New posts

Debat om VAR

• Thread starter Thread starter Ato Vari
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 2K
  • Views Views: Views 126K

Skal VAR BeVARes?

• Nej, skrot det

Votes: 36 48.0%
  • Ja, bevar det som det er

Votes: 2 2.7%
  • Ja, bevar det med ændringer

Votes: 37 49.3%

• Total voters
    75
  • Poll closed .
Debat om VAR
De nuværende regler viste sig igen i dag at være vanvittige. Men en sand fryd at FCK også fik lejlighed til at nyde VARs skønne sødme 😉.

Jonas Wind er godt nok blød i dette interview, hvor han (forståeligt) er sur over albue kendelsen.
Han glemmer bare at han aldrig var i tvivl mod os og havde lagt bolden på pletten, inden dommeren havde taget stilling til situationen med hånd på bolden.

Har egentlig fundet ham meget sympatisk, men nu melder han sige lige ind i tudeklubben - og det er fint nok, men han kan da ikke seriøst stå og sige det lige ovenpå de stjal 2 point fra Agf sidst på samme uge. Og det er vel heller ikke hands der dømmes som u-konsekvent. Tværtimod. Og øv for det.

Og videre: utroligt han ikke aner hvad der sker og ikke mærker han bliver ramt, men har helt styr på at han har med stats-garanti har armene ind til kroppen. SUK

Og så må Wind åbenbart både udtale sig om dommeren psyker og være talsmand for at dommeren også synes det er latterligt.

Rygsvømning i Lalandia-firmaet fra Wind

At hverken den eller hvidt skulle dømmes er jeg så enig i. Og at enig VAR er lååårt lige nu.

Han ser iøvrigt pænt bister ud på det stil-foto, måske han er klar over PM også tager hans landsholdsplads fra ham...?

moral er godt - dobbelt moral er dobbelt så godt
🤣
🤣

Jo, men hold nu op, hvis det (farlige) frispark FCN fik nu havde været et straffespark og Horsens-spilleren havde fået rødt? Det er galt, når der går flere minutter og alle har glemt alt om den anden episode. Så må VAR altså skride ind noget hurtigere.
Det kan vi hurtigt blive enige om men så vil Fcn jo argumentere for, at de bliver frataget en chance.

Der gik under 30 sekunder men det kunne naturligvis have taget længere tid.

Har egentlig fundet ham meget sympatisk, men nu melder han sige lige ind i tudeklubben - og det er fint nok, men han kan da ikke seriøst stå og sige det lige ovenpå de stjal 2 point fra Agf sidst på samme uge. Og det er vel heller ikke hands der dømmes som u-konsekvent. Tværtimod. Og øv for det.
Til hans forsvar så er der altså forskel på hvad han personligt synes er OK og hvordan han skal agere som straffesparksskytte i den kamp. Selv jeg vil synes han var en idiot ved ikke at gøre sig selv så klar som muligt til et afgørende straffe i overtiden.

Jeg vil af med VAR, ingen tvivl om det.

VAR har i de sidste dage fanget nogle kampafgørende situationer, der har givet kort og straffespark, og de har alle været korrekte snævert set. Bubacar Sannehs røde kort, hands situationer og alt det andet i den sidste uges dramatiske VAR-dyster. Snævert set er VAR derfor en succes. Men også kun meget snævert.

For VAR dræber dommerens ret til at skønne, og også dommerens ret til bagefter at sige "i situationen så jeg ikke, at Sanneh ramte Sadiq" "jeg opfattede ikke, om der var klar hands". Den gode dommer styrer kampens flow og ser indimellem gennem fingre med forseelser for kampens skyld. Det kan være at man tillader lidt mere i nogle kampe, eller at nøjes med en påtale efter en hård tackling, der i et VAR-review fra en bestemt vinkel måske kan give direkte rødt.

Når dommeren ikke har ret til at skønne, så bliver diskussionen mere, "hvad så VAR vognen og hvad sagde de til dommeren at de så?". Det var svært at være dommer før, men fejlene var menneskelige og en del af spillet. Nu er det "systemfejl", og systemfejl er dræbende. Før kunne man ligge på kanten af off side, nu har man en storetå eller en armhule offside, når man tegner streger ind.

Og så ødelægger VAR selvfølgelig også kampens flow og begejstring - lange tjek for off side på VBs andet mål i går fx, den stadige frygt for, at der for 4 minutter siden var et benspænd, der annullerer målet. Det er også ødelæggende, men faktisk næsten mindre ødelæggende end at vi fra nu af kun kan tale om "havde systemet ret?"

Alt det med retfærdighed, korrekte kendelser osv. synes jeg er bagateller i forhold til at jeg næsten er stoppet med at juble, når der bliver scoret, men i stedet har fokus på om der muligvis kunne være noget galt. Tidligere handlede det om et hurtigt kig på dommer og linjevogter i forbindelse med jublen - nu er den impulsive glæde væk ved de få mål i en kamp og det er ellers noget af det der gør fodbold specielt i forhold til håndbold, basket osv.
Fjern VAR og drop den indstilling om ikke at rette på dommerskøn efter kampen, så der uddeles kort på bagkant for film og voldelig opførsel.

Last edited:
Lidt eftertanker, inspireret af både anra og fsc.

VAR synes at bygge på en idé om, at retfærdighed opstår ved at hver enkelt situation skal måles, vejes og holdes op imod et regelsæt, som formodes at kunne være klart og entydigt om alt fra armvinkler til tykkelsen på et snørebånd i ulovlig offside. En del af problemet med systemet er, at dette er et meget mere radikalt brud med den 'retfærdighedsånd', der ellers har præget fodbold, end man har været klar over.

Jeg tror de fleste, der har haft med fodbold at gøre - spiller, træner, tilskuer - vil kunne skrive under på, at en god dommer ikke er en dommer, der aldrig laver en fejl, men er en dommer, der kan få en kamp til at flyde og som er i stand til at fordele de 50/50 situationer, som der er mange af i alle kampe, på en nogenlunde ligelig måde. Dvs. at retfærdighed ses over en hel kamp, ikke som noget der sker fyldest i hver enkelt situation.

Med VAR sker der et paradigmeskift, og det er hverken (1) fodboldkulturen eller (2) regelsættet gearet til.

Ift det første: jeg tror faktisk at David og Co. helt intuitivt forventede, at de ville få noget 'den anden vej' i onsdags og derfor konstant lagde pres på dommeren for at opnå det, man ville kalde en kompensation. Udover at det selvfølgelig er opportunistisk, så er det også et udslag af 'den gamle' kultur, hvor man med en vis ret kunne forvente, at dommeren ville lade tvivlstilfælde falde den anden vej ud, hvis der tidligere havde været en noget hård dom den ene vej. At han ville 'fordele sol og vind lige' over hele kampen. Dommeren skal imidlertid, som repræsentant for det nye paradigme, forsvare, at de enkelte afgørelser med teknologiens hjælp nu altid er principielt retfærdige, og han gør derfor et nummer ud af for enhver pris ikke at kompensere. For hvis han gjorde det, ville han jo indrømme, at enkeltafgørelser kunne være urigtige - og så falder hele VAR-logikken til jorden. Den vantro vi så i øjnene på David i første halvleg i onsdags var den gamle kulturs ubarmhjertige møde med den nye...

Ift. det andet: Det virker absurd, at man skal have regler for hvilke grader en kropsdel må befinde sig i for at kunne afgøre en straffekendelse. Men det er en konsekvens af det nye paradigme om millimeterretfærdighed på enkelt-episode-niveau. Jeg er ikke inde i, hvor meget man har justeret regelsættet parallelt med indførelsen af VAR, men det er logisk, at det kræver stadigt mere detaljerede regler og stadigt mere sofistikeret kamerateknologi at indfri VARs løfte om retfærdighed på mikroniveau.

Jeg ville gerne tro på, at det er et spørgsmål om hvordan og ikke om. Jeg orker bare ikke at vente på, at man finder ud af hvordan....

/W

Hvad er hovedproblemet med VAR?.. i mine øjne er det ikke VAR selv men handsreglen.
Den bliver ændret nu, og det tror jeg, kommer til at løse ganske meget.
Ja der skal stadig ske en vurdering af dommer og VAR folk, og ja der vil stadig blive begået fejl.
Men klart det største issue, med straffe og meget hårdt annlurerede mål må simpelhen blive løst til en hvis grad.

I forbindelse med Bubba-sagen, mener jeg, at vi er for ømskindede.
Det røde kort var vel OK pga voldsomheden?

Den helt store ændring med VAR i den sag er, at i 90% af tilfældende før VAR ville den aldrig blive dømt.
Og vi så jo også under kampen, at dommeren lod spillet fortsætte uden at dømme frispark, og kortet først kom senere.
Men jeg mener stadig, at det er OK at slå ned på den grad af voldsomhed.

Hvad er hovedproblemet med VAR?.. i mine øjne er det ikke VAR selv men handsreglen.
Den bliver ændret nu, og det tror jeg, kommer til at løse ganske meget.
Ja der skal stadig ske en vurdering af dommer og VAR folk, og ja der vil stadig blive begået fejl.
Men klart det største issue, med straffe og meget hårdt annlurerede mål må simpelhen blive løst til en hvis grad.

Den helt store ændring med VAR i den sag er, at i 90% af tilfældende før VAR ville den aldrig blive dømt.
Og vi så jo også under kampen, at dommeren lod spillet fortsætte uden at dømme frispark, og kortet først kom senere.
Men jeg mener stadig, at det er OK at slå ned på den grad af voldsomhed.
Det er absolut et validt standpunkt. Problemet er de mange andre situationer (nogle af dem værre), hvor der ikke er blevet reageret fra VAR-vognen. Dvs. forskellen i linje, bliver ekstremt tydeligt, til stor frustration for dem, som bliver ramt af den hårde linje.

Velkommen til!

Hovedproblemerne med VAR er:
1. Det flytter fokus fra dommerskøn til paragrafrytteri
2. Det ødelægger flow i kampene
3. Det gør det til en hyperneurotisk oplevelse at se fodboldkampe, fordi man hele tiden frygter VAR-guderne

Tak :)

Ja VAR og de nuværende regler mangler noget tilpasning til hinanden.
Men jeg vil stadig påstå, at 99% handler om handsreglen. Mht offside og røde kort har vi i mine øjne stadig fået mere retfærdighed.

Der skal arbejdes med tiden for VAR situationer.. og så skal ALLE. Både dommere, VAR folk og fans blive bedre til at huske, at VAR først og fremmes skal bruges til at eliminere "clear and obvious" fejl.. ikke til flueknepperi.

Først vil jeg sige velkommen til. :)

Problemet med udvisningen af Bubacar er at det føles som en følgestraf, og som kommer af tilfældigheder, og når man så anvender en logik som er vanskelig at følge, så bliver det svært for dommeren.

Dommeren kalder det en tackling, langt de fleste andre kalder det en clearing med uheldigt udfald.

Også dernæst mener jeg også dommeren lod sig påvirke af hele setuppet, når man føler trang til at rose kollegaen i VAR rummet og kalder det en 10 ud af 10 dom, så har man dummet sig.

/Aske

Mit, med afstand, største problem ved VAR, er at fodbold er et "flow-spil". Forstået på den måde, at den lever at det høje tempo, intensiteten og at der, sammenlignet med de fleste andre hold-sportsgrene, er ret få afbrydelser.

Jeg var selv oprindeligt tilhænger af VAR, primært inspireret af NFL, hvor det virker langt bedre, da der alligevel konstant er afbrydelser. Men havde ikke forudset, hvor meget det ødelægger i kampene. I stedet for at fokusere på spillet på banen, sidder man nu primært og frygter VAR hver gang der er en bold i feltet. Især i de hektiske slutfaser, hvor boldene bare bliver pumpet ind og holdene tydeligvis spiller på en eller anden tilfældig hånd på bolden eller en nærkamp, der i super-slow kan tolkes som et straffespark. Endte faktisk med at slukke for de sidste 10 minutter i går, da jeg ikke nød kampen, men blot var bange for en gentagelse af FCK-kampen.

Latest posts

Back