New posts

Den store pisser mig af tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 112K
Den store pisser mig af tråd
Jeg er ikke sikker på at Stig Tøftings mening med den udtalelse var at få skærpede straffe for forseelser som den Baskim Kadri, lavede i går, men det er sådan jeg har det efter hans rant mod Jonas Løssel.

Det er dokumenteret igen og igen at alvorlige hovedskader i professionel sport giver store kognitive problemer senere hen, for mange tidligere profesionelle sportsfolk. I NFL har man indført meget skrappe straffe for hård kontakt til hovedet, i håndbold får man rødt kort for at ramme en målmand i hovedet, uanset om det er med vilje, og i fodbold har man forsøgt sig med kampe, hvor hovedstød ikke var tilladt, med lettere bolde, og mindre luft i boldene.

I Superligaen derimod, der synes Stig Tøfting at man skal holde op med at pyldre og være en mand omkring det.

Sjældent har jeg da oplevet så udtalt mangel på fingerspidsfornemmelse, og selvfølgelig skulle Kadri have haft øjeblikkelig rødt, uanset at han trækker sig, og ikke gør det med vilje og alt muligt andet. En kontakt til hovedet der slår modstanderen bevidstløs, er nød til at have en alvorlig konsekvens, han bragte en andens spillers helbred i fare, og det giver rødt, det handler om at beskytte spillernes førlighed og kognitive evner når de bliver ældre.

Så selvom jeg egentlig holder meget at Tøffes No Regrets tilgang til livet, så var den her en alvorlig forbier.

Alt ved dette.

- Alderen på drengen, der hentes i Silkeborg
- Hvordan man kan forestille sig, hvordan han ser ud, når han bliver cuttet om 3 år
- At det er en historie på Ekstrabladet, at FCK går på rov
- Hans forældre

View attachment 3121
Han er 15, hvilket er grænsen for at måtte skrive kontrakt, så alderen er ikke mere problematisk end alt muligt andet. At han så ser yngre ud end min søn på 12, er en anden historie.

Han er 15, hvilket er grænsen for at måtte skrive kontrakt, så alderen er ikke mere problematisk end alt muligt andet. At han så ser yngre ud end min søn på 12, er en anden historie.
Der er blandede signaler, når man tydeligt kan se en for alderen meget høj pande inde bag gardinerne. 😁

Den må gøre ondt i Silkeborg. Så kan jeg bedre leve med, at Mikkel Bro Hansen tager til Ajax.

• Like
Reactions: mph
Last edited:
Alt ved dette.

- Alderen på drengen, der hentes i Silkeborg
- Hvordan man kan forestille sig, hvordan han ser ud, når han bliver cuttet om 3 år
- At det er en historie på Ekstrabladet, at FCK går på rov
- Hans forældre

View attachment 3121
De behøver vel ikke vente tre år med at få gjort noget ved frisuren :p

Men ja, der er alle mulige problemer og potentielle problemer ved den slags. Jeg kender selvsagt intet til ham, men det kan også netop ødelægge karrieren. Det kan også sagtens gå godt naturligvis, men der er mange interessenter der ikke har drengens ve og vel som førsteprioritet. Jeg ved godt at vi formentlig ville gøre det samme, men man kunne jo egentlig godt håbe at afstanden de skal flytte i i den alder i det mindste blev mindre.

Lidt OT, men a pro pos EB, der synes det er fedt når klubberne konkurrerer om at skrive kontrakter med børn, har jeg det også svært med at de forherliger voldsmiljøer. Jeg har ikke EB+ men overskrifterne til de artikler indikerer i hvert fald oftest noget med at de der rockere og hooligans osv er farlige, men altså også lidt seje.

Lidt OT, men a pro pos EB, der synes det er fedt når klubberne konkurrerer om at skrive kontrakter med børn, har jeg det også svært med at de forherliger voldsmiljøer. Jeg har ikke EB+ men overskrifterne til de artikler indikerer i hvert fald oftest noget med at de der rockere og hooligans osv er farlige, men altså også lidt seje
+1000000000

Det bedrøver mig, at man ophøjer kriminelle til idoler. Om det så er Sandberg, Amagermanden, hool-Kevin eller Yahya Hassan, så synes jeg, det er moralsk meget forkert at fremstille en kriminel løbebane som en decideret karrierevej.

En pointe her fra Jesper Stüker, som også var noget vi var inde på ifm Mikkel Bro Hansen: det kan næsten være bedre at udvikle knap så gode talenter. Det er et problem for klubberne hvis de ikke også får noget ud af de største talenter, mere end bare en smule udviklingskompensation, især hvis det er en klub der satser meget på den del. Forhåbentlig er vi selv (snart) der hvor det skal være sådan nogle som Ajax der kommer og tager talenterne, det er trods alt mere spiseligt end hvis det er en anden dansk klub, men FCK fisker vel også med store pengesedler i vores farvand.

Der er helt håndfaste regler for lønloft til ungdomsspillere såsom Mads Meedom, så på papiret findes "en bedre aftale" ikke (medmindre SIF ikke har tilbudt ham op til loftet). Men Stüker antyder en smule, at der måske godt kan være noget økonomi på spil, uden at gå i detaljer. Det lyder jo lidt som om han har en mistanke om, at FCK omgår lønloftet på en eller anden måde.

Noget andet er så, at spillerne (og forældrene...) jo godt ved, at på sigt er lønnen bedre i FCK end i Silkeborg, og derfor har lønloftet kun en kortsigtet effekt, hvis de da ellers overholder det.

Det er trist og ulækkert, at 15-årige er blevet en handelsvare. Det er sgu stadig kun børn (for de flestes vedkommende). Og så skal man vel heller ikke bilde sig ind, at dialogen mellem Mads Meedom og FCK først starter på hans 15 års fødselsdag. Det gør den selvfølgelig ikke.

Jesper Stükers kommentarer om agenternes rolle og at det har udviklet sig til, at spillerne nu siger, at "det var dem selv, der tog kontakt til FCK med ønske om at spille der" er også interessante men ikke overraskende. Fodboldagenter er i grove træk nogle skruppelløse møgsvin.

Der er helt håndfaste regler for lønloft til ungdomsspillere såsom Mads Meedom, så på papiret findes "en bedre aftale" ikke (medmindre SIF ikke har tilbudt ham op til loftet). Men Stüker antyder en smule, at der måske godt kan være noget økonomi på spil, uden at gå i detaljer. Det lyder jo lidt som om han har en mistanke om, at FCK omgår lønloftet på en eller anden måde.

Noget andet er så, at spillerne (og forældrene...) jo godt ved, at på sigt er lønnen bedre i FCK end i Silkeborg, og derfor har lønloftet kun en kortsigtet effekt, hvis de da ellers overholder det.

Det er trist og ulækkert, at 15-årige er blevet en handelsvare. Det er sgu stadig kun børn (for de flestes vedkommende). Og så skal man vel heller ikke bilde sig ind, at dialogen mellem Mads Meedom og FCK først starter på hans 15 års fødselsdag. Det gør den selvfølgelig ikke.

Jesper Stükers kommentarer om agenternes rolle og at det har udviklet sig til, at spillerne nu siger, at "det var dem selv, der tog kontakt til FCK med ønske om at spille der" er også interessante men ikke overraskende. Fodboldagenter er i grove træk nogle skruppelløse møgsvin.
Ja, de kan vel bare betale noget til forældrene og de kan love flere penge når der må skrives en ny kontrakt. Agenten kunne også have pengene stående på en konto øremærket til spilleren. Det er formentlig ikke svært at omgå. Og at det var spilleren selv der henvendte sig behøver heller ikke betyde andet end at det var agenten der henvendte sig, eller bare at kontakten foregik gennem agenten. Det er tidligt at handle børn i 15-årsalderen, men tankegangen i systemet er sådan, at de ville blive handlet langt tidligere hvis det havde været tilladt. Og når først de her børn er en handelsvare risikerer de selvsagt også primært at blive behandlet som sådan.

På den anden side af 1 mio. i signon-fee og 50.000 om måneden til en knægt på 15 år…det er jo helt og aldeles forrykt og skal stoppes fra politisk hold hvis ikke fodbolden selv gør det pronto 🤯

WTF?
Jeg mener bestemt jeg læste en artikel for r ikke så længe siden om, at 15-årige ikke kan få sign-on-fees og har et lønloft. Men jeg husker åbenbart forkert. Jeg vil ikke skrive noget om barnet og hans forældre. Det tilkommer ikke mig. Men FCK har da lige sat sig selv på en yderposition. De er nok pisseligeglade (deres fans på Twitter deler i hvert fald flittigt ud af tudekiks til SIF-fans uden at bruge så meget som et millisekund på at reflektere over egen rolle - men det er til gengæld ret typisk for den fanbase)

Hvis der ikke er en beløbsgrænse, eller den bare så høj at det kan være lidt ligemeget, kunne man måske indføre sådan en og så have alvorlige konsekvenser hvis man omgår den. Det ville hjælpe hvis der i det mindste blev konkurreret på faciliteter og historik omkring udvikling osv fremfor økonomi og løn. Det her barn kan nu sidde et sted i den anden ende af landet hvor han er placeret med profit for øje og med presset fra en millioninvestering og høj løn. Selvfølgelig er FCK's fans ligeglade, men der kunne måske være nogle i systemet der kan gennemtvinge en smule hensyn til børnene.

Der er et Max på 36.000 kr pr år for 15 årige. Men FCK skider på alle regler.

Jeg har også hørt om 12 årige hos fck, der er aflønnet (skattefrit og ulovligt) med gavekort på Mange tusinde kroner pr måned.
Det mente jeg nok. Men hvorfor fuck er fodboldtoppen så hundeangst for at slå ned på dem, der overtræder reglerne? Hvorfor er det så svært at straffe FCK for at handle med børn? Hvorfor er det så svært at straffe Manchester City for at overtræder samtlige regler i FFP? Hvorfor er det så svært at straffe FCN for helt åbenlyst at lave en lyssky handel? Hvorfor er det så svært at slå ned på unge spillere, som ifølge reglerne ikke må have en agent, men som så bare har "en rådgiver" med præcis samme funktion?

Der mangler kraftedme nosser i toppen af fodbold. Men hvem er overrasket over det...? 💩

Der er et Max på 36.000 kr pr år for 15 årige. Men FCK skider på alle regler.

Jeg har også hørt om 12 årige hos fck, der er aflønnet (skattefrit og ulovligt) med gavekort på Mange tusinde kroner pr måned.
Det er sikkert svært at forhindre hvis klubberne laver alle mulige krumspring for at omgå reglerne, men man kan måske alligevel starte der. Det skal dog være en meget voldsom straf hvis den skal kunne mærkes i FCK, der jo også uden videre kunne betale endnu mere til talenterne. Selv 36.000 er en del at betale i løn til en 15-årig, men man sætte en grænse hvor det ikke er det der er det afgørende konkurrenceparameter.

Jeg ved ikke engang om jeg synes det er problematisk ... 🤷‍♂️

Og hvad så hvis de smider penge efter knægten. Vil det ødelægge dansk fodbold? Vil det ødelægge knægten?

Silkeborgs sportschef, Jesper Stüker kalder det "en trussel for dansk fodbold", men hvorfor er det det? Det er jo bare en større klub der henter spillere i en mindre og det er til spillerens fordel. Både rent økonomisk og sikkert også karrieremæssigt og så er det sur røv for de andre.

Jeg har en fornemmelse af at der ligger en rest af en tankegang i alle protesterne, som stammer fra dengang fodboldspillerne tilhørte klubberne på slavelignende vilkår og var bundet af kontrakter og transferbeløb selv efter kontraktens udløb. Nu har spilleren lov til at skifte derhen, hvor det gavner ham mest. Godt for ham, for det er hans talent, hans liv, hans valg.

Jeg ved ikke engang om jeg synes det er problematisk ... 🤷‍♂️

Og hvad så hvis de smider penge efter knægten. Vil det ødelægge dansk fodbold? Vil det ødelægge knægten?

Silkeborgs sportschef, Jesper Stüker kalder det "en trussel for dansk fodbold", men hvorfor er det det? Det er jo bare en større klub der henter spillere i en mindre og det er til spillerens fordel. Både rent økonomisk og sikkert også karrieremæssigt og så er det sur røv for de andre.

Jeg har en fornemmelse af at der ligger en rest af en tankegang i alle protesterne, som stammer fra dengang fodboldspillerne tilhørte klubberne på slavelignende vilkår og var bundet af kontrakter og transferbeløb selv efter kontraktens udløb. Nu har spilleren lov til at skifte derhen, hvor det gavner ham mest. Godt for ham, for det er hans talent, hans liv, hans valg.
Hvis de overholder reglerne er det imø heller ikke problematisk. Jeg synes bare Stükers kommentarer lugter af, at reglerne ikke er blevet overholdt. Og så synes jeg det er et problem. For hvor går grænserne så? At en "lille" klub må afstå talenter til en større klub er i udgangspunktet ikke forkert. Der er fødekæden. Der er kun hvis de bryder de fælles regler, at det er.

Hvis de overholder reglerne er det imø heller ikke problematisk. Jeg synes bare Stükers kommentarer lugter af, at reglerne ikke er blevet overholdt. Og så synes jeg det er et problem. For hvor går grænserne så? At en "lille" klub må afstå talenter til en større klub er i udgangspunktet ikke forkert. Der er fødekæden. Der er kun hvis de bryder de fælles regler, at det er.
Der er vel også en grund til at man overhovedet har indført nogle regler?

Der foregår stensikkert et beskidt spil i kulissen for at tiltrække spillere udenom reglerne. På alle plan... mindreårig, talent, semi-prof og prof. For børn skal man også se på forældrenes rolle. Hvor der måske står kortsigtede dollartegn og lokker.

Hvis man er et af de største talenter i sin årgang, kan man også spørge sig selv, hvorfor man lader penge, endsige fusk-penge, bestemme hvor man søger hen. Hvis man har udsigt til en flot karriere. Også økonomisk. Er med på at FCK har andet at tilsmigre med. Så meget desto mere bemærkelsesværdigt.

Latest posts

Back