New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 49K
Taktisk analyse tråd
Ja, men vi havde også raketter på det landshold, bl.a. Rommedahl og Grønkjær - derfor holdte modtanderen ofte også tre mand hjemme til to spillere. Vi har Links og ikke så meget andet med rigtig fart. Derudover er man i moderne fodbold mere mandsorienteret, og dermed har man ikke et overtal i eget felt hvis man smider 2-3 spillere frem.

Betyder det så meget at flytte 3 mand frem? Hvis vi har Tingager, Dalsgaard, Beijmo og PM til at dække zone som de stærkeste, så bør vi vel have gode muligheder.

Umiddelbart tænker jeg Links og Arnstad på hver kant og så en i midten.

Helt generelt håber jeg bare, at vi bliver bedre til dødbolde. De har været elendige i lang tid. Måske det er Tingager som ender med at gøre forskellen.

Ja, men vi havde også raketter på det landshold, bl.a. Rommedahl og Grønkjær - derfor holdte modtanderen ofte også tre mand hjemme til to spillere. Vi har Links og ikke så meget andet med rigtig fart. Derudover er man i moderne fodbold mere mandsorienteret, og dermed har man ikke et overtal i eget felt hvis man smider 2-3 spillere frem.
Men der er typisk et par spillere, som ikke rigtigt kan gøre så meget på defensive dødbolde - så kan de lige så godt binde spillere tilbage for modstanderen

Det er ikke så meget spillerkvaliteten vi har mistet med de 3 afgange, men der er godt nok forsvundet meget ledelse og AGF DNA. Derfor giver det rigtigt god mening at der er rygter om Casper Højer, han bidrager med begge dele, samtidig med at han dækker nogle positioner som ikke har nok bredde til europæisk fodbold.

Jeg mener at rygterne om en hurtig retur af Mikael Anderson, er noget af det samme, han spillede trods alt hele sin barndom i AGF inden han skiftede til “dem der ikke havde det der skulle til da det galt”. Derudover har han spillet sammen med alle de nuværende spillere undtagen Carstensen, Jørgensen og Solbakken, det gør også at han lynhurtigt kan indgå på lige fod i truppen. Så hvis rygterne har noget på sig, må det jo betyde at han er blevet vendt af CV og JP, og det er blevet vurderet at han vil være et aktiv for gruppen.

Derudover kan der være noget med antallet af spillere af egen avl i et europæisk gruppespil, som også kan betyde noget i forhold til Anderson (og Jens Jønsson i øvrigt?).

Derudover kan der være noget med antallet af spillere af egen avl i et europæisk gruppespil, som også kan betyde noget i forhold til Anderson (og Jens Jønsson i øvrigt?)
Mikael Anderson tæller ikke som 'egen avl' for AGF i europæisk sammenhæng, men dog som én trænet i Danmark.

Klubber må registrere max 17 spillere på den såkaldte list A, der ikke er nationalt trænede, men det er ikke ligefrem en udfordring for AGF pt. Med Hedenstad, Kahl, Knudsen, Solbakken, Arnstad, Links, Yakob, Serra, Bogere, Gyamfi og Badji tæller jeg det til 11. Så skal der være fire spillere udviklet af klubben selv - her har AGF i den nuværende trup til gengæld kun Jacob Andersen og muligvis Tchamche (alle andre kan frit registreres på den såkaldte liste B), men den udfordring* vil Anderson ikke ændre på.

(*Det er ikke en reel udfordring - AGF kan registrere samtlige spillere på kontrakt uden at ramme nogen lofter.)

Så skal der være fire spillere udviklet af klubben selv - her har AGF i den nuværende trup til gengæld kun Jacob Andersen og muligvis Tchamche (alle andre kan frit registreres på den såkaldte liste B), men den udfordring* vil Anderson ikke ændre på.

(*Det er ikke en reel udfordring - AGF kan registrere samtlige spillere på kontrakt uden at ramme nogen lofter.)

Emmery skiftede til AGF som 12-årig. Haugstrup kom som U14 spiller. Jeg tænker, de begge tæller som homegrown.

Emmery skiftede til AGF som 12-årig. Haugstrup kom som U14 spiller. Jeg tænker, de begge tæller som homegrown.
Det gør de bestemt - men klubber kan registrere max 25 spillere på en Liste A samt et ubegrænset antal af homegrown spillere under 21 på Liste B. Emmery, Haugstrup og en lang række andre AGF-spillere kan frit registreres på Liste B, og derfor gør de ikke rigtigt fra eller til i forhold til loftsgrænserne på Liste A.

De eksemplificerer dog, at hele registreringsøvelsen er meget langt fra at blive et tema i AGF, for samtlige spillere i truppen kan let registreres.

Men jeg er på heller ingen måde fodboldfagligt dygtig nok til at kunne gennemskue, om der kan laves nogle alternative løsninger, hvor Emmery kan sættes i scene offensivt uden det koster for meget defensivt.

Mere passende tråd fremfor transfertråden.

Jeg er med på, Emmery mangler noget defensivt men er problemet virkelig så stort? og så sætte det op i mod hvad han giver offensivt?

Jeg er ikke sikker på, det er nødvendigt at skifte formation for at kompensere for Emmerys defensive mangler, som jeg synes, bliver en smule overdrevet.

Egentlig lidt spøjst der er så meget fokus på netop hans defensive arbejde, hvor andre spillere går mere fri eks. en Tingager som har lavet flere fejl, der direkte har kostet mål.

Måske er det forskellen mellem at spille som talent i AGF end i FCM, hvor mit indtryk er, der ser man mere på det eks. Simsir bidrager offensivt end hans (store) defensive mangler.

Jeg er med på, Emmery mangler noget defensivt men er problemet virkelig så stort? og så sætte det op i mod hvad han giver offensivt?

Jeg er ikke sikker på, det er nødvendigt at skifte formation for at kompensere for Emmerys defensive mangler, som jeg synes, bliver en smule overdrevet.

Egentlig lidt spøjst der er så meget fokus på netop hans defensive arbejde, hvor andre spillere går mere fri eks. en Tingager som har lavet flere fejl, der direkte har kostet mål.

Måske er det forskellen mellem at spille som talent i AGF end i FCM, hvor mit indtryk er, der ser man mere på det eks. Simsir bidrager offensivt end hans (store) defensive mangler.
Der var jo bestemt tegn på at det blev bedre i løbet af foråret og det er heller ikke utænkeligt, at det kan blive endnu bedre fremover. Men der var kampe, hvor modstanderne direkte gik efter at udnytte hullet bag ham - og havde held med det. Så synes ikke bekymringen er overdrevet og det er lidt noget andet end personlige fejl, som man ikke kan forebygge.

Men jeg ved ikke om man kan skævvride midtbanen lidt, så der bliver mere opbakning bag Emmery. Og måske også nemmere at indrette opstillingen efter det, hvis Emmery bliver plan A på pladsen i den nye sæson - da vi startede foråret var han jo kun tænkt som en sporadisk indskifter, der kunne bruges hvis man skulle vende en kamp de sidste 10 minutter.

Mht Tingager, så synes jeg - specielt mod FCN han virkede nervøs. Men det er nok også klart, at jo nærmere mål man er, og jo mere centralt, så koster fejl mål, hvorimod hvis man er bredt så koster fejl ofte chancer.

Jeg synes det er problematisk, at skifte formation, nbår man reelt ikke ahr andet en restitutionstræning fra sæsonen skydes igang og indtil slutningen af efteråret. Dertil kommer, at for at gøre f.eks. Emmery endnu mere komfortabel, så vil man flytte nogle spillere ud af position.

Emmery er ung, og laver fejl sådan er det. Jeg tror det han, med fordel kan arbejde med selv er hans intensitet. Ofte ligner det ikke at han tager de samme ekstreme tilbageløb som f.eks. Arnstad og Bech, og det er ret let at løse. Derudover kan AGF også hjælpe ham meget. Hvis jeg var træner ville jeg smide ham ind på den centrale del af banen, enten som 10'er eller istedet for Yakob i nogle af træningskampene, så får han trænet af have spillere omkring ham. På den måde kan vi lettere teste ham som ren 10'er og på sigt Arnstad afløser i AGF.

Der var jo bestemt tegn på at det blev bedre i løbet af foråret og det er heller ikke utænkeligt, at det kan blive endnu bedre fremover. Men der var kampe, hvor modstanderne direkte gik efter at udnytte hullet bag ham - og havde held med det. Så synes ikke bekymringen er overdrevet og det er lidt noget andet end personlige fejl, som man ikke kan forebygge.

Det er klart, når Emmery er så offensiv og ofte tager udgangspunkt højt oppe på banen efterlader det et mellemrum, som kan udnyttes men det vil altid være et tradeoff uanset hvor dygtig, han bliver til det defensive.

Her synes jeg bare, de i FCM er dygtigere til at kompensere for og lade Simsir eller Gorgorza eller hvem det må være primært spille deres spil altså hvor hovedfokus er på deres styrker fremfor svaghederne.

Man riskerer bare at gøre en offensiv spiller dårligere til det, han er bedst til for at gøre svaghederne lidt bedre men som med så meget andet, er det en balancegang.

Meget enig. Man sondrer jo også mellem "trainable" og "untrainable" skills. Emmerys mangler kan han langt hen træne sig ud af, og JP og staben ligner et helt optimalt miljø at gøre det i ...

jeg har leget lidt med en 4-3-3 opstilling, med den forudsætning at vi henter JJ og Højer, bare for at gå ud fra nogle handler, ikke fordi jeg nødnvændigvis siger det er noget vi skal, men for at numerisk have spillere nok at lege med.

jeg er kommet frem til noget i denne retning, men jeg kan ikke helt finde ud af hvordan den midter trio skal stilles op, om det er 2 8'ere og en 6 eller en central 10'er med to 6'ere eller hvad fanden der ville give mening. derudover så er jeg lidt i tvivl om bech/sebj på højre kant er klogt.

Er der nogle kloge menesker der kan hjælpe min hjerne med nogle teorier.1782120392769.webp

jeg har leget lidt med en 4-3-3 opstilling, med den forudsætning at vi henter JJ og Højer, bare for at gå ud fra nogle handler, ikke fordi jeg nødnvændigvis siger det er noget vi skal, men for at numerisk have spillere nok at lege med.

jeg er kommet frem til noget i denne retning, men jeg kan ikke helt finde ud af hvordan den midter trio skal stilles op, om det er 2 8'ere og en 6 eller en central 10'er med to 6'ere eller hvad fanden der ville give mening. derudover så er jeg lidt i tvivl om bech/sebj på højre kant er klogt.

Er der nogle kloge menesker der kan hjælpe min hjerne med nogle teorier.View attachment 7284
Jeg tænker de tre i midten skal være sideordnede, så de lettere kan lukke dét rum der opstår under f.eks. Emmery

Men ser man på din opstilling så synes jeg man skal dele den op i plusser og minusser.

På plus siden er klart Emmery, og så kan jeg ikke rigtig se hvem den ellers gavner.
PÅå minus siden er klart Kahl, Tingager, Callø/JJA og Carstensen.

Jeg synes det er for stor en forandring, med for få vindere

Jeg tænker de tre i midten skal være sideordnede, så de lettere kan lukke dét rum der opstår under f.eks. Emmery

Men ser man på din opstilling så synes jeg man skal dele den op i plusser og minusser.

På plus siden er klart Emmery, og så kan jeg ikke rigtig se hvem den ellers gavner.
PÅå minus siden er klart Kahl, Tingager, Callø/JJA og Carstensen.

Jeg synes det er for stor en forandring, med for få vindere
gode input.

Det er ikke for at sige at det er noget der skal gøres, hverken hurtigt eller på sigt, det er bare et skifte der er blevet omtalt mange gange, så jeg ville kigge lidt på hvordan det ville se ud.

søger input på den optimale 4-3-3 opstilling med vores spillere.

har skiftet arbejdsværktøj til nogegt lidt mere passende end google sheets og kom frem til denne, men det er godt nok lidt svært når man gerne vil have både kanter og smalle 10'ere i samme opstilling

1782121620475.webp

gode input.

Det er ikke for at sige at det er noget der skal gøres, hverken hurtigt eller på sigt, det er bare et skifte der er blevet omtalt mange gange, så jeg ville kigge lidt på hvordan det ville se ud.

søger input på den optimale 4-3-3 opstilling med vores spillere.

har skiftet arbejdsværktøj til nogegt lidt mere passende end google sheets og kom frem til denne, men det er godt nok lidt svært når man gerne vil have både kanter og smalle 10'ere i samme opstilling

View attachment 7285
Eller den kan vendes så det hedder 4-2-3-1 med Knudsen og Np eller Yakob og så armstad som 10ér

Til dit gode indlæg, Martin, men også til den generelle snak om Emmerys evner.

Emmery skal have lov til at have sine "defensive mangler", og helst i fred, tak. Han skal have de mangler.
Det skal han, fordi han skal spille offensivt, og det er de kompetencer, han skal udvikle til noget endnu mere særligt. Det andet er noget fjolleri, som er tæt ved overgreb på så fin en fodboldspiller.

Det bliver lidt en kæphest for mig, hvordan nær alle fløje eller bevægelige 9'ere over tiden kan snakkes til potentielle wingbacks med tryk på de defensive facetter også. Måske fordi de er venner med sidelinjen i forvejen, måske de kan løbe stærkt og komme i overlap. Måske fordi de har et besnærende skillset - "tænk hvis han også kunne tackle.."

Om Emmery bør det ikke handle om at tale hans defensive mangler større end de er. Ikke i en henseende, at manglerne skal lukkes, that is.

Hvis vi italesætter Emmerys defensive udviklingsområder, bør det netop virke som understregelse af, og argument for, hvorfor det ikke er ham der er problemet, men systemet, hvis der ikke er plads til de egenskaber, han netop besidder.

Der kan nogle gange være travlt med at gøre angribere til forsvarsspillere "fordi systemet". Omskolingstanken. Kompromiser. Igen og igen. Why?
Snak i stedet om, hvorvidt vi skal være rigide og fastlåste i vores tankegang (det fornemmer jeg ikke JP er), eller hvordan vi i endnu højere grad kan spille flydende og flekse på andre positioner, så der er strukturer og plads til at understøtte større friheder hos spillere som Emmery. Plads til flair i stedet for at stække det.
Plads til en friere rolle til typen Emmery - ikke hvorvidt han, Tommi eller Bogere kan lære at stå en halv dør på egen halvdel, når de ikke er i fremdrift. Jeg tror ikke Grønkjær blev overvejet som back særlig mange gange.

Offensivt gør Emmery ondt på mange allerede. Han bliver næppe et større, mere salgbart talent ved at bruge krudt i kampens hede på at holde særligt fokus på, hvordan han nu også får løst sine defensive pligter, alt imens det ikke ligger ham naturligt.
De defensive mangler vil jeg omvendt næsten sige, at dem skal han også have med de åbenlyse spidskompetencer han besidder på den sidste tredjedel af banen.

Hvis vi skal stille spørgsmålet om at lære at spille wingback for at passe ind i systemet, så bør det også følges med et spørgsmål til vores taktiske formåen (systemet), hvis det forudsætter at offensive spillere med flair skal tillæres forsvarets dyder for at passe ind.
("eksemplet Links" er den fascinerende undtagelse, men reelt reddede han sin karriere i byen ved at tilpasse sig, fordi han var ved at blive vejet og fundet for let på sin egentlige position, hvilket er det modsatte)

Træn presspil sammen med angribergruppen, men derfra så håber jeg ikke, at han taber så meget som 1 offensiv procent i sin udvikling, fordi han på sin læringskurve bedes om også fylde defensive procenter på som back-substitut. Det ville være en ulykke.

Systemet skal have plads til talenter som Emmery - ellers er det systemet, den er galt med og ikke talentet.

Systemet skal have plads til talenter som Emmery - ellers er det systemet, den er galt med og ikke talentet.

Helt enig i dit lange skriv.

Overstående er spot on. Emmery er speciel som offensivt talent og det er at gøre ham en bjørnetjeneste, hvis der kommer for meget fokus på hans defensive mangler på det her stadie af hans udvikling.

Det er ikke det samme, som at give ham carte blanche til at lave en Elkjær - hvis man er gammel nok, forståes henvisningen - men det skal primært være spillestilen og taktikken som skal tage højde for hans defensive mangler, end det er Emmery som skal omlægge sit spil.

Det gælder for sin vis også Bogere selvom vi alle stadig er ved at lære ham at kende på banen.

Edit: Emmery bliver ikke solgt, fordi han skal lære at tage et Links tilbageløb men fordi han gør backs rundtosset.

Helt enig i dit lange skriv.

Overstående er spot on. Emmery er speciel som offensivt talent og det er at gøre ham en bjørnetjeneste, hvis der kommer for meget fokus på hans defensive mangler på det her stadie af hans udvikling.

Det er ikke det samme, som at give ham carte blanche til at lave en Elkjær - hvis man er gammel nok, forståes henvisningen - men det skal primært være spillestilen og taktikken som skal tage højde for hans defensive mangler, end det er Emmery som skal omlægge sit spil.

Det gælder for sin vis også Bogere selvom vi alle stadig er ved at lære ham at kende på banen.

Edit: Emmery bliver ikke solgt, fordi han skal lære at tage et Links tilbageløb men fordi han gør backs rundtosset.
så løsningen hvis vi sælger links, er at smide emmery derud, og acceptere at vi spiller med en venstre wing og en højre wingback, og så må holdet adaptere?

Til dit gode indlæg, Martin, men også til den generelle snak om Emmerys evner.

Emmery skal have lov til at have sine "defensive mangler", og helst i fred, tak. Han skal have de mangler.
Det skal han, fordi han skal spille offensivt, og det er de kompetencer, han skal udvikle til noget endnu mere særligt. Det andet er noget fjolleri, som er tæt ved overgreb på så fin en fodboldspiller.

Det bliver lidt en kæphest for mig, hvordan nær alle fløje eller bevægelige 9'ere over tiden kan snakkes til potentielle wingbacks med tryk på de defensive facetter også. Måske fordi de er venner med sidelinjen i forvejen, måske de kan løbe stærkt og komme i overlap. Måske fordi de har et besnærende skillset - "tænk hvis han også kunne tackle.."

Om Emmery bør det ikke handle om at tale hans defensive mangler større end de er. Ikke i en henseende, at manglerne skal lukkes, that is.

Hvis vi italesætter Emmerys defensive udviklingsområder, bør det netop virke som understregelse af, og argument for, hvorfor det ikke er ham der er problemet, men systemet, hvis der ikke er plads til de egenskaber, han netop besidder.

Der kan nogle gange være travlt med at gøre angribere til forsvarsspillere "fordi systemet". Omskolingstanken. Kompromiser. Igen og igen. Why?
Snak i stedet om, hvorvidt vi skal være rigide og fastlåste i vores tankegang (det fornemmer jeg ikke JP er), eller hvordan vi i endnu højere grad kan spille flydende og flekse på andre positioner, så der er strukturer og plads til at understøtte større friheder hos spillere som Emmery. Plads til flair i stedet for at stække det.
Plads til en friere rolle til typen Emmery - ikke hvorvidt han, Tommi eller Bogere kan lære at stå en halv dør på egen halvdel, når de ikke er i fremdrift. Jeg tror ikke Grønkjær blev overvejet som back særlig mange gange.

Offensivt gør Emmery ondt på mange allerede. Han bliver næppe et større, mere salgbart talent ved at bruge krudt i kampens hede på at holde særligt fokus på, hvordan han nu også får løst sine defensive pligter, alt imens det ikke ligger ham naturligt.
De defensive mangler vil jeg omvendt næsten sige, at dem skal han også have med de åbenlyse spidskompetencer han besidder på den sidste tredjedel af banen.

Hvis vi skal stille spørgsmålet om at lære at spille wingback for at passe ind i systemet, så bør det også følges med et spørgsmål til vores taktiske formåen (systemet), hvis det forudsætter at offensive spillere med flair skal tillæres forsvarets dyder for at passe ind.
("eksemplet Links" er den fascinerende undtagelse, men reelt reddede han sin karriere i byen ved at tilpasse sig, fordi han var ved at blive vejet og fundet for let på sin egentlige position, hvilket er det modsatte)

Træn presspil sammen med angribergruppen, men derfra så håber jeg ikke, at han taber så meget som 1 offensiv procent i sin udvikling, fordi han på sin læringskurve bedes om også fylde defensive procenter på som back-substitut. Det ville være en ulykke.

Problemet med Frederik Emmery er ikke kun systemet, men hvad der ellers er i truppen. Han adskiller sig markant fra de andre typer vi har der kan spille wing/10'er (Sebastian Jørgensen, Frederik Emmery, Tommi Kritjannson og Tobias Bech), de er bedst når de spiller inde i halvrummet. Så spiller vi Emmery som wing/10'er, så spiller vi asynkront, og derfor prøver JP at smide ham ud some wingback, ligesom Uwe gjortde med Links og Tullberg med Osorio. Vores presspil er for let at læse hvis vi spiller asynkront.

Fælles for de to omskolede spillere (Osorio og Links) er, at de går til deres defensive opgaver med stort intensitet, og det virker i perioder til at Emmery ikke gør det samme. Dét kan Emmery løse ganske simpelt, ved simpelthen at løbe mere og kæmpe mere i det defensive. Det kan være det trætter ham, men det gør det jo også over for hans modstander.

Hvis vi antager at cirka halvdelen af holdet er offensive spillere, og halvdelen primært defensive spillere, så er målet for et hvert hold, at så mange af de 5 defensive også bidrager offensivt. Derfor er løsningen heller ikke blot, at smide Emmery på en wingback, og så måske spille Poulsen og Knudsen på 6'erne, og sætte en Yakob på bænken, for så mister vi et offensiv bidrag midt på banen. Man skal simpelthen kunne løse sin egen defensive opgave, og det kan han selvfølgelig også - om ikke andet tilegne sig.

Moderne fodbold er meget flydende, og pga af det, så er det også meget mandsorienteret, og derfor spiller flere hold med en 3'er, da man ikke spiller mandsorienteret forsvarsspil i en 4'er.

Jeg tror klubben - snart - skal gøre op med sig selv, hvilken rolle de ser Emmery i på sigt. Er det på 10'eren, så skal han ind og spille centralt - gerne lidt mere defensivt i så mange kampe som muligt. Det har man også gjort med Tommi. Så kan Emmery lære at have spillere omkring sig. Skal han være det brede punkt, så skal han øve sig i at kunne løse sine egne opgaver defesnivt som andre kreative typer som Links, Osorio og Thomas Jørgensen der er ligaens mest duelstærke spiller.

Latest posts

Back