Det kan jeg love for. Min reaktion ville og vil være den samme. At betale en 15-årig en løn som ligger et godt stykke over en gennemsnitsløn for en voksen på det alm. arbejdsmarked er sygt og jeg ikke se, det gavner noget som helst at vi går ned af den vej.
Fodbolden lider i forvejen af ulækre summer og det i sig selv er slemt nok men det er trods alt voksne mennesker. Vi snakker her om et barn som hverken må stemme, køre bil, stifte gæld og alt muligt andet. Er talentet stort nok skal han nok tjene flere penge end han kan nå at bruge.
Pengene har vundet i voksenfodbold og jeg kan ikke se en vej tilbage men lad os nu for helvede stoppe indenfor ungdomsfodbolden inden det er for sent.
Altså jeg er helt enig. Og jeg er imod ejerkonstruktioner i klubber som PSG, Manchester City, Newcastle (æv, jeg kan egentlig godt lide klubben) og Chelsea.
Statsejede klubber eller klubber ejede af storhedsvanvittige pengemænd. Og jeg er inderligt imod Glazer-familien som i en årrække har suget al liv ud af United for egen vindings skyld.
De er et billede på, hvad der er galt i moderne fodbold.
Jeg ved godt det er en svær grænse, men jeg synes der går en fin linje mellem hovedrige ejere der driver klubberne nogenlunde fornuftigt og klubber, hvor stater pumper penge i klubberne eller Chelsea der har brugt over en milliard pund under deres nye ejere på to år. Og det er ikke fordi jeg vil hænge nogen ud, hvis I skulle være fans af nogle af klubberne. Min egen klub Manchester United er ikke bedre og var også næsten kommet på statsejede hænder.
Men ift. AGF. Vi er lige nu ved at bygge et akademi op, hvor vi henter unge spillere til fra ind- og udland. Vi henter Egbedi og andre.
Min tankegang er, at det har klubben helt styr på, og min kærlighed til klubben, gør at jeg ikke stiller spørgsmålstegn ved om vi har handlet etisk eller moralsk forkert på nogen måde, for selvfølgelig har JN og klubben styr på det. Det er jo AGF.
Min klub.
Ligeledes er jeg ikke sikker på, at jeg ville stille spørgsmålstegn ved klubben, hvis vi var i FCKs position, hvor vi kan støvsuge det skandinaviske marked for store og mellemstore talenter med en 'det er bedre han spiller hos os end konkurrenten'-fremgangsmåde.
Jeg kunne finde på mange undskyldninger og megen retfærdiggørelse for klubbens ageren, f.eks.:
- Vi skal være på tæerne for at være konkurrencedygtige - vi kan ikke tillade os at lade et muligt talent skifte til en anden klub, hvis der er bare lille sandsynlighed for at han kan slå igennem eller sikre fortjeneste for klubben
- Det er helt naturligt, at vi som den store og velhavende klub henter talenterne i mindre klubber i vores umiddelbare nærhed (Skandinavien)
- Hvis ikke vi gjorde det, var der nok andre der stod klar
- Ja ja, lønningerne er godt nok stukket af, men alle andre betaler jo også høje lønninger og vi har råd til det
- Jeg er sikker på, at klubben handler etisk og moralsk forsvarligt - det er jo den klub jeg elsker og er fan af
Det er bare lige nogle af de undskyldninger og forklaringer jeg kan komme på.
Men altså, jeg er ikke sikker på, at jeg ville reagere, hvis AGF var i FCKs sted. Jeg håber det, for jeg er enig med dig i, at moderne fodbold er en træls størrelse pga. alle de penge, men tror det ikke.