Kamptråd Superliga runde 2: Lyngby - AGF, lørdag d. 1. august kl 18.00
For det første så håber jeg da at alle herinde går rigtig meget op i at vi er danske mestre. Det har jeg i hvert fald pointeret ved enhver given lejlighed siden d. 10. maj.Det er et fair synspunkt. Jeg får dog lyst til lige at hænge mig i en enkelt detalje. Du går utroligt meget op i, at vi er de danske mestre. Det er naturligvis rigtigt.
Men vi er stadig AGF. Vi er (nok) stadig nummer fire-fem stykker i DK ift. at være interessant for de fleste spillere. Hvis vi skal have et skud på mesterskabet eller en topplacering igen, så skal vi være smartere og dygtigere i vores handler end FCN, BIF, FCM og FCK.
Spillere skifter ikke til os, fordi vi er de danske mestre. De skifter til AGF, som indtil for et par dage siden måske skulle spille conference league. Nu kan de skifte til AGF, der som minimum skal spille Conference League. Lige om lidt kan de måske skifte til AGF, der som minimum skal spille Europa League. Det er det, der afgør, hvor interessante vi er. Ikke, at vi er danske mestre.
Jeg kan virkeligt ikke følge, at vores status som mestre har noget med sagen at gøre.
Jeg minder også lige om, at hverken FCK, FCM, BIF eller FCN har trupperne på plads endnu. Markedet er svært. Det er endnu sværere, hvis man som CV skal prøve at slå markedet.
At vi stiller med fire debutanter er vel i tråd med strategien om, at bredden skal udgøres af egenudviklede spillere. Det er naturligvis ikke meningen, at de skal udgøre 40% af startopstillingen til en kamp, men vi er altså også hårdt ramt af skader og overbelastninger lige nu.
Og lad os nu se, om truppen i går ikke også var sammensat for at sparre spillere.
Jeg er dog enig i, at vi måske havde fået lidt flere point mod især Lyngby med et par tilgange mere. Men det betyder mindre, hvis vi ender med et par tilgange, der i det lange løb skaffer endnu flere point.
Min frustration bunder nok også i, at superligaen for mig klart er den vigtigste turnering, vi er med i. Det er førsteprioriteten. Derfor frustrerer det mig helt vildt at vi ikke kan stille et hold der er bedre end en oprykker.
Det er fair nok at man også prioriterer en anden turnering, fordi den kan give øgede indtægter. Men hvis man vil jagte de øgede indtægter, så må man også være villig til at investere efter det. Målet for mig er Superligaen, mens Europa kan være et middel til at nå dertil. Jeg synes derfor, at vi går på kompromis med målet for at jagte midlet lige nu, hvilket frustrerer mig. Vil vi begge dele, så skal truppen se helt anderledes ud. Hvis de europæiske kampe tidligt på sæsonen er så vigtige for os, så burde man have handlet efter det. Vores hidtidige afgange burde man have kalkuleret med, så det er næppe en overraskelse, og man burde være forberedt på scenariet.
Og ja, de andre formåede tophold er heller ikke på plads endnu. Men de formår dog alle at stille med markant stærkere opstillinger end os. Og ja, der er tid tilbage i transfervinduet, men lige nu er det pil nedad hos mig.