Den store økonomitråd
Helt sikkert hehe. Du skriver at AaB forventer underskud “NETOP fordi de budgetter med salg.” Altså de forventer jo ikke underskud FORDI de budgetterer med salg, det er en indtægt og jo flere og større salg de laver jo mindre bliver underskuddet, det er derfor jeg skriver at de forventer underskud til trods for spillersalg. Altså de spillersalg de budgetterer med er ikke nok til at gå i nul, selvom de fx havde solgt Rinne eller Fossum i det her vindue havde de ikke kunnet opgradere forventningerne. Det er ikke så vigtigt, det handler vist bare om formulering og vi er enige i konklusionen.Ja men altså at man har indregnet spillersalg i budgettet er fint nok, men hvis man sælger for 1 mio mindre en indregnet, så har man et 1 mio dårligere regnskab. Det er ret simpelt faktisk. Tror vi snakker forbi hinanden.
Ja, det hjælper at have de faktiske tal. Jeg vil ikke sige de nødvendigvis var overraskende, men mere at jeg husker dem som værende af en størrelse hvor det ikke bare er en formalitet. Jeg kan så ikke lige finde et tal der fortæller hvor mange millioner de forventede at sælge for, men i den her artikel omtales det at de håbede at sælge Rinne i det her transfervindue og da det ikke lykkedes nedjusterer de med 5-7 millioner. Der kan godt gemmes andet i den slags tal, men de forventede altså underskud på 8-13 mio og nu 15-18 mio og baseret på det 5-7 mio for Rinne. Den pris er vel egentlig også realistisk nok ift at han vist går ind i det sidste år af kontrakten.Ved vi hvad tallet var i AaB? Du siger du husker tallene som overraskende. Husker du hvad det var?
Der er nogle tal der i øjeblikket er ret svære at forholde sig til pga af alle de her mistede indtægter og kompensationer osv, men når jeg tænker det ikke kun er 5-7 mio de skal sælge for, eller 15-18 mio hvis det skal være i balance, er det nok også baseret lidt på regnskabet før hvor spillersalg for 48 mio førte til et overskud på 12 mio mod et underskud året før på 33,5 mio. Året før det hed underskuddet 22,8 mio og en forventning året efter på minus 7-12 mio. Så man ramte altså mere end 20 mio ved siden af pga manglende spillersalg og top-6 og for 2021 siger man nu minus 15-18 mod en oprindelig forventning om minus 2 til plus 5 med top-6 og spillersalg.
Jeg kunne nok dykke længere ned i det, men meget er også ubekendt, jeg synes bare de her tal indikerer at de ikke budgetterer konservativt og kun regner med salg på de 5-7 mio for Rinne for at gå i minus 15 (lidt afhængigt her også af hvornår deres regnskabssæson løber) men hvis de skulle gå i nul både skal i top-6 og sælge for en del over 20 mio. Der må trods alt også være indregnet nogle investeringer i truppen. Dermed er det nok også en god realistisk udmelding at sige underskud på trods af spillersalg frem for balance efter spillersalg for så er det i hvert fald ikke nemt at se hvordan de skal gøre det kontinuerligt. Jeg kan ikke se det vrimler med store salgsemner på holdet og hvis de bare sælger Ross, Rinne og Fossum giver det jo også et sportsligt hul der skal dækkes, og altså ikke med pengene fra spillersalg og dermed en sandsynlig svækkelse der igen gør det sværere at komme i top-6.
Det ligner for mig at se et økonomisk sats der skal gøre dem til et top-4-hold der dermed genererer større indtægter der betaler for det sats, men de er stadig ikke økonomisk i top-4 og der er så lidt plads bare i top-6, og afstanden til andre midterhold er stadig så lille, at det virker som en lidt urealistisk målsætning. Hvis ikke de lige kan lave et meget stort salg eller komme i et europæisk gruppespil ender de i stedet med bare at dræne kassen. Men det er da nok også bare virkeligheden for de fleste klubber der forsøger at komme op i toppen - og en kæmpe styrke for os at vi kan være i balance uden spillersalg. Sådan forbliver det sikkert ikke, men det vil så også være fordi spillerbudgettet øges kraftigt.