New posts

Fodbold på tv

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 925
  • Views Views: Views 77K
Håndbold er jo en dansk opfindelse og deraf kommer sikkert den store interesse i Danmark, hvor sporten er den der har 5. størst medlemstal (efter fitness, fodbold, svømning og badminton). Sporten er også blevet større i Norge, vel takket være deres kvindelige landshold. Tyskland har haft en gammel tradition med markhåndbold (11 spillere hver på en udendørs bane), som var en olympisk disciplin tilbage i 1. halvdel af sidste århundrede og Tyskland har jo også i mange år haft en velfungerende professionel bundesliga. Men den almene interesse i sporten, udenfor norden og til dels Tyskland, er ikke ret stor. Men det var da et stort boost for sporten, at man kom på den olympiske program i 1972. Sikkert fordi OL blev afholdt i Tyskland.

OK, jeg kan faktisk godt google på tysk!

Der var 7,6 millioner seere i Tyskalnd til den første kamp ved EM. Det må man sige er ganske pænt. Det svarer vel omtrent til 500.000 seere i Danmark.

Der er 780.000 aktive håndboldspillere i tyskland, mod 7,6 mio. fodboldspillere. Det er ret vilde tal faktisk.

Ja, det er interessant, at håndbold fungerer så relativt godt som tv-sport. Min teori er, at det er lettere at få de mindre sportsinteresserede trukket til skærmen, fordi der er den der konstante målscoring, som skaber små følelsesevents hele tiden. Og så betyder det nationalpatriotiske jo bare en hel masse. Men ret beset er det en sport der ikke indeholder mange afvekslende spilmønstre og derfor er det ikke en sport der tiltaler en nørd som mig. Jeg synes det er gabende kedsommeligt.

Ja, det er interessant, at håndbold fungerer så relativt godt som tv-sport. Min teori er, at det er lettere at få de mindre sportsinteresserede trukket til skærmen, fordi der er den der konstante målscoring, som skaber små følelsesevents hele tiden. Og så betyder det nationalpatriotiske jo bare en hel masse. Men ret beset er det en sport der ikke indeholder mange afvekslende spilmønstre og derfor er det ikke en sport der tiltaler en nørd som mig. Jeg synes det er gabende kedsommeligt.
Spot on! Når jeg taler med håndboldfolk, er deres "argument" altid, at der sker mere i håndbold end i fodbold. Når jeg så påpeger, at det, at de scorer hele tiden, betyder faktisk, at der sker mindre, fordi det sker hele tiden, så bliver de meget forvirrede. Abstraktionsniveauet synes for højt, for en hunboldfan... :ROFLMAO:

Og så betyder det nationalpatriotiske jo bare en hel masse. Men ret beset er det en sport der ikke indeholder mange afvekslende spilmønstre og derfor er det ikke en sport der tiltaler en nørd som mig. Jeg synes det er gabende kedsommeligt.
Spot on. Generelt er danskerne (og gælder nok de fleste andre nationer) jo bare billigt til salg for enhver sportsgren, hvor vi klarer det godt. Husker tydeligt det vinter-OL, hvor hele nationen gik curling-amok, fordi vi fik en bronzemedalje. Interessen for tennis i Danmark tog nok også et gevaldigt dyk, da Wozniacki gik på pension, frem til Holger Rune slog igennem.

Ift. håndbold hjælper det nok også, at det på ungdomsniveau er en relativt stor sportsgren, så mange har selv spillet det som børn. Jeg følger i hvert fald nok mere med i tennis og sejlsport, end den gennemsnitlige dansker, da det var de to sportsgrene jeg primært dyrkede som ung (hvilket også kan forklare min manglende interesse for håndbold - de 14 dage jeg gik til det var gudsjammerligt kedeligt...).

De fleste sportsgrene bliver noget mere interessante når man forstår reglerne og nogle af de finere detaljer. Henover årene har jeg set en del håndbold, men jeg må stadig sige at der er masser af regler jeg ikke kender eller forstår. Jeg kan dårligt sige om der er straffekast eller angrebsfejl og jeg vil faktisk gætte på at det gælder temmelig mange af seerne. Der er selvfølgelig også en hel del der kender reglerne bedre, der er mange der har spillet lidt selv, men det virker også som om kommentatorerne enten går ud fra at det er sådan eller at resten af seerne ikke bekymrer sig så meget om de detaljer.

Et spil som håndbold appelerer til mange ved at det går meget frem og tilbage og der hele tiden er mål, men rammes så også lidt af at der ikke er tid til mere end et enkelt hurtig replay af en forseelse, et mål eller en god detalje. Nogle gange slet ikke tid til at vise det igen. Vi kan lytte med på time outs, men det er nærmest ren kodesprog som heller ikke bliver forklaret. Så jeg vil sige at det er en nem nok sport at følge til et vist punkt og det er nemt nok at blive optaget af spændingen i de afgørende minutter af en stor landskamp, men jeg har svært ved at interessere mig for det resten af tiden eller at blive fanget af en lidt mere almindelig kamp.

Så jeg vil sige at det er en nem nok sport at følge til et vist punkt og det er nemt nok at blive optaget af spændingen i de afgørende minutter af en stor landskamp, men jeg har svært ved at interessere mig for det resten af tiden eller at blive fanget af en lidt mere almindelig kamp.
Præcis. Ved et OL har jeg da nogle gange tunet ind til de sidste 5-10 minutter, fordi det der begynder at blive interessant at følge med i pointscoren. Der kommer der også nogle gange nogle taktiske greb fra trænerne om at angribe højt, bruge en taktisk timeout eller at tage målmanden ud. Men det sker jo ikke i de første 55 minutter af kampen.

Præcis. Ved et OL har jeg da nogle gange tunet ind til de sidste 5-10 minutter, fordi det der begynder at blive interessant at følge med i pointscoren. Der kommer der også nogle gange nogle taktiske greb fra trænerne om at angribe højt, bruge en taktisk timeout eller at tage målmanden ud. Men det sker jo ikke i de første 55 minutter af kampen.
Det gør det jo selvfølgelig nok, der er taktiske greb hele vejen igennem kampen og timeouts måske en syv mod seks osv. Sådan en syv mod seks er et godt eksempel på problemet for jeg vil ikke kunne sige meget mere om fordele og ulemper ved det end at man så er i overtal i angrebet og til gengæld risikerer en scoring i tomt mål. Jeg ved ikke hvilke muligheder det giver for andre løbemønstre eller screeninger og hvordan man på forskellig vis udnytter en ekstra afleveringsmulighed osv. Ret beset kan jeg som håndboldnovice nærmest kun se forskel ved at tælle antallet af spillere. Der er selvfølgelig mange derude der har en bedre forståelse for det end det, men jeg vil alligevel sige at jeg samlet har set nok håndbold til at flere detaljer burde være klare og jeg tror ikke kun det er mig der er noget galt med. Der må sidde en hel del af de seere der følger med i EM nu, der bare er fokuseret på om der scores i den ene eller anden ende.

Jeg led også engang under den forestilling, at stillingen ikke betyder noget undervejs i en håndboldkamp... Men det gør den jo. Der er en gevaldig forskel på at være på 0/+1 og -1/-2. Ja, det kan vende - men det er en gevaldig begivenhed. Det er ikke de enkelte mål, der er begivenheder, men udviklingen igennem kampen.

Vedrørende interessen i andre lande, kan jeg sige at de sender det på portugisisk "stats"-tv hvor de også gør noget ud af at hype det. Derudover kan jeg se at VM sidste år blev vist på lignende kanaler i følgende lande: Belgien, Kroatien, Tjekkiet, Danmark, Frankrig, Tyskland, Ungarn, Island, Montenegro, Marokko, Nordmakedonien, Polen, Portugal, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Schweiz, Tunesien. Derudover satsede Viaplay på det i Norge og Sverige, ligesom de gjorde det med fodbold-em herhjemme. Så i Europa er interessen så udbredt, at det er nemmere at nævne de lande, hvor den ikke er til stede, end omvendt: Storbritannien, Irland, Italien, Grækenland og Tyrkiet er de eneste virkelig store mangler... Og så er der også en interesse i Nordafrika.

Derudover kan jeg ikke se problemet i, at vi skulle interessere os for de sportsgrene, vi er gode til. Det ville for eksempel være forkert at forlange af polakkerne, at de skulle droppe deres kærlighed til speedway blot fordi resten af verden har gjort det.

Nu er det egentlig ikke sådan at jeg elsker håndbold specielt meget, jeg er nok nærmere beredt på at forsvare de fleste sportsgrene.

• Like
Reactions: fsc
Kan ikke helt se, hvorfor håndbold bliver nedgjort bare fordi, det er en dansk opfindelse - det bør vi egentlig være stolte af - eller der er høj score men det er der også i basket og jeg ser aldrig nogen nedgøre den sportsgren.
Det er da helt naturligt, at håndbold er stort i DK, når vi er pænt gode, ligesom det er naturligt, cricket er stort i England men en mikrosport herhjemme og derfor totalt fraværende i medierne.

Jeg har været til et par slutrunder og det har været en fin oplevelse. Ellers følger jeg ikke med bortset fra tv engang i mellem har en vigtig slutrundekamp kørende i baggrunden.

• Like
Reactions: fsc
Kan ikke helt se, hvorfor håndbold bliver nedgjort bare fordi, det er en dansk opfindelse
Ja altså englænderne ville i hvert fald komme til at mangle noget at lave, hvis man ikke måtte gå op sine egne sportsgrene... På samme måde er det jo heller ikke rigtigt, at vi ikke kan være stolte af at vinde af den grund. Englænderne er jo ikke verdens bedste i (Forbunds-, Rugby Union-, eller -League)Fodbold eller Cricket... Eller (Field)Hockey, for den sags skyld.

Kan ikke helt se, hvorfor håndbold bliver nedgjort bare fordi, det er en dansk opfindelse
Jeg ser heller ikke nogen nedgøre håndbold, fordi det er opfundet i Danmark. Vi taler bare om at det måske kan være en grund til, at sporten er mere populær i Danmark.

I det hele taget er det jo helt fint, hvis man kan blive underholdt eller fascineret af at se en håndboldkamp. For de fleste idrætsgrene gælder det jo ofte bare om at sætte sig dybt nok ind i de små detaljer, som afgør en kamp mellem to jævnbyrdige hold.

Nu blev curling nævnt tidligere og selvom det er en virkelig lille sport og at den udelukkende blev til en tv-sport fordi det var der Danmark kunne kvalificere sig til vinter-ol, så synes jeg faktisk at det er en ret interessant tv-sport og jeg kan godt finde på at se en kamp uden at Danmark er deltager.

Det er ikke derfor jeg nedgør håndbold.
Jeg nedgør håndbold, fordi jeg lidt for ofte har skullet høre på "håndbold er fedt fordi der sker noget hele tiden, modsat i fodbold, som er kedeligt" OG "der er fodbold i fjernsynet hele tiden" - altimens at december og januar hvert år har TV2 og DR, altså BEGGE licenskanaler, der rydder sendefladen for at tæppebombe mig med håndbold.
Alligevel skal man høre på, at der altid er fodbold i TV...det er der sandt for dyden kun, hvis du har betalt KASSEN for den store pakke, i hvilket tilfælde, du har rigeligt med andre kanaler...
Hvad med de ikke-sportsinteresserede licensbetalere (nu: skatteydere), som i 2 af årets 12 måneder må se halvdelen af sendefladen okkuperet af noget, de ikke gider.

Det er ikke derfor jeg nedgør håndbold.
Jeg nedgør håndbold, fordi jeg lidt for ofte har skullet høre på "håndbold er fedt fordi der sker noget hele tiden, modsat i fodbold, som er kedeligt" OG "der er fodbold i fjernsynet hele tiden" - altimens at december og januar hvert år har TV2 og DR, altså BEGGE licenskanaler, der rydder sendefladen for at tæppebombe mig med håndbold.
Alligevel skal man høre på, at der altid er fodbold i TV...det er der sandt for dyden kun, hvis du har betalt KASSEN for den store pakke, i hvilket tilfælde, du har rigeligt med andre kanaler...
Hvad med de ikke-sportsinteresserede licensbetalere (nu: skatteydere), som i 2 af årets 12 måneder må se halvdelen af sendefladen okkuperet af noget, de ikke gider.
Håndbold har dog pli nok til at lægge deres slutrunder i vinterpausen af suppen

Jeg har ikke som sådan noget imod håndbold. Og jeg ser det også tit, når der er slutrunde. Jeg kunne dog ikke drømme om at se en klubkamp i fjernsynet.

Jeg synes fodbold har langt flere detaljer og finesser end håndbold. Men sådan er sportsgrene jo forskellige. Hvis jeg skal nævne en enkelt ting, jeg har det liiiidt stramt med, så er det den måde man pisker stemningen op med musik og pis og papir. Det og så at det ind i mellem ligner vold mere end sport.

Latest posts

Back