 1:1 med AGF og Århus Stadion.

Lidt mere om leje af stadions - Fredericia er kommet i søgelyset, da de ikke betaler leje.

Kommunen begrunder det med, at de ikke betaler udbytte men det er da vist også længe siden der har været det i AGF 😁 Det virker lige for søgt og professoren mener da heller ikke den holder.

Fredericia Kommune læner sig op ad et notat fra advokatformaet Bech-Bruun, som i 2021 vurderede, at gratis stadionleje var inden for lovens rammer, fordi der ikke var tale om en erhvervsvirksomhed, som udbetalte udbytte.

Men ifølge Karsten Naundrup Olesen, som er professor i formueret ved Københavns Universitet, ændrer det ikke på, at fodboldklubben skal betale for at spille sine kampe på Monjasa Park.

- Det betyder ikke noget, hvordan den professionelle klub er organiseret, men om den driver professionel virksomhed, altså erhvervsvirksomhed. Konstruktionen er ikke nok til at frigøre kommunen fra kravet om, at den skal agere på markedsvilkår, siger han.

FCK fik stadion billigt og har haft en stor fast indtægt fra DBU samt mulighed for store koncerter. AGF ville skulle betale et voldsomt beløb for stadion - de skal jo så også købe den del der er doneret til kommunen - vil ikke få noget der ligner samme indtægt fra DBU og mulighederne for at afholde de rigtigt indtjenende koncerter er begrænset. Det vil være et fint nyt stadion, men jeg tror ikke investeringen vil kunne tjenes hjem igen inden udgifterne til vedligeholdelse også begynder at stige. Man kunne også lidt forsimplet sige at selvom lejen skulle komme op på 10 mio om året og man afskrev stadion over 30 år, er det 300 mio i nutidskroner og det vil man ikke kunne købe stadion for.

Fredericias leje af stadion må da være et godt referencepunkt for AGF i forhandlingerne med kommunen om niveauet i Århus...

Latest posts

Back