New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 271K
Den store økonomitråd

Et forventet underskud på minus 18 millioner efter at have hentet 25 for et års tid siden??
Jow, jow det går stærkt i det nordjyske....
(Jeg bliver mere og mere tilfreds med JN)
Det er sådan lidt en rigtig EB-artikel, som det er stillet op. Deres (mislykkede) aktieemission sidste år har ikke så meget at gøre med underskuddet i år. Deres problem er, at de budgetterer med spillersalg for op mod 30 mio om året og selvom det lykkedes i 2020, så er det selvfølgelig ikke noget de kan gøre år efter år. Det virkelig problem er selvfølgelig deres manglende kommercielle indtægter.

Vi er heller ikke der endnu hvor det er givet at vi kommer i top-6 hver sæson, dvs hvor en mellemsæson stadig er i den halvdel, så det kan godt være i år det kikser. Det vil selvfølgelig være en skuffelse, men man kan stadig godt overlade de helt negative overskrifter til medierne. Vi bør dog også være der hvor bund-6 ikke betyder nogen reel nedrykningsfare.
Meget enig i, og AaB og RFC giver os heller ikke baghjul, hvis de tager top6 igen og vi bliver nr7-8 som jeg faktisk tipper os mest til lige. De næste 4 kampe mod sif, søe, aab og rfc, tror jeg kan gå hen og blive meget definerende for top6. Når vi først top6 har vi 10 kampe yderligere og kan sagtens komme i spil til 3-4 pladsen igen, da de mange indbyrdes 6 points kampe rykker meget.

Sjovt, jeg har det lige omvendt. Jeg var meget i tvivl om vi ville nå top-6 før sæsonen, men efter vores transfervindue er jeg en del mere fortrøstningsfuld. Især var jeg bekymret for, hvordan vi ville løse Højer- og Grabara-afgangene, men det er vel nærmest der vi har lavet de bedste transfers, som det ser ud nu.
Enig det var en kæmpe udfordring og det er flot løst. Ja følte egentlig uanset hvordan vi ville komme ud af vinduet ville vi være mindst marginalt bedre end rfc, ob og aab samt kunne matche fcn. De har dog fået en god sæsonstart må man sige. Det skal vi rette hurtigt op på.

Deres problem er, at de budgetterer med spillersalg for op mod 30 mio om året
Hvor ser du det? WOW!
Jeg troede det var 10.

Jeg har flere gange argumenteret over for AGF at vi selv skulle til at hæve væres beløb fra 0 til 5 mio for at få løftet spillerbudgettet lidt ekstra.
Har man et budget der rummer salg for 5 mio årligt, så kan man jo netop gå fra 40 til 45 uden at tilføre midler udefra. Så ender det jo så med et underskud på 5 mio hvis man ikke sælger for 5 år året, men det er jo den kalkulerede risiko. Jeg synes 5 må være der vi starter, da vi kun har solgt få spillere over 10 mio i alt. Men klart at hvis man sælger en til 22 det ene år, og 5 det andet, og så en til 18 mio året efter så er man jo på 15 i snit de tre år. Men over en 5 årig periode er det nok mere 5+5+10+5+15 vi kan regne med. Så op mod 10 mio om året. 5 hvis vi skal være "sikre".

Ville det flytte noget at hæve spillerbudgettet 5-10 mio årligt via den budgettering? Ja det mener jeg bestemt. Nu har jeg ikke styr på hvad vi landede på med alle de indkøb som afskrives over 5 år, men vi har allerede nu flyttet os gevaldigt. Hvis man køber en spiller der koster 10 mio i indkøb, og som skal have 250.000kr/md i løn over 5 år, så koster han 25 mio i alt, hvilket er 5 mio om året i belastning på spillerbudgettet. Så altså forskellen på om man har 10 mio ekstra i budget kan være 2-3 store profiler i forskel, og kan jo hurtigt være forskellen mellem top 6 eller ikke top 6, eller bronzemedalje vs en 4.plads, eller gys... nedrykning vs ikke nedrykning.

Vi havde ca. 40 mio i spillerbudget for ca. 2 år siden, og nu er vi nok nærmere de 50 med nuværende penge købt ind i truppen.
Men da det var 40 mio var en forøgelse på 10 mio jo altså en 25% forstørrelse af budgettet hvis man gjorde det.

Sidder jeg og argumenterer for at vi skal gøre som AaB og få underskud? Nej ikke helt. For vi kommer jo selv fra 10-15 mio i overskud. Så altså hvis man flyttede 5-10 mio fra driften over i det sportslige, så var vi stadigvæk i overskud. Husker ikke om vi var i 10 ´+ overskud alle årene med overskud, men de sidste par år har vi i hvert fald. Og hvad betyder forskellen på et overskud på 5 og 15 mio? Ikke vildt meget. Men forskellen på et spillerbudget på 40 eller 50? Meget stor forskel.

Der er egentlig ikke noget galt med at budgettere med X mio i indtæger fra spillersalg, hvis man har likviditet til at kunne udligne udsving over fx 5 eller 10 årig periode. Det kan dog være farligt at bruge på pengene på forhånd. Det gør man sådan set også med tv-placeringspengene, hvor man heller ikke ved om man blive nr 3-4 eller 7-8. Og man ved heller ikke hvor mange tilskuere man får.

Men jeg kan godt li man ikke overvurderer egne evner i alle 3 estimater, og at man sørger for at have likviditet til at kunne klare udsving hen over en 5 års periode - gerne 10. Og det er ekstra fedt når-transfer-indtægter går til at øge budgettet fremover og ikke stoppe huller ud. Det gør man selv er herre i eget hus ift hvornår spillerne skal sælges - hvis man ellers har lange kontraktrettigheder.

Der er egentlig ikke noget galt med at budgettere med X mio i indtæger fra spillersalg, hvis man har likviditet til at kunne udligne udsving over fx 5 eller 10 årig periode. Det kan dog være farligt at bruge på pengene på forhånd. Det gør man sådan set også med tv-placeringspengene, hvor man heller ikke ved om man blive nr 3-4 eller 7-8. Og man ved heller ikke hvor mange tilskuere man får.
Well, altså FCK regnede med at sælge for 100 mio i dette vindue, så de justerede med 0kr da de solgte Daramy for 100 mio kroner.
Men da BIF havde i budgettet at de skulle sælge for 25 mio om året var det jo nærmest lig med konstante store underskud, og pengene til at dække det kom udefra. AaB nu i samme båd.

Hvad mon FCM har i budgettet siden de sagde nej til 115 for Cajuste? Salget af Dreyer var fint, især ift casen hvor man selv gav kun 7,5 mio. Men de kan jo bare ikke sælge en Dreyer mere næste vindue, så der bliver man jo nødt til at sælge Cajuste. Og Sisto bliver jo nok ikke et 50 mio salg heller. Det kan hurtigt gå galt med de store tal, såfremt man regner salgene direkte ind på forhånd.

AaB kunne jo også have solgt Fossum for 5-10 mio nu her sikkert. Men de kunne jo aldrig sælge for 20-30 uden at sælge Ross og Thelander med :D

Well, altså FCK regnede med at sælge for 100 mio i dette vindue, så de justerede med 0kr da de solgte Daramy for 100 mio kroner.
Men da BIF havde i budgettet at de skulle sælge for 25 mio om året var det jo nærmest lig med konstante store underskud, og pengene til at dække det kom udefra. AaB nu i samme båd.

Hvad mon FCM har i budgettet siden de sagde nej til 115 for Cajuste? Salget af Dreyer var fint, især ift casen hvor man selv gav kun 7,5 mio. Men de kan jo bare ikke sælge en Dreyer mere næste vindue, så der bliver man jo nødt til at sælge Cajuste. Og Sisto bliver jo nok ikke et 50 mio salg heller. Det kan hurtigt gå galt med de store tal, såfremt man regner salgene direkte ind på forhånd.

AaB kunne jo også have solgt Fossum for 5-10 mio nu her sikkert. Men de kunne jo aldrig sælge for 20-30 uden at sælge Ross og Thelander med :D
Jeg tænker de kan få ca 15-22,5 mio for Fossum alt efter om den rigtige køber melder sig. Endnu mere hvis han forsætter sin vilde målstime. Hånden på hjertet han er en større profil end MA fx.

Rinne nok også nogle mio, men handicappet af kun 6 måneder til udløb til vinter. Lucas A er en joker der kan være alt fra værdiløs til kæmpe beløb, men skaderne og alderen næste sommer og frem, gør de ikke sprænger banken som de kunne have gjort for 1-2 år siden.

Ellers en række fine talenter som er lidt svære at vurdere og prisfastsætte (pedro, prip, prica og ross - måske hannesbo) og kan stige hvis de spiller godt og klubben får de en god sæson og slutter 4-6 hvilket de vel kan som tingene ser ud pt, kan det løfte transfers. Men de kan også blive 7-8 og ikke være i vælten så meget. Der er også nogle rutinerede som den tidligere GFer Pallesen, Kusk, Ahlman og Thelander som er gode bare lidt over sidste salgsdato. Børsting og Grandli lidt yngre og kan de stadig nå et mindre salg på, men ikke noget der rykker. Milan måske.

Jeg er ikke så totalt pessimistisk med AaB igen som nogen. Teoretisk ligger de et svært sted og vipper på 6-7 pladsen.

Jeg tænker de kan få ca 15-22,5 mio for Fossum alt efter om den rigtige køber melder sig. Endnu mere hvis han forsætter sin vilde målstime. Hånden på hjertet han er en større profil end MA fx.
Desværre fandt Cifuentes først ud af at bruge Fossum rigtigt i forbindelse med kampen mod os - fordi Kusk måtte melde fra i sidste sekund. Han skal ikke spille den blandede 6er/8er position han spillede inden da, men op på noget der ligner en 10er. Det har han så spillet siden. Det er lidt sjovt, for hver gang han har været placeret offensivt så har han været farlig for dem. Men efter Hiljemark blev skadet/stoppede har de nok bare været nødt til at bruge Fossum mere defensivt og så har han været utrolig anonym. Samlet set synes jeg ikke at han har været en profil for AaB, men den seneste måneds tid har været god.

Hvor ser du det? WOW!
Jeg troede det var 10.
30 mio var også at stramme den, men ser vi på AaBs seneste regnskaber, så har de en total der hedder "Resultat før transferaktiviteter":

2020: -22.5 mio (transfers + 34,5 mio)
2019: -27.4 mio (transfers -7,3 mio)
2018: -16.5 mio (transfers -5,7 mio)
2017: -24.0 mio (transfers 36,6 mio)

Igen i 2021 er transferdelen svigtet og derfor havner de i et nyt stort minus. Men flotte transfertal i 2017 og 2020, som medførte overskud samlet. 2019 var til gengæld slem. Så slemt bliver det trods alt ikke i 2021.

Desværre fandt Cifuentes først ud af at bruge Fossum rigtigt i forbindelse med kampen mod os - fordi Kusk måtte melde fra i sidste sekund. Han skal ikke spille den blandede 6er/8er position han spillede inden da, men op på noget der ligner en 10er. Det har han så spillet siden. Det er lidt sjovt, for hver gang han har været placeret offensivt så har han været farlig for dem. Men efter Hiljemark blev skadet/stoppede har de nok bare været nødt til at bruge Fossum mere defensivt og så har han været utrolig anonym. Samlet set synes jeg ikke at han har været en profil for AaB, men den seneste måneds tid har været god.
Ja - Kan godt være man bare bliver lidt for påvirket af han er så målfarlig.

2020: -22.5 mio (transfers + 34,5 mio)
2019: -27.4 mio (transfers -7,3 mio)
2018: -16.5 mio (transfers -5,7 mio)
2017: -24.0 mio (transfers 36,6 mio)
Baseret på gennemsnittet af de sæsoner skal de så sælge for 22.6 mio hvert år for at gå i nul. Ikke helt 30 men beløbet falder sikkert ikke. Jeg mener også der har været et beløb nævnt et eller andet sted. Det vil jeg godt holde fast i at det ligner en satset tilgang. Jeg kan stadig ikke se det vrimler med helt store salgsemner på deres hold, men de har da nok heller ikke så mange andre muligheder end at satse hvis de vil være med fremme og ind imellem lykkes den slags jo.

AGF kommer nok også til at budgettere med spillersalg, men det er måske mere noget med at gøre det lidt konservativt ift hvad man faktisk får vist man kan sælge for. Spørgsmålet er også hvor vi står i den sammenhæng lige nu hvor der allokeres overskud fra spillersalg tilbage i spillerbudgettet. Der fordeles penge over flere år og vi forventer måske også noget overskud der over en årrække. I sammenligningen med AaB kan man jo så sige at de holder lidt trit ved at budgettere med store spillersalg. Hvis vi budgetterede med spillersalg for 20-25 mio kunne vi vel overhale Brøndby på spillerbudget.

Synes nu AaB har lidt, dog ikke vildt meget, vi har mere på hylderne (dog også stadig et par ikke ejet stadig i bundu og yann).

Ofte kommer der dog noget ud af det blå - hvem havde lige set Stage, Bundu, Kaufmann og ham afrikaneren der røg til Kina osv blive så store salg. Det viser også noget om vigtigheden ved at bygge en trup på talenter ikke kun for salg, men også det sportslige afkast de 4 spillere gav - plus den økonomi de med salget gav til sportsligt afkast i eftertiden.

Ja det er interessant det forhold mellem AGF og Brøndby - og hvad vil de egentligt fx deres budget og alle Lindstrøm pengene? De vil klart talentsatse, men vil de pumpe mange flere ind og være et nyt slags FCN? De brænder ikke kæmpe summer af, men dog købt lidt.

Det er dejligt med sådan en uge efter en sejr (og tungt efter et nederlag). Og ugen bliver bare bedre, når Jacob Nielsen i denne uge offentliggør årsregnskabet. Selvom resultatet allerede i hovedtræk er kendt (+20 mio), så skal det såmænd nok give et skub til aktien igen. Det interessante er nok mest, om man reviderer forventningen til indeværende år/sæson. Man kom jo med en elastik-forventning på et overskud på mellem 0-20 mio i denne sæson. Man kan nok godt allerede regulere 20-tallet lidt ned efter slutningen på transfervinduet, men mon ikke bare man lader det stå. Der kan jo altid komme et godt salg i januar eller i juni.

Det er jo bare skide flot, og man skal bare lige huske, at dette transfervindue (det der skete EFTER 1. juli) ikke er med i det regnskab.
AGFs regnskab løber fra 1.juli til 30.juni. Så de handler vi har lavet nu (fordelt ud på det antal år der er skrevet med de forskellige spillere), så er den årlige belastning de tilfører først på næste års regnskab. Køber man en spiller og giver ham 5 år, så er hele beløbet spredt ud over de 5 år. Så på næste års regnskab er altså 1/5 af det beløb på.

Det er jo bare skide flot, og man skal bare lige huske, at dette transfervindue (det der skete EFTER 1. juli) ikke er med i det regnskab.
AGFs regnskab løber fra 1.juli til 30.juni. Så de handler vi har lavet nu (fordelt ud på det antal år der er skrevet med de forskellige spillere), så er den årlige belastning de tilfører først på næste års regnskab. Køber man en spiller og giver ham 5 år, så er hele beløbet spredt ud over de 5 år. Så på næste års regnskab er altså 1/5 af det beløb på.
Hvornår solgte vi Højer? Det ser ud til at det var pr. 1 juli, så hans salg vil gå ind i dette års regnskab, og langt hen af vejen dække dette års udlæg på Anderson, Kahl og Kurminowski.

Hvornår solgte vi Højer? Det ser ud til at det var pr. 1 juli, så hans salg vil gå ind i dette års regnskab, og langt hen af vejen dække dette års udlæg på Anderson, Kahl og Kurminowski.
Ham solgte vi i juni (vinduet åbnede jo 15. juni), så det hører 100% med i sidste regnskab.

Man skal bare ikke se salg som noget der 1:1 så bruges på køb.
Man har frigjort millioner fra løn og transfermidler ja, men når man så køber Kahl for 11 mio og giver ham løn, og en 5-årig kontrakt så belaster købet af spilleren kun 1/5 om året.

Eksempel: Anderson koster 15 mio kroner i transfer, og vi leger at han koster 250.000kr/md i løn over 5 år (15 mio kr)
= 30 mio kroner i alt, og delt over 5 år = en belastning på 6 mio kroner om året. Det er jo meget ift at AGFs spillerbudget får få år tilbage var på ca. 36 mio kroner i alt (altså ville Anderson for få år tilbage repræsentere 1/6 af hele budgettet på sin vis).

Latest posts

Back