New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 49K
Taktisk analyse tråd
Men du mener en læge kan vurdere om det er rigtigt, eller forkert, om et mennesker føler en smerte efter et slag på en ankel?

Ja da. Ligesom en læge skal vurdere om dine smerter kan klares med Ibuprofen eller der skal stærkere medicin til, så kan lægen i samråd med spilleren afgøre, hvor slemt smerterne er og videregive det til træneren men nu er vi efterhånden langt fra taktik.

Mortensen vil da gøre alt for at spille. Han kan blive superligatopscorer for første (og sidste) gang.
Selvom det er fristende, så kan vi ikke give Uwe skylden for alt. Jeg ser desuden ikke nogen, der kritiserer Birk for at spille med Kvistgaarden, der kan holde til at spille langt mindre end Mortensen…men de vinder selvfølgelig også noget mere pt…

Ja da. Ligesom en læge skal vurdere om dine smerter kan klares med Ibuprofen eller der skal stærkere medicin til, så kan lægen i samråd med spilleren afgøre, hvor slemt smerterne er og videregive det til træneren men nu er vi efterhånden langt fra taktik.

Det er altså ved at være endnu en rigtig rigtig fjollet diskussion på dette forum.

Der er jo også øjetest på træningsbanen og spillerne bliver desuden målt i hoved og røv, nærmest bogstaveligt talt, og trykket på af fysserne osv, så der er jo mulighed for at fange noget selvom spilleren ikke umiddelbart selv ville komme med det, men samtidig betyder det så også spillerne dårligt kan rende rundt halvskadede uden at nogen opdager noget. Så hvis en spiller døjer med noget og alligevel spiller er det fordi der er en vurdering af at det ikke er for meget og ikke noget der giver større problemer på længere end gevinsten ved at spille (man tager måske en større chance i årets vigtigste kamp.) Det kommer til at lyde som om PM overhovedet ikke er klar og siger at det er han. Hans egen vurdering er selvsagt ret afgørende, men han render nok ikke rundt og bider en masse smerte i sig uden at nogen opdager noget.

Jeg antager at PM har været lidt på skånekost til træning hvis han har haft nogle problemer. Jeg tænker så også straks at det må give lidt generelle problemer i træningen for vi løber hurtigt tør for angribere. Badji var kun ude kortvarigt, men der var der vel kun Bech som reel angriber at lave nogle træningsøvelser med. Det er lidt en anden diskussion, men på den måde rammer den noget tynde offensiv i truppen os måske også.

Jeg var ikke hjemme til at se seneste kamp mod Fck og fik kun set den lidt sporadisk efterfølgende. Er ikke så god til at fastholde fokus, når jeg ved vi taber kampen:rolleyes:

Der er vel ikke så meget at sige til tallene - vi leverer ikke rigtig pt. og den ellers positive statistik er for nedadgående.

I sidste sæson havde vi 6 kampe i træk, i samme periode. uden point men der var undskyldningen skader (så vidt jeg husker) og det spiller vel ikke rigtig ind pt.
Lad os ikke håbe, at vi skal helt derhen.

1746197373383.webp

Stats for xg er gået i negativ over 5 kampes snit - vi har i slutspillet kun leveret positiv xG mod Fcn i den første kamp.

1746197446261.webp

Vi har helt klart fået problemer med top-6 holdene henover sæsonen. Enten har de læst os eller også kan vi bare ikke levere på samme niveau som tidligere.

1746197959847.webp

Jeg var ikke hjemme til at se seneste kamp mod Fck og fik kun set den lidt sporadisk efterfølgende. Er ikke så god til at fastholde fokus, når jeg ved vi taber kampen:rolleyes:

Der er vel ikke så meget at sige til tallene - vi leverer ikke rigtig pt. og den ellers positive statistik er for nedadgående.

I sidste sæson havde vi 6 kampe i træk, i samme periode. uden point men der var undskyldningen skader (så vidt jeg husker) og det spiller vel ikke rigtig ind pt.
Lad os ikke håbe, at vi skal helt derhen.

View attachment 4712

Stats for xg er gået i negativ over 5 kampes snit - vi har i slutspillet kun leveret positiv xG mod Fcn i den første kamp.

View attachment 4713

Vi har helt klart fået problemer med top-6 holdene henover sæsonen. Enten har de læst os eller også kan vi bare ikke levere på samme niveau som tidligere.

View attachment 4714
Tak fordi du bruger tid på ar dele de her tal og grafer!
Hvor hapser du fra?
Jeg spørger fordi jeg synes at have læst at vi “vandt” sidste hjemmekamp mod FCK på XG

Velbekomme (y)

Bruger Fotmob og der er naturligvis fare for tastefejl. Den står sådan her:

View attachment 4715

Btw. Superliga.dk har 1,5 vs. 1,5 men det kan være afrundinger.

Jeg tror den er korrigeret efterfølgende. Jeg er sikker på at FotMob havde 1.9 til AGF lige efter kampen. Men det er meget normalt at xG ændres ved andet gennemsyn. (Som så meget andet trumfer hastighed åbenbart kvalitet.)

Jeg tror den er korrigeret efterfølgende. Jeg er sikker på at FotMob havde 1.9 til AGF lige efter kampen. Men det er meget normalt at xG ændres ved andet gennemsyn. (Som så meget andet trumfer hastighed åbenbart kvalitet.)
Det kan tyde på, at jeg skal vænne mig til at trække den som jeg har gjort på det seneste.

Tjekkede lige et par kampe og den første mod Bif fik de vist opjusteret deres xG med 0,2-0,3 og det gør naturligvis en forskel.

Tjekkede lige et par kampe og den første mod Bif fik de vist opjusteret deres xG med 0,2-0,3 og det gør naturligvis en forskel.
Jeg tror heller ikke, at med med rimelighed kan måle xG så præcist. Jeg kom til at tænke over det i weekenden, hvor de berettede om en kæmpe chance, husker ikke om det var til Silkeborg eller Brøndby, hvor kommentatoren talte om at der virkede til at være offside, men dommeren havde ikke fløjtet og chancen blev misbrugt, så VAR behøvede ikke at komme indover - men så tæller den vel sikkert med i xG regnskabet

Jeg tror heller ikke, at med med rimelighed kan måle xG så præcist. Jeg kom til at tænke over det i weekenden, hvor de berettede om en kæmpe chance, husker ikke om det var til Silkeborg eller Brøndby, hvor kommentatoren talte om at der virkede til at være offside, men dommeren havde ikke fløjtet og chancen blev misbrugt, så VAR behøvede ikke at komme indover - men så tæller den vel sikkert med i xG regnskabet
Der vil altid være pro's and con's for den slags statistik men over tid bør det udlignes mere eller mindre.

Det vil aldrig være 110 % korrekt men relevant at se på de længere dataserier. Blandt andet derfor jeg forsøger, at lave "den stiplede" linje med 5 kampes snit, så det ikke bare bliver seneste kamp man fokuserer på - den kan være både det ene og andet.

Last edited:
Here goes for seneste runde - det blev ikke bedre :cry:

Tværtimod ligner den nedadgående kurve et meget skarpt fald. I forhold til chancer skabt, er det 5 perioders snit på det laveste i tiden under Uwe - holdet er udfordret.

1746441625214.webp

Indimellem virker det til historien gentager sigo_O Vi er dog 2 point bedre i denne sæson end i sidste. Ved ikke hvor stregen bør sættes for en sammenligning men de to points forskel var der også i runde 16 eller i runde 5 :ROFLMAO:

1746441774273.webp

Vi har diskueret spilletid til talenter og det er ikke fordi jeg tænker det ændrer sig væsentligt i denne sæson - den slags tager lang tid.

Her er data for den nuværende sæson og vi står dårligst af alle hold i Superligaen.

1746442243169.webp

Fortsætter vi med at give samme spilletid til de unge (nogle kan også blive ældre end 24 år - det har jeg ikke tjekket), vil det give nedenstående tal efter 32 kampe. Grafen er udelukkende for at vise udviklingen over tid og kunne sammenligne med tidligere sæsoner.

Det er helt sikkert den som CV vil gøre noget ved - på den ene eller anden måde🤞 Faldet siden Davids tid er markant men kan skyldes mange ting - det ved klubben bedst.

1746442336005.webp

Er der nogen der kan svare mig på, om man spiller med samme fomation/spillestil på hhv. U17, U19 og SL-holdet? Evt. @Strudsen85 eller @BRORLORT ?

U19 spiller 3-5-2 og har gjort det i hele sæsonen. Efter man lavede ændringen med at U19 kom ind under Stig Inge, så har man prioriteret at spille det samme som førsteholdet, da det er lettere at adoptere.

Ved ikke lige hvordan det nye setup er omkring U19 og CV faktisk

Så desværre heller ikke kampen mod Randers - må hellere få set om de genudsender den på et tidspunkt?

xG har i længere perioder set godt ud men snittet over de seneste 5 kampe er nede i negativt terræn - samme udvikling som sidste år.

Btw. vi har umiddelbart lukket 5,13 mål flere ind, end modstanderens xG tilsiger. Vi har samtidig selv "kun" scoret 1,24 mere end vores xG tilsiger - det var der vi var oppe på 8-9 stykker i starten af sæsonen.

1747122277098.webp

Udviklingen for point minder også om sidste år men så må vi håbe, at der er en sejr i vente.

1747122223302.webp

Har tidligere forsøgt at se på, om der var sammenhæng mellem antal afleveringer og hvordan det går. Har ikke fundet de vise sten omkring det endnu men måske andre kan se en sammenhæng. Det er som om der sker noget omkring runde 11-13 stykker i hver sæson. Det kan der naturligvis være mange årsager til men måske træningen/fysikken eller bare et udtryk for hvem man møder :unsure:

1747122422108.webp

Data for talenter i indeværende sæson:
1747122756936.webp

Spilleminutter til de 0-24 årige men omregnet til 32 kampe for denne sæson (hvis tendensen fortsætter).

1747122850031.webp

Ovenstående meget flotte grafiske arbejde understreger i hvert fald klart, at vi har et problem på målmandsposten!
Tak(y)

Vi har i hvert fald haft et problem her i slutningen af sæsonen.

Ovenstående er ikke fra Superliga.dk men fra Fotmob.

Tager vi Superliga.dk for målmændene ser det ud som nedenstående. Det er dog ikke nok til, at jeg vil konkludere Wahlstedt er dårligere end JH - han har fået et meget træls periode på holdet.
1747125473947.webp

Jeg vil tro - uden at have set tallene at JHs tal må være løbende forværret henover sæsonen?

Wahlstedts data ser godt nok sløje ud om end det naturligvis er baseret på et meget lille sample size. Men 1 redning, og en aktion på indlæg i feltet (grebne, boksende eller indgreb) er sløjt. Savner fandme en målmand der bare går ud og griber et højt indlæg og som dominerer i feltet. Der er ikke noget værre end at lukke pismål ind på dødbolde.

Så desværre heller ikke kampen mod Randers - må hellere få set om de genudsender den på et tidspunkt?

xG har i længere perioder set godt ud men snittet over de seneste 5 kampe er nede i negativt terræn - samme udvikling som sidste år.

Btw. vi har umiddelbart lukket 5,13 mål flere ind, end modstanderens xG tilsiger. Vi har samtidig selv "kun" scoret 1,24 mere end vores xG tilsiger - det var der vi var oppe på 8-9 stykker i starten af sæsonen.

View attachment 4756

Udviklingen for point minder også om sidste år men så må vi håbe, at der er en sejr i vente.

View attachment 4755

Har tidligere forsøgt at se på, om der var sammenhæng mellem antal afleveringer og hvordan det går. Har ikke fundet de vise sten omkring det endnu men måske andre kan se en sammenhæng. Det er som om der sker noget omkring runde 11-13 stykker i hver sæson. Det kan der naturligvis være mange årsager til men måske træningen/fysikken eller bare et udtryk for hvem man møder :unsure:

View attachment 4757

Data for talenter i indeværende sæson:
View attachment 4758

Spilleminutter til de 0-24 årige men omregnet til 32 kampe for denne sæson (hvis tendensen fortsætter).

View attachment 4759
Vil du se en genudsendelse??? Masochist.

Latest posts

Back