New posts

AGF's overordnede strategi vs. de andre

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 656
  • Views Views: Views 43K
AGF's overordnede strategi vs. de andre
[Den her kunne være i en række forskellige tråde, men nu skriver jeg det her:]

Hvis der var én opløftende ting ved gårsdagens ørkenvandring, udover de tre point, så var det i min bog, at AGF starter med fire unge (<23 år) danskere, der alle i praksis er nye på holdet denne sæson (og Tobias Bach kom ind som den femte og gjorde en god figur). Det giver visse løfter om udviklingspotentiale, men det er også konturerne af en strategi, jeg i bund og grund godt kan lide.

I disse globaliserede moderne fodbold-tider er det også bemærkelsesværdigt, at AGF (hvis jeg kan tælle rigtigt) gav spilletid til fem spillere, der er født i det gamle Århus Amt - og otte opvokset i det nuværende Region Midtjylland. Det giver trods alt en stamme med en vis forankring.

[Den her kunne være i en række forskellige tråde, men nu skriver jeg det her:]

Hvis der var én opløftende ting ved gårsdagens ørkenvandring, udover de tre point, så var det i min bog, at AGF starter med fire unge (<23 år) danskere, der alle i praksis er nye på holdet denne sæson (og Tobias Bach kom ind som den femte og gjorde en god figur). Det giver visse løfter om udviklingspotentiale, men det er også konturerne af en strategi, jeg i bund og grund godt kan lide.

I disse globaliserede moderne fodbold-tider er det også bemærkelsesværdigt, at AGF (hvis jeg kan tælle rigtigt) gav spilletid til fem spillere, der er født i det gamle Århus Amt - og otte opvokset i det nuværende Region Midtjylland. Det giver trods alt en stamme med en vis forankring.
Dertil kan lægges, at vi har en start-11'er med 8 danskere og blot 3 udlændinge (hvoraf den ene er Anderson fra Harlev). Det behøver ikke være en kvalitet i sig selv at have mange danskere, men omvendt har vi ofte set klubber have vanskeligt ved at spille et hold fyldt med udlændinge sammen. Jeg kan godt lide, at vi er en dansk klub med regionale/lokale spillere. Det er sådan noget, som skaber tilhørsforhold, og det er ikke dumt på den lange bane.

Dertil kan lægges, at vi har en start-11'er med 8 danskere og blot 3 udlændinge (hvoraf den ene er Anderson fra Harlev). Det behøver ikke være en kvalitet i sig selv at have mange danskere, men omvendt har vi ofte set klubber have vanskeligt ved at spille et hold fyldt med udlændinge sammen. Jeg kan godt lide, at vi er en dansk klub med regionale/lokale spillere. Det er sådan noget, som skaber tilhørsforhold, og det er ikke dumt på den lange bane.
Præcist. Vi drømmer nok alle om at se AGF vinde titler med fejende flot spil, og så er det da lige meget, hvor spillerne kommer fra. De kan jo godt crowdsurfe i Busgaden, selv om der står Australien i passet.

Men hvis AGF skal være pisseringe, så kan jeg altså alligevel også bedre lide, at de er pisseringe med unge spillere fra lokalområdet end med overbetalte udlændinge på lejekontrakter.

(Disclaimer: Så pisseringe er de heldigvis heller ikke. Vi har nok mange set mange sæsoner, vi havde solgt for en femteplads med et pointsnit over 1,5 per kamp, men, altså, you get the point.)

Præcist. Vi drømmer nok alle om at se AGF vinde titler med fejende flot spil, og så er det da lige meget, hvor spillerne kommer fra. De kan jo godt crowdsurfe i Busgaden, selv om der står Australien i passet.

Men hvis AGF skal være pisseringe, så kan jeg altså alligevel også bedre lide, at de er pisseringe med unge spillere fra lokalområdet end med overbetalte udlændinge på lejekontrakter.

(Disclaimer: Så pisseringe er de heldigvis heller ikke. Vi har nok mange set mange sæsoner, vi havde solgt for en femteplads med et pointsnit over 1,5 per kamp, men, altså, you get the point.)

Jeg foretrækker helt sikkert, at grundstammen og størstedelen af holdet udgøres af Danske spillere. Det andet virker mærkeligt og et eller andet sted historieløst.

Samtidig anerkender jeg, at det kan være en klar fordel at krydre med udenlandske profiler. Her håber jeg så det er profiler og ikke "garderinger". I min verden bør garderinger kunne udgøres af Danske spillere og for en dels vedkommende helst talenter.

Jeg gad godt, at vi holdt skæg for sig og snot for sig.

Spillet har været miserabelt, uinspireret og kønsløst.
Resultaterne har været til budget og dermed mere eller mindre lige på.

Set i lyset af spillet, har resultaterne vel i grunden været fremragende. Det er en kunst i sig selv, at spille ringe og vinde - det er sådan noget tophold kan. Finten er, at tophold kun behøver vinde grimme sejre i ny og næ, resten af tiden vinder de fortjent. Det er lidt tid siden, vi har vundet en flot,fortjent sejr. Men at skrabe point sammen i en spillemæssig krise, er altså et lystpunkt af dimensioner, i min bog i det mindste.

Jeg gad godt, at vi holdt skæg for sig og snot for sig.

Spillet har været miserabelt, uinspireret og kønsløst.
Resultaterne har været til budget og dermed mere eller mindre lige på.

Set i lyset af spillet, har resultaterne vel i grunden været fremragende. Det er en kunst i sig selv, at spille ringe og vinde - det er sådan noget tophold kan. Finten er, at tophold kun behøver vinde grimme sejre i ny og næ, resten af tiden vinder de fortjent. Det er lidt tid siden, vi har vundet en flot,fortjent sejr. Men at skrabe point sammen i en spillemæssig krise, er altså et lystpunkt af dimensioner, i min bog i det mindste.
Jeg kunne godt tænke mig, at man forsøgte at skabe resultater samtidig med at man spillede god fodbold. Det synes jeg slet ikke der er noget forkert i, og de to ting behøver ikke være uafhængige. Jeg synes slet ikke vi overhovedet forsøger at skabe et offensiv identitet. Fokus er udelukkende på ikke at tabe så man kan opfylde målet om at komme i top-6. Det er man så nu, men det der med at nu kan man spille frit er et fatamorgana for det er indprentet i spillerne at de først og fremmest ikke må tabe. I mine øjne skal man slet ikke adskille de to. Bevares, jeg bliver da gladere for sejr og lortespil end nederlag og lortespil, men det er bare ikke en langsigtet strategi jeg synes er specielt charmerende.

Så kan du sige jeg bare kan lade være med at smide 3500+ afsted i billetter om året, men det kan jeg jo ikke ;) Jeg kommer bare til at stille nogle krav i forhold til hvad jeg gerne vil se. Resultater og godt spil kan godt gå hånd i hånd. Hvis man vil. Men det kræver også opbakning fra dem der sidder på pengene og en sportschef der kan samle det rigtige hold. De to ting tvivler jeg mere på er til stede end Uwe's lyst til at spille bedre fodbold.

Jeg er egentlig ligeglad med, hvor spilleren kommer fra. Jeg vil bytte vores trup med FCK i morgen, hvis jeg kunne. Jeg jubler lige så meget over en scoring fra Beijmo som hvis det var Andersen og jeg bliver lige så sur på BPF over et drop som hvis det var Hansen der lavede det. Fodboldspilleren er vigtigere end passet, og hvis det er udenlandske spillere der skal til for at få os til at spille bedre og få medaljer så må det være sådan.

Jeg kunne godt tænke mig, at man forsøgte at skabe resultater samtidig med at man spillede god fodbold. Det synes jeg slet ikke der er noget forkert i, og de to ting behøver ikke være uafhængige.
Det kunne jeg også godt tænke mig og nej, de er ikke uafhængige.
Men for debattens skyld, synes jeg, det er klædeligt at vi husker på, at resultaterne er som de skal være.

Det bliver hurtigt lidt rigeligt krise-stemning-agtigt, hvis vi ikke i ny og næ husker, at det "kun" er spillet, der er ringe.

For at mejsle det i sten: jeg vil meget, meget gerne have, vi spiller bedre end vi har gjort længe. Jeg mener dog også, holdet har det i sig; men noget klikker bare ikke pt...

Det kunne jeg også godt tænke mig og nej, de er ikke uafhængige.
Men for debattens skyld, synes jeg, det er klædeligt at vi husker på, at resultaterne er som de skal være.

Det bliver hurtigt lidt rigeligt krise-stemning-agtigt, hvis vi ikke i ny og næ husker, at det "kun" er spillet, der er ringe.

For at mejsle det i sten: jeg vil meget, meget gerne have, vi spiller bedre end vi har gjort længe. Jeg mener dog også, holdet har det i sig; men noget klikker bare ikke pt...
Det bliver dog hurtigt en meget kort og intetsigende debat, hvis vi bare skal konkludere at resultaterne er fine fordi målsætningen om at nå top 6 er opfyldt. Det er jo et faktum og så er der vel ikke så meget mere at snakke om? Jeg tænker bare, at den målsætning også kan opnås på andre måder end den måde AGF har valgt at gøre det på.

Og jeg er faktisk uenig med dig i at holdet har det i sig. Det tror jeg faktisk ikke det har. Stig har handlet ind til den her form for fodbold. Det står ret klart. Både fart og teknik er yderst begrænset i den her trup. Jeg er sgu ikke sikker på at den kan meget mere end det vi ser. Det kræver et helt andet og en mere ambitiøs tilgang til transfermarkedet. Vi er et rugbrødshold og et rugbrødshold er mere til "vi skal først og fremmest ikke tabe" end "vi skal først og fremmest vinde".

Og jeg er faktisk uenig med dig i at holdet har det i sig. Det tror jeg faktisk ikke det har. Stig har handlet ind til den her form for fodbold. Det står ret klart. Både fart og teknik er yderst begrænset i den her trup. Jeg er sgu ikke sikker på at den kan meget mere end det vi ser. Det kræver et helt andet og en mere ambitiøs tilgang til transfermarkedet. Vi er et rugbrødshold og et rugbrødshold er mere til "vi skal først og fremmest ikke tabe" end "vi skal først og fremmest vinde".

Jeg synes egentligt, at den nuværende trup har vist gode takter. Prøv at se AGFs mål mod OB - direkte bold i dybden mod en fremadstormende Beijmo, cutback til perfekt placeret Paddy, der laver et skarpt træk og præcist placerer bolden ved den fjerneste stolpe. Det er et så kirurgisk flot mål med fart, præcision og teknik.

Vi har ikke mere TK, men AJ, ellers kan vi sætte samme hold i morgen. Men de leverer ikke.

Jeg synes egentligt, at den nuværende trup har vist gode takter. Prøv at se AGFs mål mod OB - direkte bold i dybden mod en fremadstormende Beijmo, cutback til perfekt placeret Paddy, der laver et skarpt træk og præcist placerer bolden ved den fjerneste stolpe. Det er et så kirurgisk flot mål med fart, præcision og teknik.

Vi har ikke mere TK, men AJ, ellers kan vi sætte samme hold i morgen. Men de leverer ikke.
Du kan sikkert også godt finde et flot mål af Hvidovre, Lyngby og Vejle. Det generelle udtryk er, at vi ikke har det i holdet. Der er for mange mangler spillemæssigt og teknisk.

Jeg er egentlig ligeglad med, hvor spilleren kommer fra. Jeg vil bytte vores trup med FCK i morgen, hvis jeg kunne. Jeg jubler lige så meget over en scoring fra Beijmo som hvis det var Andersen og jeg bliver lige så sur på BPF over et drop som hvis det var Hansen der lavede det. Fodboldspilleren er vigtigere end passet, og hvis det er udenlandske spillere der skal til for at få os til at spille bedre og få medaljer så må det være sådan.
Vi er slet ikke uenige. Rent principielt er det heller ikke et mål for mig, at minimum X antal spillere har dansk pas. Omvendt er det i mine øjne bestemt heller ikke negativt i vores nuværende situation. Den dag vi skal spille europæisk mere fast vil det nok ændre sig, så vi i højere grad har brug for spillere, der har prøvet sig selv af internationalt, og der er der alt andet lige flere med ikke-dansk pas at vælge i mellem.

Det bliver dog hurtigt en meget kort og intetsigende debat, hvis vi bare skal konkludere at resultaterne er fine fordi målsætningen om at nå top 6 er opfyldt. Det er jo et faktum og så er der vel ikke så meget mere at snakke om? Jeg tænker bare, at den målsætning også kan opnås på andre måder end den måde AGF har valgt at gøre det på.

Jeg synes egentlig, der er rigeligt at debattere i forhold til spillet. Min anke er, at jeg i hvert fald læser mange indlæg, hvor jeg får opfattelsen af, at vi er et hold i opløsning. Det er jo ikke tilfældet og derfor gad jeg godt, at vi holdte fokus på, hvad det er, vi synes ikke går godt.

Jeg synes holdet har spillet lidt mere end en halveg i foråret, hvor der var snit og format over spillet. Jeg mener holdet har det i sig, fordi især mesterskabsspillet sidste år var fed bold ret meget af tiden. Langt de fleste spillere fra dengang, er der stadig. Så holdet har det afgjort i sig. I øvrigt er fart det vigtigste i FIFA - i virkeligheden er timing mindst lige så væsentligt et parameter, og dét er min største bekymring i forhold til spillet netop nu; holdet virker til at være mis-timet internt.

Du kan sikkert også godt finde et flot mål af Hvidovre, Lyngby og Vejle. Det generelle udtryk er, at vi ikke har det i holdet. Der er for mange mangler spillemæssigt og teknisk.

Det er ikke spillernes individuelle kvalitet, der er problemet. Det er manglende fitness og manglende relationer, samt en vilje til at satse offensivt.

Mads Emil Madsen har vist, at han kan være en af de bedste spilfordelere i superligaen. Bejimo har speed og teknik. Anderson kan drive med bolden. Duelund kan drible to mand i en telefonboks. Mølgaard kan fra sin stopperposition tage gode løb.
Det kan de komme til igen. Men det kræver at de bliver fit (ansæt en bedre fysisk træner!), og at der afsættes tid og vilje til det offensive arbejde.

Det er ikke spillernes individuelle kvalitet, der er problemet. Det er manglende fitness og manglende relationer, samt en vilje til at satse offensivt.

Mads Emil Madsen har vist, at han kan være en af de bedste spilfordelere i superligaen. Bejimo har speed og teknik. Anderson kan drive med bolden. Duelund kan drible to mand i en telefonboks. Mølgaard kan fra sin stopperposition tage gode løb.
Det kan de komme til igen. Men det kræver at de bliver fit (ansæt en bedre fysisk træner!), og at der afsættes tid og vilje til det offensive arbejde.
Man har indtryk af at Yann Bisseck og til dels Kevin Diks har gjort at det nu er en strategi at hente spillere som er for gode til at spille superliga, men er havnet i en situation, hvor skader har sat dem tilbage. Det samme var tilfældet med Kevin Yakob, Mikkel Duelund, Michael Akoto (måske), Janne Serra og Mads Emil Madsen.

Hvis det er tilfældet, så er det ikke så underligt at vi render ind i så mange skader, det har vi selv bedt om, og så nytter det ikke noget at skille sig af med den eneste person som er i stand til at få en kronisk (eller potentielt koronisk) skadet spiller til igen at blive klar til topfodbold. Når ZangenBerg er væk, og man ikke har fundet en ny kapacitet som ham, så er det assistenterne der skal tage over, og når så Duelund siger han er klar, så bliver de assistenter usikre, og ude af stand til at slå i bordet og sige “Fandeme Nej!”.

Derfor er det afgørende at få en ny fysisk træner ind som har alle spilleres respekt, hvis transferstrategien er at vi skal se om vi kan få en stor spiller tilbage til tidligere tiders niveau, som det skete med Bisseck og Diks. Det er i øvrigt tydeligt med MEM, at han har været ude med skader 1-3 måneder pr. sæson siden 17/18, bortset fra sidste sæson, hvor Zangenberg havde kløerne i ham.

Det er et stort emne men er klubben på den rigtige strategiplan i årene der kommer. Jeg har tænkt det længe men nu kom der en relevant podcast som giver et godt oplæg til debat.

JN & LF har udstukket retningslinjerne og går efter det nye stadion kan bringe os op i næste ramme af økonomi. Men er der en chance for at vi henter dem vi er bagefter og kan vi gøre det ud fra den nuværende strategi?

Pt. skal vi blive ved med at vækste på sponsorer og den del skal være med til at bringe os permanent i toppen. Men er det nok og vil vi overhovedet have muligheder for at indhente nogen af de klubber som er foran os. Lige pt. er det vel 4 klubber som har en økonomi der er langt bedre end vores og det plejer at være budgetter der afgør den langsigtede succes i fodbold. De 4 klubber er pt. FC M/K/N samt Bif.

JN har flere gange nævnt at Fcm vil blive udfordret når vi får løftet vores sponsorindtægter til næste niveau. Men som tingene står nu, er vi håbløst bagefter på økonomi stadigvæk. I podcasten siger JN vi er på kr. 77 mio. i sponsorindtægter og Steinlein nævner de er på kr. 60 mio. Det er kun kr. 17 mio. i forskel.

I disse dage ser vi så, at Fcm muligvis er ved at sælge en ung spiller fra deres U19 hold som aldrig har spillet en førsteholdskamp men "blot" været udlejet til den Portugisiske 2 liga. Rygterne siger der er budt kr. 60 mio. for en spiller som har været nærmest gratis og tilknyttet i meget kort tid. Hvis de sælger til den pris, svarer det til mere end 3 års forskel i sponsorindtægter.

Udover Midtjylland:
Tør næsten ikke tænke på hvor meget Fcn har solgt spillere for de sidste år - det er vilde beløb.
Bif har fået en stor stærk pengetank i ryggen og har stadig gode sponsorindtægter.
Fck er i en klasse for sig økonomisk og sælger spillere til priser, hvor vi kun kan drømme om at opnå priser der svarer til det halve.

I AGF prioriterer vi ikke rigtig Akedemi og udvikling af de unge spillere - det har vi snart ikke gjort i + 20 år. Det er i hvert fald på et lavere blus end de andre.
Selv Sif har vel solgt spillere for større beløb end vi har. De kan på den lange bane også blive en udfordrer, hvis de bliver ved at gøre det godt sportsligt samt få talenter op.

Ifølge JN er der bedre værdi i at udvikle spillere på Superligaholdet men er det også den rigtige analyse. Der bliver solgt unge spillere fra Superligaen til astronomiske beløb?

Jeg frygter lidt at Steinlein har ret på den lange bane, især når vi forærer de andre klubber adgangen til talenterne og så klart viser vi ikke rigtig prioriterer den del. Jeg er udmærket klar over det ikke er en nem opgave og den vil koste allokering af ressourcer som vil gå ud over allokeringen til 1 holdet men har vi råd til at lade være:unsure:

Ps: Springer over midlerne fra Europa - det skal man først kvalificeres til og nå i et gruppespil førend det bliver rigtig interessant ;)

En kort opdatering på nogle af punkterne fra første indlæg.

JN er selvfølgelig interviewet i forbindelse med gennemgang i "Mærk Aarhus". Det er på side 34 og der kommer nogle gode konkrete meldinger.

Han forventer vi skal gå fra de nuværende kr. 77 mio. i sponsorindtægter og til kr. 100 mio. når vi kommer på det nye stadion.

De kan allerede nu mærke interesse fra talenterne i alderen 15-16 år som kan se fordele i de nye træningsfaciliteter, akademiet og har et ønske om at spille på et nyt stadion når det er klar.

Han forventer også at de kan tiltrække bedre spillere, når omgivelserne er optimale og at der kan skabes en stemning som ellers kun kan opleves i København og i Hamborg. Det skal være med til, at tiltrække tilskuere som kommer længere væk fra end i dag. Målet er (naturligvis) at der skal være udsolgt med 24.000 på lægterne til kampene.

Derudover skal vi naturligvis i Europa - når de andre klubber kan komme i gruppespil, så skal vi også kunne.

Jeg syntes interviewet er værd at læse - det er her:

Last edited:
Strategi er - især den der viser sig at være banebrydende/vindende - meget ofte konservativ, overambitiøs, kedelig, vanvittig, dømt til at mislykkes eller anderledes end de andres, men aldrig “den er lige i øjet”, fordi så havde andre gjort netop det.

Det virker som om, at rigtig mange fra fodbolddirektørstrategi-guru Dan Hammer, Mediano-fodboldverdensmester Peter Bruchmann og jeg-spiser-Jacob-Nielsen-til-morgenmad-i-alle-debatter Claus Steinlein alle forlænger verden i brædder pt og er hoppet på “AGF underinvesterer og der skal storinvesteres i talent- og spillersalg, som AGF ikke gør”

Ja, siden FCMs første Afrikaskole i 2004, opgraderingen i 2014, FCNs tryllerier og andre klubbers ditto, har AGF været håbløse på talentudvikling og -salg - og på andre områder været bagefter herunder kommercielt, stadionmæssigt.

MEN fremragende strategiarbejde er for mig netop at lave et bet eller bygge noget basalt, som de andre ikke tror på - og som muligvis er forkert, men som man holder fast i, fordi man TROR, at det er det rigtige og bygger sin organisation op om dette bet, dette basale og denne tro.

Det oplever jeg, at AGF pt gør. Er de 4 klubber over AGF i tabel og økonomi foran AGF bl.a. på salg af spillere, Europadeltagelse, koncepter osv - samlet set over de sidste mange år? Klart ja - med det kan AGF være i gang med at ændre - med en unik strategi.

AGFs strategi tror jeg bl.a. har bet på
- kultur - ved at stille og roligt at have en organisation, der er tunet alle steder, får du også det på førsteholdet - uagtet træner, som betyder performance over budget. AGFs 3. pladser viser for første gang siden 90’erne et AGF, der overpræsterer. Det er grundlaget for og viser en vinderkultur
- tranferprisernes himmelflugt stopper eller falder - leg med tanken og AGF med de “ubetydelige 17 millioner ned til FCM” pludselig er i top 2-3 over økonomiske sværvægtere i Superligaen - uden nuværende enorme transfers og uden “ikke-egen-tjente” penge i ryggen
- diverse indgreb gør “rigmænds-ejede-klubber” mindre attraktive
- god og basal “jysk” forretningskundskab, som pt grines let skjult af af f.eks. Steinlein, men som kan vise sig at være meget vigtigere end skoler i Afrika, klubejerskaber i Portugal osv. Det nye stadion kan hjælpe meget her, men kan også blive en hæmsko - med den forkerte ledelse ved roret.

Der er mange scenarier, hvor AGF fortsat bliver distanceret dagligt af FCK, BIF, FCM og FCN, men der er også scenarier, hvor AGFs nuværende (og efterhånden gamle”) strategi vil gøre os nr. 1, 2 eller 3 i DK fremfor den nuværende 4 eller 5 plads og få os til at overhale de klubber, der pt er økonomisk foran AGF.

Kun tiden kan afgøre det, men jeg er super begejstret for, at AGF har en klar og unik strategi.

Strategi er - især den der viser sig at være banebrydende/vindende - meget ofte konservativ, overambitiøs, kedelig, vanvittig, dømt til at mislykkes eller anderledes end de andres, men aldrig “den er lige i øjet”, fordi så havde andre gjort netop det.

Det virker som om, at rigtig mange fra fodbolddirektørstrategi-guru Dan Hammer, Mediano-fodboldverdensmester Peter Bruchmann og jeg-spiser-Jacob-Nielsen-til-morgenmad-i-alle-debatter Claus Steinlein alle forlænger verden i brædder pt og er hoppet på “AGF underinvesterer og der skal storinvesteres i talent- og spillersalg, som AGF ikke gør”

Ja, siden FCMs første Afrikaskole i 2004, opgraderingen i 2014, FCNs tryllerier og andre klubbers ditto, har AGF været håbløse på talentudvikling og -salg - og på andre områder været bagefter herunder kommercielt, stadionmæssigt.

MEN fremragende strategiarbejde er for mig netop at lave et bet eller bygge noget basalt, som de andre ikke tror på - og som muligvis er forkert, men som man holder fast i, fordi man TROR, at det er det rigtige og bygger sin organisation op om dette bet, dette basale og denne tro.

Det oplever jeg, at AGF pt gør. Er de 4 klubber over AGF i tabel og økonomi foran AGF bl.a. på salg af spillere, Europadeltagelse, koncepter osv - samlet set over de sidste mange år? Klart ja - med det kan AGF være i gang med at ændre - med en unik strategi.

- kultur - ved at stille og roligt at have en organisation, der er tunet alle steder, får du også det på førsteholdet - uagtet træner, som betyder performance over budget. AGFs 3. pladser viser for første gang siden 90’erne et AGF, der overpræsterer. Det er grundlaget for og viser en vinderkultur
- tranferprisernes himmelflugt stopper eller falder - leg med tanken og AGF med de “ubetydelige 17 millioner ned til FCM” pludselig er i top 2-3 over økonomiske sværvægtere i Superligaen - uden nuværende enorme transfers og uden “ikke-egen-tjente” penge i ryggen
- god og basal “jysk” forretningskundskab, som pt grines let skjult af af f.eks. Steinlein, men som kan vise sig at være meget vigtigere end skoler i Afrika, klubejerskaber i Portugal osv. Det nye stadion kan hjælpe meget her, men kan også blive en hæmsko - med den forkerte ledelse ved roret.

Der er mange scenarier, hvor AGF fortsat bliver distanceret dagligt af FCK, BIF, FCM og FCN, men der er også scenarier, hvor AGFs nuværende (og efterhånden gamle”) strategi vil gøre os nr. 1, 2 eller 3 i DK fremfor den nuværende 4 eller 5 plads og få os til at overhale de klubber, der pt er økonomisk foran AGF.

Kun tiden kan afgøre det, men jeg er super begejstret for, at AGF har en klar og unik strategi.

Jeg er også optimist på klubbens vegne (langsigtet) men har alligevel svært ved at købe ind på det er en unik strategi. Vi har vel heller ikke helt indblik i selve strategien men mere diverse statements omkring nyt stadion, akademi, talenter mv. Det er alle ting som næsten alle klubber skal sige og vi selv har gjort i mange år.

- kultur - jeg tænker også de andre klubber arbejder med kultur og det derfor ikke er så enestående at arbejde med den del. Til gengæld er der eller har været et kæmpe rum for forbedringer. Det er vi undervejs med og har været lige siden JN tiltrådte (det var tiltrængt selvom han fik skæld ud i starten).

- transferpriser - den dialog har været der de sidste +15 år og samtidig er det kun gået en vej og det er opad. Det bliver formentlig ikke ved at stige i samme tempo men der er vel heller ikke ligefrem udsigt til bratte fald? Klubben/fans troede det under Covid men alligevel fortsatte tendensen blot.

- diverse indgreb gør "rigmænds-ejede-klubber" mindre attraktive. Det har jeg svært ved at se der kommer indgreb imod, da en stor del af klubberne er noterede på børsen. Hvis/når der kommer indgreb, bliver det nok nærmere omkring flerklubsstrategier men hvis det ikke snart sker, så tænker jeg det løb er kørt.

- god og basal "jysk" forretningskundskab - det er vel netop noget de har mestret ude på heden og gjort betydeligt bedre end os historisk. Køb billigt og sælge dyrt. Vi nærmede os i sommers men skal nu have næste "salgsgeneration" på plads og det tager formentlig tid. Fcm har historisk haft en noget større trup af talenter og dermed altid nye på vej. Det er der vi skal hen, så vi kan nærmes os dem. Stadion kommer til at hjælpe en del på tiltrækningskraften overfor sponsorer/spillere mv. og kan forhåbentlig skabe nogle afledte indtægter i form af koncerter mv. men det er nok heller ikke helt uden risiko.

Derfor ser jeg måske ikke strategien som unik. Til gengæld er det unikt, at det er i Aarhus og potentialet alt andet lige må være væsentlig større. Der er et potentiale som er blevet forsømt i 30 år og vi er på vej men det tager laaaannnnggg tid.

@Martinstranger svarer egentlig rigtig godt på mange af tingene i sin post. Så jeg vil blot tilføje et par ting.

Jeg synes du har meget hvide briller på. Jeg ser ikke rigtig hveken JN eller Fournais som bedre jyske købmænd end Steinlein og co. Det er netop det de har mestret og selvom man kan have meninger omkring deres Mafra samarbejde, så har de netop været super duper kræmmere på det punkt. Når ham Ousmane Diomande bliver solgt fra Sporting så kommer Midtjylland til at tjene omkring 150-200 mio kr. på en spiller der aldrig har spillet andet end et par træningskampe for dem. Men i disse år har vi haft brg for, at JN har været en god politiker. Og det har han været. Uden de egenskaber havde vi næppe et nyt stadion på vej og måske heller ikke akademiet. Det kræver bare noget andet end i Herning og jeg er ikke sikker på at Steinlein kunne levere det i Aarhus.

Og jeg kan slet ikke se hvorfor fremragende strategiarbejde skal være noget andre ikke tror på. Det er vel først fremragende hvis du lykkedes med de mål som du har sat i din strategi? AGF er bestemt på vej, og i forhold til fortiden så er det et fremragende stykke arbejde som JN og bestyrelsen præsterer, og så må tiden vise om det også er fremragende i forhold til de andre klubber. AGF's strategi er lagt ufatteligt meget op på det nye stadion, og det lyder nærmest som om at man regner med at de andre klubber ikke lægger på i mellemtiden, for stadionet bliver nærmest gjort til et magisk trick, hvor vi fra en skæringsdato i 2026 pludselig har indhentet Brøndby og overhalet FCM og FCN. Jeg tror altså man undervurderer den udvikling de klubber også er i og fortsat vil være de næste 2 år, hvor AGF nærmest skal ligge stille og vente på sommeren 2026. Jeg er oprigtig nervøs for, at det hul der pt. er der, vil vokse for meget de næste to år og efterlade AGF i ingenmandsland med et for stort arbejde, som selv et nyt stadion ikke kan indhente. Derfor er det fandeme vigtigt at vi ramme plet på transfermarkedet og skal have flere AJ og Bech's og færre Akoto og Serra som næppe skaffer transferkroner inden for den nære fremtid. Vi skal simpelthen tjene mange penge på transfermarkedet, og dertil skal du have unge, spændende spillere. Det er dér guldet ligger. Så det er selvfølgelig fedt, at klubben kan mærke en øget interesse fra unge talenter. Salgsvinduer som sidste sommer skal vi have flere af for at kunne konkurrere.

Og jeg håber ligesom dig, at der kommer noget regulering omkring de rigmændsklubber, flerklubberi osv. Men jeg tror det ikke. Fodbold er først og fremmest penge så der kommer ikke nogle vilde indgreb der gør rigmændsklubberne mindre attraktive for spillerne i deres korte periode. Spiller klubberne med om titler og giver en god løn, jamen så vil spillerne fortsat vælge dem. Men jeg glæder mig da til at se hvad der sker, når både City og Girona kvalificerer sig til CL, for der er vist noget om at klubber med samme ejere ikke må spille i samme europæiske turnering. Men mon ikke City har styr på det.

Hverken FCK eller FCM har fået de resultater uden en gennemsyret vinderkultur. Når FCM vinder guld har de også overpræsteret. Når FCK når videre fra et CL gruppespil, har de også overpræsteret.
Jeg kan virkelig ikke se, den påstået AGFsk vinderkultur er så meget anderledes eller bedre og hvis den var, så havde foråret 2022 aldrig været sket.

Det har været sagt siden økonomien i England eksploderede i 90erne pga. medie selskabet SKYs indtog og den efterfølgende globalisering. Intet tyder på priserne stagnerer end sige falder. En konsekvents vores ledelsen endelig også har erkendt.
Falder priserne, bliver vi også hårdt ramt.

Det er der intet som tyder på. Tværtimod har rigmænds investeringer aldrig været højere.

Man undervurderer voldsomt Steinlein og FCM hvis man tror, de ikke besidder hvad du kalder god og basal jysk forretnigskundskab.

Latest posts

Back