New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 271K
Den store økonomitråd
Jeg melder mig også i hyldestkoret til JN og Fournais. Især JN, som er ham, der står for den daglige indsats. Og hvilken indsats!

Vi har før - mere eller mindre for sjov - snakket om statuer af DN... i virkeligheden burde vi rejse en statue af Jacob Nielsen. Det er ham, der har reddet klubben. David Nielsen havde ikke haft de rammer han har nu, hvis ikke JN havde gjort sit arbejde til noget nær perfektion.

Jeg melder mig også i hyldestkoret til JN og Fournais. Især JN, som er ham, der står for den daglige indsats. Og hvilken indsats!

Vi har før - mere eller mindre for sjov - snakket om statuer af DN... i virkeligheden burde vi rejse en statue af Jacob Nielsen. Det er ham, der har reddet klubben. David Nielsen havde ikke haft de rammer han har nu, hvis ikke JN havde gjort sit arbejde til noget nær perfektion.
DN er "bare" hærføreren, mens det er JN der sidder og samler alle tråde, og sikrer, at hærføreren har de soldater han skal bruge og de rigtige redskaber til udviklingen af hæren. Hvis AGF var en film, ville JN være Marcus Aurelius og DN ville være Maximus.

Kaastrup blev skam solgt, men næppe nogen stor transfer, nok nærmere med noget bundet op i videresalg. Desuden solgte vi også Helenius og i princippet også Daniel Thøgersen, selvom det nok ikke flytter meget på regnskabet.
Præcis. Og det løber jo bare op med alle de beløb der kommer ind.

Tidligere var vi nødt til at ophæve med spillerne, hvorefter de så skiftede. Ophæve hvor vi tabte penge.
Og sådan sker det desværre også stadigvæk i nogle tilfælde. Eller dvs at det sker ved en teknikalitet.
Hvis f.eks. Gersbach skulle ophæves for at skifte, og han havde et år tilbage af kontrakten, så kan Gersbach få 6 måneders løn i hånden, og AGF få det et lille beløb af køber, og sparede så det sidste halve års løn. Altså et regnskab f.eks således:

Gersbach løn/md (kender ikke hans løn men gætter) 125.000kr/md
Tid tilbage af kontrakten = 10 måneder (fra 1/9 til 30. juni)
Total løn tilbage for AGF at betale: 1.250.000 kroner.
AGF lader Gersbach få 6 måneders løn: 750.000kr (500.000kr sparet)
AGF modtager 400.000kr i overgangssum for spilleren.
1.250.000kr - 750.000kr + 400.000kr = 900.000kr sparet/tjent af AGF selvom Gersbach blev solgt for sølle 400.000kr og skulle have et halvt års løn med.
Selvom AGF jo faktisk skal punge 750.000kr ud til Gersbach nu, og kun får 400.000kr ind = 350.000kr "udlagt" og som underskud i handlen, som så sparer/tjener sig ind frem mod Gersbachs oprindelige udløb. Regnestykket kan også se bedre ud hvis han f.eks. kun har fået løn med frem til jul, eller slet ingen. Grunden til at man giver den slags spillere løn med er, hvis dem der vil købe ham ikke kan overtage hele lønnen ift deres økonomi. Så ligesom Sønderjyske gav AK penge med for at tage til Horsens. Det lyder skide skørt, men Sønderjyske sparer jo penge på det, da der er flere måneder han ikke skal have løn end måneder han skal have løn med. Og uanset hvad, så er x antal måneder man sparer i løn jo penge sparet uanset hvad.

DN er "bare" hærføreren, mens det er JN der sidder og samler alle tråde, og sikrer, at hærføreren har de soldater han skal bruge og de rigtige redskaber til udviklingen af hæren. Hvis AGF var en film, ville JN være Marcus Aurelius og DN ville være Maximus.

Vildt, jeg tænkte PRÆCIS det samme. Haha :D
Men der er nu også rejst masser af statuer af Maximus. Så det er stadig passende.
Og den ene udelukker jo ikke den anden. JN skal have en buste som minimum, haha :D

Last edited:
Ja, tak til JN - også for muligheden for at score en gevinst på aktiemarkedet i denne uge. Ind tirsdag og ude igen nu, ca. 5.000 kr. rigere. På et resultat, som JN allerede havde offentliggjort for en måned siden.
Havde jeg midlerne, så havde jeg netop også forsøgt at gøre indhug i det regnskab, som han jo faktisk havde talt om adskillige gange så positivt ud, mens aktien blev holdt nede af AGFs sportslige præstationer i 2021.

EDIT:
Men du må have timet det meget godt, for overall er aktien kun steget ca. 5% set over en 1 uge.
Men ja med udsving på ca. 10%, så har du jo nok lagt ca. 50-60.000kr, og fået din gevinst der :-)
Husk de 27% i skat (hvis ikke du er fuldt ud med på den slags).

Så skal du nok udvide bemærkningen lidt - hvis man tjener nok på aktier, så hedder det 42 % (27 % op til 56.500 - det dobbelte beløb hvis man er gift). Du kan oprette en aktiesparekonto, hvor der kun betales 17 % i skat (men lagerbeskatning). Der kan dog max indsættes kr. 102.300. Derudover er der muligheder i pensionsordninger (15,3 %) og selskaber ;) Nå - det var vist en afstikker.

Havde jeg midlerne, så havde jeg netop også forsøgt at gøre indhug i det regnskab, som han jo faktisk havde talt om adskillige gange så positivt ud, mens aktien blev holdt nede af AGFs sportslige præstationer i 2021.

EDIT:
Men du må have timet det meget godt, for overall er aktien kun steget ca. 5% set over en 1 uge.
Men ja med udsving på ca. 10%, så har du jo nok lagt ca. 50-60.000kr, og fået din gevinst der :)
Jo, jeg er bekendt med skattereglerne. Og de 27% er endda den billige sats. Jeg købte 90.000 aktier og solgte på gennemsnitlig lidt mere end 5 øre højere. Det kunne sagtens have været en god ide at vente med at sælge til på mandag, men jeg køber ikke aktier som afhænger af sportsresultater. AGF har dog været en fremragende aktie at have de seneste år. Men det er jo aldrig til at vide på forhånd.

Så skal du nok udvide bemærkningen lidt - hvis man tjener nok på aktier, så hedder det 42 % (27 % op til 56.500 - det dobbelte beløb hvis man er gift). Du kan oprette en aktiesparekonto, hvor der kun betales 17 % i skat (men lagerbeskatning). Der kan dog max indsættes kr. 102.300. Derudover er der muligheder i pensionsordninger (15,3 %) og selskaber ;) Nå - det var vist en afstikker.
Ja selvfølgelig er man i en anden situation hvis han har nået de 56.600/113.200kr allerede i år, eller har dem stående på aktiesparekonto, hvor der er andre skatteregler.

Jeg har selv investeringer på min aktiesparekonto, såvel som i indeksfonde hos Nordnet, og faktisk også hos JUNE (for at teste Danske Banks lette løsning af på nogle midler som først skal bruges om nogle år).

Vi var relativt tæt på sidste sæson - Gad vide hvordan det havde rykket ift bonus fra sponsorerer, og hvad JN havde forventet af afledte indtægter matchday, nye sponsorer, øget spillersalg, flere spillere der vil til AGF, EC-indtægter - og tv-penge (som man bare kan gå ind og aflæse).

Lyder jo til at han mener et mesterskab vil rykke os meget - hvor meget rykkede det for Bif?
Det vil nok rykke meget mere for os, men hvor meget?

Uanset fedt han har ambitionerne, og jeg synes også det meste af vores start11 og vores bredde har potentiale til at blive mestre i en sæson hvor alt flasker sig, og der er udviklingspotentiale i den. Vi skal bare fortsat bygge på.

Vi var relativt tæt på sidste sæson - Gad vide hvordan det havde rykket ift bonus fra sponsorerer, og hvad JN havde forventet af afledte indtægter matchday, nye sponsorer, øget spillersalg, flere spillere der vil til AGF, EC-indtægter - og tv-penge (som man bare kan gå ind og aflæse).

Lyder jo til at han mener et mesterskab vil rykke os meget - hvor meget rykkede det for Bif?
Det vil nok rykke meget mere for os, men hvor meget?

Vi var tæt på at kunne spille med om en medalje igen sidste sæson ja, ikke en titel (hvis der menes liga-guld). Dertil var der sgu for langt, og den relativt korte afstand til 1.pladsen skyldtes mere at FCK og FCM havde en sæson hvor det ikke kørte for dem mere end at vi havde taget jætteskridt vil jeg påstå. Gjort tydeligt af, at vi lavede langt flere point året før, og var langt længere fra guldet der.

Ift det med om "et mesterskab" vil rykke, så siger han jo "titler" i flertal.
Og jeg tror da helt sikkert også, at FCM først har nået/nærmet sig FCK fordi de netop ikke vandt DM en enkelt gang, men nu har gjort det flere gange, og på kort tid. For altså AaB har jo ikke nærmet sig FCK fordi de vandt det i 2014, så at sige.

Men jeg læser det JN siger der som om, at vi skal nærme os dem økonomisk og sportsligt, og at det sidste stykke kun kan nås via titler. Og det giver jo fin mening. FCM nåede også op til at kunne vinde en titel via økonomiske satsninger (dog udefra), og har så sportsligt forankret sig deroppe ved at blive deroppe pga. god økonomi fra gode salg, som kom bl.a. via det sportslige.

FCN er dem der sælger mest ift hvor de ligger. Det er den mest imponerende ting ved dem vil jeg påstå.
BIF har ikke solgt særligt meget i årene op til mesterskabet, og har haft store underskud på den side, og nu kunne de så sælge Lindstrøm. Var han røget for 52 mio kroner hvis BIF blev nummer 4? Nok ikke. Sådan hænger titler og større økonomi og fremskridt normaltvist sammen.

Vi skal ligge på og på økonomisk, og så skal vi gøre det sportsligt også. Men for at komme helt derop, så skal der titler til for at kunne komme i mål.
Altså siger han også indirekte, at man kun kan vækste naturligt til et vist punkt, hvor det så finder et niveau/plateau såfremt man ikke bryder igennem den sportslige mur ift titlerne.

Vi skal etablere os i top 6, og 2 af 5 år skal der medaljer ind, og 1 gang hvert 5.år skal vi vinde en pokalturnering og i et europæisk gruppespil (formentligt ECL). Før vi har indfriet det kan vi ikke tro på at vi kan tage næste skridt kan man sige. Men det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre.
Vi skulle jo også "bare" i top 6 i 19/20. Det var med 2 års tilløb at vi missede top 6, og vi stod med samme trup som sluttede flot af i nedrykningsspillet med PM, og Tingager hentet til (samt Grabara på leje), og så skulle vi i top 6. Ingen snakkede om medaljer. Og vi startede dårligt med 5 kampe og 2 point.

Der gik fra fra at opnå det mål til at springe "plateauet" over, og direkte til medaljerne. Det var ikke naturligt. Og vi havde et lavere budget end FCN og BIF, men pga. sejre over dem internt, og en stabil pointhøst efter den dårlige start, så lykkes det at hente medaljen. Vi kunne endda have lavet endnu et unaturligt spring og nappet sølvet fra FCK i de sidste runder, men det gik ikke.

Nu skal vi "bare" i top 6 igen, her nu hvor vi har lavet en stor udskiftning af truppen.
Vi kan om et år have mistet både PM, Bundu, Jon og flere andre, så vi må se om vi får en god kontinuitet bygget op.
Missionen er klar: Top 6.
De andre delmål skal indfries over alle 5 år, og vi er i år 2, og muligvis det sværeste af årene (kan man håbe). Derfor har jeg mine forventninger rettet 100% på top 6 og intet andet.

Det der dog vil gøre, at AGF vil kunne tage et jætteskridt ved et mesterskab vs BIF sidste år er, at BIF var i slutningen af et kæmpe økonomisk hul, som de var overfor at skulle bruge flere år at få barberet af. Troels Bech/Jan Bech/Zorninger-tiden bød jo på kontrakter med Mukthar/Schwäbe/Jung/Kaiser/Vigen etc som ganske enkelt var for dyre/store ift hvad BIFs økonomi kunne bære. Og der var tydeligvis blevet sagt stop fra Jan Bech-typerne.

CV blev hentet ind, og man kom af med Kaiser/Mukthar og et par stykker, endda uden at handle ind, og alligevel blev man mestre. Når Schwäbe, Jung, Vigen og alle de andre allesammen tog afsted, og BIF alligevel solgte Lindstrøm, og ikke havde råd til at erstatte dem fuldt ud, så kan jeg kun konkludere at de valgte at lukke hullet, frem for at satse på at toget skulle "afsted" og forsøge at følge med FCK/FCM med en økonomisk satsning.

Det kan virke skørt at man i så mange år var villige til at bruge de millioner på at komme derop, og så når man endelig kom derop vælger at gå et skridt tilbage. Men sådan er det når der er huller at lukke og man vil tage et opgør med det og sætte en streg i sandet. Det var af samme årsag at AGF solgte Jovanovic og Junker, og stadig holdt sig til at gøre truppen lidt yngre, og skære i lønnen, og indføre nu lønstruktur og handle ud fra tæring efter næring-princippet. Det tror jeg sgu ærligt talt BIF gjorde klogt i at beslutte sig for at gøre også.

At BIF så får et mesterskab ud af samtidig kan man kun ærgre sig over/lade sig imponere over. Men det var jo sidste chance med det gamle budget, hvor dem der nu er væk jo netop spillede det hjem til BIF, tilsat Uhre, Lindstrøm og et par stykker andre. Men man stod uanset hvad sidste sæson var endt med over for den mission som vi ser lige nu i BIF - udrensningen, nedgang i løn, ændring i køb/salg ud fra tæring efter næring vil jeg påstå. I hvert fald til hullet var væk. Nu kunne de så tage et kvantespring ift den mission, som måske i stedet for at tage 3-4 år tog 1-2 år.

Tilbage til pointen om at AGF ville kunne tage større skridt med et mesterskab som tingene ser ud pt:
AGF har ikke noget hul længere. Tvært imod så har vi et af de største overskud på almindelig drift vel i hele ligaen.
At vi så også har lagt på ift køb/salg og sportslige præstation gør, at vi er på vej..
Og hvis AGF vandt et mesterskab i år, og sikrede sig 100 mio kroner som BIF gjorde med EL-gruppespil, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at vi ville kunne større skridt med det samme, end BIF valgte at gøre nu her. Kunne de have taget de skridt nu? Ja. Ville de så bare skubbe hullet foran sig, og risikeret at stå med et endnu større hul foran sig, såfremt den satsning glippede, og de igen stod med for dyre spillere? JEP...

Jeg synes egentlig vi var relativt tæt på.

1) En overgang med få runder igen, lå AGF faktisk til at tage førstepladsen og køre den hjem fra sidst. Så satte skader ind, formkrise hos PM og Bror, der ikke havde været så ringe kørende som der i hele deres AGF tid.

Næstsidste runde mente Mediano vi skulle have vundet 4-1 ift Xg over Bif. Den famøse kamp i parken. En af mange lige kampe der var tippet til os, så havde vi haft 8 point mere og kunne selv have afgjort det med sejr på Heden. Uafgjort havde også været nok der hvis vi havde fået en uafgjort mere i sæsonen.

Vi kunne også have tabt den og fået guld, hvis vi havde fået uafgjort hjemme mod FCM hvor vi blev snydt for straffe. Sådan kan man blive ved. Det korte af det lange det var marginaler. Der var også dem omdiskuterede udvisning mod FCN i første minut. I det hele taget røg momentum lidt på dommeruheld. Jeg bruger aldrig den slags. Men sidste sæson var det helt crazy. Der var jo også NP udvisningen som Fischer filmede sig til i en 6 points kamp og sådan kan vi blive ved.

Vi var lige så tæt på sidste år stort set som i 96, hvor vi ikke havde samme uheld.

2) Ser man bort fra tabellen synes jeg vi var et bedre hold end Brøndby fx - og de to andre fcm og fck var i hhv lille og stor krise.

Det var helt vanvittigt at PM gik fra at score efter behag til kun at lave få mål set over sæsonens 20 kampe. Gad vide hvad der skete sidste efterår - han er den samme fine fyr, men i et år har han været på 30%. Har de andre læst ham er han over the hill - en kombi. Også crazy Bror går fra at lave næsten 15 mål-ass på en sæson - til 5. Igen noget 33% effektivitet. Højer gik også halvvejs i stå. Skaderne stod i kø.

Ja ellers meget enig - og ja han siger også titler i flertal. Bif har trods alt kun snuppet en og den stopper der ;-)

Det er imponerende hvad FCN har skabt, men AGF bruger ca 10 mio FCN 50 mio på talenter - brugte vi 5 gange så meget så ville vi nok også gå fra at lave 1-2 talenter hvert år til at lave 5-10 om året :)

Jeg synes vi hurtigst muligt skal bruge 10 mio ekstra ligesom fcm, fck og bif - måske endda gå op på 25-30 mio og blive næstmest satsende på det. Eller "bare" bruge 20 og være bedre til at bruge økonomien end de øvrige. FCN synes jeg ikke vi skal matche - synes der er altfor meget salg-ekspres i deres model.

Hvis vi kan finde en stærk back ala Diks igen, beholde Yann, få en opgradering på ellers stærke NP, Albert lægge sidste procenter på og holde sit niveau nu her, beholde Jon eller få penge til tilsvarende klasse, få PM i gear eller købe/udvikle en der som rammer hans niveau for et år siden, Bundu var lidt af den gamle - så bliver vi danske mestre, og kan vi bare lykkes med nogle af tingene kan vi også, især hvis fcm og fck får lidt krise som sidste år. Bif var ikke skræmmende sidste sæson. Synes også SIB fik lavet et vindue hvor nr 12-22 i truppen er løftet. Ikke helt til fcm stadard, men heller ikke vildt langt fra at vi er helt ved siden af. Men fcm og fck har godt nok vild bredde.

Jeg synes vi var tæt på medalje sidste år - og relativt tæt på guld, alt taget i betragtning. På et tidspunkt tror jeg også de fleste i DK synes AGF havde momentum og var lille bitte favorit i et tæt felt med fcm og bif.
Jeg vil gå så langt som at medgive, at HVIS vi havde haft så få skader som i 19/20-sæsonen, og ligeså bred en trup, og vores profiler havde ramt samme niveau, så kunne vi have spillet med om det. For BIF havde jo ikke en bredere trup som sådan. De slap bare for skader, og deres profiler præsterede over hele sæsonen.

Men pointen er mere, at man skal have bedre og bredere trupper hvis man vil op i det lag, hvor man normalvist kan spille med om det. Grunden til at det overhovedet var muligt for BIF at vinde, og grunden til man overhovedet kan tale om hvis og hvis ift AGF var, at FCK/FCM havde en off-sæson ift hvad deres trupper/spillerbudget berettiger til.

Og der vil selvfølgelig komme sæsoner hvor FCK eller FCM er "off" igen. Men det er jo ikke sikkert at det sker samtidig lige foreløbigt igen.
Det skete i 2014 hvor AaB vandt at FCK havde en nedeperiode, og nu er der 2 hold der ligger deroppe og skal have off-sæsoner før man kan jagte drømmen. Vi skal koncentrere os om at bygge et hold op, som evner at udnytte det næste gang det sker, og så tage til takke med 3. og 4. pladser som topmålet som udgangspunkt, og måske en flot sølvmedaljer hvis enten FCK eller FCM har en offseason mens det andet hold stikker af.

Det jeg forsøger at understrege mest er faktisk, at vi er mere klar til den succes som BIF havde, end BIF selv var. Men nu er de "nulstillet" ift økonomien, og kan bygge op/på et 0, frem for et kæmpe minus igen igen. Så BIF kan snart være hvor vi er nu ift overskud mm hvis de gør det smart.
Jeg anser AGF og BIF som to hold, der skal ligge i slipstrømmen på FCK og FCM, og kæmpe om sølvet/bronzen som det optimale i en årrække, og så slå til når det er muligt en dag igen. Og jeg tror at den af de to hold der vinder det næste mesterskab bliver svære at hente bare lige sådan. Og jeg frygter selvfølgelig at det bliver BIF, men håber vi kan lykkes med det.

Som det ser ud lige nu er der jo intet der tyder på at vi eller BIF får chancen igen lige foreløbig. Og AaB er også poppet op igen, og vil lege med sportsligt, selvom de økonomisk er ekstremt skrøbelige, og lige er udkommet med endnu et stort underskud i størrelsesorden med AGFs overskud..!

Generelt enig, mener bare vi faktisk var tættere på end vi tror sidste år. Ca 10 point kan lyde af meget men ikke altid. I år kommer den mulighed i med både fck og fcm der svigter i hvert fald næppe.

Vi skal naturligvis gå efter titler, men jeg er nu også glad hvis vi bare kan spille med i toppen fast, og blive nr 3 hvert andet år fx, få en pokal titel ind i mellem og et overraskende guld med en del års mellemrum. Man kan i hvert fald se overraskelsen er sket ind i mellem.

Som det er pt kan vi i købe os til succes på samme måde som fcm-fck, men kan vi købe dem lige under udvikle dem til top2 spillere, udvikle de næste højer, diks,, kamil, albert, jon, bundu, haus osv - kan vi ikke holdes "nede" for altid af fck-fcm.

Latest posts

Back