New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 804K
Ny Ceres Park
Jeg synes godt man kan svare indenfor få uger, når man mangler materiale, det vil være det mest reelle at gøre, frem for at vente 16 måneder med at fortælle at man ikke kan svare på spørgsmålet.
Måske. Men vi aner jo ret beset ikke, hvorfor det tog så lang tid. Jeg tror ikke det bare er for at drille. Der er vel en sagsbehandling som ved så meget andet. Måske de har efterspurgt noget mere men kommunen og AGF har nølet og så er tiden gået.

Måske. Men vi aner jo ret beset ikke, hvorfor det tog så lang tid. Jeg tror ikke det bare er for at drille. Der er vel en sagsbehandling som ved så meget andet. Måske de har efterspurgt noget mere men kommunen og AGF har nølet og så er tiden gået.
Det er bare ikke sådan det bliver udlagt, Kommunen har flere gange sagt at de manglede en tilbagemelding fra ankestyrelsen. 16 måneder er for lang tid til at finde ud af at man ikke kan finde ud af det. Det skal man være hurtigere til at finde ud af.

Kommunen skriver i øvrigt i et høringssvar, at stadion godt kan ibrugtages, uden at der ligger en endelig godkendt lejeaftale:

Spørgsmål 10: Kan det nye stadion ibrugtages uden der foreligger en lejekontrakt?

Svar på spørgsmål 10:
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 9, bliver der arbejdet på at uddybe grundlaget for og evt. tilpasse det foreliggende udkast til lejeaftale.

Der vil blive indarbejdet en bestemmelse i lejeaftalen, der tager højde for den situation, at der ikke foreligger en forhåndsudtalelse fra Ankestyrelsen på det tidspunkt, hvor det nye stadion kan ibrugtages.

Bestemmelsen skal sikre, at kommunen under alle omstændigheder stilles sådan, at der fra lejemålets begyndelse er indgået en aftale, der vurderes at være indgået på markedsvilkår. Samtidig med at det sikres, at stadion kan tages i brug, når det står færdigt.

https://agf-forum.dk/attachments/besvarelse-pdf.5602/

Attachments

Vi skal lige have fakta på plads:

1. Ankestyrelsen skal ikke godkende kontrakten. De er blevet bedt om en forhåndsudtalelse om hvorvidt aftalen afspejler markedslejen.
2. AGF og Aarhus Kommune indgår en aftale med landets højeste lejeniveau for et stadion - 7,3 mio. kr. - og baserer dette på beregninger af forrentning af anlægssummen for stadion med et årligt antal brugsdage, driftsomkostninger og 25 års levetid af stadion (lavt sat i øvrigt).
3. En erhvervsmægler - Cushman & Wakefield - har bistået med opgaven.
4. Markedslejen er pr definition den højest opnåelige leje af stadion. Det er i praksis - men altså ikke formelt - belyst at der ikke er andre end AGF, der vil byde ind med højest stadionleje.

Ankestyrelsen tilbageviser aftalen fra advokater og erhvervsmægler, da denne er baseret på en beregning ud fra anlægssummen (kostprisen), ikke markedslejen:
"at kommunen ikke ses at have udfoldet sædvanlige og rimelige bestræbelser på at afdække markedsprisen i forhold til at sikre, at udlejningen af stadion finder sted på markedsvilkår." og senere "Det kunne eksempelvis være i forhold til lejeniveau for tilsvarende stadioner samt uddybende oplysninger om selve brugen af stadion."

Er advokaten så totalt idiot ved at regne ud fra anlægssum og ikke efterspørgsel på stadions? Tja, ifølge Konkurrencestyrelsens retningslinjer indgår....
- Anlægssummen
- Antal brugsdage
- Driftsomkostninger

Altså har man fulgt vejledningen - men man savner lige en sides penge med, at Vejle betaler 0,9 mio., SIF betaler 0,2 mio. og SJE betaler 0,7 mio. kr. etc. - den kunne de have fundet her https://www.tv2fyn.dk/fyn/stor-forskel-i-prisen-se-hvor-meget-din-fodboldklub-betaler-i-leje-stadion - og det kunne Ankestyrelsen jo altså også.
Sad lige og kiggede på listen fra TV2 fyn og kom til at tænke på om eksempelvis SIF slipper så relativt billigt i leje fordi en stor del af anlægssummen blev dækket af donationer? Gad vide om det også har indflydelse når de skal kigge på markedslejen hos os - altså hvor stor en del af anlægssummen var donationer og dermed ikke en omkostning for kommunen?

Sad lige og kiggede på listen fra TV2 fyn og kom til at tænke på om eksempelvis SIF slipper så relativt billigt i leje fordi en stor del af anlægssummen blev dækket af donationer? Gad vide om det også har indflydelse når de skal kigge på markedslejen hos os - altså hvor stor en del af anlægssummen var donationer og dermed ikke en omkostning for kommunen?
Ikke rigtigt.
Det er netop markedslejen der er interessant, som @fsc så fint har foldet det ud.

Ikke anlægssummen eller konstruktionen der bag.

Ikke rigtigt.
Det er netop markedslejen der er interessant, som @fsc så fint har foldet det ud.

Ikke anlægssummen eller konstruktionen der bag.
Men i det omfang at Silkeborgs leje er påvirket af donationer, vil det så også kunne påvirke vores leje. Det kan være forkert at donationerne havde indflydelse i Silkeborg, men jeg er heller ikke sikker på at Ankestyrelsen har været inde over ret mange steder. Jeg mener Jysk var involveret der, men at Silkeborg også selv lagde nogle penge.

Jeg tror personligt ikke huslejen kommer til stige ret meget ift de 7,3 mio. Det var jo det man blev enige om og så skal man blot godtgøre hvorfor det også er i overensstemmelse med en vurdering af markedet, hvilket burde være muligt når det er så meget billigere andre steder. Der er måske lidt inflation i mellemtiden, men omvendt skal man se på om der siden er skåret noget væk af værdi for AGF eller som klubben nu selv betaler for. Jeg tror også man har besluttet at man skal på den anden side af kommunalvalget før man melder noget ud.

Hvis det blev baseret på æstetik eller stemning er det klart beløbet ville være i en helt anden liga end i Silkeborg…

Jeg tror egentligt at man har OK travlt med at lave den lejeaftale. AGF har som lejer lovet at foretage visse investeringer i forbindelse med etableringen af stadion (bane med varme, storskærme, udstyr i boder og køkkener, IT-infrastruktur, indretning ifølge https://ksdh.dk/nyheder/agf-melder-ud-om-stadionoekonomi-bidrager-med-354-mio-kroner/). Mon ikke AGF gerne vil have en lejeaftale, inden de indgår endelige aftaler med underleverandører? Det kan i hvert fald ikke ordnes i "sidste øjeblik" det hele.

Nu er jeg ikke inde i det hele osv.

Men har Salling og Lind ikke investeret 550 mio samlet set? (Cirka)
Hvor meget af det som del som AGF betaler går til det samlede byggeri? Disse?
Etableringsomkostninger (bane med varme, storskærme, udstyr i boder og køkkener, IT-infrastruktur, indretning, rådgivning m.m.)60,2 mio. kr.
Forventet bidrag over huslejen254,2 mio. kr.
Altså samlet set 310,4 mio.?

Er prisen nu på på cirka 1 mia?
Vil det så sige at det som er betalt af andre end kommunen er 550mio+310,4 mio. (når AGF har betalt det de forventer over lejen) - Altså samlet set 860,4 mio?

Hvis det skal forståes sådan.. Får Aarhus kommune så et unikt, top moderne stadion ofr 140 mio?

Selv hvis man vil fjerne betalingen over lejen, så er det 390 mio... ?

Inligt me.. Så jeg kan forstå det :)

Ankestyrelsen nåede på 16 måneder ikke frem til nej, de nåede frem til "det kan vi ikke lige svare på, vil i fremsende mere info"
Har vi egentlig én eneste styrelse, en kommunal eller statslig instans i dette land, som kan arbejde hurtigt?

At ansætte cirka 20000 flere siden 2022 har åbentlyst ikke hjulpet.

Havde staten og kommunerne været private virksomheder, var de gået konkurs for længe siden.

Arghhh…

Nu har jeg (heller) ikke noget forstand på betonstøbning, men sådan nogle søjler er måske heller ikke noget man har liggende klar på lagerhylder?
Nej mon ikke der er en begrænset kapacitet i støbeformen og i pladsen til at opbevare dem? Var det ikke i Skive de bliver fremstillet? Man kan nok ikke fremstille sådan en på en enkelt dag.

Nej mon ikke der er en begrænset kapacitet i støbeformen og i pladsen til at opbevare dem? Var det ikke i Skive de bliver fremstillet? Man kan nok ikke fremstille sådan en på en enkelt dag.
Jo de er lavet i Skive
Grunden til de er gået i stå er at de normalt lægger i lage på en Hancock pilsner.
Bryggeriet har haft travlt med at lave julebryg så derfor er de kommet bagefter

Latest posts

Back