New posts

Den store tribune-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 766
  • Views Views: Views 49K
Den store tribune-tråd
Last edited:
Bare et andet perspektiv:
Jeg har helt bevidst brudt loven flere gange, for mange år siden.
Det var i et forsøg på at påvirke verden og politikken i Dk, altså civil ulydighed.
Når det skete, adviserede jeg/vi politiet før vi gjorde det, fortalte hvad vi ville gøre.
Så svarede politiet naturligvis: det må I ikke!
Og vi svarede: det ved vi godt, men vi gør det alligevel. Vi fortæller det bare så I ved, at det ikke er JER vi er uvenner med.
Vi inviterede faktisk også politiet med til de træninger vi lavede, før aktionerne.
Vi var umaskerede og åbne med vores projekt
Blev fotograferede og registrerede
Fik bøder en mas, blev arresterede og nogle kom i fængsel for ikke at betale bøderne.

Man kunne og kan naturligvis mene hvad man vil om det, vi gjorde og det blev der.
Men det var sq med åben pande og med villighed til at tage konsekvensen af det, vi gjorde.

Det ser jeg ikke meget af i den “civile ulydighed” der er i maskeret at brænde romerlys af, måske endda i påvirket tilstand, på et fodboldstadion.
Såeh - ikke rigtig respekt her fra.

- jeg bryder ofte loven ved at gå over for rødt, når jeg er alene på gaden, køre lidt for stærkt, parkerer ulovligt ell. Lign, men betaler sqda bøden, hvis jeg bliver taget i det.

Det er en meget søgt debat der foregår om pyro er et regelbrud eller en lovovertrædelse.
Personligt synes jeg det (pyro) kan have et fedt udtryk. Men: Hvis det er ulovligt, og det er det jo, så er det sgu ikke i orden. Det er sgu heller ikke i orden at gå over for rødt lys. I i lørdags var Guller, konfirmanden fra Valby og jeg en tur ude for at smugkigge på det nye stadion. Ved Friheden må vi vente på grønt. Der er ingen, som i ingen trafik. Alligevel venter vi på grønt, da der er børn i området. Havde vi været ignoranter, var vi gået over for rødt, men vi skal også fremstå som gode eksempler for de yngre.
Grundlæggende og kedelig holdning fra en ældre person:
At man ikke bryder sig om en lov eller regel giver ingen legitimitet til at bryde den.
Der findes andre måder at påvirke - de er demokratiske. Brug dem i stedet. Open face - no mask

Det er en meget søgt debat der foregår om pyro er et regelbrud eller en lovovertrædelse.
Personligt synes jeg det (pyro) kan have et fedt udtryk. Men: Hvis det er ulovligt, og det er det jo, så er det sgu ikke i orden. Det er sgu heller ikke i orden at gå over for rødt lys. I i lørdags var Guller, konfirmanden fra Valby og jeg en tur ude for at smugkigge på det nye stadion. Ved Friheden må vi vente på grønt. Der er ingen, som i ingen trafik. Alligevel venter vi på grønt, da der er børn i området. Havde vi været ignoranter, var vi gået over for rødt, men vi skal også fremstå som gode eksempler for de yngre.
Grundlæggende og kedelig holdning fra en ældre person:
At man ikke bryder sig om en lov eller regel giver ingen legitimitet til at bryde den.
Der findes andre måder at påvirke - de er demokratiske. Brug dem i stedet. Open face - no

Får næsten tårer i øjnene over, hvor godt et menneske du er. Sover du også med hænderne over dynen?

Ej, men farisær-alarmen hamrer for fuld udblæsning, når folk nu også blærer sig mig at de kun går over for grønt, selvom der ikke er nogen biler 😂

- jeg bryder ofte loven ved at gå over for rødt, når jeg er alene på gaden, køre lidt for stærkt, parkerer ulovligt ell. Lign, men betaler sqda bøden, hvis jeg bliver taget i det.

Har du da hørt om folk der har fyret romerlys af og ikke har villet betale bøden hvis de blev fanget? Ringer du selv til politiet og melder dig bagefter når de ikke fangede dig da du parkerede ulovligt? Du ved sådan for at tage ansvar for den svie og smerte du påførte byen og alle os i den gennem din bevidste, ulovlige handling?

I begynder at få jer selv malet inde i et forholdsvist komisk hjørne her.

• Like
Reactions: BKC
Hehe - jeg melder mig straks frivilligt i farisær-hæren:
Er ofte lige på vej over gaden for rødt og opdager, at der står en unge måske med en mor eller en far i hånden … tænker Fuck! Og bliver stående mens jeg trækker vejret.
Jeg vil sqda vise solidaritet med dem, der er ved at lære hvordan og hvornår det er ok at bøje reglerne.

Last edited:
Har du da hørt om folk der har fyret romerlys af og ikke har villet betale bøden hvis de blev fanget? Ringer du selv til politiet og melder dig bagefter når de ikke fangede dig da du parkerede ulovligt? Du ved sådan for at tage ansvar for den svie og smerte du påførte byen og alle os i den gennem din bevidste, ulovlige handling?

Point taken!
Men Hansen - helt ærligt så synes jeg, at den kost du maler hjørner med, er lidt rigelig opportunistisk, random og hypotetisk, ind imellem.

Edit: Men for resten, Nej Hansen, jeg melder ikke mig selv for at gå over for rødt men jeg blander mig sq hvis andre står til at betale for at jeg gjorde det 😉

Point taken!
Men Hansen - helt ærligt så synes jeg, at den kost du maler hjørner med, er lidt rigelig opportunistisk, random og hypotetisk, ind imellem.

Det er en fair nok betragtning. Det bliver jo nødt til at være en smule hypotetisk når jeg ikke kender (de fleste) folk herinde personligt. Og derfor i realiteten ikke ved om de rent faktisk selv kan leve op til den justits de forventer af romerlyssegmentet. Jeg pointerer blot, at hvis de IKKE kan, så er deres forargelse og forventning om at folk melder sig selv og betaler bøderne både komisk og viser samtidig en eklatant mangel på selvindsigt :)

Det er en fair nok betragtning. Det bliver jo nødt til at være en smule hypotetisk når jeg ikke kender (de fleste) folk herinde personligt. Og derfor i realiteten ikke ved om de rent faktisk selv kan leve op til den justits de forventer af romerlyssegmentet. Jeg pointerer blot, at hvis de IKKE kan, så er deres forargelse og forventning om at folk melder sig selv og betaler bøderne både komisk og viser samtidig en eklatant mangel på selvindsigt :)

Måske det ville være lettere at forholde sig til noget, vi faktisk ved. Altså at pyro er ulovligt, at pyromanerne er lovbrydere, og at de tilsyneladende også har en ganske forkvaklet opfattelse af, hvad det vil sige at udøve civil ulydighed med et mindstemål af rimelighed.

Bevares, jeg har også fyret raketter af på uforsvarlig vis og forsøgt at sprænge postkasser i luften med heksehyl nytårsaften - men så fik jeg hår på, stemmen gik i overgang og den slags. Nu har jeg det (totalt hyklerisk...!) ganske stramt med pyrotyperne på stadion, der muligvis har groet hår down under og er granvoksne mennesker, men tilsyneladende ikke mentalt har rykket sig ud over en præpubertær tilstand af "FUCK YEAH!" og det umiddelbart lidt mere velovervejede men i virkeligheden lige så skidedumme "HVA' MED DIG SELV, HVA'?".

Bare et andet perspektiv:
Jeg har helt bevidst brudt loven flere gange, for mange år siden.
Det var i et forsøg på at påvirke verden og politikken i Dk, altså civil ulydighed.
Når det skete, adviserede jeg/vi politiet før vi gjorde det, fortalte hvad vi ville gøre.
Så svarede politiet naturligvis: det må I ikke!
Og vi svarede: det ved vi godt, men vi gør det alligevel. Vi fortæller det bare så I ved, at det ikke er JER vi er uvenner med.
Vi inviterede faktisk også politiet med til de træninger vi lavede, før aktionerne.
Vi var umaskerede og åbne med vores projekt
Blev fotograferede og registrerede
Fik bøder en mas, blev arresterede og nogle kom i fængsel for ikke at betale bøderne.

Man kunne og kan naturligvis mene hvad man vil om det, vi gjorde og det blev der.
Men det var sq med åben pande og med villighed til at tage konsekvensen af det, vi gjorde.

Det ser jeg ikke i den “civile ulydighed” der er i at brænde romerlys af, måske endda i påvirket tilstand på et fodboldstadion.
Såeh - ikke rigtig respekt her fra.

Altsaa civil ulydelighed er jo en meget potent redskab i en given kontekst, (den amerikanske borgerretigheds bevaegelse som et af de bedste eksempler i mit lille hoved)
Men hele kernen er jo netop at staa ved sine handlinger, bruge en evt retsag til at belyse en given problemstilling.
Personligt synes jeg ikke at Pyro-sagen er vigtig nok, til at lave civil ulydighed.

Jeg har skrevet det flere gange foer herinde, en egentlig pyro-positiv, og brugte det ogsaa selv et par gange i sen 90erne, men jeg mener ikke rigtigt det giver mening at argumentere for noget som er ulovligt.

Jeg synes twisten med det oekonomiske er interessant, jeg synes ogsaa flere herinde har skrevet a klubben tager afstand udadtil, men maaske mindre i dialogen med stemnings skaberne.

Graden af hvor farligt det er har jeg sgu ikke rigtigt en mening om, jeg kan god tlide at stadion er lidt et frirum, men udsaette andre mennesker for fare, kan man jo aldrig argumentere for.

Jamen sådan er de fleste af os når det kommer til stykket, bare på forskellige områder. Jeg håber for dig, at du udenfor AGF kontekst/uden for det her forum kan leve op til det ideal og det kompromisløse regelrytteri du er fortaler for herinde. Hvis du kan er det prisværdigt. Hvis du ikke kan er du en hykler.

Jeg har også overtrådt loven, det gør alle som du siger... Jeg har bare taget min bøde selv og ikke bedt andre om at betale den - som pyro-folket reelt gør. (vi andre smider også rigtig mange penge i denne klub - er du klar over hvad det efter hånden koster for en far med to børn at skulle afsted?

Og når reglerne ikke er som jeg ønsker, så overtræder jeg dem ikke bare for at få min vilje (lyder som en 3 årigs tankegang), nææh, så har jeg faktisk engang lavet et borgerforslag for at ændre det...
Altså igennem de rette kanaler...

Hvis pyro-folket ønskede så kunne de tage en dialoig med klubberne, om at give lov og hvad der skulle til (norsk model), men det lyder det ikke til de vil.. For så er det ikke spændende nok.

så skal vi til at have styr på hvornår man er opdaget.. Du har igennem lang tid misset pointen. Folk er trætte af at skulle betale for deres trang til Ild... Jeg vil vædde med at jeg ligger lige så mange penge (og har gjort det) i klubben, som de gør, når jeg skal sørge for mig selv og to børn.. Forskellen er i hvert fald ikke stor.
Det er også "mine" penge der ryger til at betale deres bøder... Er det fair? Vil de forholde sig til det? Er det ok at mine børn skal lære at det er ok at står med Pro i hånden (hvad så når det er bomberør?)

Det komiske er at forsvare lovbrud på den måde du gør...

Får næsten tårer i øjnene over, hvor godt et menneske du er. Sover du også med hænderne over dynen?

Ej, men farisær-alarmen hamrer for fuld udblæsning, når folk nu også blærer sig mig at de kun går over for grønt, selvom der ikke er nogen biler 😂

Sig man ikke forstod pointen uden at sige man ikke forstod pointen 😂😂😂

Jeg kan sige så meget at skulle hele min vej få en bøde for noget jeg egentlig var skyld i - så meldte jeg mig squ til at betale den... Det ville et hvert voksent ordnetligt menneske gøre.

Jeg har også overtrådt loven, det gør alle som du siger... Jeg har bare taget min bøde selv og ikke bedt andre om at betale den - som pyro-folket reelt gør.

Det er lidt dorsk at sidde og sammenligne bøder du har fået af staten, med de bøder som DBU som privat organisation sidder og stikker ud til klubber.

Ja, selvfølgelig har du betalt dine bøder for at overtræde loven, for du har heller ikke rigtig noget andet valg.
Hvis du lader være, så bliver de formentlig i sidste ende trukket over skat med enorme ekstre gebyrer eller også du kommer ind og sidde dem af (hvis det stadig er en ting)

Uden at vide det, så tænker jeg også at dem der brænder romerlys af - selv betaler deres fartbøder, busbøder, biblioteksbøder, osv. ligesom alle andre normale mennesker gør.

Det er lidt dorsk at sidde og sammenligne bøder du har fået af staten, med de bøder som DBU som privat organisation sidder og stikker ud til klubber.

Ja, selvfølgelig har du betalt dine bøder for at overtræde loven, for du har heller ikke rigtig noget andet valg.
Hvis du lader være, så bliver de formentlig i sidste ende trukket over skat med enorme ekstre gebyrer eller også du kommer ind og sidde dem af (hvis det stadig er en ting)

Uden at vide det, så tænker jeg også at dem der brænder romerlys af - selv betaler deres fartbøder, busbøder, biblioteksbøder, osv. ligesom alle andre normale mennesker gør.

Hva så med dette eksempel?

"Jeg kan sige så meget at skulle hele min vej få en bøde for noget jeg egentlig var skyld i - så meldte jeg mig squ til at betale den... Det ville et hvert voksent ordnetligt menneske gøre."

Hypotetisk, jeg ved ikke om det reelt er muligt :)

Det er sgu da @Hansen, der bringer sammenlignen med det øvrige samfund ind i diskussionen med sin påstand om, at det er okay at bryde reglerne vedrørende pyro, fordi vi alle overtræder loven fra tid til anden i det almindelige samfund.

Det er er hele sammenligningen med hverdagsulovligheder, der er enormt dorsk og søgt. Hvad der er endnu mere dorsk er at insistere på at sammenligne forseelsen for en lovovertrædelse involverende fyrværkeri, alkohol og mange mennekser på lidt plads på et fodboldstadion med en forseelse for en lovovertrædelse i et lyskryds, men samtidig ikke ville sammenligne strafudmålingen for forseelserne.

Hva så med dette eksempel?

"Jeg kan sige så meget at skulle hele min vej få en bøde for noget jeg egentlig var skyld i - så meldte jeg mig squ til at betale den... Det ville et hvert voksent ordnetligt menneske gøre."

Hypotetisk, jeg ved ikke om det reelt er muligt :)

Det er netop hypotetisk - og sker næppe i praksis.

DBUs regler er et mellemværende mellem klubberne og AGF.
Ligesom stadionreglerne er et mellemværende mellem AGF og stadiongængerne.

Så hvis et krav om at dække romlerysbøder overhovedet skal rejses til dem der fyrer af, så må det komme fra klubben,
og derefter kan vi snakke om hvem der løber fra bøder og hvem der ikke gør.

Klubben udleverer forhåbentlig pågrebne pyrotosser til ordensmagten. Pyro er stadig forbudt.
Eller er lovgivning som dette jo omsonst:
De relevante lovparagraffer og regler fra de offentlige myndigheder, der regulerer brug og besiddelse af pyroteknik ved fodboldkampe i Danmark, stammer primært fra tre centrale love:
1. Lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Hooliganloven)
• § 3 a (Forbud mod pyroteknik i zoner): Det er ulovligt at besidde pyrotekniske artikler i en zone på op til 5.000 meter fra det pågældende fodboldstadion. Forbuddet gælder i tidsrummet fra 6 timer før kampstart til 6 timer efter kampafslutning.
• Straframme (§ 9): Overtrædelse af zoneforbuddet straffes som udgangspunkt med en bøde på 5.000 kr. i førstegangstilfælde. Under særligt skærpende omstændigheder eller ved gentagelse kan straffen stige til fængsel i op til 4 måneder.
• Generel karantæne (§ 2): Politiets administrative adgang til at give generel stadionkarantæne (visitationsforbud og udelukkelse fra alle væsentlige idrætsanlæg i Danmark samt udlandet) gælder ved overtrædelser af denne lov.
2. Lov om fyrværkeri og andre pyrotekniske artikler (Fyrværkeriloven)
• § 2 og § 7 (Ulovlig anvendelse og besiddelse): Det er generelt ulovligt for private at besidde og anvende professionel pyroteknik eller at anvende konsumfyrværkeri uden for den tilladte periode (27. december til 1. januar).
• Straframme: Overtrædelse straffes med bøde under normale omstændigheder. Hvis pyroteknikken vurderes at være til fare for andres liv eller førlighed (skærpende omstændigheder), giver loven hjemmel til fængsel i indtil 2 år.
3. Straffeloven (Ved alvorlig fare)
• § 252 (Fareforvoldelse): Hvis et romerlys, et blus eller et kanonslag affyres ind i en tæt menneskemængde, kastes mod andre eller mod banen på en måde, hvor der opstår nærliggende fare for nogens liv eller helbred, kan politiet rejse tiltale efter straffelovens grove paragraffer.
• Straframme: Denne paragraf har en strafferamme på fængsel i op til 8 år.

Det er netop hypotetisk - og sker næppe i praksis.

DBUs regler er et mellemværende mellem klubberne og AGF.
Ligesom stadionreglerne er et mellemværende mellem AGF og stadiongængerne.

Så hvis et krav om at dække romlerysbøder overhovedet skal rejses til dem der fyrer af, så må det komme fra klubben,
og derefter kan vi snakke om hvem der løber fra bøder og hvem der ikke gør.

Okay.. Hvis jeg fyrerede romerlys af sammen med 25 af mine venner til en fodboldkamp og klubben fik 150000 kr. i bøde, som reelt bliver betalt af andre. Så ville jeg stadig være mand nok til at betale mine 6000 kr.- af bøden.. :)

Det er reelt det vi/jeg søger... Det er ikke hypotetisk eksempel. Det er reelt

Latest posts

Back