New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 208K
Cykling
Det med at etaperne er blevet kedelige - altså de flade.

Det skyldes i høj grad at mange hold kommer med en sprinter, og der ikke er en spinrter der sidder på tronen. Altså at rigtig mange hold tror på at de kan vinde via en spurt, så der er for mange hold der vil have spurten.. Derfor bliver det håbløst for den sidste del at gå i udbrud. Vidste mand at kune 2-3-4 hold ville kører fuldt for spurten, 4-5 hold ville holde igen, så ville der være mere incitament til at prøve, for så var chancen der.
Jeg tror også det øgede bundniveau i feltet er medskyldig. Rytterne på de svageste hold, har en nu realistisk chance for at vinde en etape, så det virker til at de hellere vil spare kræfterne til det på de lette dage, frem for at brænde sig selv af på det dødsdømt udbrud.

Synes oftere man stadig ser tv-udbrud i Giroen og Vueltaen, hvor de svage hold er dårligere end i touren. Og i klassikerne er det stadig normen, da det nærmest er umuligt at vinde dem (eller bare få en top 10), hvis ikke man er blandt de ti-femten stærkeste ryttere.

• Like
Reactions: mph
Det var vel en af de frygtede etaper på Vingegaards vegne men den forløb fornuftigt.

Han satte til som forventet og Evenepoel var stærkest - Pogacar var tættere på end jeg havde regnet med.

Nu mangler der grusetapen og så er vi vel ved at være der med de helt store spørgsmålstegn.

1720195683026.png

Visma skal bruge deres hold på grusetapen, hvor de må forventes at være UAE overlegen, det forventer jeg klart. Få isoleret Pogacar tidligt så evt. mekanisk uheld kan få fatale konsekvenser for ham.

Selvom enkeltstarten gik fornuftigt for Jonas alt taget i betragtning, så kan tidsforskellen til Pogacar imo ikke blive ved med at vokse, når der stadig er den usikkerhed med at ikke engang Jonas ikke selv ved, hvordan kræfterne er i uge 3.

Jeg vælger helt bevidst at se bort fra Evenepoel, før han beviser, han kan køre med Pogacar og Jonas på de store bjerge. Roglic har jeg afskrevet, tror slet ikke på, han har stamina til at følge med.

Selvom enkeltstarten gik fornuftigt for Jonas alt taget i betragtning, så kan tidsforskellen til Pogacar imo ikke blive ved med at vokse, når der stadig er den usikkerhed med at ikke engang Jonas ikke selv ved, hvordan kræfterne er i uge 3.

Det kan og skal den ikke. Usikkerheden er meget stor omkring kræfterne i uge 3 og han ved det formentlig ikke helt selv. Samtidig må vi formode Pogacar har tænkt sig at forbedre hans performance. Det er hvis han kan - måske der er en naturlig grænse for hans evner som ellers er store.

Visma skal bruge deres hold på grusetapen, hvor de må forventes at være UAE overlegen, det forventer jeg klart. Få isoleret Pogacar tidligt så evt. mekanisk uheld kan få fatale konsekvenser for ham.

Jeg er meget spændt på det. Vi har set Pogacar køre meget langt udefra i andre løb og derfor tænker jeg han bliver svær at ryste af. Det er dog noget helt andet i et etapeløb og her burde Jonas have holdet til hjælp.

Jeg vælger helt bevidst at se bort fra Evenepoel, før han beviser, han kan køre med Pogacar og Jonas på de store bjerge. Roglic har jeg afskrevet, tror slet ikke på, han har stamina til at følge med.

Jeg tror heller ikke helt på de to men det må tiden vise. Der kan ske så meget undervejs.

Enig med din analyse af Visma vs UAE paa grus - men jeg tror desvaerre at Pogi er Jonas klart overlegen netop paa den etape.
Strade Bianche som det oplagte eksempel - dog aner jeg ikke hvor teknisk de forskellige sterratos reelt er.

nig med din analyse af Visma vs UAE paa grus - men jeg tror desvaerre at Pogi er Jonas klart overlegen netop paa den etape.
Strade Bianche som det oplagte eksempel - dog aner jeg ikke hvor teknisk de forskellige sterratos reelt er.

Det tror jeg nu også men Visma er nød til snart at være mere proaktive ellers kommer Pogacar indtil uge 3 i en mere frisk udgave end de foregående 2 år. Det er ikke sikkert, Jonas kan hente tid på søndag men de skal som minimum få Pogacar til at bruge så mange kræfter som muligt.

Ender det alligevel med Pogacar er stærkeste mand, so be it men gør noget, et eller andet :)

Sagt med fuld respekt så er det fascinerende at følge "klaphatten", når man står udenfor.

Jeg er positivt overrasket over Jonas indtil videre, men jeg er nødt til at stå hårdnakket på, at det der med at køre sig i form til uge tre er et spin-move opfundet af Rudy Pevenage for at bortforklare Jan Ullrichs forkærlighed for kartoffelpuffer 🤷🏼‍♂️

Sagt med fuld respekt så er det fascinerende at følge "klaphatten", når man står udenfor.

Jeg er positivt overrasket over Jonas indtil videre, men jeg er nødt til at stå hårdnakket på, at det der med at køre sig i form til uge tre er et spin-move opfundet af Rudy Pevenage for at bortforklare Jan Ullrichs forkærlighed for kartoffelpuffer 🤷🏼‍♂️
Så du mener Jonas har fået et skud ekstra stoffer for at kunne klare sig?

Ps: Klaphatten kørte også sidste år. Der var alle ved at udnævne Pogacar til vinder kort inde i løbet og de forstod slet ikke hvorfor Visma kørte så agressivt som de gjorde. Der viste uge 3 hvorfor. De kan formentlig ikke sætte samme pres i år men måske nogle af de andre topkandidater kan hjælpe.

Hvorfor er man der, hvor man er så overlegen retorisk, at man omtaler en af de største danske sportsstjerner som “Klaphatten”?
Og samtidig smider insinuerende dopinganklager i nakken af ham?
Skal han brændes på det offentlige moral-bål uden skyggen af bevis ligesom fx Claes og Martin?
Hvad er der blevet af uskyldig til det modsatte er bevist? Til orientering har Visma lagt op til at gemme SAMTLIGE dopingkontroller i 50-100 år…

Det er så vildt skrevet når man samtidig kaster sin kærlighed på Pogi, den mest overnaturlige rytter i feltet som smadre alle løb.

Wow.

Hæ.

Altså når jeg skriver "klaphatten", så mener jeg danskerbrillerne, som jeg også selv har på, når fx Danmark spiller (eller GF).

Og nej, jeg tror ikke, nogen af dem er dopede.

Jeg må indrømme, jeg er lidt chokeret over, at I tolkede det så hårdt 🥴

Ulle var tyk, fordi han spiste godt. That's it. Derfor var historien altid, at han skulle køre sig i form. Det kan ikke lade sig gøre.

Wow.

Hæ.

Altså når jeg skriver "klaphatten", så mener jeg danskerbrillerne, som jeg også selv har på, når fx Danmark spiller (eller GF).

Ulle var tyk, fordi han spiste godt. That's it. Derfor var historien altid, at han skulle køre sig i form. Det kan ikke lade sig gøre.
Det kan ikke lade sig gøre.
Hvis man efter at have ligget brak i uger inden et løb, der strækker sig over 3 uger IKKE forbedrer sin form er der noget galt...så selvfølgelig kører man sig i bedre form over 3 uger ud fra det udgangspunkt der var forinden. At sige andet er altså noget sludder....

Wow.

Hæ.

Men det er vel ikke fortællingen lige nu omkring Vingegaard at han skal køre sig i form. Det handler vel i højere grad om at han skal køre Pogacar ud af form inden uge 3, altså slide ham op fordi han har kørt Giroen og 2 hårde uger i Touren?

Hvis man efter at have ligget brak i uger inden et løb, der strækker sig over 3 uger IKKE forbedrer sin form er der noget galt...så selvfølgelig kører man sig i bedre form over 3 uger ud fra det udgangspunkt der var forinden. At sige andet er altså noget sludder....

Løbsform er selvfølgelig en ting, men Touren er ekstrem. Hvis man ikke er 100 % trænet ved start, bliver man det heller ikke ved at smadre kroppen tre uger i streg. Den rytter, der bliver mindst ringere i løbet af løbet, har en god chance for sejr, og det er der, Jonas har sin store fordel under normale omstændigheder.

Nu er det jo ikke, fordi Jonas er dårlig. Forskellene er stadig små, og han er som sagt bedre end forventet.

Men det er så her, jeg ikke deler optimismen på Jonas' vegne ift. at blive bedre, som løbet skrider frem.

Men det er vel ikke fortællingen lige nu omkring Vingegaard at han skal køre sig i form. Det handler vel i højere grad om at han skal køre Pogacar ud af form inden uge 3, altså slide ham op fordi han har kørt Giroen og 2 hårde uger i Touren?
Det kommer nok an på, hvem man spørger. 🙂

Jonas skal igennem det samme slid, så hvis han og holdet ikke er gode nok, graver de vel blot egen grav.

Men de har før udført små mirakler, så det ville være tåbeligt helt at afskrive dem. Jeg tror bare ikke på det. Der er intet, der peger i den retning lige nu.

Som sagt er Jonas bedre end forventet. Meget bedre. Hvis han vinder, så tager jeg sgu hatten af for det.

Det kommer nok an på, hvem man spørger. 🙂

Jonas skal igennem det samme slid, så hvis han og holdet ikke er gode nok, graver de vel blot egen grav.

Men de har før udført små mirakler, så det ville være tåbeligt helt at afskrive dem. Jeg tror bare ikke på det. Der er intet, der peger i den retning lige nu.

Som sagt er Jonas bedre end forventet. Meget bedre. Hvis han vinder, så tager jeg sgu hatten af for det.
Jeg synes billedet fra de to seneste Tour sejre ser ud til at gentage sig i år, med Pogacar der er bedst i starten af løbet, uden for alvor at kunne slå et hul. Så lige nu går det nok helt efter Visma planen.

De ubekendte er om skaden har gjort at Vingegaard ikke kan holde kadencen, og om Visma er tilstrækkeligt stærke. De to ubekendt er det der gør løbet interessant igen i år, for havde Vingegaard haft ideelle forberedelser og et intakt hold, så havde han vundet rimeligt sikkert igen.

Lad os se hvordan stillingen er i uge 3. Såfremt UAE har flere heste i spil kan Jonas let komme i den situation at måtte jage for meget alene; specielt hvis Jorgenson ikke kan bidrage på samme niveau som Kuss kunne...men hvis uge 3 KUN er mellem Tadej og Jonas håber og tror jeg på Jonas´s fordel qua bedre udholdenhed....eller stamina, som jo er ordet man skal anvende nu....

Jeg synes billedet fra de to seneste Tour sejre ser ud til at gentage sig i år, med Pogacar der er bedst i starten af løbet, uden for alvor at kunne slå et hul. Så lige nu går det nok helt efter Visma planen.

De ubekendte er om skaden har gjort at Vingegaard ikke kan holde kadencen, og om Visma er tilstrækkeligt stærke. De to ubekendt er det der gør løbet interessant igen i år, for havde Vingegaard haft ideelle forberedelser og et intakt hold, så havde han vundet rimeligt sikkert igen.
Sidste år tog Jonas godt et minut på Marie Blanque med efterfølgende nedkørsel (5. etape). Da troede jeg, løbet var afgjort, men så kæmpede Pogi sig flot tilbage bid for bid, indtil Jonas satte den endelige kniv ind.

I år tales der om, at Jonas er mindre bagud, end Visma havde frygtet, men han tabte altså 50 sekunder på Galibier inklusive nedkørsel, hvor han sidste år som sagt tog godt et minut på Marie Blanque inklusive nedkørsel - endda i blot 1000 meters højde.

Det handler måske om, hvilke briller man påfører sig, men imø er man særligt på TV 2 ret gode til at vælge det positive narrativ - og det er også til at forstå. Jeg mener blot, at billedet både er langt mere nuanceret, men også dystert, når det gælder udsigten til dansk sejr.

UAE og Pogacar har dog ikke kørt helt så aggressivt som tidligere år, endda selv om ruten ellers har indbudt til det. Det kunne tyde på, at de også forsøger at pace sig selv, så de bedre holder niveau i den tredje uge. Det virker som en realistisk antagelse, at Pogacar/UAE kommer til at stå lidt stærkere i uge 3 end sidste år, og at Vingegaard/Visma tilsvarende vil være lidt svagere.

Sidste år endte reelt med stor forskel på de to. Som Vingegaard pointerede i aftes, hentede han 7,5min på to dage. Hvis man nu lægger 1-2% i niveau på den ene side og trækker tilsvarende fra på den anden, hvor lander vi så? Det bliver spændende at finde ud af.

Latest posts

Back