New posts

Champions League 2026/27

• Thread starter Thread starter Holmertz
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 83K
Champions League 2026/27
Bare vi er enige om, at det er kontrafaktisk spekulation, som måske, måske ikke, havde gjort en forskel.

Det er svært at sige, hvad 4-5 point ekstra ville være værd i slutningen af sæsonen. Det må vi jo vente og se. Sidste sæson havde det ikke gjort en forskel.

Jeg tror heller ikke, det gør en forskel, hvis vi får en forsvarsspiller, der var værd at vente på.
Det er hvad jeg egentlig for tiden oplever som en … belastning … her i forum: der pågår tilsyneladende endeløse kontrafaktiske og hypotetiske diskussioner der aldrig kan føre til andet end kontrafaktiske hypotetiske konklusioner, der så kan argumenteres for og imod.
Det er lidt trættende, synes jeg.
Og inden nogen nu (gaaaab) råber forumpoliti så: gi’ den gas! Jeg er ikke ude på at nogen skal gøre noget som helst andet.
Men jeg keder mig sq efterhånden 😅

Yes, men det var ikke CV der havde lavet de kontrakter som alle udløb i sommeren 26. Hvilket er det kritikken går på - at det var hans ansvar man stod i den situation. Hvilket bare er faktuelt forkert.

Han overtog en gammel trup, hvor for mange profiler havde udløb samtidig. Vi kan sagtens diskutere om han skulle have været mere aggressiv i dette vindue, men den oprydning/foryngelse han har lavet af truppen SAMTIDIG med at man vandt et mesterskab er der altså ikke noget at sætte en finger på. Også selv om man nok gerne havde beholdt især Bejimo (Dalsgaard er lidt uden for nummer i og med han stoppede karrieren).
Det er CV der har ansvaret for alle kontrakter, både dem han selv har tegnet, og dem han overtager. Man kan se i år, at han forlænger med Emmery og Links, selvom der var flere år til de aftaler ville løbe ud, Links forlængede han endda med af to omgange. Det står ham frit for at gøre med alle de spillere han ønsker, og det ville have været smart at gøre med så mange som muligt inden der kun var et halvt år tilbage af kontrakterne.

Hvis spillerne ikke ønskede at forlænge, så var det også hans ansvar at finde erstatninger for disse spillere. Alene det at begynde at planlægge med en tid uden dem i truppen, ville nok kunne få flere til at forlænge. Men når man hverken forlænger med eksisterende spillere, eller finder erstatninger for dem, så har man bragt sig i en situation, hvor man går ind til de vigtigste kvalifikationskampe i klubben historie, med en svækket trup.

Det underlige ved den her diskussion er, at det var det samme hold (endda på papiret forstærket med Røsler) der gik på banen hjemme mod Sabah, som en uge tidligere havde leveret miraklet i Poznan.
Men pludselig var førstnævnte hold ikke godt nok, og havde vi bare købt en Beijmo og Dalsgaard på de fire dage der var til rådighed, så havde vi slået Sabah ud synes nogen at mene...

For det andet agerer nogen herinde som om, at fodboldspillere er en vare man bare hiver ned fra en hylde i supermarkedet.
Lyt til Røslers første interview med SHC. Det skinner ret tydeligt igennem, at det springende punkt for ham var, at vi havde sikret os et ligaspil. Fire døgn efter Poznan stod han i Århus som den forstærkning alle sukkede efter lige dér.

For det tredje er nogen præget af den tanke, at fodboldspillere leverer fra dag 1 i en ny klub. Det virker måske i FIFA26. Det er bare ikke altid sådan det går i virkeligheden. Dem der også vil kunne være en forstærkning for os på den lange bane, de er ofte gået i stå på et niveau over os, eller kommer fra et niveau under os. Igen Røsler - han røg ud i kulden i Malmø men var ikke 100% klar da vi henter ham. Læg hertil at fodbold er et relationsspil. Jeg tror ikke et sekund at yderligere køb havde rykket chancerne mod Sabah en tøddel.

For det fjerde havde vi i Beijmo og Dalsgaard to af ligaens absolut bedste forsvarsspillere. Dem kan man altså ikke erstatte direkte med det budget vi har. Man kan håbe, at Røsler bliver så god som Beijmo. Og man kunne retteligt håbe, at Tingager ville kunne spille på ca. samme niveau som Dalsgaard - hvilket han også gjorde i Poznan. Desværre Tingager skadet og det kostede.

For det femte er det snart på tide at begrave den gamle traver om, at man bare kunne have hentet 3 klassespillere i vinter, og så havde vi været flyvende nu. Men klassespillere kommer dels ikke til Århus for at sidde på bænken i et halvt år. Og dels valgte klubben med åbne øjne at satse på at den fantastiske gruppedynamik kunne bære det ind over stregen. Den beslutning gav et freaking mesterskab.

For det femte undervurderer mange stadig Sabah. For mig at se er AGF, Sabah, Poznan, Røde Stjerne og Hapoel på nogenlunde samme niveau. Vi skulle altså vinde tre 50/50 opgør i træk for at komme i CL. Selv efter Poznan hed chancen ca. 25%. Nogen får det til at lyde som om, det var to første divisionshold vi skulle forbi.

For det sjette er der aspektet med hvor mange kræfter Poznan returen tog ud af holdet. De var helt færdige og tømte. Tre dage senere Lyngby og yderligere fire dage efter Sabah hjemme. Der var ikke mere i tanken. Og dernede var vi tydeligt tyngede af nerver og begivenheden - modsat Poznan returen hvor vi havde alt at vinde. Det kaldes europæiske erfaringer, og dem skal man have på den hårde måde.

Hvis vi endelig skal lege blame-game, så blamer jeg Jakob Poulsen at han ikke sparede Tingager og Emmery mod Lyngby. Den kamp var pisseligegyldig og vi var færdige. Men det er trods alt ikke CV der sætter holdet...

Det pres og kraft-underskud der tyngede os i Baku er væk nu. Pludselig kunne vi spille frit både i Viborg, i Lissabon og hjemme mod OB. Vi er kommet til hægterne og spiller ikke længere efter at undgå at tabe. Jeg forventer tilsvarende en god præstation mod Benfica hjemme. Også fordi vi nu endelig er færdige med de tre udlandsrejser på fire uger, hvilket er udmarvende i sig selv.

Jeg tror vi får en fin september og jeg glæder mig til COL. Det er et godt niveau for os, og vi kan samle vigtige koefficientpoints (og nok flere end i CL/EL afhængigt af lodtrækning).
Jeg er ovre Sabah og could have / would have / should have.

Rant over.

Bare vi er enige om, at det er kontrafaktisk spekulation, som måske, måske ikke, havde gjort en forskel.

Det er svært at sige, hvad 4-5 point ekstra ville være værd i slutningen af sæsonen. Det må vi jo vente og se. Sidste sæson havde det ikke gjort en forskel.

Jeg tror heller ikke, det gør en forskel, hvis vi får en forsvarsspiller, der var værd at vente på.
Det er naturligvis kontrafaktisk.

Til gengæld skal vi da lade være med at købe en forsvarsspiller, hvis det ikke gør nogen forskel.

Jeg vil altid gerne tolke ud fra det modparten ønsker at sige, fordi det andet er for billigt og giver dårlig debat.

Derfor nøjes jeg med at sige, at i mine øjne gør det en enorm forskel at få de rigtige. Det er ikke altid det sker fra start, men det kan gå hurtigt, og der er mange eksempler på spillere der er startet på holdet, nærmest fra dag 1. Man kan definere 'gøre en forskel', men for mig er det et godt udgangspunkt hvis trænere vælger spilleren til start-11 eller bare giver spilletid.

[Djævlens advokat]

Er det kun CV, når det er noget godt, fx
'samlede holdet der vandt DM' - pisse godt
'Truppen havde mange kontraktudløb' - SIBs fejl
'Forlængede kontrakten med Kahl' - pisse godt
'Mistede Beijmo, PM og Dalsgaard' - dumme FCK, BIF og lænestol
'Lukkede 5 kontrakter der lå lige til højrebenet i starten af sæsonen' - CV er genial
'Forsvaret var for tyndt besat', dumme skader
'Der er ikke købt en angriber' - Dumme marked
Det korte svar - nej, selvfølgelig ikke. Men at give ham skylden for noget der var hans forgængers ansvar er bare for dumt.

Jeg er med på at det ikke var ham der underskrev kontrakterne med udløb 30/6-2026.
Og det er alene det jeg opponerer imod ham får skylden for.

Hvem han ellers burde have hentet og hvornår er en helt anden snak. Men en der bedst tages når vinduet er lidt på afstand. I dagene efter sidste sommers vindue lignede det jo nærmest, at man han havde opgivet sæsonen.

Det underlige ved den her diskussion er, at det var det samme hold (endda på papiret forstærket med Røsler) der gik på banen hjemme mod Sabah, som en uge tidligere havde leveret miraklet i Poznan.
Men pludselig var førstnævnte hold ikke godt nok, og havde vi bare købt en Beijmo og Dalsgaard på de fire dage der var til rådighed, så havde vi slået Sabah ud synes nogen at mene...
En væsentlig del af forskellen er dels at holdet stadig var træt efter Poznan, og at Tingager var skadet. Jensen-Abbew var også ude.

Kan du ikke åbne bare lidt op for ironien i at hævde en ny spiller ikke havde gjort en forskel, når Rösler kom ind og gjorde en forskel?

Resten af skal blive stående. Jeg vil ikke modrante. Jeg vil gerne føre en sober debat om, hvilke muligheder der var, og de valg / prioriteringer man foretog.

Jeg skal ikke sige mig fri for at have været hård i retorikken. Men det bliver meget en debat mod fleksible standpunkter. Det CV har foretaget sig var det man kunne. Der vsr ikke andre muligheder ... eller måske, men så, eller nej, men senere.

I dagene efter sidste sommers vindue lignede det jo nærmest, at man han havde opgivet sæsonen.

Eller solgte et mesterskab i vinters. Ideelt set skal et vindue først vurderes mindst 12 måneder senere men nu er det her et debatforum, så jeg evaluerer dette vindue, når det er lukket om ca. en uges tid :).

Hvis vi endelig skal lege blame-game, så blamer jeg Jakob Poulsen at han ikke sparede Tingager og Emmery mod Lyngby. Den kamp var pisseligegyldig og vi var færdige. Men det er trods alt ikke CV der sætter holdet...

Her i bagklogskabens ulideligt klare lys er jeg også mest ærgerlig/forundret over, at man ikke bare sparede alle de bærende spillere (men især Tingager og dem der fik fuld tid mod Lech) i kampen mod Lyngby. Bare gå full Nestrup på den og gemme krafterne til CHL kvallen.

Måske havde vi vitterligt ikke nogle spillere at sætte ind i stedet eller også (og det tror jeg mere på) så skulle JP og resten af staben lære at jonglere både kval og ligaen, og nu er det nok den tilgang, som de går med næste gang.

Last edited:
Det korte svar - nej, selvfølgelig ikke. Men at give ham skylden for noget der var hans forgængers ansvar er bare for dumt.
Igen, jeg er ikke nødvendigvis super kritisk ift det med udløbene, men vil gerne 'lande den'. CV kunne se det i sommeren 25. PM og Dalsgaard var hans egne forlængelser (mener jeg). Kahl og Beijmo kunne have været adresseret i sommeren 25, i form af salg.

Det er ikke helt enkelt, hverken at tvinge en forlængelse igennem, eller tvangssælge en spiller med udløb, men CV havde mulighed for at foretage sig noget i den retning (man forsøgte vist at sælge Beijmo til Belgien, men han sagde nej?).

Som nævnt er jeg ikke super kritisk. Man holdt sammen på tropperne og det gav et godt resultat. Det er mere overgangen derfra, der generer lidt nu. Jeg havde gerne set det håndteret endnu bedre, men tager resultatet til hver en tid.

Yes, men det var ikke CV der havde lavet de kontrakter som alle udløb i sommeren 26. Hvilket er det kritikken går på - at det var hans ansvar man stod i den situation. Hvilket bare er faktuelt forkert.

Han overtog en gammel trup, hvor for mange profiler havde udløb samtidig. Vi kan sagtens diskutere om han skulle have været mere aggressiv i dette vindue, men den oprydning/foryngelse han har lavet af truppen SAMTIDIG med at man vandt et mesterskab er der altså ikke noget at sætte en finger på. Også selv om man nok gerne havde beholdt især Bejimo (Dalsgaard er lidt uden for nummer i og med han stoppede karrieren).
Nej. Men han er ansvarlig leder. Han kunne have ageret på det anderledes, f.eks solgt Kahl og Beijmo.

Han har heller ikke lavet kontrakterne med Arnstad, Bech, Yakob m.fl. men hvis han vælger at lade dem spille til komtrakterne læber ud, så - synes jeg - at han vil bære en del af ansvaret for dét.

JP og resten af staben lære at jonglere både kval og ligaen, og nu er det nok den tilgang, som de går med næste gang.

Helt sikkert. Godt nok har JP prøvet meget som spiller men noget andet at være træner. Vi lærer alle i de her måneder og forhåbentlig tager det med næste gang vi står med et så hårdt program.
Der er helt sikkert begået fejl af alle men vel også forventeligt.

Her i bagklogskabens ulideligt klare lys er jeg også mest ærgerlig/forundret over, at man ikke bare sparede alle de bærende spillere (men især Tingager og dem der fik fuld tid mod Lech) i kampen mod Lyngby. Bare gå full Nestrup på den og gemme krafterne til CHL kvallen.

Måske havde vi vitterligt ikke nogle spillere at sætte ind i stedet eller også (og det tror jeg mere på) så skulle JP og resten af staben lære at jonglere både kval og ligaen, og nu er det nok den tilgang, som de går med næste gang.
Der var ikke meget at gøre med mod Lyngby, med de mange skader. Med Camara og Storch som startere var der én plads tilbage i centerforsvaret, men ikke noget alternativ til Tingager.

AGF havde Kahl og Callø på bænken - Kahl skulle have et hvil, Callø var på vej retur. Jønsson kan spille den midterste forsvarer, men han startede sammen med Haugstrup. Knudsen kunne måske også, men han var valgt til et hvil.

Alternativet havde nok været Jørgensen på 10'er, Arnstad som 6'er og Jønsson som centerback - med to U19-spillere.

Hvorfor i alverden skal han sælge spillere, han gerne vil beholde? Nu synes jeg eksemplerne bliver søgte.
Det har han jo hidtil i hans mange år som sportschef, at sørge for at få en transfer for de spillere der ikke forlængede, så han kunne agere i markedet.

Jeg er ret overbevist om, at han også gerne ville have beholdt Mads Emil Madsen. Ligesom han sikkert også gerne vil beholde Bech og Arnstad til udløb, men det er ikke sikkert det er det bedste for klubben.

Han ville også gerne have beholdt Uwe Røsler. Han mente det var den bedste og mest kompetente træner til, at føre AGF ind i 25/26 sæsonen.

Men omgjorde også dét, da det ikke ver det bedste for klubben.

Det har han jo hidtil i hans mange år som sportschef, at sørge for at få en transfer for de spillere der ikke forlængede, så han kunne agere i markedet.

Ja selvfølgelig. Som sportschef vurderer han hele tiden hvem skal sælges, hvem skal forlænges osv. CV vurderede tydeligvis Kahl og Beijno var vigtig nok til at risikere at miste dem på en fri.....og han fik ret.

Latest posts

Back