New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 271K
Den store økonomitråd
Det er klart, hvis de tilbud har får ikke på den ene eller anden måde er attraktiv nok for ham, kan det selvfølgelig ændre meget.
Mit udgangspunkt er dog, han nok skal få tilbud, som vil være attraktiv nok, når man ser på hans talent, alder, landsholdsspiller og transferfri til sommer.

Det paradoksale er jo, at hvis vi skal have en rimelig chance for at forlænge kontrakten med ham, skal han enten få en langvarig skade eller spille dårligt.

Det paradoksale er jo, at hvis vi skal have en rimelig chance for at forlænge kontrakten med ham, skal han enten få en langvarig skade eller spille dårligt.
Eller også synes han faktisk det er fedt med Anderson i AGF :D Meeen, så fedt at man siger nej til store tilbud er det nok ikke. Men jeg tror ikke klubberne står i kø for at hente ham. Og jeg var meget overrasket over at høre rygterne om at Anderlecht var interesseret i ham her i sommers så kort efter de har brugt 22 mio på Bundu.

Måske vi kan give Anderlecht Jon, og så beholde Bundu!? Den idé har jeg stadig ikke droppet :D Men tvivler bare på at de stadig vil have ham.

En anden som til gengæld kan bringe nogle penge ind til de næste vinduer er Patrick Olsen, som ifølge stiften var tæt på at blive solgt til Vejle, hvilket ikke skete da Anderson-handlen trak ud.

" den sportslige ledelse i AGF er de tilsyneladende også i tvivl, for klubben prøvede i hvert fald at afskibe Olsen på de sidste dage af sommerens transfervindue, det var tæt på at lykkedes, og søndagens modstander Vejle var ifølge denne signaturs oplysninger ikke langt fra at hente ham til Nørreskoven, men det glippede, da århusianernes forhandlinger med Mikael Anderson trak ud."

Vedr. Jon så afhænger meget nok også af, hvilke klubber der har visket hans agent i øret at de er interesseret. Men jeg kan nu sagtens se at en Belgisk eller Hollandsk klub er interesseret, og så er det et helt naturligt skifte for ham som transferfri. Han har ikke noget tilhørsforhold til AGF og har kun været her 2 år nu, så det er nok ikke følelserne der trækker. Det er naturligvis ærgerligt at vi skal miste en ung offensiv islandsk landsholdsspiller på en fri transfer. Det var også en atypisk kort kontrakt han fik, så måske har han ikke været et særligt dyrt bekendtskab for AGF i forhold til det vi har fået ud af ham. Hvis vi er heldige er der flere interesserede klubber i januar, så vi kan få en rimelig sum for ham, og derved hente en fuldgod erstatning.

Helt på linje med David og Stiften ift PO, der nu starter forfra som nr 12-22 i truppen - med mindre man lykkes med NP, PO, MA ... men lige nu må Grønbæk have spillet sig ind på holdet. Og NP tages ikke ud, selvom jeg personligt ikke savnede NP i søndags og netop synes PO er god i sin oprindelige naturlige rolle som 6er.

Ærgerligt man ikke lykkes med at få solgt ham i vinduet og en stor del af de 6 mio hjem igen. Men nu er han er og vi må få det bedste ud af ham enten i start11, og ellers er det jo vanvittig god reserve at have, der dækker både 6810'er på højt niveau.

JON - har sib jo meldt ud at man nu efter vinduet er lukket ned vil gå all in på at forlænge. Lykkes det ikke inden for den næste måneds tid vil det være oplagt for David at prioritere Dawid i start11 fra januar og melde ud til Jon, at satser på et fælles salg i vinterpausen, når man nu ikke kunne lægge en længere strategi sammen. Tænker vi står godt med alternativer i Dawid, Gift hvis han kan ramme niveauet fra sidste efterår, og MA/Albert kunne også være en mulighed på kanten og skabe plads til PO eller Brandhof centralt ved siden af np, ma/albert.

Lykkes det ikke inden for den næste måneds tid vil det være oplagt for David at prioritere Dawid i start11 fra januar og melde ud til Jon, at satser på et fælles salg i vinterpausen, når man nu ikke kunne lægge en længere strategi sammen.
Det ville være en vildt dårlig idé hvos vi skal spille 4-3-3 som jeg tror vi kommer til. Dawid er jo på ingen måder fløj, og jeg har meget svært ved at se DN starte med 2 angribere + Bundu. Vi må bare krydse fingre for at Jon laver så opsigtsvækkende kampe at der er flere interesserede klubber til januar.

Kommer an på hvad man synes man kan se i Dawid, jeg synes han har redskaber til at spille kant, og slår jo ikke sådan lige PM af så ville det allerede være sket efter 10 målløse kampe i åbent spil. Men ellers kan jeg godt se din pointe. Det må man teste af i træningskampene. Umiddelbart er Jon bedre, men tror det er begrænset ift Dawid, og når er forskellen er minimal ville jeg i foråret satse på at varme Dawid op frem for Jon - eller nok i en kombi hvor de skiftes til at få hhv 60-30 min. Præsterer Jon klart bedst skal han spilles af sportslige hensyn. Ellers enig et salg til nytår eller forlængelse vil være optimalt.

Det ville være en vildt dårlig idé hvos vi skal spille 4-3-3 som jeg tror vi kommer til. Dawid er jo på ingen måder fløj, og jeg har meget svært ved at se DN starte med 2 angribere + Bundu
Mod OB var det vel PM + Jon/Grønbæk som på skift var angriber/kant, og skiftes til at trække over til den anden, løbe centralt, kombinere med PM etc etc..
Altså så hvis David synes det spiller meget godt med de "hybrid-kanter", så kan jeg da godt se Anderson spille derude i hvert fald. Og hvis han insisterer på at have fart derude, så er Links/Kurminowski nok ikke udelukket (selvom jeg heller ikke tror vi får ham meget at se lige mens holdets resulater skal stabiliseres).

Men pointen er mere, at 2 angribere + Bundu ligeså godt kan være 1 reel angriber i PM, og så 2 angriber/kanter i et samlet 3-personers angreb, ligesom mod OB.

Et forventet underskud på minus 18 millioner efter at have hentet 25 for et års tid siden??
Jow, jow det går stærkt i det nordjyske....
(Jeg bliver mere og mere tilfreds med JN)
Visionerne i forbindelse med deres emission lød jo besnærende men jeg tænker vi diskuterede det herinde, at de vist var lidt vidtføltige og ikke kunne holde. Aab har igennem mange år kørt med driftsunderskud men har enkelte år opretholdt en fornuftig økonomi på baggrund af store spillersalg. Det har de gjort flot men kommer der ikke salg for 20-30 mio. om året, ser det knap så pænt ud. Sidst fik man lokket nogle investorer med men de får sikkert også nok på et tidspunkt og er ikke interesseret i at spæde i et sort hul igen allerede efter et år. Vi må se - det varer vel ikke længe, inden de kommer med en ny emission men måske det kan reddes af et spillersalg eller to......

Btw... de har vel stadig hentet spillere selvom økonomien har været flosset - så det er all-in på sportslig succes.

Et forventet underskud på minus 18 millioner efter at have hentet 25 for et års tid siden??
Jow, jow det går stærkt i det nordjyske....
(Jeg bliver mere og mere tilfreds med JN)

Btw... de har vel stadig hentet spillere selvom økonomien har været flosset - så det er all-in på sportslig succes.

Vi satte i hvert fald tæring efter næring i de første mange år med JN bag rettet, hvor PC var under (for) strenge ordrer. Det er det eneste der taler for, at PC jo faktisk gjorde det bedre end bare lige som så. AaB valgte at undlade at sælge Iver Fossum, og hentede i stedet spillere til nogle millioner, og solgte for ikke skid, samtidig med at de har budgetteret med salg.

Alt i alt: Et langt bedre sted for os at være.
Meeeen, lad os lige se hvordan et regnskab for os ville se ud med disse indkøb, og hvis vi glipper top 6 et par år i streg igen som AaB.
Vi har dog solgt for langt mere end AaB med Højer og Tengstedt, som alene der jo var 7 mio kroner i rent salg.
Vi købte for 37 mio, så et minus på 30 mio sådan alene på den konto. Men da salg og køb jo deles ud over købsperioden, så er det meget vigtigt at vores køb har været lange kontrakter på 5 år i de fleste tilfælde. At Oliver Lund og Alberto har fået kortere kontrakter er ligegyldigt i den sammenhæng, da de jo er hentet transferfrit.

Man kan sige det ikke er overraskende når man ser på AaBs manglende salg og sportslig succes. Oppe ved limfjorden på skyggesiden, ude på heden, i Lalandia-klubben, oppe i fc rødvin og på pestegnen satser man benhårdt på spillersalg som et stort ben, så det vil gå op og ned - men skal naturligvis balancere lidt over en flerårig periode.

Umiddelbart har AaB vel på mange måde været den største succeshistorie med det koncept under Lynge med 4 DM-titler osv på få år - jeg er misundelig med hvide briller. Det er vildt i udkants DK - større præstation end når bif og fck vinder en masse titler - det har grundlaget til det.

Men nu går den ikke længere i AaB, og det er ligesom om de har svært ved at forstå at de var heldige og dygtige førhen og man må tilpasse sig nye tider. I selvforståelsen er de jo stadig en topklub. Modsat OB der bjæffer lidt, men har erkendt den ikke gik og sætter tæring efter næring. I år dog fin start - modsat os. Vi skal have kul på og holde dem bag os igen i år.

Men man forstår godt det er en svær balancegang, hvor meget har vi ikke selv bøvlet i AGF med ambitioner og satse - samt tæring efter næring. Svær balancegang. For Bif og FCK er det let. Egentlig også for AGF for vi har alle 3 det største grundlag. AGF har bare i store perioder manglet kapital og sportslig succes-bølge at surfe på indtil for to år siden. Og nu er vi igen i en lille bitte sæsonstarts bølgedal.

Ja, vi har jo diskuteret dem flere gange og jeg gentager gerne at jeg synes de ser ud til at spille højt spil - med dårlige odds. De skal virkelig ramme rigtigt og have en del held hvor de kommer i noget europæisk gruppespil og laver flere rigtig store salg, der så geninvesteres helt rigtigt for at det sportslige niveau det kræver. Eller finde en eller anden med en stor papkasse med penge selvfølgelig.

De mener selv de skal være i top-4 og det er de på sin vis også nød til at mene, for det kræver det for at det kan hænge sammen økonomisk, men de har ikke det grundlæggende fundament økonomisk og (dermed) sportsligt. Det er altså ikke nok at komme i top-6 en gang imellem, de år drænes kassen bare lidt langsommere og selvom de kan lave spillersalg skal der nye til hele tiden og når pengene ikke bare kan geninvesteres rammer det hårdere sportsligt og dermed muligheden for at komme i top-6 igen. Og det vrimler vist heller ikke med potentielle kæmpesalg på deres hold, senest var der ingen bud de kunne acceptere, men det bliver heller ikke nemmere at presse priserne op når de i stigende grad bliver tvunget til at lave nogle salg.

Ift top-4 kan man spørge hvem det lige er de mener de skal overhale økonomisk. Tingene er ikke statiske og jeg synes da sådan set AaB har en størrelse og historie der gør at de bør have nogle sportslige ambitioner, men som permanent tophold kræver det enten et eller andet særligt, som en storinvestor, eller at nogle andre med bedre forudsætninger kikser, som fx AGF i mange år og Brøndby i en periode. Det har de udnyttet et par gange, men siden er FCM så også vokset voldsomt og FCN er sådan set også et andet sted selvom vi se om det løfter dem sportsligt.

Det er værd at fremhæve fordi det er en direkte konkurrent i de seneste sæsoner efter vi først har indhentet og så overhalet dem, og økonomi har jo bare så meget at sige, at selvom vi har sportslige problemer lige nu, ved jeg godt hvem det ser bedst ud for på den lange bane.

• Like
Reactions: Tom
Ja, vi har jo diskuteret dem flere gange og jeg gentager gerne at jeg synes de ser ud til at spille højt spil - med dårlige odds. De skal virkelig ramme rigtigt og have en del held hvor de kommer i noget europæisk gruppespil og laver flere rigtig store salg, der så geninvesteres helt rigtigt for at det sportslige niveau det kræver. Eller finde en eller anden med en stor papkasse med penge selvfølgelig.

De mener selv de skal være i top-4 og det er de på sin vis også nød til at mene, for det kræver det for at det kan hænge sammen økonomisk, men de har ikke det grundlæggende fundament økonomisk og (dermed) sportsligt. Det er altså ikke nok at komme i top-6 en gang imellem, de år drænes kassen bare lidt langsommere og selvom de kan lave spillersalg skal der nye til hele tiden og når pengene ikke bare kan geninvesteres rammer det hårdere sportsligt og dermed muligheden for at komme i top-6 igen. Og det vrimler vist heller ikke med potentielle kæmpesalg på deres hold, senest var der ingen bud de kunne acceptere, men det bliver heller ikke nemmere at presse priserne op når de i stigende grad bliver tvunget til at lave nogle salg.

Ift top-4 kan man spørge hvem det lige er de mener de skal overhale økonomisk. Tingene er ikke statiske og jeg synes da sådan set AaB har en størrelse og historie der gør at de bør have nogle sportslige ambitioner, men som permanent tophold kræver det enten et eller andet særligt, som en storinvestor, eller at nogle andre med bedre forudsætninger kikser, som fx AGF i mange år og Brøndby i en periode. Det har de udnyttet et par gange, men siden er FCM så også vokset voldsomt og FCN er sådan set også et andet sted selvom vi se om det løfter dem sportsligt.

Det er værd at fremhæve fordi det er en direkte konkurrent i de seneste sæsoner efter vi først har indhentet og så overhalet dem, og økonomi har jo bare så meget at sige, at selvom vi har sportslige problemer lige nu, ved jeg godt hvem det ser bedst ud for på den lange bane.
Helt enig AaB er fanget i FCN hele tiden lægger på økonomisk og nu ikke bare laver store talenter som for nogle år siden og køber flot ind. Nu laver de stort set hele truppen selv og talenterne bare endnu større takket være de 50 mio om året - ca samme som bif, agf, aab og ob til sammen! Og så er de overhalet af AGF sportsligt (hvis man kigger på trupperne) og økonomisk.

AaB og OB ligger nede og vipper på hhv. 6-7 pladsen, men en overrasker som regel, og pt er hestene meget solide, så tænker begge bliver snydt - igen. Hvis ellers bif og AGF får catch'et op og ryger i top6 som forventet. Men kort grundspil med kun 22 kampe.

Glad for vi ikke længer har naturligvis plads der omkring 5-9. Kun vores dumme sæsonstart og målscorings udfordringer gør man bekymrer sig om top6. Det gjorde jeg ikke før sæsonen.

9 point og bedre målscore op til AaB lige nu for AGF giver dog lidt pres på at vi skal hente det på 14 runder, hvis vi skal sende dem ud af top6. Men måske vi begge kommer i top6 år, men så bør vi efterlade dem på 6. pladsen i slutspillet.

Vi har kun 5 point op til SIF på 6. pladsen. Det er lidt en 6 points kamp, og endnu en grund til at begge måske hellere vil spille uafgjort end risikere at tabe en i 2. halvleg.

Bif kommer naturligvis med, og Silkeborg holder vel ikke i top6. Så pt er det RFC eller AaB vi skal hente og snyde ift top6. Vi kan passende slå begge i efterårsferien ;-)

I AGF må JN naturligvis tælle på fingrene, og frygter vel at forspringet til AaB og RFC (som vi plejer at bøvle med i indbyrdes kampe) er blevet for stort i år, og så ender vi med sorteper uden for top6. De andre bør vi klart overhale, bif undtaget, men de kan nu heller ikke føle sig 100% sikre. Fint hvis vi kunne klemme dem udenfor top6.

Og synes heller ikke AaB vælter i best-seller spillere, mange gode typer, mange der kan indbringe lidt, men ikke et big bang. Fossum er vel bedste bud, men hvad hvis han ikke bliver ved med at score så meget. Rinne skal de sælge senest til jul, og bliver nok max 5 mio, og svækker dem - selvom Andreas Hansen er super god. Lucas A skulle de have solgt sommeren 20, nu kan det ende med en nitte istedet for de 100 mio de drømte om.

Puha jo mere man graver sig ned i det synes jeg godt nok vi er presset pga aab og randers gode sæson-start - og kun 22 kampe i grundspillet.

Henter vi flotte 28 point i de 14 kampe, ender vi på 34
Så må de to max hente 18-19 point i de 14 kampe (plus de hhv. 14-15 de har) = 1,29 p pr kamp

Vi kan håbe Bif eller FCN snubler også.
Puha 4-6 point mod SIF og SØE vil lune inden vi rammer AaB og RFC i indbyrdes kampe efter landsholdspausen.
Jeg bliver mere og mere glad for at AGF hev mulvarpen og købte kvalitet i MA og Bundu.

I AGF må JN naturligvis tælle på fingrene, og frygter vel at forspringet til AaB og RFC (som vi plejer at bøvle med i indbyrdes kampe) er blevet for stort i år, og så ender vi med sorteper uden for top6. De andre bør vi klart overhale, bif undtaget, men de kan nu heller ikke føle sig 100% sikre. Fint hvis vi kunne klemme dem udenfor top6.
Vi er heller ikke der endnu hvor det er givet at vi kommer i top-6 hver sæson, dvs hvor en mellemsæson stadig er i den halvdel, så det kan godt være i år det kikser. Det vil selvfølgelig være en skuffelse, men man kan stadig godt overlade de helt negative overskrifter til medierne. Vi bør dog også være der hvor bund-6 ikke betyder nogen reel nedrykningsfare.

Glad for vi ikke længer har naturligvis plads der omkring 5-9. Kun vores dumme sæsonstart og målscorings udfordringer gør man bekymrer sig om top6. Det gjorde jeg ikke før sæsonen.
Sjovt, jeg har det lige omvendt. Jeg var meget i tvivl om vi ville nå top-6 før sæsonen, men efter vores transfervindue er jeg en del mere fortrøstningsfuld. Især var jeg bekymret for, hvordan vi ville løse Højer- og Grabara-afgangene, men det er vel nærmest der vi har lavet de bedste transfers, som det ser ud nu.

Latest posts

Back