New posts

Transfervindue Vinter 2025/2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 325K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Vinter 2025/2026
I det større billede finder jeg det mere 'underligt' med Solbakken til 15 mio på 3-årig aftale for en 25-årig.

Der ligger med 3 år ikke umiddelbart nogen plan om et langt bekendtskab, og med 3 år heller ikke lang tid til en transfer, før man er martret af forestående kontraktudløb. Og hvad er transferpotentialet så ... 15-25 mio?

I det mindste har han vist sig at være en JP er glad for at benytte. Han er ikke starter, men det er også svært med NP og Yakob på holdet, men man ser tydeligt JP stå på spring for at skifte Markus ind så tidligt som muligt .... eller noget.

Lerager i halvanden sæson er en klar case om en spiller der forstærker holdet nu og bør holde niveau mindst et år. I så fald har man en lidt dyr backup i foråret 27. Og på samme måde, hvis der kommer et talent. Så er han ok at ofre.

Jeg kan godt lide klare investeringscases. 'Du er dyr i løn, men kan løfte niveauet og starte inde mindst et år. Kan du det, er det en succes. Er du på bænken efter 6 måneder, er det ikke'.

Jeg er som de fleste andre mere klar på en dyrere 21-årig med 5-årig kontrakt der kan spille fast og sælges med stor fortjeneste. Men hvis der mangler en centerforsvarer, en central midt og en angriber, kommer der nok ikke 3 x ung med høj pris - og hellere de rigtige til lidt højere pris, end flere til discountpriser. Så er Adamsen og Lerager/Jønsson gode måder at holde niveauet i holdet, mens man får råd til et par gode investeringer.

Man kan sikkert også få fat i Theo Sander relativt billigt i OB - eller Martin Hansen, hvis man er til det ældre segment, 5 år yngre end Jesper Hansen. Alligevel mener jeg man skal se mod Andreas Hansen-typer, eller en målmand med potentiale som man faktisk kan benytte uden at styrtdykke- der er Theo Sander ikke.
Jeg er meget enig med dig.

På målmandsposten skal vi bare en sikker løsning der virker. Det er ikke her man tjener penge.

I angrebet har vi en rigtig gammel, to talenter og en der burde være i peak. Den gamle er fremragende at have i truppen, men mangler måske en der kan tage minutter fra ham. Det burde være ham i peak, men ingen ved hvad der sker for Serra. De to talenter har hvert deres issue, Badji der bare ikke slår igennem og Tchamche som lige er kommet ud af det blå, som egentligt bare mangler at blive modnet henover tid.

Det bedste for Tchamche, vil nok være at der kom en som Tonni Adamsen, som kunne tage presset for nu. Så kunne ST få lov at modne stille og roligt, han får jo fint med spilletid.

På midten har vi to potentielle salg, en erfaren Superliga profil og et talent. Kevin Yakob spiller sig virkelig flot op igen og Marcus Solbakken er forhåbentligt tættere på at falde på plads. Polle er virkelig vigtig for holdet, men kan ikke holde til 90 minutter største delen af året. Haugstrup virker spændende, men er ikke klar endnu.

For holdet, håber jeg virkelig Jens Jønsson kommer hjem. Han kan både blive midtbane profil og dække i forsvaret. Så længe Mølgaards situation er ukendt, Jensen-Abbew ikke er klar, Dalsgaard er ved at være en ældre herre, og der har manglet en erstatning for Tingager, så kunne JJ være en god mand at få ind i truppen til at forbedre holdet på flere områder af banen. Jeg håber der sker meget i centerforsvaret, fordi jeg synes det er en stor knude på både venstre og højre side.

Mit håb for venstre side:
Eric Kahl
Pedro Ganchas (eller lign)
Camara
Gift Links
Her vil Kahl kunne dække både VCB og VWB. Det vil også give en god bredde samt et talent der er tæt på spilletiden.

I højre skal der skæres ned. Men hvem og hvordan ved jeg ikke, for som det er ligenu har vi følgende på kontrakt til to pladser (og en ekstra):
Tobias Mølgaard
Jonas Jensen-Abbew
Henrik Dalsgaard
Luka Callø
Jakob Andersen
Felix Beijmo
Rasmus Carstensen
Zander Grantzau
Elvis Torach
Sölvi Stefansson
Christian Storch

Kan man regne med Mølgaard og kan han blive en Superliga profil igen? Det skal afklares til vinter. AJ skal enten steppe up eller videre - tror han kunne være god om halvandet år, hvis han får spilletid i bunden af ligaen. Hvis Dalsgaard kan acceptere en mindre rolle, må han gerne blive. Luka Callø skal hjem, hvis han er klar til det til sommer. Andersen skal være en af de vigtigste brikker i puslespillet. Felix og Rasmus spiller vel om den samme plads i truppen. Jeg håber på følgende:
Tobias Mølgaard / ny profil
Luka Callø
Jakob Andersen
Felix Beijmo
Zander Grantzau
Elvis Torach
Sölvi Stefansson
Christian Storch

Samlet vil det give os følgende forsvar uden talenterne:
HWB: Jakob Andersen / Felix Beijmo
HCB: Tobias Mølgaard / Luka Callø
CB: Frederik Tingager / Jens Jønsson
VCB: Eric Kahl / Pedro Ganchas
VWB: Gift Links / Eric Kahl

Det vil give unge spillere chancen, talenterne vil være maks to spillere fra spilletid og der vil være dygtige spillere til alle pladser. Derudover vil jeg betegne Andersen, Callø og Kahl som spillere med stort potentiale - kan man stadig kalde dem wonderkids? Og inden for få år, når næste kuld er klar, har der nok været stor udskiftning.

Ift talenter osv tror jeg man er låst af systemet. Uwe knækkede den kode, der har ødelagt det for mange af forgængerne: hvordan kan man dominere mindre hold uden at kompromittere defensiven.

Det giver en voldsom gennemslagskraft når det virker, men 'prisen' er at hver position skal bære en stor vægt og det trækker mod at spille smalt trupmæssigt. Løsningen er at finde spilintelligente spillere med etableret niveau og integrere dem på holdet. Men det er svært at spille unge ind.

Derfor tror jeg systemet er til seriøs overvejelse. JP er givet glad for det, fordi når det kører kan han levere fabelagtigt. CV er nok mindre glad, fordi det gør det sværere at spille unge ind og udstiller truppens manglende bredde (dyrt i transfervinduerne), når der kommer skader og/eller karantæner.

I det større billede finder jeg det mere 'underligt' med Solbakken til 15 mio på 3-årig aftale for en 25-årig.

Der ligger med 3 år ikke umiddelbart nogen plan om et langt bekendtskab, og med 3 år heller ikke lang tid til en transfer, før man er martret af forestående kontraktudløb. Og hvad er transferpotentialet så ... 15-25 mio?

I det mindste har han vist sig at være en JP er glad for at benytte. Han er ikke starter, men det er også svært med NP og Yakob på holdet, men man ser tydeligt JP stå på spring for at skifte Markus ind så tidligt som muligt .... eller noget.

Jeg tror langt fra, vi har set det bedste fra Solbakken endnu. Jeg tror, han kommer til at tilføre stor værdi spillemæssigt i løbet af foråret.

Lerager i halvanden sæson er en klar case om en spiller der forstærker holdet nu og bør holde niveau mindst et år. I så fald har man en lidt dyr backup i foråret 27. Og på samme måde, hvis der kommer et talent. Så er han ok at ofre.

1) Hvis man henter Lerager som en klar forstærkning nu, beskytter man ikke sin investering i Solbakken. For det koster på hans spilletid.

2) Vil Lerager finde sig i at være backup i AGF? Jeg tvivler. Jeg gætter på, han vil have en høj selvforståelse, og at det vil være gift for kulturen, hvis han ikke spiller.

3) Er han virkeligt god nok? Han er langt fra førstevalg på et relativt elendigt FCK-hold. Og på trods af, at FCK virkeligt mangler midtbanespillere, vil de ikke forlænge med han. Alle mine advarselslamper blinker. Enten er hans krav urimelige, eller der er noget med hans fysik, eller niveauet er nedadgpende.

Er vi ikke snart forbi det punkt, hvor vi skal overtage de spillere, der bliver for gamle til at spille i FCM/K?

Ift talenter osv tror jeg man er låst af systemet. Uwe knækkede den kode, der har ødelagt det for mange af forgængerne: hvordan kan man dominere mindre hold uden at kompromittere defensiven.

Det giver en voldsom gennemslagskraft når det virker, men 'prisen' er at hver position skal bære en stor vægt og det trækker mod at spille smalt trupmæssigt. Løsningen er at finde spilintelligente spillere med etableret niveau og integrere dem på holdet. Men det er svært at spille unge ind.

Derfor tror jeg systemet er til seriøs overvejelse. JP er givet glad for det, fordi når det kører kan han levere fabelagtigt. CV er nok mindre glad, fordi det gør det sværere at spille unge ind og udstiller truppens manglende bredde (dyrt i transfervinduerne), når der kommer skader og/eller karantæner.
Jeg tror ikke det har så meget med systemet at gøre, men snarere at vi ikke har så gode unge spillere som vi går og håber, og samtidig har en for smal trup pga. reserver der slet ikke er gode nok. Spillere som AJ, Serra og Badji er jo bare langt fra gode nok. De udfordringer ville vi også have med et andet system. Målt på kvalitet har vi bare for smal en trup.

Det forstår jeg ikke helt det her.

Vi har set i et tre mands forsvar, at Hausner, TK og Bisseck som unge spillere har strålet. Kahl er gået fra ikke at være speciel god defensiv til, at være ekstremt god - alene fordi han har en styrmand liggende ved sin side.

Moderne fodbold er mandsorienteret, Sønderjyske og andre mindre hold presser også mand-mand og tager de konsekvenser der kommer af det.

Midtbanen er ikke meget anderledes end i så mange andre systemer.

Jeg tror langt fra, vi har set det bedste fra Solbakken endnu. Jeg tror, han kommer til at tilføre stor værdi spillemæssigt i løbet af foråret.

1) Hvis man henter Lerager som en klar forstærkning nu, beskytter man ikke sin investering i Solbakken. For det koster på hans spilletid.

2) Vil Lerager finde sig i at være backup i AGF? Jeg tvivler. Jeg gætter på, han vil have en høj selvforståelse, og at det vil være gift for kulturen, hvis han ikke spiller.

3) Er han virkeligt god nok? Han er langt fra førstevalg på et relativt elendigt FCK-hold. Og på trods af, at FCK virkeligt mangler midtbanespillere, vil de ikke forlænge med han. Alle mine advarselslamper blinker. Enten er hans krav urimelige, eller der er noget med hans fysik, eller niveauet er nedadgpende.

Er vi ikke snart forbi det punkt, hvor vi skal overtage de spillere, der bliver for gamle til at spille i FCM/K?
Vedrørende investeringen i Solbakkenb, så ville tilgangen af Lerager måske betyde, at Nicolai Poulsen ikke bliver forlænget.

Dét sagt, så tror jeg ikke Lerager vil se vores vej.

Jeg synes ikke Lerager giver mening hverken strategisk, men heller ikke ydtryksmaessigt.
Vi blev ogsaa sat i forbindelse med ham for et aars tid siden, hvis jeg husker rigtigt, og der passede det umiddelbart bedre med Uwe bold og skader paa midten.

Personligt haaber jeg NP tager en saeson mere, vi ved hvad vi faar, men han skal formentlig indstille sig paa en gradvis mere perifaer rolle.
Hvis JJ er en mulighed haaber jeg ogsaa vi hapser ham, han vil klubben og jeg antager han tilfoerer kvalitet, samt muligheden for at spille defensiv midt on forsvar er bestemt brugbart og det tilataler fodbold romantikeren i mig.

Jeg forventer ikke vi forlaenger med Dalsgaard men haaber paa begge svenskere dog er jeg begyndt at tvivle paa Felix.

Juryen er vel stagvaek ude med Molgaard og hvis han kan blive fit til foraaret giver det flere muligheder.
Jacob Andersen haaber jeg oggsaa paa omend jeg synes mere han spiller med hjerte end wonderboy-talent, men han skal da bestemt have muligheden for at laegge et niveau paa.
Det er vel generel konsensus om at vi mangler baade maalmand og PM afloser, jeg vil ogsaa rigtigt gerne have en Links back-up, er med paa CV siger Carstensen kan spllle den, men jeg er ikke tryg ved en laengere Links pause, samt et straigt up Links salg vel heller ikke kan udelukkes.

God fredag og KSDH

Det forstår jeg ikke helt det her.

Vi har set i et tre mands forsvar, at Hausner, TK og Bisseck som unge spillere har strålet. Kahl er gået fra ikke at være speciel god defensiv til, at være ekstremt god - alene fordi han har en styrmand liggende ved sin side.

Moderne fodbold er mandsorienteret, Sønderjyske og andre mindre hold presser også mand-mand og tager de konsekvenser der kommer af det.

Midtbanen er ikke meget anderledes end i så mange andre systemer.
Måske har du ret - højst sandsynligt. Jeg mener bare der skete et skift i sommeren 24, hvor Erik Kahl vandt pladsen fra JJA i Parken.

Derfra blev kravet til forsvaret anderledes fordi man lagde 4-4-2 opbygningsspil på, eller noget i den dur.

Hvad er det for en investering i Solbakken man skal beskytte?

25 år, 3-årig aftale. Han har efteråret til at komme på plads, foråret til st etablere sig. Så kan han levere i 26/27 og derefter har han ét års kontrakt tilbage.

Man kan sikkert få en god del af investeringen hjem, eller måske skyde ham af for 20 mio. Men der ligger ikke 50 mio og venter.

Jeg tror Lerager er rigeligt god til at spille. Men jeg kan ikke få kontrakten til at gå op, når FCK gerne vil betale.

Han vil ikke have et halvt år på samme vilkår, eller to år med mærkbar lønnedgang (som er det niveau jeg tænker AGF kunne være med på). Det taler for udlandet - og Jens Jønsson! Men derfor kan man da godt være interesseret.

Hvad er det for en investering i Solbakken man skal beskytte?

25 år, 3-årig aftale. Han har efteråret til at komme på plads, foråret til st etablere sig. Så kan han levere i 26/27 og derefter har han ét års kontrakt tilbage.

Man kan sikkert få en god del af investeringen hjem, eller måske skyde ham af for 20 mio. Men der ligger ikke 50 mio og venter.

Er det ikke åbentlyst?

Man betaler løn og transfersum for Solbakken. Derfor har man en interesse i at spille ham, således at han enten forlænges eller at man kan hente nogle af udgifterne hjem.

Man beskytter også son investering selvom man ikke tjener 50 millioner på den.

Er det ikke åbentlyst?

Man betaler løn og transfersum for Solbakken. Derfor har man en interesse i at spille ham, således at han enten forlænges eller at man kan hente nogle af udgifterne hjem.

Modsat AJ - fordi han ikke har præsteret godt nok.

Vi skal se Solbakken præstere - ellers skal en anden spille.

Er det ikke åbentlyst?

Jeg er da med på det meste. Men jeg køber ikke den det: vi må ikke løbe en angriber fordi Serra og Badji. Vi må ikke købe en målmand, fordi Wahlstedt. Vi må ikke købe en centerforsvarer fordi JJA.

Hvad er det man skal beskytte? Arnstad, Tobias Bech, Emmery, Tchamche måske. Jacob Andersen, måske Luca Callø.

JJA, Wahlstedt, Solbakken, NP, PM, Erik Kahl? Nej. De roterer og spiller når de er bedst. De skal behandles ordentligt, men kan ikke forhindre nødvendig oprustning af holdet.

JJA, Wahlstedt, Solbakken, NP, PM, Erik Kahl? Nej. De roterer og spiller når de er bedst. De skal behandles ordentligt, men kan ikke forhindre nødvendig oprustning af holdet.

Alle spillere i AGF kan erstattes, det er jo heller ikke det Uglen påstår men der er altså noget der hedder løn og transferbudget, som der skal tages hensyn til og som gør, CV må prioritere.
Derfor giver det ingen mening, at hente en Solbakken afløser allerede til vinter eller sågar til sommer, når vi har bundet en del lønkroner (og sikkert en pæn sign-on fee) i ham. Derfor skal Solbakken "beskyttes" og give ham tid til at finde sine ben.
Vi kan squ ikke skifte spillere heller ikke performancespillere i tide og utide, fordi de ikke lige viser niveau fra dag 1.

Og så har jeg ikke engang nævnt hensyn til talentudvikling, formation, ledere, omklædningsrum og hvad der ellers hører til en god sammensat trup.

Alle spillere i AGF kan erstattes, det er jo heller ikke det Uglen påstår men der er altså noget der hedder løn og transferbudget, som der skal tages hensyn til og som gør, CV må prioritere.
Derfor giver det ingen mening, at hente en Solbakken afløser allerede til vinter eller sågar til sommer, når vi har bundet en del lønkroner (og sikkert en pæn sign-on fee) i ham. Derfor skal Solbakken "beskyttes" og give ham tid til at finde sine ben.
Vi kan squ ikke skifte spillere heller ikke performancespillere i tide og utide, fordi de ikke lige viser niveau fra dag 1.

Og så har jeg ikke engang nævnt hensyn til talentudvikling, formation, ledere, omklædningsrum og hvad der ellers hører til en god sammensat trup.
Forskellen ligger i nuancer. Hvis man har Yakob og NP der ikke kan spille hele kampe og Solbakken der kan, men dels har kostet og dels ikke fungerer ordentligt (endnu?), så må man ikke sikre sig en 4. mand, så Arnstad kan fastholdes som 10'er?

Man skal helt åbenlyst prioritere, det er vi absolut enige i. Men jeg har ikke lyst til at lade Wahlstedt, JJA eller Badji begrænse hvordan man må forstærke truppen - det hører under kategorien 'dobbeltfejl', der jo er dobbelt så slemme som enkeltstående fejl.

På samme måde, men dog anderledes er Solbakken. Han er købt på en relativt kort kontrakt, alder og transfersum taget i betragtning. Så enten tror AGF ikke helhjertet på ham, eller også (mere sandsynligt) har han tanken på næste kontrakt. Det vil jeg gerne opnå, fordi det er win-win - men med tre år er der lige så stor sandsynlighed for man sælger til so-so pris efter to år, og så føler jeg ingen tilbøjelighed til st tage særlige hensyn til dén investering.

Hvis Badji pludselig blusser op og bliver brugt, er jeg 100% på at tage særlige hensyn for at beskytte den investering. Men indtil da skal det ikke blokere for at foretage de rigtige valg for klubben.

På samme måde, men dog anderledes er Solbakken. Han er købt på en relativt kort kontrakt, alder og transfersum taget i betragtning. Så enten tror AGF ikke helhjertet på ham, eller også (mere sandsynligt) har han tanken på næste kontrakt. Det vil jeg gerne opnå, fordi det er win-win - men med tre år er der lige så stor sandsynlighed for man sælger til so-so pris efter to år, og så føler jeg ingen tilbøjelighed til st tage særlige hensyn til dén investering.

Jeg er igen lodret uenig med dig. CV er nød til at beskytte den sikkert ikke ubetydelige investering, han har lavet, ellers er pengene spildt. Vi har ikke råd til at hente en 4. spiller til de samme penge, hvis også der skal hentes kvalitet til positioner, som er vigtigere (målmand, vwb, hwb, angriber). I den henseende er det ligegyldigt, Solbakken "kun" har en 3-årig kontrakt. Der kan ske så meget inden, det bliver aktuelt, at CV skal bekymre sig.
Måske brænder Solbakken banen af og bliver solgt til MEM beløb, måske er han lige akkurat god nok til en dansk top 4 klub men ikke til udlandet og gerne vil blive, måske flopper han . Ingen ved det.

Selvfølgelig skal CV tage de rigtige valg og det er at bruge pengene, hvor de gør mest gavn og det er ikke at hente en direkte konkurrent til Solbakken til profil omkostninger (som er det, jeg læser, du vil have). Det er en luksus, rige klubber har.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back