Vi var relativt tæt på sidste sæson - Gad vide hvordan det havde rykket ift bonus fra sponsorerer, og hvad JN havde forventet af afledte indtægter matchday, nye sponsorer, øget spillersalg, flere spillere der vil til AGF, EC-indtægter - og tv-penge (som man bare kan gå ind og aflæse).
Lyder jo til at han mener et mesterskab vil rykke os meget - hvor meget rykkede det for Bif?
Det vil nok rykke meget mere for os, men hvor meget?
Vi var tæt på at kunne spille med om en medalje igen sidste sæson ja, ikke en titel (hvis der menes liga-guld). Dertil var der sgu for langt, og den relativt korte afstand til 1.pladsen skyldtes mere at FCK og FCM havde en sæson hvor det ikke kørte for dem mere end at vi havde taget jætteskridt vil jeg påstå. Gjort tydeligt af, at vi lavede langt flere point året før, og var langt længere fra guldet der.
Ift det med om "et mesterskab" vil rykke, så siger han jo "titler" i flertal.
Og jeg tror da helt sikkert også, at FCM først har nået/nærmet sig FCK fordi de netop ikke vandt DM en enkelt gang, men nu har gjort det flere gange, og på kort tid. For altså AaB har jo ikke nærmet sig FCK fordi de vandt det i 2014, så at sige.
Men jeg læser det JN siger der som om, at vi skal nærme os dem økonomisk og sportsligt, og at det sidste stykke kun kan nås via titler. Og det giver jo fin mening. FCM nåede også op til at kunne vinde en titel via økonomiske satsninger (dog udefra), og har så sportsligt forankret sig deroppe ved at blive deroppe pga. god økonomi fra gode salg, som kom bl.a. via det sportslige.
FCN er dem der sælger mest ift hvor de ligger. Det er den mest imponerende ting ved dem vil jeg påstå.
BIF har ikke solgt særligt meget i årene op til mesterskabet, og har haft store underskud på den side, og nu kunne de så sælge Lindstrøm. Var han røget for 52 mio kroner hvis BIF blev nummer 4? Nok ikke. Sådan hænger titler og større økonomi og fremskridt normaltvist sammen.
Vi skal ligge på og på økonomisk, og så skal vi gøre det sportsligt også. Men for at komme helt derop, så skal der titler til for at kunne komme i mål.
Altså siger han også indirekte, at man kun kan vækste naturligt til et vist punkt, hvor det så finder et niveau/plateau såfremt man ikke bryder igennem den sportslige mur ift titlerne.
Vi skal etablere os i top 6, og 2 af 5 år skal der medaljer ind, og 1 gang hvert 5.år skal vi vinde en pokalturnering og i et europæisk gruppespil (formentligt ECL). Før vi har indfriet det kan vi ikke tro på at vi kan tage næste skridt kan man sige. Men det betyder ikke at det ikke kan lade sig gøre.
Vi skulle jo også "bare" i top 6 i 19/20. Det var med 2 års tilløb at vi missede top 6, og vi stod med samme trup som sluttede flot af i nedrykningsspillet med PM, og Tingager hentet til (samt Grabara på leje), og så skulle vi i top 6. Ingen snakkede om medaljer. Og vi startede dårligt med 5 kampe og 2 point.
Der gik fra fra at opnå det mål til at springe "plateauet" over, og direkte til medaljerne. Det var ikke naturligt. Og vi havde et lavere budget end FCN og BIF, men pga. sejre over dem internt, og en stabil pointhøst efter den dårlige start, så lykkes det at hente medaljen. Vi kunne endda have lavet endnu et unaturligt spring og nappet sølvet fra FCK i de sidste runder, men det gik ikke.
Nu skal vi "bare" i top 6 igen, her nu hvor vi har lavet en stor udskiftning af truppen.
Vi kan om et år have mistet både PM, Bundu, Jon og flere andre, så vi må se om vi får en god kontinuitet bygget op.
Missionen er klar: Top 6.
De andre delmål skal indfries over alle 5 år, og vi er i år 2, og muligvis det sværeste af årene (kan man håbe). Derfor har jeg mine forventninger rettet 100% på top 6 og intet andet.