New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 9K
  • Views Views: Views 816K
Ny Ceres Park
Det vigtigste må trods alt være behovet, fremfor UEFA direktiver.
Jeg kender ikke byens behov, men forventer, måske naivt, at kommunen og bygherrerne gør.

Selvfølgelig er behovet vigtigst men Århus kommune har et af de højeste andele af folk i kørestol og de gange jeg har været på stadion, har der været godt fyldt ud på kørestolspladserne. Ligesom det forventes der kommer flere tilskuere til det nye stadion, så må der også forventes, der kommer flere kørestolsbrugere.

Handicapforhold er generelt på et meget ringe niveau i Danmark og det er pænt sagt (eks: handicaptoiletter, lol), så det vil undre mig lige præcis ingenting, hvis der helt bevidst er lavet færre kørestolspladser end behovet.

Hvis ret skal være ret, er der interessante elementer i artiklen, primært at den kommende lejer kommer til at have mindre råderet over stadion, end der først var lagt op til. Det reducerer AGFs mulighed for at tjene penge på stadion. Hvis dét havde været vinklen på artiklen, og hvis det var behandlet lidt mere grundigt, havde det været en reel nyhed. I stedet blandes det sammen med en masse æbler og pærer, så forvirringen er større end forståelsen.

Som jeg læser det, drager JP den konklusion, at når Jacob Nielsen benytter argumenter imod en højere husleje, så må AGF være på jagt efter, at beløbet bliver mindre end de 7,3 millioner kroner. Jeg synes ikke, at det er underbygget, og jeg tror ganske enkelt ikke på (at AGF selv tror på) det. Eller jo, AGF vil naturligvis argumentere for lavere lejeomkostninger - det skal de jo gøre! - men dét er ingen nyhed, og det betyder ikke at lejen bliver under 7 millioner om året. Det er bare almindelig forhandlingstaktik

AGFs økonomiske situation er ganske rigtigt ikke i fokus i artiklen. Så meget desto mere skurrer det, synes jeg, når 2024-regnskabet (og ikke 2025-regnskabet, der ellers er offentliggjort) lige henkastet optræder midt i artiklen. Hvorfor? Og Per Nikolaj Bukhs ubehjælpsomme serviet-beregninger bliver hverken mere korrekte eller mere oplysende af at blive gentaget. Når man igen-igen præsenterer sine læsere for, at lejen kan blive på 20-40 millioner kroner, så insisterer man på at holde liv i en historie, der tydeligvis ingen gang har på jorden. Det kan man så bruge til nye artikler senere, så det er hjælpsomt for journalisterne. For læserne, not so much.

Og endeligt så irriterer det mig, at man i samme tekst kan nævne, at borgerne skal betale 400 millioner kroner til projektet, og at AGF skal betale op til 40 millioner kroner årligt. Hvis AGF betaler 40 millioner, så er det altså en fed, fed, fed økonomisk fidus for borgerne i Århus, der absolut ikke vil være i nærheden af at skulle betale noget som helst. Jeg tror ikke, at det budskab står klart for ret mange i offentligheden, men hvis AGF skal betale leje, der (også) repræsenterer de private donationer, er hele projektet jo ikke et dræn af, men en kæmpe gave til kommunekassen.
Jeg er fuldstændig enig! Og Bukh er det største tågehorn nord for Alperne. Utroligt, at hans faglige stolthed ikke tvinger ham til at sætte sig lidt ind i tingene, inden han kloger sig.

Denne sag er endnu et eksempel på, at private donationer til offentlige formål er mineret terræn. Donatorerne er kommet af sted med at give en betinget donation, hvor de tilknyttede krav til stadions beskaffenhed næsten helt sikkert er en vigtig del af forklaringen på den store budgetoverskridelse. Det er fint at ville sikre sig, at stadion får format som byggeri - faktisk rigtig fint - men man skal ikke kende til ret mange eksempler på, hvad byggerier af den art er endt med at koste i andre lande, for at kunne se, at donation og ambitionerne for byggeriet var helt, helt ude af trit.

NB: Og selvfølgelig falder dette også tilbage på Bundsgaard og de andre insidere i denne beslutningsproces.

Byg nu bare det stadion i verdensklasse, og belæg gulvene med guld, hvis det er det der skal til.

Ikke mere fnidder, og sensationsartikler.

Aarhus er i hastigt vækst, og sker enormt mange fede ting, alligevel drukner debatterne tit i fnidder. Aarhus har fx lige fået lov til at "sælge" noget mere land til opførelse af boliger = mange penge i kasser.

Som Mette F ville sige: Lev med det! :)

Byg nu bare det stadion i verdensklasse, og belæg gulvene med guld, hvis det er det der skal til.

Ikke mere fnidder, og sensationsartikler.

Aarhus er i hastigt vækst, og sker enormt mange fede ting, alligevel drukner debatterne tit i fnidder. Aarhus har fx lige fået lov til at "sælge" noget mere land til opførelse af boliger = mange penge i kasser.

Som Mette F ville sige: Lev med det! :)
Præcis! Kritikken er helt ude af proportioner. Lidt hurtig hovedregning siger 1.500 kr. i medfinansiering pr. voksen indbygger i Aarhus Kommune (penge der kommer mangefold tilbage i kommunekassen over de kommende år gennem leje, arrangementer og dynamiske indtægter derigennem).

Til sammenligning betaler hver voksen indbygger i Aarhus Kommune knap 6.000 kr. i kompensation til minkavlerne. Tag da for helvede og lav nogle flere kritiske artikler, features og læserbreve om det!

UEFAs anbefaling med 24000 er 164 pladser.
Ifølge det her er det er minimum 0,1% og det anbefalede antal 0,5% Der er specifikke krav ift udefans og VIP osv, men ift de 24000 giver det så minimum 24 og anbefalet 120 kørestolspladser.

Jeg ved ikke om de førnævnte 36 kørestolspladser tæller som 18 ift de minimumskrav fordi det er inklusiv hjælper, men man må gå ud fra at man kommer op på det de kræver da stadion i det hele taget skal leve op til Uefa's krav. Det virker bare meget mærkeligt at man ikke er gået efter det anbefalede antal og så kunne man eventuelt omdanne et par af dem til almindelige siddepladser hvis behovet skulle vise sig at være mindre.

Udeholdets fans skal have 12 pladser eller med andre ord en tredjedel af pladserne hvis der kommer 36 i alt. Det forhold indikerer jo også klart at der vil være for få til hjemmeholdets fans.

OMG, jeg har bevist ikke lavet regnestykket, fordi jeg vidste det ville få mig til at blive sur, men nu gjorde jeg det.

Minkpris i runde tal, 30 mia.
Befolkning i DK, 6 mio.
Minkpris pr indb. i DK 5.000

- Så Kardashian-rige typer kunne gå med pyntepels!
5000 kr må være nok til et sæt med hue, handsker og halstørklæde til alle til at holde varmen på Vejlby Stadion...

Nu udløb fristen for at gøre nogen ansvarlige vist lige, men som en del af regeringensaftalen blev man enige om ikke at gøre mere ved det. Det er selvfølgelig også smart hvis man er enige om ikke at stille hinanden for meget til ansvar...

Så... Knap 1.600 pr. forum-medlem... Og best case, så er der 6 vip-lounge-plader, 20 sæder og måske med lidt god vilje 20 i en boks, altså 46, der får gavn af sponsoratet pr. kamp. Minimum 15 hjemmekampe giver så minimum 690 billetter pr. sæson, og vi er knap 800 medlemmer... Ja, ja...
Det ville fandeme være smukt med et fan-forum som Platin-sponsor!
Ikke at jeg har 1600 spir, der lige brænder et hul i lommen, men for katten da, det ville være et fedt gimmick! Gad vide, om vi kunne få en slags rabat, mod at AGF skamred historien i markedsføringsøjemed...

De har i øvrigt fået en tredje, endnu større PMS-kran nu, men jeg kan ikke regne ud, hvad den laver.
Skal vi snart have nogle tribuner på, eller har de tænkt sig at løfte vores nyvundne selvværd ind på Comunale allerede?
Det ser ret heftigt ud det tag, de er i gang med at montere på hovedtribunen. Mon ikke den kan være ret handy til at klaske sådan et op?

PMS-kran. Suk. Vil det sige, af den er gnaven en håndfuld dage hver måned?
Så ender det med endnu en forsinkelse.
Jeg tror vi alle sammen har fugtige fantasier om det her byggeri. Livets præmisser er bare ofte, at bedst som det kilder alle de rigtige steder og man går fjoget-lykkelig rundt og forventer en girlfriend experience, så bliver man altså af og til spist af med the wife experience i stedet.

Der er du som GF-fan særligt rustet til fuldstændig uforklarlige, umotiverede nedture og løgspark, og derfor ved du inderst inde godt, at det godt kan blive et fint liv stadion alligevel, selvom kranen har PMS.

Latest posts

Back