New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 208K
Cykling
Det kunne måske være en ide at oprette en særskilt tråd om doping i sport.
Det er bare lidt et kedeligt emne. Lidt ligesom VAR. Nogle sportsgrene gør det helt åbenlyst (hej NFL) uden nogen undrer sig over det. Og der forgår med garanti bunker af ting i fodbold, som ville få en cykelrytter sømmet op på korset.

Arh, come on. Det er jo slet ikke det jeg skriver. Det var alene ift. de udregninger af watt/kg, som er så populære.

Men podcasten er også glimrende ift. hans vurderinger af de præstationer vi har set de foregående år, som jo også har været vilde.

Har hørt hundredevis, hvis ikke tusindvis, af podcasts om cykling, herunder om træning og fysiologi, de seneste ti år. Ikke at jeg dermed kan forklare alle de præstationer vi ser, men jeg kan konstatere, at de største eksperter er mindre skeptiske end den almene cykelfan.

Og at selv de mest kritiske journalister også tror sporten er renere end tidligere - i hvert fald indtil i år. Historien om CO-test og potentielt misbrug heraf, er det første troværdige bud på misbrug af noget i gråzonen, som jeg har set siden Jiffy-bag historien som stammede tilbage fra Wiggens tid (og som stank langt væk).

Men vil gerne opliste et par af de ting som adskiller denne periode fra tidligere (udover bare kost, restitution og bedre træning).

- De fænomener vi ser i dag har været fænomener stort set siden før de var teenagere. Der er vilde historier om Remco, Pogi, MvDP, Mads P. m.fl. nærmest siden de startede med at cykle. I gamle dage blev æsler pludseligt til fuldblods væddeløbsheste, da dopingen (især EPO) hjalp de mindre talentfulde mere end de mest talentfulde.
- I dag er det enkeltryttere som er fænomener, hvor det i gamle dage var hele hold, som pludseligt dominerede (f.eks. Gewiss-Balans 1,2,3 i Liege). Der er også stærkere hold i dag, men det skyldes primært, at de er rige og kan købe de bedste ryttere. Alle dem der kører som hjælperyttere på UAE og Visma har været eller ville være, kaptajner på andre hold.
- Rytterne topper langt tidligere og fænomenerne er konkurrencedygtige direkte fra junior-årene (hvor man må antage systematisk doping ikke sker - alene af den grund der ikke er råd til det). I gamle dage skulle man bruge 2-3 år på doping før motoren var konkurrencedygtig, uanset hvor stort et talent man var.

Er ovenstående garanti for at de ikke doper sig? På ingen måde. Men der er i hvert fald en del ret væsentlige faktorer som adskiller denne periode fra de gamle dage med systematiseret doping.

Jeg kan sagtens følge din argumentation, og jeg kan sagtens se logikken i, at cykelryttere i dag kommer frem, fordi de er egnede cykelryttere modsat i 90erne - hvilket skabe fænomenerne. Jeg køber egentlig også præmissen om, at man kan rykke meget med bedre materiel og så videre. Og jeg syntes ikke, de seneste sæsoners præstationer er så mistænkelige.

Jeg forholder mig alene til Pogacar i denne sæson, og beklager, hvis jeg har misforstået din brug af februarkilden og det ikke er ment ift. Pogacar i denne sæson.

Men uanset hvor mange podcasts, du har hørt, så har Pogacar hævet sit niveau uhørt meget i denne sæson. Også så meget, så det skal vække mistanke. Og det har jeg svært ved at se, at en eksperts forklaringer i februar måned har relevans for. Det var alene det, jeg sigtede til.

Jeg er dog uenig i, at vi ikke ser hold dominere på mistænkelig vis. Sidste år var Visma jævnt dominerende. Alpecin var meget dominerende i foråret. Og UAE har været ret dominerende i etapeløbene i denne sæson. Bevares, det er ikke Gewiss Balan, men både Almeida og Yates ligger i top ti i touren, selvom de har været rendyrkede hjælperyttere. Det er måske ikke et tegn på snyd, men det er da bemærkelsesværdigt.

• Like
Reactions: fsc
Jeg er dog uenig i, at vi ikke ser hold dominere på mistænkelig vis. Sidste år var Visma jævnt dominerende. Alpecin var meget dominerende i foråret. Og UAE har været ret dominerende i etapeløbene i denne sæson. Bevares, det er ikke Gewiss Balan, men både Almeida og Yates ligger i top ti i touren, selvom de har været rendyrkede hjælperyttere. Det er måske ikke et tegn på snyd, men det er da bemærkelsesværdigt.
Det er jo primært et resultat af penge. På samme måde som i fodbold. Almeida og Yates ville jo begge være kaptajner på de fleste andre hold - Yates har jo sluttet i top 10 før han kom til UAE og hans tvillingebror har vundet Vueltaen. Og Almeidas talent var også åbenlyst længe før UAE hentede ham.

I gamle dage kørte ryttere som f.eks. George Hincapie (som jo ville få Mads P til at ligne et lille fnug) rutinemæssigt bjergrytterne i sænk.

Og jeg er enig i at Pogis præstation på en række områder er ekseptionel. Men i min verden ikke meget mere end hvad ryttere som MvDP og WvA har præsteret. Eller Vingegaard for den sags skyld, som sammen med Roglic, er undtagelsen ift. at fænomenerne også var fænomener som børn (hvilket der i begges tilfælde også er naturlige forklaringer på).

Men uanset hvor man står ift. dopingmistanken synes jeg man skylder sig selv at lytte til podcasten, hvis man går.op i moderne cykling. Den er voldsomt fascinerende alene af den grund at Lars Nybo er god til at forklare tingene.

For mig er det også væsentligt at journalisterne der følger sporten tæt på ikke har hørt noget. Sidste år (eller året før - kan ikke huske det, men det var i forbindelse med Vingegaards og Pogacar dueller i Touren) lavede Escape Collective (dem som lavede CO-test historien) en podcast, en podcast hvor de åbent diskuterede mulighederne for doping. Og de sagde ærligt, at de i modsætning til gamle dage, hvor der var masser af ubekræftede historier, intet hørte om potentiel doping. Tværtimod var alle deres kilder ret sikre på at feltet var mere eller mindre rent.

At de så nu laver CO-test historien, kunne tyde på de har hørt noget. Men det er som tidligere nævnt også det tætteste vi har været på en historie i mange år.

Det er jo primært et resultat af penge. På samme måde som i fodbold. Almeida og Yates ville jo begge være kaptajner på de fleste andre hold - Yates har jo sluttet i top 10 før han kom til UAE og hans tvillingebror har vundet Vueltaen. Og Almeidas talent var også åbenlyst længe før UAE hentede ham.

I gamle dage kørte ryttere som f.eks. George Hincapie (som jo ville få Mads P til at ligne et lille fnug) rutinemæssigt bjergrytterne i sænk.

Og jeg er enig i at Pogis præstation på en række områder er ekseptionel. Men i min verden ikke meget mere end hvad ryttere som MvDP og WvA har præsteret. Eller Vingegaard for den sags skyld, som sammen med Roglic, er undtagelsen ift. at fænomenerne også var fænomener som børn (hvilket der i begges tilfælde også er naturlige forklaringer på).

Men uanset hvor man står ift. dopingmistanken synes jeg man skylder sig selv at lytte til podcasten, hvis man går.op i moderne cykling. Den er voldsomt fascinerende alene af den grund at Lars Nybo er god til at forklare tingene.

For mig er det også væsentligt at journalisterne der følger sporten tæt på ikke har hørt noget. Sidste år (eller året før - kan ikke huske det, men det var i forbindelse med Vingegaards og Pogacar dueller i Touren) lavede Escape Collective (dem som lavede CO-test historien) en podcast, en podcast hvor de åbent diskuterede mulighederne for doping. Og de sagde ærligt, at de i modsætning til gamle dage, hvor der var masser af ubekræftede historier, intet hørte om potentiel doping. Tværtimod var alle deres kilder ret sikre på at feltet var mere eller mindre rent.

At de så nu laver CO-test historien, kunne tyde på de har hørt noget. Men det er som tidligere nævnt også det tætteste vi har været på en historie i mange år.
Var der ikke noget med Bahrain holdet for et par somre siden?
Og den gode Nairo blev vidst også fanget?
Jeg er på ferie og kan ikke følge de sisdste etaper af tdf
Helt genérelt synes jeg vi kan tillade os at være skeptiske omkring strukturen bag UAE med mtxain I spiden.
I forhold til giro-tour komboen som selvfølgelig er historisk vild, så er konteksten vigtig.
i giroen angreb Pogi på første stigning med et ryk var han fri og så var det faktisk det.
Giroen har generelt haft mindre kvalitet de sidste par år.
I tdf er Hans største kokurrent ikke i topform til at tage kampen op
Og Remco sagde allerede
Midt I løbet at Pogi var uovervindelig, altså mentalt allerede sat.
Det er muligt at der er kommet et nyt vidundermiddel, men det er Samtidig også muligt at vi er vidne til en meget unik atlet samt en unik generation som gør det at være cykelfan vildt spændende.
Jeg kan stadig huske Ríis sejr som en Lille dreng på en fynsk campingplads.
Det var jo næsten på højde med EM I 92 og pokalen I 96 og det ændrer faktisk ikke så meget hvad vi senere lærte om mr. 60%.
Jeg vælger at nyde løbene doping Eller ej

Ja, Almeida og Yates ville begge være kaptajner på andre hold. Men de ville ikke køre top fem i Tour de France. Og det er bemærkelsesværdigt, at de kan gøre det, samtidig med at de smadrer sig selv for Pogacar først. Men ja, der er selvfølgelig et element af, at de også er exceptionelt gode cykelryttere.

Jeg er sikker på, at det er en god podcast. Og jeg vil gerne høre den. Men den er tæt på ubrugelig ift. resultater opnået i indeværende sæson.

Ift. Rygter i feltet om doping, er det kun et par dage siden, at jeg delte en artikel fra cycling weekly, der fortalte om mistanke om motordoping i både giroen og touren fra rytterne selv. Jeg tror mere, det manglende fokus på doping i medierne handler om, at det pt ikke er den bedste vinkel at anlægge på cykelsporten.

Ja, Almeida og Yates ville begge være kaptajner på andre hold. Men de ville ikke køre top fem i Tour de France.
Yates er allerede blevet 3 og 4 i touren.. Almeida har været 3 i vueltsen og 4 i giroen (eller omvendt)

De ville sagtens kæmpe med om 5 i touren på andre hold også. Husk de kører også nu på det hold med det bedste udstyr - sammen med Visma.

Sidste år smadrer Visma alle 3 Grand Tours og tog 5 af 9 pladser på poderne.. ingen rykkede en mine

Sidste år smadrer Visma alle 3 Grand Tours og tog 5 af 9 pladser på poderne.. ingen rykkede en mine
Netflix dedikerede et helt afsnit af deres dokumentar på at insinuere at Vingegaard var krudtet efter sin enkeltstart, så det er ikke helt rigtigt.

Jeg glæder mig til at se dem gøre det samme i år, hvilket nok ikke kommer til at ske fordi det er den ekstroverte showmand der jo bare er begyndt at spise godt og støvsuge alt hvad der kan af løb og etaper.

Jo - der blev også stillet spørgsmål sidste år - måske ikke så meget i DK men andre steder. Især efter enkeltstarten blev der stillet store spørgsmål.

Det sjove er, at selv Vingegaard har lagt ovenpå hans præstationer i forhold til sidste år :unsure: Det kan man jo undre sig lidt over, med den optakt der har været.

Måske lidt spørgsmål, men slet ikke i samme omfang som nu..

Og igen for at sige at hvis pogacar er dopet så er det meste af feltet nok..

Paris Roubaix

2022 - 45,79 i gennemsnit
2023 - 46,84 i gennemsnit
2024 - 47,80 i gennemsnit.

Også en vild forbedring på kort tid.

Siger igen, at jeg som sådan ikke ville blive overrasket hvis han er dopet (hælder mest til ikke ud fra alt man kan læse om emnet), men er Pogacar er der også sndre resultater der stikker ud, og bæør afføre samme mistanke imo

Yates er allerede blevet 3 og 4 i touren.. Almeida har været 3 i vueltsen og 4 i giroen (eller omvendt)

De ville sagtens kæmpe med om 5 i touren på andre hold også. Husk de kører også nu på det hold med det bedste udstyr - sammen med Visma.

Hvis du lige genlæser, hvad jeg skriver, så er pointen, at Yates og Almeida (og Landa) præsterer voldsomt i klassementet, selvom de er udprægede HJÆLPERYTTERE. Det er ikke for at sige, de er dopede. Det er for at sige, at UAE er dominerende og har været det hele etapeløbssæsonen.

Hvis du læser rigtigt grundigt vil du også se, at jeg selv fremhævede Visma præstation i de tre GTs sidste år som noget, der stak ud.

Måske lidt spørgsmål, men slet ikke i samme omfang som nu..

Når verdens største streaming tjeneste med 300 mio. abonnenter bruger et afsnit på at spekulere i Jonas er dopet, så mener du ikke i samme omfang?
Den dokumentar har fået Touren ud i stuer, der ikke kender synderligt meget til cykling men nu sidder og tror Jonas er dopet. Det er med længder værre end når "eksperter" kloger sig i podcasts eller artikler som kun kendere hører og læser.

Paris Roubaix

2022 - 45,79 i gennemsnit
2023 - 46,84 i gennemsnit
2024 - 47,80 i gennemsnit.

Også en vild forbedring på kort tid.
Paris - Roubaix er nok det dårligste løb at bruge som argument for doping. Det er uden sammenligning det løb hvor udviklingen i udstyr har betydet mest de sidste 5-10 år. Aero-optimering og bredere dæk er en kæmpe game-changer på en rute der er pandekage-flad og med brosten.

Hvis du lige genlæser, hvad jeg skriver, så er pointen, at Yates og Almeida (og Landa) præsterer voldsomt i klassementet, selvom de er udprægede HJÆLPERYTTERE. Det er ikke for at sige, de er dopede. Det er for at sige, at UAE er dominerende og har været det hele etapeløbssæsonen.

Hvis du læser rigtigt grundigt vil du også se, at jeg selv fremhævede Visma præstation i de tre GTs sidste år som noget, der stak ud.

Du skrev dette "Ja, Almeida og Yates ville begge være kaptajner på andre hold. Men de ville ikke køre top fem i Tour de France."

Det jeg reagere på.. :)

Når verdens største streaming tjeneste med 300 mio. abonnenter bruger et afsnit på at spekulere i Jonas er dopet, så mener du ikke i samme omfang?
Den dokumentar har fået Touren ud i stuer, der ikke kender synderligt meget til cykling men nu sidder og tror Jonas er dopet. Det er med længder værre end når "eksperter" kloger sig i podcasts eller artikler som kun kendere hører og læser.

Men den kom jo også først efter løbet og først der det nævnes.. altså ikke imens det sker..
Eller tager jeg fejl?
Måske mere et vidne om journalistikkens magt

Paris - Roubaix er nok det dårligste løb at bruge som argument for doping. Det er uden sammenligning det løb hvor udviklingen i udstyr har betydet mest de sidste 5-10 år. Aero-optimering og bredere dæk er en kæmpe game-changer på en rute der er pandekage-flad og med brosten.

Udstyr, Aero (i en hvis grad). Sukkerindtag osv. Gælder også - også opad.

Som jeg siger, nævner jeg også at jeg ikke tror det er doping men alt det andet..
Jeg siger bare, Pogacar laver vilde præstationer lige nu, som MvdP, Vingegaard. Evenepool og andre også har lavet de senere år.
Man snakker om "the big 6" i cyklingen pt. Med de 4 og så Van Aert og Roglic, og det gør man fordi de simpelthen er et niveau eller flere epver de andre. Og når de stiller op er de top favoritter.

Der er en plus artikel på EB. Hvor de har snakket med eksperter, og her er der også skepsis, men hvor de også forholder sig til de ting der taler imod en ren sport.

Men den kom jo også først efter løbet og først der det nævnes.. altså ikke imens det sker..
Eller tager jeg fejl?
Måske mere et vidne om journalistikkens magt

Der blev stillet masser af spørgsmål til præstationerne sidste år. Man skal bare ikke nøjes med tv2 som sandhedsvidne - de har et produkt de skal have solgt og er dermed godt fedtet ind i det.

Jeg siger bare, Pogacar laver vilde præstationer lige nu, som MvdP, Vingegaard. Evenepool og andre også har lavet de senere år.

De andre har også lagt væsentligt på i år og leveret nogle vilde præstationer. Ret beset er det tre hold = Visma, UAE og quickstep der leverer outstanding i forhold til de andre.

Ved eftertanke syntes jeg det er tankevækkende, at der er så få som ønsker at køre deres egen chance på et andet hold men hellere vil agere hjælperyttere.

Udstyr, Aero (i en hvis grad). Sukkerindtag osv. Gælder også - også opad.
Men ikke tilnærmelsesvis i samme grad😉

Du skrev dette "Ja, Almeida og Yates ville begge være kaptajner på andre hold. Men de ville ikke køre top fem i Tour de France."

Det jeg reagere på.. :)

Og da klippede du behændigt den følgende del fra, hvor jeg siger, at det er bemærkelsesværdigt, fordi de først har smadret sig selv for Pogacar. Men fair pointe med Yates. Han er blevet nummer 4 i TdF en gang, hvor han ikke kørte som rendyrket hjælperytter.

Latest posts

Back