Jeg er med på, Emmery mangler noget defensivt men er problemet virkelig så stort? og så sætte det op i mod hvad han giver offensivt?
Jeg er ikke sikker på, det er nødvendigt at skifte formation for at kompensere for Emmerys defensive mangler, som jeg synes, bliver en smule overdrevet.
Egentlig lidt spøjst der er så meget fokus på netop hans defensive arbejde, hvor andre spillere går mere fri eks. en Tingager som har lavet flere fejl, der direkte har kostet mål.
Til dit gode indlæg, Martin, men også til den generelle snak om Emmerys evner.
Emmery skal have lov til at have sine "defensive mangler", og helst i fred, tak. Han skal have de mangler.
Det skal han, fordi han skal spille offensivt, og det er de kompetencer, han skal udvikle til noget endnu mere særligt. Det andet er noget fjolleri, som er tæt ved overgreb på så fin en fodboldspiller.
Det bliver lidt en kæphest for mig, hvordan nær alle fløje eller bevægelige 9'ere over tiden kan snakkes til potentielle wingbacks med tryk på de defensive facetter også. Måske fordi de er venner med sidelinjen i forvejen, måske de kan løbe stærkt og komme i overlap. Måske fordi de har et besnærende skillset - "tænk hvis han også kunne tackle.."
Om Emmery bør det ikke handle om at tale hans defensive mangler større end de er. Ikke i en henseende, at manglerne skal lukkes, that is.
Hvis vi italesætter Emmerys defensive udviklingsområder, bør det
netop virke som understregelse af, og argument for, hvorfor det ikke er ham der er problemet, men systemet, hvis der ikke er plads til de egenskaber, han netop besidder.
Der kan nogle gange være travlt med at gøre angribere til forsvarsspillere "fordi systemet". Omskolingstanken. Kompromiser. Igen og igen. Why?
Snak i stedet om, hvorvidt vi skal være rigide og fastlåste i vores tankegang (det fornemmer jeg ikke JP er), eller hvordan vi i endnu højere grad kan spille flydende og flekse på andre positioner, så der er strukturer og plads til at understøtte større friheder hos spillere som Emmery. Plads til flair i stedet for at stække det.
Plads til en friere rolle til typen Emmery - ikke hvorvidt han, Tommi eller Bogere kan lære at stå en halv dør på egen halvdel, når de ikke er i fremdrift. Jeg tror ikke Grønkjær blev overvejet som back særlig mange gange.
Offensivt gør Emmery ondt på mange allerede. Han bliver næppe et større, mere salgbart talent ved at bruge krudt i kampens hede på at holde særligt fokus på, hvordan han nu også får løst sine defensive pligter, alt imens det ikke ligger ham naturligt.
De defensive mangler vil jeg omvendt næsten sige, at dem
skal han også have med de åbenlyse spidskompetencer han besidder på den sidste tredjedel af banen.
Hvis vi skal stille spørgsmålet om at
lære at spille wingback for at passe ind i
systemet, så bør det også følges med et spørgsmål til vores taktiske formåen (systemet), hvis det forudsætter at offensive spillere med flair skal tillæres forsvarets dyder for at passe ind.
("eksemplet Links" er den fascinerende undtagelse, men reelt reddede han sin karriere i byen ved at tilpasse sig, fordi han var ved at blive vejet og fundet for let på sin egentlige position, hvilket er det modsatte)
Træn presspil sammen med angribergruppen, men derfra så håber jeg ikke, at han taber så meget som 1 offensiv procent i sin udvikling, fordi han på sin læringskurve bedes om også fylde defensive procenter på som back-substitut. Det ville være en ulykke.
Systemet skal have plads til talenter som Emmery - ellers er det systemet, den er galt med og ikke talentet.