Jeg glemmer ikke dengang Line Baun Danielsen stak en mikrofon i snotten på Henrik Andersen da han blev tiljublet på rådhuspladsen efter EM 92 og spurgte: "Kan du ikke holde tårerne tilbage lige nu?" (eller noget i den stil) selvom det var tydeligt at det kunne han godt, hvilket egentlig kunne omformuleres til et lidt mere direkte, men lige så upassende "Så tud dog, dit utaknemmelige svin."
Der var engang for endnu længere siden, hvor enhver interviewee ville have afvist spørgsmål til deres følelser med henvisning til at følelser er noget personligt og dermed særdeles upassende at spørge ind til. Det er længe siden.
Problemet er måske, at banaliteterne nærmest står i kø, når det skal handle om følelser. Eller måske er problemet manglende empati eller indlevelsesevne hos publikum, som er for dumme eller tykhudede til at selv at regne ud, hvad EM-vinderen føler og for ublufærdige til bare at lade det ligge og i stedet koncentrere sig om noget substantielt.
Med se, nu forbrød jeg mig mod lex fooler, da ovenstående har et lixtal på 48 og det er der sgu nok ikke nogen der gider at læse alligevel.
Apropos Line Baun Danielsen - jeg var politisk redaktør på en avis for mange år siden og blev derfor fra tid til anden bedt om at fyre nogle banaliteter af i et kamera om dansk politik.
I et liveinterview om en eller anden krise i Venstre spurgte hun mig så, hvor alvorlig situationen var. Jeg smilede til hende, strakte mine arme ud i fuld længde, rynkede brynene og trak dem så lidt tættere på hinanden. Og sendte hende et lidt mere skævt smil.
Der gik lige et øjeblik, inden hun sagde noget, og jeg kan faktisk ikke huske, havde det var.
Men vi havde et godt forhold og kunne sagtens grine af det bagefter, selvom hun spillede muggen.
Jeg har lavet lignende tåbeligheder som protest mod "hvor alvorlig/vigtig/overraskende-spørgsmål" gennem tiden som et forsøg på at være sjov. Forsøg.
En tidligere studiekammerat og jeg indgik ofte væddemål om, hvem der kunne slippe afsted med at sige det mest åndssvage i liveinterviews. Han blev ofte brugt som ekspert i digitale spørgsmål.
Jeg satte en frokost på højkant, hvis han kunne sige "urent trav" på Go'morgen Danmark i et interview om sikkerhed i Windows. Den vandt han.
Jeg skulle så svare "det kan jeg desværre ikke afsløre uden at inddrage tal" på et vilkårligt tåbeligt hvor-spørgsmål. Der måtte studieværten på (det rigtige) 24syv hæve øjenbrynene, da hun fik den i smasken lidt over klokken seks om morgenen, hvor jeg skulle udlægge, hvad der ifølge mine kilder var sket under finanslovsforhandlingerne i løbet af natten. Den vandt jeg. Men det gjorde sgu ondt helt selvvalgt at snakke sort i landsdækkende radio.
Hov, fuck. Jeg fik afsporet tråden. Nu er der sikkert en reprimande under opsejling. Det er din skyld,
@fooler - hvorfor fanden skulle du også skrive Line Baun Danielsen????