New posts

Den store pisser mig af tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 104K
Den store pisser mig af tråd
Det er fuldstændig vanvittigt det der og jeg håber de får en meget hård straf. Vi skal beskytte de offentlige ansatte ellers har vi dem ikke til at skabe ro og orden. De har også familier.
Artiklen er desværre låst, så jeg kan ikke se hvad der skete med de tosser efter de havde opsøgt betjente på hjemadressen.
De har efterforsket, men ikke været i stand til at rejse sigtelse.

Det er fra sidste år og som jeg husker det omhandler det "bare"
denne betjent:

Den "Uafhængige" Politiklagemyndighed kunne pudsigt nok ikke identificere betjenten, selvom alle andre tilsyneladende kunne.

denne betjent:

Den "Uafhængige" Politiklagemyndighed kunne pudsigt nok ikke identificere betjenten, selvom alle andre tilsyneladende kunne.
Det er noget helt andet.

denne betjent:

Den sag er en skamplet på det danske politi og DUP. Tænk sig at være betjent, og have så lidt respekt for det job man bestrider, at man bare lade en kollega slippe afsted med sådan noget der. De ved jo alle sammen hvem det er.

Jeg elsker det her forum, men der er alligevel en ting, som jeg virkelig ikke forstår, hvorfor ingen nogensinde har lavet: Den store pessimismebarometerquiz.

Jeg forestiller mig spørgsmål i retning af:
  • Hvor mange af kampene i 2025 på Vejlby stadion vil blive spillet i en kombination af mindre end 5 grader, vindstød over 20 m/sek og regn?
    • 12-15 kampe
    • 16-19 kampe
    • 20 kampe eller flere
  • I hvor mange kampe i 2025 vil Uwe lave sin første udskiftning efter 85. minut?
    • 20-24 kampe
    • 25-28 kampe
    • 29 kampe eller flere
  • Hvor meget vil prisen stige på et AGF Play+ abonnement?
    • 80-120 kr.
    • 121-160 kr.
    • 161 kr. eller mere
  • Hvordan ender AGF i denne sæsons superliga?
    • Umiddelbart udenfor top 6
    • På plads 9-10
    • Vi rykker ned med et brag
  • Hvilken gennemsnitsalder kommer AGF til at spille med i løbet af kampene i 2025?
    • Over 29 år
    • Over 33 år
    • Over 36 år

Den overdrevne brug af ordet "bombe", når det gælder transfers og andre begivenheder i fodbold.

CV til AGF er en stor nyhed, ja, men en skattesag i en 3. divisionsklub og en evt. ansættelse af Jakob Friis som finsk landstræner er fandme ikke ret interessant.

Ja, jeg ved ikke, om det egentlig pisser mig af. Jeg synes nok bare, det er fattigt.

Den overdrevne brug af ordet "bombe", når det gælder transfers og andre begivenheder i fodbold.

CV til AGF er en stor nyhed, ja, men en skattesag i en 3. divisionsklub og en evt. ansættelse af Jakob Friis som finsk landstræner er fandme ikke ret interessant.

Ja, jeg ved ikke, om det egentlig pisser mig af. Jeg synes nok bare, det er fattigt.
Afsløring. Eksklusivt - Bombe. Så har Tipsbladet vist også fået betegnelser nok med inden Friis rent faktisk er blevet ansat...

Deres "Helt vildt," der i forvejen får alting til at lyde som en artikel fra En Skør, Skør Verden, bliver godt nok også hæftet på en hel del ret almindelige historier.

Fortæl mig, hvad der sker. Så skal jeg nok selv tolke det og danne mig min egen mening om væsentligheden. Og hvis historier ikke kan stå alene uden tillægsord, er det i mine øjne at tale ned til læseren. Sagde den gamle sure skriverkarl.

:unsure: Fortæl mig, hvad der sker. Så skal jeg nok selv tolke det og danne mig min egen mening om væsentligheden. Og hvis historier ikke kan stå alene uden tillægsord, er det i mine øjne at tale ned til læseren. Sagde den gamle sure skriverkarl.
Jeg tror bare ikke at det handler om at hjælpe dig til at forstå indholdet. Det handler om at få dig til at få lyst til at læse det overhovedet. Men det irriterende er jo, at de hele tiden fylder på de tillægsord for at lokke os. Det er ikke længere nok at noget er en "nyhed", en "overraskelse", er "vildt" eller "sindssygt", så derfor må de i gang med chok og bomber. Man skulle dog tro, at de løber tør på et tidspunkt, eller kan man bare kombinere? :unsure: "Vildt sindssyg chokbombe"?

Jeg tror bare ikke at det handler om at hjælpe dig til at forstå indholdet. Det handler om at få dig til at få lyst til at læse det overhovedet. Men det irriterende er jo, at de hele tiden fylder på de tillægsord for at lokke os. Det er ikke længere nok at noget er en "nyhed", en "overraskelse", er "vildt" eller "sindssygt", så derfor må de i gang med chok og bomber. Man skulle dog tro, at de løber tør på et tidspunkt, eller kan man bare kombinere? :unsure: "Vildt sindssyg chokbombe"?
Stærke og aktive verber. Der har været mit mantra, når jeg har undervist praktikanter i skriveteknik.

Man kan sagtens tease, som det vist hedder på moderne danske, uden at råbe eller proppe holdninger ned i kæften på læserne.

Et tænkt eksempel.

I stedet for:
Bombe! Vejle fyrer det halve af truppen!

Kunne man prøve med:
13 spillere tager en tur i Vejles transferkarrusel.

Jeg tror, sidstnævnte vil give lige så mange kliks.

Desuden hader jeg hvor-spørgsmål, der ikke refererer til noget fysisk.

Hvor alvorlig er situation i klubben? Hvor vigtig er denne sejr? Hvor glad er du for at have scoret det afgørende mål?
Vorherre til hest. Hvad skal man svare? 28 eller tre kilogram.

Hvor mange sportsjournalister skal der til for at kunne formulere et reelt spørgsmål?
Eller:
Hvor ligger Kolding?
Se det kan der svares på.

Hvor-spørgsmål, hvor svaret ikke kan måles, er falske åbne spørgsmål, som ikke kan besvares.

I stedet for:

Kunne man prøve med:

Det er jeg desværre bange for at det ikke vil på BT, EkstraBladet eller Bolds hjemmeside. Trist, men der er nok en grund til at de gør det. Det er en konkurrence.

Stærke og aktive verber. Der har været mit mantra, når jeg har undervist praktikanter i skriveteknik.

Man kan sagtens tease, som det vist hedder på moderne danske, uden at råbe eller proppe holdninger ned i kæften på læserne.

Et tænkt eksempel.

I stedet for:

Kunne man prøve med:

Jeg er med på hvad du siger, men jeg tror at du overvurderer en stor gruppes evne og vilje til at læse forbi ord så lange som "transferkarrusel". Hvis man vil ramme lavt, virker det ikke med sammensatte ord. Fem stavelser? Jeg kender til mennesker der giver op i det øjeblik de når til tredje stavelse ... :confused:

Et tænkt eksempel.

I stedet for:

Kunne man prøve med:

Hvor alvorlig er situation i klubben? Hvor vigtig er denne sejr? Hvor glad er du for at have scoret det afgørende mål?

Hvor mange sportsjournalister skal der til for at kunne formulere et reelt spørgsmål?
Eller:
Hvor ligger Kolding?

Hvor-spørgsmål, hvor svaret ikke kan måles, er falske åbne spørgsmål, som ikke kan besvares.
... Gid vi flaskede vores sportsjournalister op med Tom Wolfe og Hunter S. Thompson. Så ville overskrifterne lyde: "Frygt og lede i Vejles omklædningsrum" eller "Fisse, fæces og fejlskud - Michael Gravgaards skændige karriere som sportschef" eller "Vestegnen brænder ned - i næste regnskabsår" ... Den slags.
Sygdommen er åbenlys og jeg tror, de mere tænksomme spillere og ledere har kuren: At svare lige så dumt som journalisterne spørger.
Dylan fik engang det retarderede spørgsmål: "Hvor mange folkesangere tror du, der p.t. er i USA", hvortil han ca. svarede: "118 - give and take - er der lige nu" ...
Tænk at kravene på journalisthøjskolen er så vilde - det hænger ikke rigtigt sammen ...

Et tænkt eksempel.

I stedet for:

Kunne man prøve med:

Eller:
Hvor ligger Kolding?

En karrusel er jo noget der drejer rundt, så det billede kræver vel at de bliver ansat igen, eller i det mindste at klubben samtidig har ansat nogle andre? Jeg tror ikke det giver lige så mange klik fordi det er lidt uklart. Hvis de har fyret halvdelen af truppen må de gerne skrive det direkte - men vi er enige om at det ikke er nødvendigt at gøre opmærksom på at det er en bombe, som var det vi startede med at opponere imod.

Mht ‘hvor,’ fx ‘hvor alvorlig er situationen i klubben,’ kan jeg godt følge dig, men det er også en form for lingo hvor interviewer, den interviewede og lytterne formentlig alle ved at den interviewede bliver bedt om at sætte nogle ord på krisen, der på en eller anden måde kvantificerer den ift en imaginær skala fra total ro til fuld panik. Jeg tror problemet snarere er at der i den indforståede opfattelse også ligger en indforstået forventning om hvor den interviewede lægger niveauet af alvor. Interviewer og seer håber måske på noget opsigtsvækkende, men der er ikke rigtig lagt op til at svaret vil bidrage med noget nyt. Det er heller ikke så nemt, i sådan en situation har den interviewede uanset hvad en bestemt intention, men generelt er der mange floskel-spørgsmål der resulterer i floskel-svar.

‘Hvor glad er du for at have scoret det afgørende mål’ betyder lidt på samme måde at sætte nogle ord på følelsen. Det er lidt risikabelt bare at spørge om spilleren er glad for at have scoret det afgørende mål fordi svaret bare kan være ‘ja’ og så skal der spørges igen, men et bedre spørgsmål der kunne give lidt mere substans (hvis ikke spilleren automatisk selv kommer ind på det) kunne fx være om det var en forløsning efter en lang måltørke eller hvad der nu er relevant. Det skal dog også med at konventionen i en den sammenhæng kan handle om at udtrykke følelser. Det er også et væsentligt element for mange af seerne der er fans og ‘hvor glad er du?’ lægger op til at svare at man er meget glad og lige det interview har ikke et formål der er så meget dybere end det.

En karrusel er jo noget der drejer rundt, så det billede kræver vel at de bliver ansat igen, eller i det mindste at klubben samtidig har ansat nogle andre? Jeg tror ikke det giver lige så mange klik fordi det er lidt uklart. Hvis de har fyret halvdelen af truppen må de gerne skrive det direkte - men vi er enige om at det ikke er nødvendigt at gøre opmærksom på at det er en bombe, som var det vi startede med at opponere imod.

Mht ‘hvor,’ fx ‘hvor alvorlig er situationen i klubben,’ kan jeg godt følge dig, men det er også en form for lingo hvor interviewer, den interviewede og lytterne formentlig alle ved at den interviewede bliver bedt om at sætte nogle ord på krisen, der på en eller anden måde kvantificerer den ift en imaginær skala fra total ro til fuld panik. Jeg tror problemet snarere er at der i den indforståede opfattelse også ligger en indforstået forventning om hvor den interviewede lægger niveauet af alvor. Interviewer og seer håber måske på noget opsigtsvækkende, men der er ikke rigtig lagt op til at svaret vil bidrage med noget nyt. Det er heller ikke så nemt, i sådan en situation har den interviewede uanset hvad en bestemt intention, men generelt er der mange floskel-spørgsmål der resulterer i floskel-svar.

‘Hvor glad er du for at have scoret det afgørende mål’ betyder lidt på samme måde at sætte nogle ord på følelsen. Det er lidt risikabelt bare at spørge om spilleren er glad for at have scoret det afgørende mål fordi svaret bare kan være ‘ja’ og så skal der spørges igen, men et bedre spørgsmål der kunne give lidt mere substans (hvis ikke spilleren automatisk selv kommer ind på det) kunne fx være om det var en forløsning efter en lang måltørke eller hvad der nu er relevant. Det skal dog også med at konventionen i en den sammenhæng kan handle om at udtrykke følelser. Det er også et væsentligt element for mange af seerne der er fans og ‘hvor glad er du?’ lægger op til at svare at man er meget glad og lige det interview har ikke et formål der er så meget dybere end det.
Du giver jo selv det åbenlyse alternativ: "Tillykke med det tredje mesterskab på stribe, Mads Emil. Du laver sæsonens fjerde hattrick i dag; knyt et par ord til det, kampen og det blå/hvide inferno derude" 🙌🏻

Fine pointer.

Jeg har dog desværre selv oplevet at flyve af en karrusel og lande et andet sted, end jeg hoppede på. Til min store fortrydelse. I Tivoli stopper karruseller heller ikke altid præcis der, hvor de startede, men jeg erkender, at mit sprogbillede her måske kunne have haft gavn lidt svensknøglehjælp til en mere præcis justering.

Jeg vil dog hellere stille spørgsmålene:
Hvad var årsagen til at...? Hvordan kan det være at...? Hvilken forklaring kan du give på at....? Osv, osv.
Med lidt held kan der faktisk poppe et reflekteret svar ud af kæften på interviewpersonen.

Sportsjournalistik kan også være vanskelig at gøre konkret, da det ofte er følelser, man gerne vil have frem, hvorfor det spørgeteknisk kan blive lidt abstrakt. Desuden kan næsten alle spillere vinde VM i floskler.

Men journalisten kunne prøve med:

I har tabt syv kampe i streg. Hvad gør I forkert?
Hvad vil I helt konkret gøre anderledes for at vende skuden?
Hvilke ændringer vil det give mening for jer at foretage i taktikken?
Hvordan kan det så være, I ikke har gjort det endnu?

Der falske åbne spørgsmål med "hvor" er journalistisk dovenskab eller uduelighed.

Du giver jo selv det åbenlyse alternativ: "Tillykke med det tredje mesterskab på stribe, Mads Emil. Du laver sæsonens fjerde hattrick i dag; knyt et par ord til det, kampen og det blå/hvide inferno derude" 🙌🏻
Eller "Tillykke med det tredje mesterskab på stribe, Mads Emil. Hvordan har det været at skifte til FCK?"

... Gid vi flaskede vores sportsjournalister op med Tom Wolfe og Hunter S. Thompson. Så ville overskrifterne lyde: "Frygt og lede i Vejles omklædningsrum" eller "Fisse, fæces og fejlskud - Michael Gravgaards skændige karriere som sportschef" eller "Vestegnen brænder ned - i næste regnskabsår" ... Den slags.
Sygdommen er åbenlys og jeg tror, de mere tænksomme spillere og ledere har kuren: At svare lige så dumt som journalisterne spørger.
Dylan fik engang det retarderede spørgsmål: "Hvor mange folkesangere tror du, der p.t. er i USA", hvortil han ca. svarede: "118 - give and take - er der lige nu" ...
Tænk at kravene på journalisthøjskolen er så vilde - det hænger ikke rigtigt sammen ...
Jeg mener, der var Viggo Jensen, der engang fik stukket en mikrofon i hovedet, hvor journalisten bare sagde "2-2." Hvorefter han satte en spørgende mine op.

Og apropos Hunter S. Thompson fik jeg mit største digitale skulderklap for nylig. Af uransagelige årsager sendte min chefredaktør for nogle måneder siden mig og én af de andre ældre journalister på efteruddannelse i chatGPT for at lære nye researchværktøjer. Og efterfølgende kunne lære fra sig. (Jeg tror stadigvæk, det var en intern morsomhed).

For godt og vel en finanskrise siden var jeg rejsejournalist og skrev kun i førsteperson gonzostyle.
Jeg uploadede for sjov 50 gamle historie fra den tid i chatGPT og bad den lave en sproganalyse. Maskineriet svarede mig, at "din skrivestil minder meget om Hunter S. Thompsons." Jeg var ikke til at flå ned af min selvbyggede piedestal resten af ugen.

Jeg er med på hvad du siger, men jeg tror at du overvurderer en stor gruppes evne og vilje til at læse forbi ord så lange som "transferkarrusel". Hvis man vil ramme lavt, virker det ikke med sammensatte ord. Fem stavelser? Jeg kender til mennesker der giver op i det øjeblik de når til tredje stavelse ... :confused:
Du har ret. Jeg pakker mit sproglegetøj sammen.

SKANDALE I VEJLE!
(Og så må læseren ellers gætte sig til, hvad fanden det nu handler om).

Latest posts

Back