New posts

Kampen om top 6 -Spekulationstråden om sandsynligheden.

Kampen om top 6 -Spekulationstråden om sandsynligheden.

Stig AKA Frank Heskjær

Experienced member
Hej allesammen.
Jeg sidder alligevel og skriver lidt med et par gutter omkring det resterende kampprogram for de forskellige klubber, og hvad der måske skal til for at komme i top 6.
Så hvorfor ikke oprette en tråd herinde som per tradition, og så se om ikke vi kan indsnævre et specifik krav undervejs, og indtil da diskutere de forskellige scenarier.

AGF har pt 25 point, og har 4 kampe tilbage. 6. pladsen OB har pt 24 point for 17 kampe, og kravet er altså for nuværende 1,412 point i snit + MÅLSCORE (da nummer 7 Randers har samme point, men er uden for top 6).

Så snittet der kræves pt er 1,412 i snit + målscore, eller 1 point mere = 25 for 17 kampe = 1,471 i snit, hvilket er ligaens højeste nogensinde, hvis det slutter der.
AGF har 25 point for 18 kampe med sejren over AaB (har jo en kamp mere spillet end de andre fx OB som ligger 6'er), og altså kun 1,389 point i snit. Så vi SKAL holde et bedre snit i foråret her for at holde hjem. Faktisk er 32 point ikke engang nok til det snit. 32 point for 22 kampe ville være 1,455 i snit. Så enten skal dampen gå lidt af pointhøsten omkring top 6-stregen (absolut top/bund skal lave flere point end midten), eller også så risikerer vi at glippe til sidst, med de fleste point nogensinde uden for top 6 (ville være TYPISK OS)

Følgende hold er pt med i top 6-kampen. Kriteriet for at være med er max 4 point fra stregen for nuværende.

3: FCK 27 pt (28-20 målscore +8)
4: AGF 25 pt (20-18 målscore +2)
5: SIF 24 pt (27-25 målscore +2)
6: OB 24 pt (23-25 målscore -2)
7: Randers 24 pt (23-26 målscore -3)
8: FCM 23 pt (24-22 målscore +2)
9 Horsens 22 pt (22-22 målscore -5)
10: BIF 21 pt (23-28 målscore +0)

Puha.
Jeg starter med at lokalisere de mest oplagte konkurrenter, og sier dermed FCK fra, da jeg regner med at de kommer i top 6. Jeg er faktisk ikke sikker på FCM, da de spiller europæisk, og kan have svært ved at koncentrere sig, og har mange nye der skal spilles ind, og har mistet både Dreyer og Evander, som var netop de to som var dåseåbnerne for FCM. Så ja der er plads at spille på når man møder offensive Porto. Men hvad med i Viborg? Silkeborg? De har dog et relativt godt program FCM, da de både har Lyngby og AaB i de 5 kampe. Så de kommer nok med, men modsat FCK, så er jeg slet ikke sikker.

Jeg tror ikke på at Horsens kan komme med i top 6, men de har været stærke på hjemmebane, og ligger jo endda foran BIF, som jeg tror på kommer i top 6, da de har været mærkbart bedre ift pointhøst efter de fik Ohi og Wass. Og altså tror de sniger sig med. BIFs program er dog relativt svært (Horsens, FCM, Lyngby, SIF og FCN), og de starter mod netop Horsens. Taber de overraskende den, så overtager Horsens BIFs favorit-position, og vil være hele 4 point foran netop BIF med 4 kampe igen.

Jeg anser det som set ud fra vinterpausens langvarige lys, at SIF, Randers og OB er de hold, vi skal kæmpe mest direkte med om de sidste 2 pladser, såfremt FCM kommer med. Jeg anser FCN, Viborg og FCK som i top 6. (FCK kan ryge ud, men det sker næppe med den trup).
Så hvis AGF og FCM skal med, og de 3 også skal, så er der kun 1 plads mere.

Så derfor skal vi overhale/holde os over 2 af 3 af holdene Randers, OB og SIF som jeg ser det.
Vi møder alle 3 hold, og har det hele i egne hænder.
I næste indlæg vil jeg bringe kampprogrammet for alle holdene, startende med AGF, SIF, Randers og OBs, da det for nuværende er de 4 hold jeg tror vi kommer til at have interne kamp med om minimum 1 af de sidste pladser.

AGFs program: 4 kampe: SIF (h), ACH (h), Randers (u), OB (h) = meget fint program (ikke "let", men fint)
SIFs program: 5 kampe: FCK (u), AGF (u), FCN (h), BIF (u), FCM (h) = klart sværeste program.
RFCs program: 5 kampe: OB (u), Lyngby (h), VFF (u), AGF (h) AaB (h) = ca. samme sværhed som AGFs
OBs program: 5 kampe: RFC (h), FCN (u), FCK (u), AaB (h), AGF (u) = meget svært program.

-------
"De andres"
FCKs program: 5 kampe: SIF (h), AaB (h), OB (h), ACH (u) VFF (h)
FCMs program: 5 kampe: VFF (u), BIF (h), AaB (u), Lyngby (h), SIF (u)
ACHs program: 5 kampe: BIF (u), VFF (h), AGF (u), FCK (u), Lyngby (h)
BIF s program: 5 kampe: ACH (h), FCM (u), Lyngby (u), SIF (h), FCN (u)

Når man kører forskellige scenarier igennem i slutspils simulatoren, så ender skillelinjen på 31 point, eller 30 point og en bedre målscore. Hvis det bliver situationen så skal vi bare vinde over Silkeborg og Horsens hjemme i de næste to kampe, så er den ged barberet!

Det er ikke sandsynligt at alle hold omkring skillelinjen begynder at vinde mere end halvdelen af deres kampe, særligt ikke de hold med de mest vanskelige slutprogrammer, som f.eks. Silkeborg, FC Midtjylland og Brøndby.

Jeg tror derimod på at vi i et program mod 4 af de mere overkommelige hold i ligaen, hvoraf de 3 er på hjemmebane, kan hente minimum 2 sejre - ellers er jeg lige ved at sige, at vi ikke skal i top 6.

Men der må da godt komme en masse uafgjorte kampe i morgen.

Jeg tror det kommer til at kræve i omegnen af 31-32 point. Derfor synes jeg, der er 8 klubber i spil om de sidste fire pladser. FCN og Viborg må være sikre på top 6, og Lyngby og AaB har ingen chance.

Vinder FCK over Silkeborg, så vil jeg også regne dem som tæt på sikre. Mens en evt taber af BIF-Horsens vil få svært ved at nå det.

For os kræver det således 6-7 point i de resterende 4 kampe. Uden at have regnet synderligt på det, så er et skud fra hoften, at det lige nu er ca 50-50, om vi kommer i top 6. Men vi kan godt blive klogere i løbet af weekenden.

For at nå med i top 6 kræver det altså pt at vi opretholder et snit på mellem 1,412 og 1,471. Med nuværende snit på 1,389 skal vi altså holde dampen oppe nu. Vi skal lave mindst 6 point for at komme i nærheden af de 1,412 (og gøres det via point mod SIF; Randers, OB, så kan deres pointhøst jo altså netop blive mindre, og kravet mindre). FCN kom med i top 6 med sølle 29 point for 2 sæsoner siden.

Sidste par år har det krævet følgende at nå med:
Disse point-krav er dog regnet ud fra hvad nummer 6 har fået. Og ret beset skal man jo bare være 0 point + målscore bedre end nummer 7, så er man i top 6. Kommer man nedefra (som i AGFs tilfælde i vinterpausen, så skal man bare være point +målscore bedre end 6.pladsen for at nå med)

21/22 = 1,409 pint i snit over 22 kampe (SIF) 31 point ud fra nuværende 22 kampe (36,634 point for 26 kampe)
20/21 = 1,318 point i snit over 22 kampe (FCN) 29 point ud fra nuværende 22 kampe (34,268 point for 26 kampe)
19/20 = 1,462 point i snit over 26 kampe (AaB) 32,154 point ud fra nuværende 22 kampe (38 point for 26 kampe)
18/19 = 1,385 point i snit over 26 kampe (FCN) 30,462 point ud fra nuværende 22 kampe (36 point for 26 kampe)
17/18 = 1,346 point i snit over 26 kampe (ACH) 29,615 point ud fra fra nuværende 22 kampe (35 point for 26 kampe)

Ift at vi har 25 point for 18 kampe, og med 4 kampe tilbage, så kan vi max lave 12 point mere. Ift tidligere års krav, så vil det altså kræve minimum 29 point, og maximum 32 point (rundet ned fra 32,154) Her udregnet ift hvad 6.pladsen har, da vi har en situation hvor AGF er i top 6 i skrivende stund, og 6.pladsen har samme point som 7.pladsen.

4 point herfra = 29 i alt, og 1,318 point i snit over 22 kampe
5 point herfra = 30 i alt, og 1,364 point i snit over 22 kampe
6 point herfra = 31 i alt, og 1,409 point i snit over 22 kampe
7 point herfra = 32 i alt, og 1,455 point i snit over 22 kampe

Vi må gå ud fra at 3 point eller færre = 100% for lidt, og at 8 point eller flere = 100% nok.
Kun et enkelt år har det krævet 32 point at komme i top 6, og det var altså i 19/20, hvor AaB lavede 38 point for 26 kampe = 32,154 ift 22 kampe. Men det år var der ret beset 3 point ned til Randers på 7.pladsen med 35 point, og AaB havde langt bedre målscore, så de kunne have klaret sig med 3 point færre. 35 point i 26 kampe ville justeret give 1,346 point i snit, som altså er samme krav som i 17/18 hvor Horsens lavede 35 point.
Så der har ikke været et år hvor det har "krævet" 32 point at komme i top 6.

Max har været 30,462 point for 22 kampe (36 point + målscore) da FCN sluttede over AaB på målscore med 36 point i 18/19.
Så med dårligere målscore havde pointkravet der været 31 point.

Så jeg vil gå så langt som at sige, at laver vi 31 point, hvor de sidste 6 point i den høst bliver mod 7.pladsen (fx SIF, Randers eller OB), så vil det højst sandsynligt være nok, selvom der ligger mange hold med samme point nu her. Det kan godt komme til at kræve 32 point, men det er ikke sket før.

Jeg tror det kommer til at kræve i omegnen af 31-32 point. Derfor synes jeg, der er 8 klubber i spil om de sidste fire pladser. FCN og Viborg må være sikre på top 6, og Lyngby og AaB har ingen chance.

Vinder FCK over Silkeborg, så vil jeg også regne dem som tæt på sikre. Mens en evt taber af BIF-Horsens vil få svært ved at nå det.

For os kræver det således 6-7 point i de resterende 4 kampe. Uden at have regnet synderligt på det, så er et skud fra hoften, at det lige nu er ca 50-50, om vi kommer i top 6. Men vi kan godt blive klogere i løbet af weekenden.

Ja der kan ske nogle ting i morgen, som former folks forventninger til hvad der slutter af med at ske.
SIF taber til FCK = de fleste vil tro at SIF hægtes af, da de har mistet profiler + har det sværeste program.
FCK taber til SIF = SIF er pludselig en af favoritterne til at komme med alligevel, da OB og Randers mødes, og jo ikke kan vinde begge to, og SIF derfor enten kommer 2 point foran begge to, eller 3 point foran et ene hold.

BIF vs Horsens: Det ene hold bliver favorit til at kunne komme med i top 6 (af de to), og det andet hold er fedtet ind i potentiel nedrykningsdrama på papiret. Uafgjort: Begge nok bare uden for top 6 kampen, men ikke i nedrykningsfare med det samme. Selv med det ene point, så er det mere det mentale i at man ikke har tabt, der gør at man ikke umiddelbart tænker nedrykningsfare. Taber Horsens 0-3, så tænker alle vel: "ja det er så det hold AaB kan/skal nå"...

Vinder Horsens, så er de fuldt ud med i top 6-kampen. Og så er BIF altså 4 point efter Horsens, og have ualmindeligt langt op til top 6 med 4 kampe tilbage, hvor deres slutprogram hedder: FCM (u), Lyngby (u), SIF (h), FCN (u) = kun 1 kamp mod et direkte konkurrerende top 6-hold; SIF. Og med FCN og FCM på udebane, så er det sgu svært at se BIF snige sig med, såfremt de taber i morgen. Vinder BIF, så vil Horsens nok være skrevet ud af top 6-historien.

Uafgjort = meh for begge hold, men nok ikke katastrofe ift et nedrykningsscenarie. Jeg tror uafgjort er meget realistisk resultat pga nerver.

Det er svært at vide hvor mange point der skal til, men jeg satser fortsat på de tre sejre i forårsdelen af grunddelen og så må man se om der også lige skal en uafgjort til. Dvs to point i snit, ti point i fem kampe, i hvert fald bør være nok, så det betyder syv point i de sidste fire. Det kan lade sig gøre med det program med tre hjemmekampe selvom det nok skal blive tætte kampe og vi skal være skarpe i begge ender. Vinder vi de to næste hjemmekampe kan det være nok, men det kan da også blive svært nok.

Jeg spekulerer på om Horsens kan være en dark horse Til top-6. Jeg vil i hvert fald ikke bare afskrive dem. Man tænker næsten uværgeligt at det er et hold man i hvert fald skal holde under sig hvis man vil i top-6, og det er nok også meget muligt, men de bevæger sig bare lidt under radaren og er ikke blevet svækket henover vinteren modsat flere andre af top-6-kandidaterne, de er meget stærkere hjemme end ude, men er også sådan et hold, der godt kan hive en stor overraskelse ud af ærmet fordi de er afklarede med hvad de kan og måske bliver undervurderet lidt. Kan de vinde ude mod Brøndby på søndag er de også kun en hjemmesejr over Viborg og ude mod Lyngby fra de 31 point. Eller de kan vinde de to hjemmekampe mod Viborg og FCK og tage en plads i sidste runde ude mod Lyngby. De spiller også ude mod os, men den skal de naturligvis meget gerne tabe.

Vinder Horsens ude mod Brøndby er sidstnævnte til gengæld meget tæt på være ude af kampen, da de så formentlig skal lave mindst ti point i fire kampe og overhale fire hold.

Last edited:
Jeg tror desværre ikke at Lyngby eller AaB får mange point i resten af grundspillet. Viborg og FCN har også udskiftet markante profiler og det kan også koste point her i de første kampe. Det kan desværre betyde, at midterholdenes snit bliver højere end nogensinde denne gang.

Vi SKAL vinde kampen hjemme mod Horsens. I 8 udekampe har de kun vundet en og fået en uafgjort. Deres sejr var i øvrigt chokket i Parken i 1. runde. Men de er klart bedre på hjemmebane. Kampen mod Silkeborg kan også vindes, men det bliver sikkert ret tricky. Der er nok ingen tvivl om, at de har fokus på den kamp, da det vel er den "letteste" de overhovedet har tilbage. Jeg kan godt forestille at vi kører en "AaB-taktik", hvor vi står sikkert på banen fra start igen.

Hvis bare vi står i en situation, hvor vi kan afgøre top-6 når vi møder OB hjemme i sidste kamp, så synes jeg det er godkendt.

Jeg håber SÅ meget på en sejr til Horsens i dag. Det vil nemlig bringe dem hele 11 points foran AaB, der dermed formentlig kun kan spejde efter BIF som en redningsplanke i kampen for at undgå nedrykning. Og dem rykker de sgu ikke forbi (selvom det ville være ENDNU federe med en nedrykning til BIF 😈)
Uafgjort i så mange kampe som muligt i dag, vil overordnet være bedst for AGF, men derfor ville det da være sjovt at se nogle overraskelser som den, eller nederlag til FCN, M og K.

Ja, det er let at komme til at tænke, at uafgjort er det bedste - eller de resultater som gør at vi ligger bedst placeret efter en given runde.
Mine ønsker for resten af runden:

OB-Randers X (derudover helst en Randers-sejr, da jeg tror at Randers kommer i top-6 og OB er et hold vi skal holde bag os.
Silkeborg-FCK 2 (Jeg tror ikke, at vi realistisk kan håbe på at hænge på FCK alligevel i et top-6 slutspil)
Brøndby-Horsens X (Vi skal helst holde os foran begge hold. Et Brøndby-nederlag vil man dog selvfølgelig altid glæde sig over. X er dog i samme kategori).
Viborg-FCM X (I forhold til vores top-6 chance må Viborg gerne vinde, men i det øjeblik vi når top-6 vil Viborg måske være et hold vi kommer til at skule efter at hente).
Lyngby-FCN er jeg lidt ligeglad med. Vi kommer ikke i nærkontakt med nogen af holdene i tabellen alligevel.

Ja, tilstanden vil ændre sig fra kamp til kamp og runde til runde, så jeg fokuserer mest på vores pointtal, men uafgjort i visse kampe som OB-Randers kan trække point ud så vi måske lige kan nøjes med et færre. Vi har Horsens hjemme så hvis vi kan vinde den, kan det også være fint hvis de slår Brøndby og dermed spiller dem ret langt fra top-6. Uafgjort dog igen meget fint, lige nu ved vi ikke hvem af dem vi skal holde bag os, hvis ikke dem begge.

Jeg tror i øvrigt Silkeborg hjemme nok kan være en sværere kamp end AaB ude hvis man fraregner Otto. AaB skal heller ikke bedømmes alene på en stormvejrskamp, men virker helt væk. De må ellers gerne få lidt mere styr på det og drille et par andre hold de næste fire runder.

Lyngby-FCN er jeg lidt ligeglad med. Vi kommer ikke i nærkontakt med nogen af holdene i tabellen alligevel.
Det var interessant at høre Benjamin Leander sige at AGF har haft flere store chancer i efteråret end FC Nordsjælland, det kunne godt tyde på at vi har underpræsteret, imens de har overpræsteret. Jeg tror også at en del af deres succes har handlet om at Andreas Schjelderup lige pludselig blev en spiller til over 100 mio, det er Macondes ikke, og så får de nok brug for flere store chancer for at holde dampen oppe. De var trods alt i nedrykningsfare i sidste sæson, bedre er de heller ikke.

Det var interessant at høre Benjamin Leander sige at AGF har haft flere store chancer i efteråret end FC Nordsjælland, det kunne godt tyde på at vi har underpræsteret, imens de har overpræsteret.

Vi var selvfølgelig på hælene i visse momenter. Men ellers husker jeg efteråret som kampe hvor vi lægger ud med at have styr på det. Med udemærket boldomgang, boldbesiddelse og sikker organisation bagtil hvor man tænker at den skal vi nok få noget ud af. Begge kampe mod FCK eksempelvis. Men hvor skarpheden har manglet. Hvilket, i ellers fornuftige kampe, betød at vi kom bagud og så ikke kunne brække dem op. Eller ikke fik den 2-0'er, der manglede for at få en sejr og ikke en uafgjort. Viborg ude eksempelvis.

Får vi 4 point i de næste to hjemmekampe så tror jeg på det, og vinder vi begge så er jeg mere eller mindre sikker på top-6. Det er en ret gunstig position vi har spillet os selv i, og med to hjemmekampe i træk, som ikke er mod tophold, så har vi alle tiders mulighed for at kommer i top-6. Det var en super første runde og det hele ligger i vores egne hænder. Nu skal vi "bare" lære at score nogle flere mål.

Latest posts

Back