New posts

Den store tribune-tråd

• Thread starter Thread starter Alsgaard
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 415
  • Views Views: Views 28K
Den store tribune-tråd
Uden at kende den præcise årsag til at fangruppen i første omgang var utilfredse, så kunne det være denne formulering

Fremadrettet vil det være retningslinjen, at hele grupper kan tildeles karantæner i tilfælde af organiseret regelbrud – også selvom enkelte personer ikke nødvendigvis har udført den konkrete handling. Det kan f.eks. være personer, der holder bannere, som bevidst anvendes til at skjule affyring af pyroteknik eller andre ulovligheder.

Den formulering tror jeg mange der var i Odense i mandags eksempelvis vil været noget kede af, da der både var ret større rullebanner på tribunen og romerlys kort efter.
Jeg kommer lige med et indspark: Det er et stort issue at vi andre tages til gidsler i SFAs regelbrud.. Jeg elsker stemning og deltager aktivt - men synes pyro er latterligt, og håber at AGF vil lave lignende tiltag, som at store rullebannere forbydes indtil man stopper med at bruge det som skjul under pyro.. For ja, jeg synes jeg tages til gidsel af pyro-brugerne, da de skaber en situation jeg ikke kan undslippe medmindre jeg bliver væk - men det er imo dem jeg er utilfreds med og hilser derfor tiltag og sanktioner velkommen..

Uden at kende den præcise årsag til at fangruppen i første omgang var utilfredse, så kunne det være denne formulering

Fremadrettet vil det være retningslinjen, at hele grupper kan tildeles karantæner i tilfælde af organiseret regelbrud – også selvom enkelte personer ikke nødvendigvis har udført den konkrete handling. Det kan f.eks. være personer, der holder bannere, som bevidst anvendes til at skjule affyring af pyroteknik eller andre ulovligheder.

Den formulering tror jeg mange der var i Odense i mandags eksempelvis vil været noget kede af, da der både var ret større rullebanner på tribunen og romerlys kort efter.

Sikkert men jeg syntes det er fint nok, at dem der hjælper med kan straffes. Dem plejer der at være rigeligt af og de bør ikke slippe.

Jeg kommer lige med et indspark: Det er et stort issue at vi andre tages til gidsler i SFAs regelbrud.. Jeg elsker stemning og deltager aktivt - men synes pyro er latterligt, og håber at AGF vil lave lignende tiltag, som at store rullebannere forbydes indtil man stopper med at bruge det som skjul under pyro.. For ja, jeg synes jeg tages til gidsel af pyro-brugerne, da de skaber en situation jeg ikke kan undslippe medmindre jeg bliver væk - men det er imo dem jeg er utilfreds med og hilser derfor tiltag og sanktioner velkommen..

Helt enig - jeg tænker dette måske kan danne præcedens for hvordan klubberne vil forsøge at løse det. Det er ikke nemt når der er mange mennesker samlet men måske flere ville få respekt for problemstillingen og ikke være villige til at hjælpe som de ellers er.

Her lader det til, at Randers (foreløbig) får deres fans til at rette ind - så må vi se hvordan det går i praksis.

Uenigheden handlede ikke om romerlys, men om kollektive straffe for regelovertrædelser (af blandt andet romerlys)
I første omgang lød det fra Søren Pedersens side, som om at man kunne blive straffet bare for at stå ved siden af en der fyrer et romerlys af.

Jeg har ikke set orginal udmeldingen, så jeg ved ikke om det er Søren Pedersen, der har fået kommunikeret uheldigt ud eller om pressen har overfortolket den oprindelige udmelding.
Jeg gætter dog på at de har fået talt om den del internt og at det er blevet præciseret, at man selvfølgelig ikke får en straf for bare at befinde sig en gruppe der fyrer lys,
hvis man ikke aktivt har hjulpet dem.
For ja, selvfølgelig kommer der romerlys i Randers igen på et eller andet tidspunkt.

Igen - det handlede ikke om stadionreglementet.
Jeg er sikker på at deres fans godt ved hvad de må og ikke må.
De gad blot ikke straffes for sidemandens handling.
Men årsagen til hele polemikken ligger vel i pyro/ulovlig adfærd???
Hvis nu folk accepterede at langt den største del af tiden, at verden IKKE rotere rom deres akse, så kunne det jo være tingene løste sig ret nemt?

Ja, pyro var udgangspunktet, men utilfredsheden handlede om kollektive straffe.
Folk der ikke fyrer af, vil naturligvis ikke have karantæne.
Men hvis de hjælper dem som vil fyre pyro af, så er det vel en risiko de løber og kun fair de må modtage den straf.

Du slipper heller ikke, hvis du er chauffut til et bankrøveri ;)

Men hvis de hjælper dem som vil fyre pyro af, så er det vel en risiko de løber og kun fair de må modtage den straf.

Ja, men de ville straffe folk for at holde et banner, hvis det blev brugt til at skjule affyring.
Mon ikke det er en af de punkter utilfredsheden gik på?

Jeg hjælper da også altid med at holde et banner oppe, hvis det bliver rullet ud hvor jeg står.

Det er lige før man skulle tro BIF snart mener de skal gøre noget ved deres problemer. De uddeler karantæne til 5 mand og har modtaget bøde fra uefa. Spørgsmålet er måske om det er en ligegyldig karantæne eller en der kan mærkes - det ville en vaks journalist måske have spurgt om😉

Det er lige før man skulle tro BIF snart mener de skal gøre noget ved deres problemer. De uddeler karantæne til 5 mand og har modtaget bøde fra uefa. Spørgsmålet er måske om det er en ligegyldig karantæne eller en der kan mærkes - det ville en vaks journalist måske have spurgt om😉

“Du kan IKKE få lov at møde op til de næste to kampe i kvindeligaen”

Vestegnen har så store problemer med deres kultur

Jeg håber at politiet sætter et krav til Brøndbys kampe, om at de altid skal spilles så slutfløjt er minimum to timer inden solnedgang, både ude og hjemme, da det er markant lettere at forhindre ballade i dagslys.. Så må Brøndby leve med konsekvenserne heraf, og spille kl. 11 i vintermånederne - kan være det holder nogle typer væk..

Det var alligevel vildt - det bliver et krav for alle klubber at indføre ansigtsgenkendelse :unsure:

Det er så ikke kun de klubber der har store problemer men alle som skal op med muldvarpen for at finansiere det.

Hummelgaard er træt af skatteborgerne tager regningen og truer klubberne med de overvejer at sende den videre.

Vi har det ikke med som forslag nu, men vi har en løbende diskussion om klubberne skal betale til samfundet for at løse politimæssige opgaver, siger Peter Hummelgaard og slår fast:

- Diskussionen kan helt sikkert komme på talen, hvis vi ikke ser forandringer. Klubberne kan blive nødt til at betale, fordi vi i dag taler om meget store omkostninger til fanuroligheder.

Det her handler simpelthen om den kultur, der hersker i klubberne, siger Peter Hummelgaard, der afviser, at der er tilsvarende problemer til andre store begivenheder som også kræver store politimæssige ressourcer.

Han har også en kommentar til plet på straffeattesten

Peter Hummelgaard afviser, at forslaget strider mod en række konventioner. Han mener, at der er hjemmel i lovgivningen til forslaget.

- Jeg er slet ikke enig i, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt. Det er allerede sådan i dag, at hvis man får en generel karantæne af politiet og havner i hooligan-registret, kan man ikke møde op på stadion, siger justitsminister Peter Hummelgaard og uddyber om det kontroversielle forslag i den nye pakke:

- Jeg kan ikke som justitsminister blive ved med at se passivt til storkamp efter storkamp, hvor der er vold og hærgen i gaden.
Hvis det her er et tiltag, hvor frygten for ens arbejdsgiver eller omgangskreds ser, hvem man er i weekenden, så er det risikoen værd.

- Hvis det her nye initiativ også er ensbetydende med, at man afholder sig fra at deltage i hooligan optøjer og begå vold mod sagesløse mennesker, så er vi kommet langt.

- Og skulle man ved en fejl få en plet på straffeattesten, så bliver den fjernet igen, pointerer Peter Hummelgaard.

Alle 14 punkter er oplistet her og hvis de betyder, at jeg får nemmere ved at gå fredeligt til fodboldkampe er jeg ikke umiddelbart afskrækket.

Ole Palmå fra Bif udtaler sig også om tiltagene.

Det er sikkert en fejl eller fortalelse, at han kun får sagt voldsparathed ikke er velkommen på stadion................ (og ikke pyro)
for nu har Bif, ifølge den kendte designer Helle Thorning Schmidt, netop lanceret en ny trøje som kan lede tankerne hen på pyro på stadion;) Det skal nok være med til at stoppe den slags adfærd. Ja ja - det er ikke nemt, at være med på live morgen tv :rolleyes:

Last edited:
Peter Hummelgaard afviser, at forslaget strider mod en række konventioner. Han mener, at der er hjemmel i lovgivningen til forslaget.

Altså præcis som Putin gør, hver gang Rusland indfører en eller anden vanvittig lovgivning.

Nu er det svært at kommentere på de 14 punkter alene.
Det er lidt som at kommentere på en overskrift uden at have læst artiklen.

Mange af dem ser dog ikke nye ud, men er vel bare de samme regler, der allerede bliver brugt i bandekriminalitet på Nørrebro og lignende.

Jeg synes dog disse to ser spekulative ud;

- Udelukkelse af dømte grove voldsforbrydere fra fodboldkampe
Det her er vel reelt ikke et fodboldspørgsmål, men et spørgsmål om hvor mange ekstra straffe man kan pålægge folk.
Ikke at jeg kommer til at savne eksempelvis voldtægtsforbryderen på stadion, men det er sgu da underligt at han i stedet kan tage til festival sammen med 10.000 fulde hunkønsvæsener.

- Generel karantæne på straffeattesten (kræver ændring af bekendtgørelse)
Forstår jeg ret? Hvis Palle fra kontoret får råbt noget grimt til en vagt og får en karantæne,
så kan han risikere at miste sit job, hvis arbejdspladsen kører med nultollerance overfor noget på straffeattesten?

Jeg synes dog disse to ser spekulative ud;

- Udelukkelse af dømte grove voldsforbrydere fra fodboldkampe
Det her er vel reelt ikke et fodboldspørgsmål, men et spørgsmål om hvor mange ekstra straffe man kan pålægge folk.
Ikke at jeg kommer til at savne eksempelvis voldtægtsforbryderen på stadion, men det er sgu da underligt at han i stedet kan tage til festival sammen med 10.000 fulde hunkønsvæsener.

Jeg spurgte dig tidligere i tråden om det ikke allerede var en mulighed for politiet, at give voldsparate forbud mod at færdes i bestemte zoner. Ifølge google er det og i op til 10 år. Umiddelbart mest møntet på bande/organiseret kriminalitet og vold (har ikke nærstuderet). Loven er lavet for at forebygge visse typer gentager deres forbrydelser.

Så det er vel egentlig ikke nyt men bare en implementering i forbindelse med fodbold.

Jeg begår ikke vold og er derfor godt tilfreds med de får indskrænket deres frihedsgrader og tilbøjeligheder til at udøve det i samfundet. Sorry men jeg vil gerne kunne tage familien med til fodbold og ikke forvente vi skal mødes med voldsparate typer som bare vil have gang i gaden. De må sgu gå til boksning eller anden lignende sport, hvis de skal have afløb for deres voldstendenser.

- Generel karantæne på straffeattesten (kræver ændring af bekendtgørelse)
Forstår jeg ret? Hvis Palle fra kontoret får råbt noget grimt til en vagt og får en karantæne,
så kan han risikere at miste sit job, hvis arbejdspladsen kører med nultollerance overfor noget på straffeattessten?

Må indrømme jeg ikke har set Palle få karantæne for at råbe af en vagt - er det sådan det foregår?

Må indrømme jeg ikke har set Palle få karantæne for at råbe af en vagt - er det sådan det foregår?

Det var bare et tænkt eksempel.
Jeg aner ikke om det giver karantæne i dag - men dengang vi havde John Bundgaard og psykovenner til at styre løjerne,
så var det vist ikke utænkeligt.
Det var mere princippet i at en stadionovertrædelse, der ikke ikke har været slem nok til at skulle for en domstol,
pludselig skal på straffeattesten og potentielt ødelægge civilkarrieren.

Men som skrevet, jeg har kun læst overskriften og kender ikke forslagets fulde udformning, så jeg håber at jeg tager fejl.

Hummelgaard er træt af skatteborgerne tager regningen og truer klubberne med de overvejer at sende den videre.

Det bliver en glidebane. Hvad med festivaller, barer og værtshuse?
Hummelgaard elsker at lege stærkmand men det har han tilfælles med stort set alle hans forgængere. Det er beskæmmende, politikkers svar på ulovligheder er skærpet straffe og strammere lovgivning som ofte rammer bredt og utilsigte. Knivloven som et skrækeksempel.

Det bliver en glidebane. Hvad med festivaller, barer og værtshuse?
Hummelgaard elsker at lege stærkmand men det har han tilfælles med stort set alle hans forgængere. Det er beskæmmende, politikkers svar på ulovligheder er skærpet straffe og strammere lovgivning som ofte rammer bredt og utilsigte. Knivloven som et skrækeksempel.
Det kan sagtens diskuteres men gad vide hvor mange politifolk der bliver allokeret til en hel festival? Jeg tvivler på det er ligeså mange som hvis Bif og Fck møder hinanden. På festivallerne har de vagter der som oftest håndterer uro men det kan man tilsyneladende ikke på et stadion.

Jeg er nok mere i mod det med en plet på straffeattesten men det kommer helt an på udformningen og hvor meget der skal til. Hvis det er nok med Palles tilråb mod en vagt som @andrewdk skriver, så er jeg imod. Men hvis det er ved grove overtrædelser som når vi ser en fangruppe løbe ned til modstandernes fans for at fyre romerlys i hovedet på dem og starte et slagsmål - så er jeg helt for.

Latest posts

Back