New posts

Stats for 2026/2027 sæsonen

Stats for 2026/2027 sæsonen
Jeg var egentlig på nippet til at droppe statistikkerne ovenpå den flotte sidste sæson vi havde. Den viste tydelig fremgang på rigtig mange parametre.

Nu står vi dog med opfølgeren (for JP) og 2'eren er altid svær som man siger. Sæsonen er startet ud med for mange skader og slet ikke som debattørerne havde forventet. Der er skæld ud for JP's håndtering af truppen, CV's manglende ageren og klubbens tilsyneladende tilbageholdenhed med at bruge penge - indimellem lyder det som om alt er galt og de ikke er deres opgave voksne.

Men for at bringe det ned på jorden og få gang i min sutteklud, har jeg samlet statistikken for de første 4 kampe i Superligaen. Det er i Superligaen mit fokus har været i de andre sæsoner og derfor der hvor statistikken har sammenligningsgrundlag.

Overordnet udvikling er med et moderne ord = undervældende📉 Vi har færre point end i de andre sæsoner.

1787560111580.webp

Ser vi på udviklingen i xG ligner den til dels tendensen fra sidste sæson - vi har vist vi kan producere chancer men blev løbet over ende af Lyngby. 5 kampes glidende snit er stadig i positivt terræn.
1787560231300.webp

Går vi ind til benet i de første 4 kampe, har statistikken været nedenstående - i 3 kampe har vi skabt flere chancer via xG på minimum 0,89 og til 1,1. Det er utroligt, at det ikke er endt med minimum en sejr ud af dem. Til gengæld burde vi have tabt mod Lyngby.
Modstanderne har scoret 1 mål mere end statistikken tilsiger og vi har scoret 1 mål mindre - det kan flytte en del, over så lille en stribe af kampe. Fiete Arp scorede f.eks. 2 mål på en xG på kun 0,47 hvis vi skal tale i øjebliksbilleder som der ofte er en tendens til. Han er dygtig men det bliver han nok ikke ved med, over en hel sæson.

1787561149853.webp

Spørgsmålet er om vi generelt er blevet dårligere og modstanderne bedre til at score på deres chancer eller om det er de udsving vi ser over tid, når vi ser på statistik.

Fotmob er ikke helt uenig og mener vi burde have spillet til 4 point mere i denne sæson.

1787561630364.webp

Ser jeg på Superstats, så har vi givet spilletid til 25 ud af de 28 spillere de har registreret. I de andre sæsoner her jeg ikke fulgt den tendens men det lyder som om der har været spilletid til rigtig mange spillere og jeg gætter på langt flere end tidligere. De eneste 3 uden spilletid er Colin Røsler, Kevin Yakob og Nicolai Poulsen. Da der er flere på kontrakt end 28, så har de undladt f.eks. Badji og Gyamfi i deres opgørelser.

Til gengæld er der sket noget vildt i antallet af teenage minutter. Jeg mener ikke det er et mål, at vi skal være dem der giver flest minutter til dem men det er vi pt. i Superligaen. Vi er endda foran FCN, noget jeg ville have forsvoret for ikke så længe siden.

1787561903881.webp

Omregner vi spilletiden for de 0-24 årige til en fuld sæson - ligner det vi rammer henimod tidligere tiders snit på 15-16.000 minutter over en sæson.

1787561993090.webp

Min egen konklusion:
Vi har fået færre point end fortjent men det er beregnet på et meget lille sample. Den slags plejer at udligne sig over tid og er ofte et udtryk for stolpe-ud vs. stolpe-ind. Derfor er jeg ikke så negativ som en stor del af forum er pt. Vi leverer faktisk fornuftigt på banen og er ikke helt umulige. Vi skal bare have scoret på de chancer vi tilspiller os og så skal modstanderne stoppe med, at score mere end deres xG tilsiger. Mon ikke det er et udtryk for udsving, når vi ser på statistik vs. virkelighed.

Og har man lyst til et gensyn, så startede jeg en lignende tråd efter runde 7 sidste sæson.

Den havde nok været "sjovere", hvis den var startet efter runde 3-4 stykker, hvor vi ikke fik de point vi burde i forhold til statistikken.

Det er SÅ fedt, at du gider lave de her stats. Jeg absolut elsker at dykke lidt ned i det. Jeg er uduelig til at læse grafer, så jeg sætter stor pris på, at du lige knytter lidt ord til dem hver i sær, så humanister som mig også kan være med. ;)

Tak - bare tak!

I øvrigt passer dine stats meget godt med min øjetest og mavefornemmelse. Vi har ikke helt fået udbytte efter fortjeneste. Her tror jeg, den europæiske kampagne spiller ind; ikke nødvendigvis fysisk træthed, bare lige 2-3% ringere fokus og friskhed og lidt færre træningspas til at øve sig i de vigtige ting. Det er altså nok i en liga som Superligaen.

Jeg er stadig fortrøstningsfuld og jeg har stadig top 6 som barren. Når vi top 6 er sæsonen i min bog godkendt. Kan vi komme til at spille med om sjove ting, så er det en bonus. Den her sæson bliver virkelig svær.

Det er SÅ fedt, at du gider lave de her stats. Jeg absolut elsker at dykke lidt ned i det. Jeg er uduelig til at læse grafer, så jeg sætter stor pris på, at du lige knytter lidt ord til dem hver i sær, så humanister som mig også kan være med. ;)

Tak - bare tak!

Velbekomme - dejligt der bliver sat pris på det💙

Jeg syntes det er overordentlig interessant, at se om man kan uddrage noget af det over tid. Vi har ofte en tendens til at vurdere på øjebliksbilleder som fans - der forsøger jeg, at påvirke mig selv, til at huske det lange sigte. Krydbyr-hjernen tager til gengæld over i kamptrådene :ROFLMAO: Den er nogen gange lidt træls.

Håber ikke jeg skriver for meget vrøvl men som regel er der nogen herinde som gerne gør opmærksom på det eller har en anden indgangsvinkel. Vi kan alle blive klogere og der er meget viden samlet herinde👏

I øvrigt passer dine stats meget godt med min øjetest og mavefornemmelse. Vi har ikke helt fået udbytte efter fortjeneste. Her tror jeg, den europæiske kampagne spiller ind; ikke nødvendigvis fysisk træthed, bare lige 2-3% ringere fokus og friskhed og lidt færre træningspas til at øve sig i de vigtige ting. Det er altså nok i en liga som Superligaen.

Jeg er stadig fortrøstningsfuld og jeg har stadig top 6 som barren. Når vi top 6 er sæsonen i min bog godkendt. Kan vi komme til at spille med om sjove ting, så er det en bonus. Den her sæson bliver virkelig svær.

Jeg tror også Europa spiller ind som der lige mangler de sidste procenter til at yde det ypperste. Vi har heller ikke været hjulpet af de mange skader og deraf større udskiftninger på holdet - det bliver forhåbentlig ikke ved. Den meget store rotering fra kamp til kamp, gør sjældent noget godt ved et hold men måske spilletiden til de unge udvikler dem hurtigere. Håber vi lander et sted, hvor vi får spillerne bedre balanceret og det hele derfor begynder at gå vores vej igen.

Når det er sagt, er det vores svageste sæsonstart de sidste 4 sæsoner, hvis vi bare måler på forskellen i xG - men målingen er kun over de 4 kampe. Der skal mere til før jeg bliver nervøs. Der er dog heller ingen garanti for, at den faktiske pointhøst udligner sig over tid men i det mindste spiller vi os til en del chancer. Der var jeg mere bekymret for et par sæsoner siden, da vi i en periode scorede mange mål men det var på næsten ingen chancer (så mere stolpe ind) og der faldt vi sammen senere på sæsonen.

Btw. nu har vi diskuteret Sebastian Jørgensen og hvorfor JP ikke har brugt ham mere - måske han rent faktisk er blevet brugt i nogle af de rigtige kampe. Havde ikke regnet med at se ham i toppen af denne:
1787571764210.webp

Gift Links ligner også en der er tilbage😁
1787571817527.webp

Btw. nu har vi diskuteret Sebastian Jørgensen og hvorfor JP ikke har brugt ham mere - måske han rent faktisk er blevet brugt i nogle af de rigtige kampe. Havde ikke regnet med at se ham i toppen af denne:
Dén statistik kommer bag på mig. Altså sådan helt vildt. Jeg ved ikke, om jeg får mere ud af dagen, tror bare jeg skal sidde i sofaen, savle lidt på mig selv og sige "huh??". :ROFLMAO:
Men altså: han var sgu god i går, i hele kampen. Hans pres var også langt bedre, end jeg har set det længe. Han virker som en spiller, der er begyndt at stole på sig selv igen. Mere af det, og så udsteder jeg en officiel tilbagetrækning af min undren over hans tilgang...vi er der ikke endnu, men i går var et solidt skridt i den rigtige retning.

Dén statistik kommer bag på mig. Altså sådan helt vildt. Jeg ved ikke, om jeg får mere ud af dagen, tror bare jeg skal sidde i sofaen, savle lidt på mig selv og sige "huh??". :ROFLMAO:
Men altså: han var sgu god i går, i hele kampen. Hans pres var også langt bedre, end jeg har set det længe. Han virker som en spiller, der er begyndt at stole på sig selv igen. Mere af det, og så udsteder jeg en officiel tilbagetrækning af min undren over hans tilgang...vi er der ikke endnu, men i går var et solidt skridt i den rigtige retning.

Jeg syntes han har gjort det godt men var heller ikke klar over, at han "bongede" sådan ud. Ser vi på store målchancer er han også godt med.

1787574908970.webp

Udover det så syntes jeg der er nogle ret interessante spillere på de lister. Der er selvfølgelig McCowatt som vi har debatteret i transfertråden men samtidig er jeg meget imponeret over spillerne fra Lyngby - de har virkelig leveret på stats men ikke fået scoret målene (se evt. xG stillingen i første indlæg - det ser ud som om de mangler 8 point - loddet som bundhold). Måske der stadig kan handles i de lidt mindre klubber.

Men pointen var, at Sebastian Jørgensen ser bedre ud end først antaget. Det er sku fedt 👏

Latest posts

Back