New posts

Pokalen 2023 / 2024

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 918
  • Views Views: Views 68K
Pokalen 2023 / 2024
Jeg ved sgu ikke om ikke det er klubben selv der blev lidt fristet af et godt tilbud fra AGF. Mon ikke der er gode entreindtægter i en kamp som bliver spillet lige der hvor langt de fleste AGF tilskuere bor. Hvis de havde spillet kampen i Ishøj (om muligt), skulle de bekoste en helt masse ekstra sikkerhed, og ville ikke kunne tiltrække nær så mange AGF tilskuere, selvom der er mange i København også.

Så jeg er lidt i tvivl om ikke man får det bedste ud af en beslutning som går imod Ishøj fansenes interesser, ved at smide politikerne under bussen, for en beslutning som man også selv var interesseret i.

Nej er også i tvivl om den del.

Men jeg er glad for, at vores spillere ikke skal til Ishøj i en midtugekamp. Al sportslig "medgang" er kærkommen pt.
Vi skal selvfølgelig videre i pokalen fra denne runde her, og så venter et dobbeltopgør INDEN JUL, hvis vi går videre. Og her må det MEGET GERNE også blive et jysk opgør ala En tur til Vejle eller Frederica (hvis Vejle slår AB eller Frederica overrasker mod OB) ville være nær optimalt.Screenshot 2023-10-14 at 11.30.41.png

Jeg prøver ofte at bilde mig selv ind pokalen er lige så vigtigt, som da jeg voksede op, fordi det var den eneste turnering, hvor hold næsten uanset niveau kunne møde hinanden og hvor underdoggen havde en chance og rent faktisk vandt fra tid til anden. Det er ikke helt væk men den her uskik med at frivillig eller ufrivillig sælge sin hjemmebane fordel og at der er indført dobbelt opgør gør at min interesse også her stille og roligt er ved at forsvinde. Pokalen er ved at udvikle sig til endnu en turnering hvor pengene er vigtigst.

Jeg prøver ofte at bilde mig selv ind pokalen er lige så vigtigt, som da jeg voksede op, fordi det var den eneste turnering, hvor hold næsten uanset niveau kunne møde hinanden og hvor underdoggen havde en chance og rent faktisk vandt fra tid til anden. Det er ikke helt væk men den her uskik med at frivillig eller ufrivillig sælge sin hjemmebane fordel og at der er indført dobbelt opgør gør at min interesse også her stille og roligt er ved at forsvinde. Pokalen er ved at udvikle sig til endnu en turnering hvor pengene er vigtigst.

Delen om dobbeltopgør er værst for mig. For det andet har altid kunne være tilfældet, såfremt det hold man mødte ikke kunne mønstre ordenlige forhold, eller andet "gik galt".
Vi har stadig kampe mod Marstal Rise, Tønder og andet på udebaner, hvor charmen lever. Enig i, sådan helt principielt, at det er den del af den turnering, at større hold kommer forbi de helt små stadion. Det må ikke dø.

Men fundamentalt har turneringen også netop handlet om, at HVIS du klarede dig forbi et svært hold i en enkelt brandkamp, så kunne du være heldig at trække et mindre stærkt hold, og næsten nå semifinalen allerede der, selv for de divisionshold.

Men at der nu er dobbeltopgør i kvartfinalen, endda INDEN JUL - det er helt vildt dræbende for min kærlighed til turneringen. Det handler ganske enkelt om, at AGF stadig er underdog hvergang vi møder FCK og BIF i pokalen fx. Mentalt hænger det lidt fast fra 90'erne endnu. At vi så kan trække FCK over 2 kampe ude+hjemme inden vi overhovedet når til semifinalen er... hhmm... trist. Jeg bander og svovler når AGF ryger ud til et mindre hold over 1 enkelt kamp - men det er for fanden en stor del af charmen for mig - at det kan ske. At AGF ryger tidligt ud, og at AGF går i finalen er begge dele nu mindre sandsynligt (føles det som).
Er AGF kontinuerligt tophold, så bør det komme AGF til gode - med ændringen. Så måske man får nyt syn på det - men det vil (gætter jeg på) aldrig smage ligeså godt, som at blæse forbi AaB i kvartfinalen, FCK over 2 kampe i semi, og slå BIF i finalen (den ultimative drøm gennem årene).

Hvis et hold som Fredericia slår os i kamp 1 i en kvartfinale, og vi så vinder over dem i kamp 2, og går videre - så vil det føles skørt tror jeg.

Men fundamentalt har turneringen også netop handlet om, at HVIS du klarede dig forbi et svært hold i en enkelt brandkamp, så kunne du være heldig at trække et mindre stærkt hold, og næsten nå semifinalen allerede der, selv for de divisionshold.
Det var nemlig mega fedt! Det er kampe som da SC Egedal slår FCN ud i 14/15 eller dengang Skagen IF slog bif ud, turneringen er til for!

så var det før reglen om hjemmekamp til lavere rangerende klub blev indført (efter tysk forbillede). Den kamp blev spillet på Brøndby stadion og var derfor en af de allerstørste sensationer.

Findes der efter denne regel overhovedet nogle eksempler på overraskelser, hvor det lille hold frivilligt eller ufrivilligt har spillet kampen på udeholdets stadion?
Jeg kan ikke huske det.

Det må være en tungtvejende grund til at TV ikke skal have lov til at fratage de små hold deres hjemmebane fordel.
Hvis det lille hold selv ønsker at flytte, ja så er sagen selvfølgelig en anden end hvis de er tvunget til det.

Noget andet, som er ekstremt ødelæggende for (Lands)pokal(turnering)en, er også, at superligaholdene træder ind på forskellige tidspunkter. Der synes jeg, man skal starte med 64 eller 32 hold i runde 1, og så er det lige ud ad landevejen. Den tyske pokalturnering må være et godt forbillede - den er vel nok den sundeste her i Europa, lige umiddelbart.

Angående Ishøj, er det så ikke også noget med at Kommunen ikke vil/må støtte, da de ikke må støtte arrangementer der giver profit, som det forventes at en kamp imod AGF gør.. Er ikke 100 inde i reglerne kommunelt godt nok, men hørte det et eller andet sted.

Pokaltuneringen har mistet sin charme, og jeg ville ønske at der ikke var Seedning (altså at superliga holdene kunne møde hinanden tidligere) og at superliga holdene kom ind 1 runde før.. De er først med blandt de sidste 32! Et lille hold skal jo næten lave et mirakel (TST, Marstal-Rise like) for overhovedet at få muligheden for at møde et superliga hold.

Pokaltuneringen har mistet sin charme, og jeg ville ønske at der ikke var Seedning (altså at superliga holdene kunne møde hinanden tidligere) og at superliga holdene kom ind 1 runde før.. De er først med blandt de sidste 32! Et lille hold skal jo næten lave et mirakel (TST, Marstal-Rise like) for overhovedet at få muligheden for at møde et superliga hold.
Jeg har ikke lige regnet på det, men jeg tænker der kan opstå nogle uheldige pokalturneringer, hvor top 6 hold fra Superligaen kan møde hinanden alt for tidligt og eliminere hinanden. Samtidig kan et lavt rangeret hold nå finalen uden at møde store modstandere og "i værste fald" ende med at vinde turneringen. Det vil sende et lavt rangeret hold ud i Europa og tilføre den klub en masse penge, som skævvrider deres normale liga, og evt. problemer med at kunne modtage udenlandske hold.
Blot en tanke - som jeg ikke selv har tænkt til ende ;)

Hvis Andreas Alm stadig er træner i OB næste weekend, så smider jeg satme 1.000 klejner på at Jesus er på vej ud af sin grav igen for at lave Co2 om til enhjørninge-sperm...
Det er alligevel et foruroligende specifikt formål for dén genopstandelse, og jeg tænker, at luften bliver lidt tyk, hvis al Co2 bliver lavet om...

Det kunne været helt hyggeligt at pusle med hvilken mumie OB støver af når nu de insisterer på at lave en AaB.

- Er det tid for Troels Bech at stoppe med af smidske for sine gæster i podcastverdenen og se om han kan nå den fjerde fyreseddel i samme klub?

- Skal Lars Olsen til at pudse sine 1990'er træningsøvelser af igen og smadre det gode navn han må have i Odense?

- Skal Bruce Rioch færdiggøre sit imponerende fald fra tinderne som træner med at føre øens stolthed ned i divisionerne?

Ingen ved det, men vi har lov at drømme!

Latest posts

Back