New posts

AGF's overordnede strategi vs. de andre

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 656
  • Views Views: Views 42K
AGF's overordnede strategi vs. de andre
Jeg synes, det er ret sigende, at vi efter alt at dømme har jagtet de to startere på u21-landsholdet Hey, og Provstgaard i nogle vinduer, men ender med hylden lige under i AJ. Og vi har jagtet meget unge profiler med superligaerfaring i Bundgaard og Horneman, men ender (udelukkende) objektivt set mindst et par hylder under med Bach. Vi holder os helt klart relativt konservativt tilbage fra de helt store transferbeløb. Det kan vi vel alle være enige om?

Personligt er jeg tilbageholdende med at fælde dom over om det er godt eller skidt. Men om et par år kan man se på de seks spillere igen, og så vil vi alle være meget bagkloge :)
Det fortæller måske også en historie om, at vi stadig ikke er den mest attraktive klub at skifte til, når man kommer fra Lyngby (Hey) eller fra Randers (måske mere klubledelsens opfattelse). Det er en udbredt opfattelse, at vi bare skulle have budt mere for Hey og Bundgaard, men hvem ved om vi ikke også har gjort det? Et eller andet sted skal vores grænse gå og FCN/Brøndby har nogle dybe lommer, når de vil have en bestemt spiller.

Jeg har ikke blandet mig i denne debat, men jeg lover - og I må tage screendumps og holde mig op herpå - at vinder jeg mere end 200 millioner i Lotto (ja, jeg spiller ugentligt), så ryger minimum 50% i AGFs retning UDEN nogle former for strings attatched; ingen ejerskab, ingen aktier, ingen krav (andet end et mesterskab ;) )
Hvis 100 (eller 200) mio. kunne gøre AGF til mester, så kunne man i princippet bare tage dem fra sin egenkapital og lave en ny emission til at dække anlægsudgifter. Problemet er, at det kan det næppe og om et par år vil man så stå med enorme udgifter, der ikke er dækning for.

Jeg ved ikke om 🫣 skal opfattes som om det kunne være kontroversielt, men de er helt sikkert enige i klubben og det gælder nok også alle herinde. Jeg synes ikke der er noget der tyder på at man mener alt er godt når stadion eller ungdomsboliger kommer og at det bliver brugt som nogen undskyldning. Der er lidt færre kommercielle indtægter inden de til gengæld kan stige en del.

🫣 var vist mest fordi det altid giver diskussioner, når man argumenterer for højere ambitioner end den generelle holdning herinde;)

Jeg syntes ofte det lyder som undskyldninger og man ikke mener JN/LF kan begå fejl.

1) Man kan nærmest ikke opgradere på talentsiden, førend ungdomsboligerne er på plads. Der var min pointe og en af intentionerne med tråden = det burde være muligt og klubben principielt havde sovet i timen i +10 år. Priserne på de unge spillere er eksploderet og de andre klubber har vækstet deres indtægter markant mere, end vi kan forvente at gøre på en sponsorstigning.

2) Vi kan heller ikke (rigtig) købe forstærkninger til truppen, fordi der (måske) kommer en nedgang i indtægterne de næste par år - det på trods af der allerede er lavet en emission som skal tage hånd om det. Derudover solgte vi i sommers for + 100 mio.

Jeg ved ikke om jeg kan finde det nøjagtige citat der efterhånden er blevet til at de blev overraskede over hvad unge spillere kan sælges til, men selvfølgelig vidste de det. Man solgte måske for mere end man havde regnet med pa det her tidspunkt. Akademiet er et helt konkret bevis på at man ikke pludselig har opdaget at det er en god ide at udvikle talenter, men det tager jo tid fx at bygge. I hvert fald i Århus hvor man ikke lige ringer til borgmesteren og får en tilladelse. I mellemtiden har man gjort en del på Fredensvang og i staben osv. Hvis vi snakker tilbage i starten af den store turnaround tog JN helt sikkert det valg at så mange midler som muligt skulle bruges på førsteholdet, men det tror jeg nu var meget fornuftigt så man kunne prøve at komme væk fra den evige bundkamp der må have suget al energi ud og gjordt alt mulig andet mere vanskeligt.

Det var vist i en podcast og ja - det var sikkert fordi de blev overraskede over de priser som var muligt at få. Se ovenstående mhs. til talenter - selvfølgelig kan man have en talentafdeling, uden der er boliger på træningsanlægget. Klubben har "bare" negligeret den del i umindelige tider og ladet de store talenter søge andre steder hen.

Din sidste konklusion om JN's valg er jeg ikke sikker på er korrekt. For få år siden ville kr. 5 mio. allokeret til ungdomsafdelingen have gjort en kæmpe forskel. Til gengæld skulle der ikke sælges mange talenter, for at det gav overskud. Det er dog klart, at det selvfølgelig er en usikker investering og man ikke kender outputtet.
Det gør man heller ikke på købet af en spiller til kr. 10 mio. (f.eks. Haugen), hans pris kunne have finansieret et øget talentsats i flere år. Til gengæld ville et salg i TK klassen have finansieret det øgede talentsats i næsten 8 år. Nu er prisen gået op og der skal sendes endnu flere midler mod talenterne, for at komme foran de andre.

Hvis vi samtidig også begynder at producere toptalenter fra om fem år, er jeg ikke nervøs for fremtiden.
Fremtiden tager tid, hvis tiden kun går i organisk væksttempo. Jeg er selv grumme utålmodig og vil gerne se os kæmpe om mesterskabet allerede indenfor et år eller to. Men desværre tror jeg dog, at det lange seje træk i sidste ende er det mest begavede, eftersom det kun er FCK, der kan overmatche os på de grundlæggende forudsætninger for at skabe langvarig succes. De andre bør vi godt kunne slå.

Jeg tror også det lange seje træk er det mest begavede men syntes man er meget konservativ, i tilgangen til at investere i førsteholdstruppen.

Til gengæld mener jeg også man er nødt til at have de realistiske briller på angående akademiet. Som du er inde på, går der en årrække før der virkelig kommer output herfra. Den slags tager tid.

Jeg synes, det er ret sigende, at vi efter alt at dømme har jagtet de to startere på u21-landsholdet Hey, og Provstgaard i nogle vinduer, men ender med hylden lige under i AJ. Og vi har jagtet meget unge profiler med superligaerfaring i Bundgaard og Horneman, men ender (udelukkende) objektivt set mindst et par hylder under med Bach. Vi holder os helt klart relativt konservativt tilbage fra de helt store transferbeløb. Det kan vi vel alle være enige om?
Ja, på den måde er alt i sin skønneste orden. Vi scouter de helt rigtige spillere, så vi står med den bedst tænkelige viden, og så ender vi med at købe de spillere, der lige præcis er indenfor vores økonomiske formåen i ligaens hierarki.

Hey, Provstgaard, Bundgaard og Hornemann har bedre forudsætninger for at blive værdifulde spillere i store klubber end AJ og Bach. Nu er det vores opgave at udvikle dem bedst muligt, spille dem i et system, de er rigtig godt scoutet til, og så sælge dem så dyrt som muligt til klubber, hvor de kan få succes. Måske udligner vi på den måde de andre spilleres forspring.

På sigt kan vores kompetencer og ressourcer på scouting-området måske gøre os i stand til at finde spillere, som ikke er de oplagte valg hos de andre klubber. Men det kræver nok, at vi går på kompromis med nærhedsprincippet. Så længe vi køber fra superligaen og de nordiske lande, så vil hvert eneste talent være gennemscoutet af alle vores konkurrenter. Det bliver spændende at se, om vi er nødt til at overhale konkurrenterne (og blive mere attraktive på samme tid), før vi kan matche FCN, FCM og Brøndby på store talenter.

🫣 var vist mest fordi det altid giver diskussioner, når man argumenterer for højere ambitioner end den generelle holdning herinde;)
Hvad mener du den generelle holdning er? Jeg kan ikke se nogen forskel, med mindre du mener at kortsigtet succes er vigtigere end langsigtet og det gør du vist ikke, eller at du ikke synes klubbens mål om at blive en af de førende i Skandinavien er ambitiøst nok.

Jeg syntes ofte det lyder som undskyldninger og man ikke mener JN/LF kan begå fejl.

1) Man kan nærmest ikke opgradere på talentsiden, førend ungdomsboligerne er på plads. Der var min pointe og en af intentionerne med tråden = det burde være muligt og klubben principielt havde sovet i timen i +10 år. Priserne på de unge spillere er eksploderet og de andre klubber har vækstet deres indtægter markant mere, end vi kan forvente at gøre på en sponsorstigning.
+10 år indtil hvornår? Du nævner Haugen så altså mere eller mindre indtil nu eller i al den tid JN har været i klubben? Det mener jeg er forkert, der er opgraderet temmelig meget på faciliteter og personale og også hentet talenter udefra, de har bare boet hos værtsfamilier. Der bliver flere muligheder med akademiet.

2) Vi kan heller ikke (rigtig) købe forstærkninger til truppen, fordi der (måske) kommer en nedgang i indtægterne de næste par år - det på trods af der allerede er lavet en emission som skal tage hånd om det. Derudover solgte vi i sommers for + 100 mio.
Jeg synes det er ekstremt svært at svare på hvor mange penge der er og kan forventes at være og hvilke udgifter der kommer. Det er også så lang tid siden i den verden at ting kan have ændret sig, der er da kommet yderligere udgifter til stadion fx. Der er lavet spillersalg i sommer men det fungerer jo heller ikke sådan at hvis du sælger nogle spillere så stiger spillerbudgettet straks tilsvarende. Jeg opfattede det sådan at man med emissionen ville kunne følge den plan der ellers var lagt og det ser ud til at være tilfældet. Det sportslige budget stiger ganske pænt hver sæson.
Det var vist i en podcast og ja - det var sikkert fordi de blev overraskede over de priser som var muligt at få. Se ovenstående mhs. til talenter - selvfølgelig kan man have en talentafdeling, uden der er boliger på træningsanlægget. Klubben har "bare" negligeret den del i umindelige tider og ladet de store talenter søge andre steder hen.
Fischer, Duelund, Anderson eller nogen senere du mener kunne være endt i AGF? Nærmest hele fodbolddanmark var overrasket over hvad vi fik for Bisseck, TK og Daghim selvom der også var nogle der spekulerede i en efter min mening alt for lav pris. Det er formentlig rigtigt at klubben ikke regnede med at sælge for 100 mio i sommer, derfor lægger man heller ikke straks budget efter at det nu er den nye normal.

Din sidste konklusion om JN's valg er jeg ikke sikker på er korrekt. For få år siden ville kr. 5 mio. allokeret til ungdomsafdelingen have gort en kæmpe forskel. Til gengæld skulle der ikke sælges mange talenter, for at det gav overskud. Det er dog klart, at det selvfølgelig er en usikker investering og man ikke kender outputtet.
Det gør man heller ikke på købet af en spiller til kr. 10 mio. (f.eks. Haugen), hans pris kunne have finansieret et øget talentsats i flere år. Til gengæld ville et salg i TK klassen have finansieret det øgede talentsats i næsten 8 år. Nu er prisen gået op og der skal sendes endnu flere midler mod talenterne, for at komme foran de andre.
Jeg tror du undervurderer hvor langt tilbage alting var bombet efter tredje nedrykning - økonomi, faciliteter, trup, talentafdeling, troværdighed osv. Der blev lavet en emission der kunne redde økonomien, men JN skar jo nærmest kantinepersonale fra for at få lidt flere penge til et anstændigt fodboldhold. Der blev skiftet mange ud, også i talentafdelingen, men der var jo ikke penge til at opgradere ret meget. Det første fokus udover truppen var Fredensvang som mildt sagt trængte og var helt afgørende for at stabilisere klubben, men også kommer alle spillerne på anlægget til gavn. Efterhånden er man så også begyndt at allokere flere og flere penge til talentafdelingen ift faciliteter of personale osv. Man havde gerne haft akademiet færdigt før, men der var indsigelser og høringer osv. Det tager altså tid at være sat helt af feltet og skulle op og trække igen og man kan ikke bare sprinte tilbage op ad bjerget hvis ikke man får et ordentligt skud økonomi i armen.

Det er ikke nødvendigt med et akademi for at have en talentafdeling, men formentlig for at kunne være helt i top på det område. Det er ikke nogle millioner et enkelt år i stedet for at købe Haugen der gør det, heller ikke for et par år siden. Men var vi ikke også lige blevet enige om at der bare mangler en offensiv profil mere på holdet? Der kunne man også bruge de penge.

JN et al er ikke hævet over kritik og den får de jo også når vi mener det er berettiget, men overordnet set og set udefra synes jeg det er svært at være særlig utilfreds. Jeg har brugt 20 år på at råbe på at man skulle tage det lange seje træk. Jeg forstår godt man er utålmodig, men jeg kan også nogenlunde huske hvad jeg forventede for fem og ti år siden og det var ikke noget der ligner en stabil top-6-klub og slet ikke to sæt medaljer. Tilgangen fra ledelsen har hele vejen igennem været at forsøge at optimere og tjene og bruge flere penge på at få et bedre hold og derfor har jeg også stor tiltro til at det stadig er tilfældet og jeg har også svært ved at se tegn på andet.

Ift lige at købe en enkelt spiller mere så er pengene der nok. Det man kunne spekulere på at vi har budt for Provstgaard og Bundgaard, hvis man skal tro rygterne om at vi gjorde det, men uden helt at vide om noget af det i stedet gik til AJ. Du kan godt mene at de penge absolut skulle bruges, hvis de er der, men jeg synes SIB har gode argumenter imod ikke at ville købe for meget ind: man ville vise en anerkendelse af hvad truppen havde præsteret i efteråret trods skader og man har lagt en meget detaljeret plan for den sportslige udvikling de næste år hvor man hellere venter hvis man ikke kan få en af de spillere man mener passer fuldstændig ind. Jeg tror det er meget fornuftigt at fokusere på holdet og det ville heller ikke hjælpe os så meget hvis den ekstra spiller løfter os som Peter Bjur har gjort (måske urimeligt at smide ham under bussen på den måde, men det er bare svært at se hvad ideen var.) Men det er så heller ikke kun noget med den ene spiller når der er en generel kritik af at man negligerer tale talentafdelingen og sidder og puger en masse penge man kunne have brugt osv.

Synes argumentet om at stå stille og håbe på, at de andre snubler, er temmeligt søgt - og det beror jo voldsomt på definitionen af "de andre".

JN har sagt utallige gange, at målet første of fremmest er at komme op omkring de 100 mio i sportsligt budget, og derved distancere sig markant fra OB, Aab osv.
En forskel på 5-10 mio er for lidt, da man jo også rammes af skader, uheld, Mads Kristoffer osv.

Hvis 100 (eller 200) mio. kunne gøre AGF til mester, så kunne man i princippet bare tage dem fra sin egenkapital og lave en ny emission til at dække anlægsudgifter. Problemet er, at det kan det næppe og om et par år vil man så stå med enorme udgifter, der ikke er dækning for.

Ja fx Mikael Anderson kostede 15 mio i transfer, og 3 mio om året i løn (250k/md tænker jeg) = 15 mio over perioden = 30 mio kroner i alt.
Så lidt over 3 af ham. Og det gør os ikke automatisk til mestre. Og så kan 2 af dem jo også blive skadet.

Vi har en ting, som kun FCK og Brøndby også har. Et tætbefolket opland.
Mere end 500.000 landsmænd har AGF som den superligaklub, de bor tættest på. Der kan Herning ikke være med.

Brøndby står dog med det problem, at de ikke har nogen byidentitet. De slår sig op som hele Vestegnens klub, men der er ikke noget centrum at knytte klubben op på. Derfor har de også vanskeligere ved at finde store lokale sponsorer, end vi har.

Hvis ikke AGF havde været drevet af inkompetente personer frem til Nielsen-regimet, havde vi for længe siden overgået Brøndby, hvad sponsorindtægter angår.
Når vi så får et rigtigt stadion, kan vi også komme tættere på dem, hvad tilskuerantallet angår, selvom vi nok aldrig kommer til at slå dem på det parameter. Men hovedstadsområdets fire klubber bør vel også have et samlet tilskuertal, der er fire gange så højt som vores, og der er det så to af de fire klubber, der sidder på hele flæsket.

Herning er gode kræmmere med en meget loyal erhvervsbase i området. Men om senest 10 år har vi overhalet dem på alle parametre. Der vil jeg gerne vædde en stadionplatte på.

Krone til krone vokser vi langsommere end de andre tre i toppen lige nu, men vores vækstkurve i procent vil blive markant mere stejl, når det nye stadion står klart.

Hvis vi samtidig også begynder at producere toptalenter fra om fem år, er jeg ikke nervøs for fremtiden.
Fremtiden tager tid, hvis tiden kun går i organisk væksttempo. Jeg er selv grumme utålmodig og vil gerne se os kæmpe om mesterskabet allerede indenfor et år eller to. Men desværre tror jeg dog, at det lange seje træk i sidste ende er det mest begavede, eftersom det kun er FCK, der kan overmatche os på de grundlæggende forudsætninger for at skabe langvarig succes. De andre bør vi godt kunne slå.
Jeg bliver nødt til at kommentere. BIF har ikke noget problem med manglende identitet. Det er virkelig hele Vestegnens klub og de har som sådan et enormt folkerigt opland. Klubben er rigtig stor.
Jeg har sgu’ stor respekt for det de har bygget op derude. Det er straks langt værre med brølaberne i FCK, kræmmerne i FCM og Golffolket i Nordsjælland 🤮🤮🤮

Jeg bliver nødt til at kommentere. BIF har ikke noget problem med manglende identitet. Det er virkelig hele Vestegnens klub og de har som sådan et enormt folkerigt opland. Klubben er rigtig stor.
Jeg har sgu’ stor respekt for det de har bygget op derude. Det er straks langt værre med brølaberne i FCK, kræmmerne i FCM og Golffolket i Nordsjælland 🤮🤮🤮
Tag ikke fejl - jeg har også respekt for det, de har skabt gennem de seneste mange år. Og klubbens fans kan i den grad identificere sig med klubben, så det var ikke den form for identitet, jeg mente.

Men jeg fastholder dog, at vi har en fysisk fordel, hvad placering af klubberne angår.
Nu har jeg selv boet i Hvidovre cirka fire kilometer fra Brøndby Stadion.
Brøndby Kommune har ikke nogen decideret by som én af de få kommuner på Vestegnen.
Der er stort set tomt hele vejen rundt om stadion, og medmindre man bor tæt på en station med S-tog linje B, kan det ofte være et logistisk mareridt at komme til Brøndby Stadion med offentlig transport, selvom man bor på Vestegnen.

Hovedparten af AGF-fans er århusianere. Hovedparten af Brøndbys fans er ikke fra Brøndby. Faktisk er Brøndby Kommune blandt de mindste på Vestegnen.
Hvis man kommer fra Hvidovre, kommer man fra Hvidovre - også selvom man holder med Brøndby. Er firma i Vallensbæk identificerer sig ikke med Brøndby Kommune, selvom det er en nabokommune.

Der har AGF en fordel. For byen og klubben er smeltet sammen.

Ift. Diskussionen om, om vi burde satse mere for at følge med BIF og FCM, er det interessant, at DK er ved at ryge ud af top 15 på Koefficientlisten.

Forskellen på en 15. Og en 16. Plads er, at vi får et hold mindre i kval til CL og at vores EL plads starter to kvalrunder tidligere. Det bliver altså markant sværere at komme igennem til et europæisk gruppespil, og det er nok noget bøvl, hvis man har gearet sin trup voldsomt med ambitionen om at nå europæisk succes.

Jeg gentager lige en pointe, jeg har fremført før. Der er ikke plads i dansk fodbold til tre klubber, der gearer forretningen så voldsomt som FCM, FCK og BIF gør lige nu, og mindst en af dem kommer til at knække nakken på det i et eller andet omfang.

• Like
Reactions: fsc
Ift. Diskussionen om, om vi burde satse mere for at følge med BIF og FCM, er det interessant, at DK er ved at ryge ud af top 15 på Koefficientlisten.

Forskellen på en 15. Og en 16. Plads er, at vi får et hold mindre i kval til CL og at vores EL plads starter to kvalrunder tidligere. Det bliver altså markant sværere at komme igennem til et europæisk gruppespil, og det er nok noget bøvl, hvis man har gearet sin trup voldsomt med ambitionen om at nå europæisk succes.

Jeg gentager lige en pointe, jeg har fremført før. Der er ikke plads i dansk fodbold til tre klubber, der gearer forretningen så voldsomt som FCM, FCK og BIF gør lige nu, og mindst en af dem kommer til at knække nakken på det i et eller andet omfang.

Det er spændende betragtninger omkring koefficientlisten og det vil blive interessant at se udfaldet. Spørgsmålet er hvor stor betydningen bliver for klubber som Fc M/K som samtidig er kendt for at lave store salg. Det er måske sværere at få helt så store beløb i transfersum, når man ikke spiller i Europa men de kan nok stadig lave fornuftige salg. Bif har haltet noget mere på salgssiden.
Jeg kan ikke helt vurdere hvem det vil gøre mest ondt på, hvis de ikke kommer videre i Europa i næste sæson?

På det generelle plan er det vist færreste som har spekuleret i at vi skulle geare forretningen helt op på niveau som de 3 klubber (måske engang senere).
Vi har for nylig offentliggjort et rekordregnskab og man havde derfor godt kunnet tilføre holdet en profil eller to, uden at man gik i et økonomisk sats som f.eks. Bif. Sæt nu vi havde haft mulighed for at stjæle en plads fra en af de andre.

Ja det er lidt noget øv, men hvis jeg prøver at tage Ja brillerne på, så står Danmark stærkt fra 2026 (https://kassiesa.net/uefa/data/method5/crank2026.html). Altså om et par år når det hele i AGF gerne skulle være lidt bedre og mere robust.
Så skal vi bare have FCM og FCK til at præstere lidt i Conference league, så de får point, men ikke for mange penge.

Man kan vel sige, at vi i princippet ikke er på vej ud af top-15 på koefficentlisten, da udgangspunktet (beregningen der ligger til grund for 2024/25 inddelingen) var en 17. plads. Så vi avancerer som minimum en enkelt plads i år. Og pointmæssigt er Danmark steget fra sammenlagt 27.825 til 31.450 i år.

• Like
Reactions: mph
Apropos diskussionen omkring forbrug og kampe i Europa, så melder Carsten V. ud at Bif ikke deltager i investeringskapløbet.

Udmeldingen kommer efter de investerede kr. 100 mio. i truppen sidste år :unsure:

Sidste år blev der investeret i omegnen af 100 mio. kr. i nye spillere, men erkendelsen på Vestegnen er, at man ikke er klar til at tage kampen op med hverken FC København og FC Midtjylland, når det handler om investeringer på det helt høje niveau.

- Vi skal ikke ind i et våbenkapløb. Vi er meget bevidste om, at både FC København og FC Midtjylland bruger flere penge. Og investeringerne er afgørende for resultaterne over lang tid, men nu står vi med en mulighed, og den vil vi forsøge at gribe.

Apropos diskussionen omkring forbrug og kampe i Europa, så melder Carsten V. ud at Bif ikke deltager i investeringskapløbet.

Udmeldingen kommer efter de investerede kr. 100 mio. i truppen sidste år :unsure:

Jo men de solgte så også Mads Hermansen for +50 mio, Anis Slimane for 20 mio og Håkon Evjen for 19 mio. Derudover har de solgt Blas Riveros, Joe Bell og Simon Hedlund for mindre beløb.

I FC Midtjylland brugte de i omegnen af 150 mio i sommers, men det var efter salg af Gustav Isaksen for 100 mio, Emam Aschour for 20 mio og Sory Kaba for 11 mio. Derudover har de solgt Nicolas Dyhr, Ivar Fossum og Mads Thychosen for mindre beløb.

FC København investerede måske også omkring 150 mio i sommers, men det var efter at de havde solgt Håkon Haraldsson for 90 mio, Mikkel Kaufmann for 20 mio, og Valdemar lund for 11 mio, samt med en pengetank fra forrige vindues salg af Viktor Kristiansen på +100 mio.

Så i virkeligheden er det ikke voldsomt satset, de har købt spillere for næsten det samme beløb som de har solgt for. Det er egentligt bare en geninvestering af de transfers de får ind, så selvom Stig Inge siger “It Doesn’t Work Like That”, så er det åbenbart kun i Aarhus at det er tilfældet, andre steder i landet kan det godt lade sig gøre.

Jo men de solgte så også Mads Hermansen for +50 mio, Anis Slimane for 20 mio og Håkon Evjen for 19 mio. Derudover har de solgt Blas Riveros, Joe Bell og Simon Hedlund for mindre beløb.

I FC Midtjylland brugte de i omegnen af 150 mio i sommers, men det var efter salg af Gustav Isaksen for 100 mio, Emam Aschour for 20 mio og Sory Kaba for 11 mio. Derudover har de solgt Nicolas Dyhr, Ivar Fossum og Mads Thychosen for mindre beløb.

FC København investerede måske også omkring 150 mio i sommers, men det var efter at de havde solgt Håkon Haraldsson for 90 mio, Mikkel Kaufmann for 20 mio, og Valdemar lund for 11 mio, samt med en pengetank fra forrige vindues salg af Viktor Kristiansen på +100 mio.

Så i virkeligheden er det ikke voldsomt satset, de har købt spillere for næsten det samme beløb som de har solgt for. Det er egentligt bare en geninvestering af de transfers de får ind, så selvom Stig Inge siger “It Doesn’t Work Like That”, så er det åbenbart kun i Aarhus at det er tilfældet, andre steder i landet kan det godt lade sig gøre.

Der kan være mange vinkler på den.

Lavede de ikke et underskud tilbage i 2022 og efterfølgende må de næsten have brugt penge på et eller andet.

De skifter regnskabsår og derfor er det kommende regnskab på 18 måneder - der forventer de et underskud på minus kr. 110 og op til minus kr. 140 mio.

Brøndby IF kan oplyse, at selskabet præciserer resultat før skat for regnskabsåret 1. januar 2023 – 30. juni 2024 (18 måneder) til et underskud i niveauet -140 mio. kr. til -110 mio. kr., hvor der tidligere var forventet et underskud i niveauet -170 mio. kr. til -130 mio. kr. jf. selskabsmeddelelse 12/2023.

Dette sker på baggrund at et væsentligt forbedret driftsresultat for andet halvår 2023 samt resultateffekterne af januar transfervinduet.

Der kan være mange vinkler på den.

Lavede de ikke et underskud tilbage i 2022 og efterfølgende må de næsten have brugt penge på et eller andet.

De skifter regnskabsår og derfor er det kommende regnskab på 18 måneder - der forventer de et underskud på minus kr. 110 og op til minus kr. 140 mio.

Jeg tror ikke det er transfersummerne, men nok i højere grad lønningerne der vælter læsset. Dels fordi transfersummerne skal afskrives over kontraktperioden, og dels fordi der ikke er den store forskel på deres transfer indtægter og udgifter.

Men hvis man har pengene til at køre med et underskud, så er det jo godt for sporten at man investerer i så stor sportslig succes som muligt. Det kunne man godt drømme om at JN og SIB også ville gøre.

Edit: det ville heller ikke være første gang at en ny virksomhedsejer, valgte at forgælde virksomheden for at kunne tilbagebetale sin egen investering. Det var også det de amerikanske ejere i Manchester United gjorde i stor stil. Så det er ikke sikkert at Brøndbys reelle daglige drift er så forfærdelig.

Hehe ja, alt er jo relativt, men Brøndby er med i våbenkapløbet også selvom de har lidt mindre at købe for en de to andre. Strategien er outspend og de tager gerne en stor gæld for at lave det sats. Og mon ikke der kommer yderligere investeringer de næste vinduer.

Jeg tror man skal lade være med at se så meget på hvad der lige er købt og solgt for i et vindue og regne med at pengene fra salg står på SIB's budgetkonto. It doesn't work that way. Det afgørende tal er det sportslige budget, så hvis vi skulle følge med fx Brøndby skulle vi vel fordoble budgettet eller sådan noget. Nu stiger det gradvist og jeg tror at vi med det nye stadion og hvis vi kan lave flere store salg kan øge hastigheden en del.

Hehe ja, alt er jo relativt, men Brøndby er med i våbenkapløbet også selvom de har lidt mindre at købe for en de to andre. Strategien er outspend og de tager gerne en stor gæld for at lave det sats. Og mon ikke der kommer yderligere investeringer de næste vinduer.

Jeg tror man skal lade være med at se så meget på hvad der lige er købt og solgt for i et vindue og regne med at pengene fra salg står på SIB's budgetkonto. It doesn't work that way. Det afgørende tal er det sportslige budget, så hvis vi skulle følge med fx Brøndby skulle vi vel fordoble budgettet eller sådan noget. Nu stiger det gradvist og jeg tror at vi med det nye stadion og hvis vi kan lave flere store salg kan øge hastigheden en del.
Der er satme bundet meget håb op i det nye stadion og hvor skelsættende det blive for AGF og hvordan det kan katapultere os op omkring FCM og BIF. Jeg glæder mig til at se om JN og Founais til den tid også kan huske alt det de har sagt mens vi disse år strammer livremmen ind og lader de 4 andre klubber om medaljeambitionerne.

For hvert transfervindue der lukker uden specielt store ambitioner fra AGF, og vi kommer længere og længere væk fra de store klubber, frygter jeg at vi i 2026 er så langt fra de andre, at udmeldingen i stedet bliver, at vi ikke kan indhente dem og derfor må stole på processen med en langsom opbygning og moderate sportslige ambitioner. Jeg er alvorligt bekymret for at opførelsen af det nye stadion bliver en sportslig sovepude og en undskyldning for ikke at tage nogen ricisi i transfermarkedet.

Latest posts

Back