New posts

Taktisk analyse tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 744
  • Views Views: Views 49K
Taktisk analyse tråd
Ja, altså hvad giver Patrick Mortensen egentlig til AGF, udover at han er ligatopscorer? De fleste mål er jo også på straffespark, eller det er nemme mål, han scorer kun sjældent klassemål. Så er han måske nok god i presspillet, og han er virkelig god på defensive dødbolde, men skal man virkelig måle en angriber på hans defensive indsats? Han er også en stærk leder på banen, og han hjælper de unge og er et forbillede for klubben, men det sidste er jo uden for banen. Han er i øvrigt også god til børn.

Så altså hvad giver Patrick Mortensen egentlig til AGF, udover straffesparksmål, nemme mål, et sjældent klassemål, godt presspil, styrke i defensive dødbolde, stærke lederegenskaber, hjælp til de unge, at han er et forbillede for klubben? INGENTING, siger jeg!
Jeg er sådan set helt enig i den overordnede pointe. Men jeg vil tage et lille forbehold over for en påstand om, at han er særlig stærk i presspillet. Der synes jeg godt nok, det er et problem, at han har så langsomme accelerationer, at modstanderne som regel har tid til at få bolden sikkert videre i systemet. Hans diverse sæsonstats på relevante punkter underbygger dette, vil jeg mene. :)

Update på statistikken efter runde 23.

Vi er pt. 3 point bedre end sæsonen 22/23 og 2 point bedre end sæsonen 23/24📈

View attachment 4580

Målt på xG ser det meget fornuftigt ud og især målt p glidende gennemsnit over 5 kampe, har vi holdt os på en positiv xG vs. modstanderne👊
Der vil naturligvis være udsving i de enkelte kampe.
View attachment 4582

Sammenligner vi xG med de to tidligere sæsoner, er det helt outstanding det vi har gang i👌
View attachment 4583

Efter min mening ser det rigtig spændende ud:love:

Den eneste malurt i bægeret er som nævnt i tidligere indlæg = at vi er gået målamok i nogle kampe. Der har vi scoret en del mere end statistikken tilsiger men samtidig scoret mindre, i nogle af dem som burde have givet de point, der ville gøre det rigtig sjovt (Vejle, Viborg mv.).
Jvf en anden diskussion tror jeg også den slags tal betyder en del når man internt evaluerer sæsonen. Det er ikke ligegyldigt hvem målene er faldet mod og hvor mange kampe man har spillet uafgjort i osv, men hvis man konstaterer at chancerne er skabt og man har høj xP, men man har været lidt uskarpe i nogle kampe, vil man nok føle at der ikke skal så meget til før det bliver endnu bedre. Der er også en stor værdi i både at score mange mål og stå stærkt defensivt selvom pointhøsten ikke helt afspejler det når mange mål falder i de samme kampe, det giver stadig noget til holdet og til spillernes værdi.

PM har usædvanlig høj scoringsrate i forhold til antal skud på mål. Jeg er dog overrasket over hvor lav hans statistik er når det kommer til dueller vundet (38%) og under 50% på hovedstødsdueller.
Den sidste del er jeg ikke så overrasket over.

Jeg tror generelt centrale forsvarsspillere har en meget høj andel af vundne hovedstødsdueller. Jeg vil tro mange forsvarsspillere ligger mellem 55-65, og dermed må mange angribere ligge under 50.

Den sidste del er jeg ikke så overrasket over.

Jeg tror generelt centrale forsvarsspillere har en meget høj andel af vundne hovedstødsdueller. Jeg vil tro mange forsvarsspillere ligger mellem 55-65, og dermed må mange angribere ligge under 50.
Det er nok sandt. Kan se Tingager har ca 65% dueller vundet, men ca 50% på hovedstødsdueller

Skuffet ovenpå kampen i går - den mindede mig om kampen mod Fcm, hvor vi var bedst på 80 % af banen men ikke de 10 % i begge ender:cry: Det er den slags vi skal lære af og forbedre over tid.

Jeg har opdateret lidt statistik men forstår ikke helt Fotmobs rating af xG for kampen. Syntes Bif var over 2 da jeg så den i går men i dag er den noget lavere på 1,78 vs. vores 1,53:unsure:

Vi er nu på samme pointantal som i 22/23 men stadig 2 point foran 23/24.

1744105001605.webp

Snittet for xG ser stadig fornuftigt ud over tid og vi har problemer med holdene fra top 6.

1744105073971.webp

For sæsonen ser det stadig rigtig godt ud
1744105128880.webp

Mod top 6:

1744105544800.webp

Tid til en update - det har set lidt sort ud på det seneste og tidligere har statistikken hjulpet lidt på humøret.

Desværre ligner der en rigtig dårlig periode pt. og der er ikke meget humør at hente. Måske på tide, at spille på en sejr til GF :unsure:

Når den blå streg er over 0 = så har vi skabt mere xG end modstanderen. Når den blå streg er under 0 = så har vi meget usandsynligt skabt mindre xG :cry:

Den striplede streg indikerer "momentum" i form af glidende gennemsnit for de sidste 5 kampe. Det er ikke godt, hvis den falder til under 0 og der er vi nu🥶 Det ligner samme tendens som sidste forår.

1745491223392.webp

Antal point sammenlignet med de sidste to sæsoner. Vi er stadig foran sidste sæson men bagefter forrige. Vi skal "bare" lave over 11 point i de sidste 5 kampe, for at overgå sæsonen 22/23 🤞 Skal vi ramme sidste sæson, kræver det blot 4 mere.

1745491293341.webp

Ifølge stiften har PM døjet med en småskade gennem en række kampe. I det lys synes jeg, at det er endnu mere kritisabelt, at Badji ikke har fået chancen noget mere.

Men det er så også historier som denne, der viser, hvor langt Uwe vil gå for at spille med profilerne og derfor jeg ikke tror, han er den rette træner til at udvikle salgsbare spillere. For mig skriger det til himlen, han ikke vil bruge, den spiller der er købt som mulig PM afløser, en spiller som ovenikøbet har samme spillemæssige profil, selv når PM er småskadet.

Det vil overhovedet ikke overraske mig, at PM i næste sæson stadig er det klare 1. valg, hvis Uwe er træner.

Ja, men åbenbart har han også været småskadet. Ved at aflaste ham kunne han måske have været i spil til næste kamp?

Jeg stoler bare ikke nok på Stiften til at tro det er endegyldgit faktum..

Sundhedsstaben og PM selv har også meldt sig selv klar til kampene - Det er det Uwe skal forholde sig til.
Mange spillere spiller med småskvanker længe

Men det er så også historier som denne, der viser, hvor langt Uwe vil gå for at spille med profilerne og derfor jeg ikke tror, han er den rette træner til at udvikle salgsbare spillere. For mig skriger det til himlen, han ikke vil bruge, den spiller der er købt som mulig PM afløser, en spiller som ovenikøbet har samme spillemæssige profil, selv når PM er småskadet.

Det vil overhovedet ikke overraske mig, at PM i næste sæson stadig er det klare 1. valg, hvis Uwe er træner.
Jeg tror dog ikke, at det er usædvanligt, at spillere - lad os sige de 12-14 mest brugte - har småskavanker når først vi er 5-6 kampe inde i sæsonen. Det er jo tydeligt, at Poulsen har slåsset med noget, og derfor brugte man Arnstad. Anderson har også spillet igennem noget. Ligesom Tingager har lignet en der godt kunne bruge en pause.

Man kan undre sig over, at spillerne melder sig selv klar konstant

Jeg stoler bare ikke nok på Stiften til at tro det er endegyldgit faktum..

Sundhedsstaben og PM selv har også meldt sig selv klar til kampene - Det er det Uwe skal forholde sig til.
Mange spillere spiller med småskvanker længe

Hvis AGF så havde sparet Mortensen og tabt 1-0 på et dødboldsmål, så havde der jo også været kritik.

Så længe Uwe ikke vinder kampe, så er alle hans dispositioner under hård kritik.

Hvis AGF så havde sparet Mortensen og tabt 1-0 på et dødboldsmål, så havde der jo også været kritik.

Så længe Uwe ikke vinder kampe, så er alle hans dispositioner under hård kritik.

Der havde forhåbelig ikke været kritik hvis der blev meldt ud at PM havde små skavanker og har brug for hvile - og man så tabte 1-0 på en dødbold.

Det er bare for nemt at give Uwe skylden for at PM har spillet, når han er meldt klar. Så skulle han selv og sudhedsstaben sige at han maks skal spille 30 min, og så skal Uwe selvfølgelgi holde det.
- Men meldes han klar, så er det ikke Uwes skyld.

Simpelthen for nemt at alt er Uwe´s skyld.

Der havde forhåbelig ikke været kritik hvis der blev meldt ud at PM havde små skavanker og har brug for hvile - og man så tabte 1-0 på en dødbold.

Det er bare for nemt at give Uwe skylden for at PM har spillet, når han er meldt klar. Så skulle han selv og sudhedsstaben sige at han maks skal spille 30 min, og så skal Uwe selvfølgelgi holde det.
- Men meldes han klar, så er det ikke Uwes skyld.

Simpelthen for nemt at alt er Uwe´s skyld.
Helt enig, det er en bund-rutineret spiller.

Sundhedsstaben har måske en idé om hvordan han har det, men den eneste der virkelig ved hvordan han har det er ham selv. Han er 35 år, været professionel i 17 år. Han burde om nogen da vide hvornår han kan spille 90 og hvornår han ikke kan.

Jeg har egentlig sympatio for unge spillere der tager fejl, men ikke så rutinerede spillere

Jeg tror dog ikke, at det er usædvanligt, at spillere - lad os sige de 12-14 mest brugte - har småskavanker når først vi er 5-6 kampe inde i sæsonen.

Det er jeg helt enig i men nu har vi et alternativt, ovenikøbet ret dyr i indkøb og som type passer perfekt som afløser for PM. Jeg kunne bedre forstå det, hvis afløseren var Haugen.
Selvom Ato igen gerne vil give det indtryk, at der er et eller andet "had" mod PM, så er det overhovedet ikke sandt. Det handler om, at give PM noget aflast, så han fysisk kan spille kampene, det handler om at give, Badji godt med spilleminutter, så han kan udvikle sig og så handler det om, at prøve om ikke en mere mobil angriber kan gøre angrebet mere potent.

Det er jeg helt enig i men nu har vi et alternativt, ovenikøbet ret dyr i indkøb og som type passer perfekt som afløser for PM. Jeg kunne bedre forstå det, hvis afløseren var Haugen.
Selvom Ato igen gerne vil give det indtryk, at der er et eller andet "had" mod PM, så er det overhovedet ikke sandt. Det handler om, at give PM noget aflast, så han fysisk kan spille kampene, det handler om at give, Badji godt med spilleminutter, så han kan udvikle sig og så handler det om, at prøve om ikke en mere mobil angriber kan gøre angrebet mere potent.
Jeg kender ikke Ato's årsager, jeg har ikke noget had mod nogle i AGF

Jeg synes ansvaret for at melde sig klar ligger hos PM, ikke andre. Hvis han siger til Uwe, at han kan spille 90 minutter uden problemer, så skal Uwe bringe ham, hvis UWe mener dét er det bedste for holdet.

Latest posts

Back