var vist mest fordi det altid giver diskussioner, når man argumenterer for højere ambitioner end den generelle holdning herinde
Hvad mener du den generelle holdning er? Jeg kan ikke se nogen forskel, med mindre du mener at kortsigtet succes er vigtigere end langsigtet og det gør du vist ikke, eller at du ikke synes klubbens mål om at blive en af de førende i Skandinavien er ambitiøst nok.
Jeg syntes ofte det lyder som undskyldninger og man ikke mener JN/LF kan begå fejl.
1) Man kan nærmest ikke opgradere på talentsiden, førend ungdomsboligerne er på plads. Der var min pointe og en af intentionerne med tråden = det burde være muligt og klubben principielt havde sovet i timen i +10 år. Priserne på de unge spillere er eksploderet og de andre klubber har vækstet deres indtægter markant mere, end vi kan forvente at gøre på en sponsorstigning.
+10 år indtil hvornår? Du nævner Haugen så altså mere eller mindre indtil nu eller i al den tid JN har været i klubben? Det mener jeg er forkert, der er opgraderet temmelig meget på faciliteter og personale og også hentet talenter udefra, de har bare boet hos værtsfamilier. Der bliver flere muligheder med akademiet.
2) Vi kan heller ikke (rigtig) købe forstærkninger til truppen, fordi der (måske) kommer en nedgang i indtægterne de næste par år - det på trods af der allerede er lavet en emission som skal tage hånd om det. Derudover solgte vi i sommers for + 100 mio.
Jeg synes det er ekstremt svært at svare på hvor mange penge der er og kan forventes at være og hvilke udgifter der kommer. Det er også så lang tid siden i den verden at ting kan have ændret sig, der er da kommet yderligere udgifter til stadion fx. Der er lavet spillersalg i sommer men det fungerer jo heller ikke sådan at hvis du sælger nogle spillere så stiger spillerbudgettet straks tilsvarende. Jeg opfattede det sådan at man med emissionen ville kunne følge den plan der ellers var lagt og det ser ud til at være tilfældet. Det sportslige budget stiger ganske pænt hver sæson.
Det var vist i en podcast og ja - det var sikkert fordi de blev overraskede over de priser som var muligt at få. Se ovenstående mhs. til talenter - selvfølgelig kan man have en talentafdeling, uden der er boliger på træningsanlægget. Klubben har "bare" negligeret den del i umindelige tider og ladet de store talenter søge andre steder hen.
Fischer, Duelund, Anderson eller nogen senere du mener kunne være endt i AGF? Nærmest hele fodbolddanmark var overrasket over hvad vi fik for Bisseck, TK og Daghim selvom der også var nogle der spekulerede i en efter min mening alt for lav pris. Det er formentlig rigtigt at klubben ikke regnede med at sælge for 100 mio i sommer, derfor lægger man heller ikke straks budget efter at det nu er den nye normal.
Din sidste konklusion om JN's valg er jeg ikke sikker på er korrekt. For få år siden ville kr. 5 mio. allokeret til ungdomsafdelingen have gort en kæmpe forskel. Til gengæld skulle der ikke sælges mange talenter, for at det gav overskud. Det er dog klart, at det selvfølgelig er en usikker investering og man ikke kender outputtet.
Det gør man heller ikke på købet af en spiller til kr. 10 mio. (f.eks. Haugen), hans pris kunne have finansieret et øget talentsats i flere år. Til gengæld ville et salg i TK klassen have finansieret det øgede talentsats i næsten 8 år. Nu er prisen gået op og der skal sendes endnu flere midler mod talenterne, for at komme foran de andre.
Jeg tror du undervurderer hvor langt tilbage alting var bombet efter tredje nedrykning - økonomi, faciliteter, trup, talentafdeling, troværdighed osv. Der blev lavet en emission der kunne redde økonomien, men JN skar jo nærmest kantinepersonale fra for at få lidt flere penge til et anstændigt fodboldhold. Der blev skiftet mange ud, også i talentafdelingen, men der var jo ikke penge til at opgradere ret meget. Det første fokus udover truppen var Fredensvang som mildt sagt trængte og var helt afgørende for at stabilisere klubben, men også kommer alle spillerne på anlægget til gavn. Efterhånden er man så også begyndt at allokere flere og flere penge til talentafdelingen ift faciliteter of personale osv. Man havde gerne haft akademiet færdigt før, men der var indsigelser og høringer osv. Det tager altså tid at være sat helt af feltet og skulle op og trække igen og man kan ikke bare sprinte tilbage op ad bjerget hvis ikke man får et ordentligt skud økonomi i armen.
Det er ikke nødvendigt med et akademi for at have en talentafdeling, men formentlig for at kunne være helt i top på det område. Det er ikke nogle millioner et enkelt år i stedet for at købe Haugen der gør det, heller ikke for et par år siden. Men var vi ikke også lige blevet enige om at der bare mangler en offensiv profil mere på holdet? Der kunne man også bruge de penge.
JN et al er ikke hævet over kritik og den får de jo også når vi mener det er berettiget, men overordnet set og set udefra synes jeg det er svært at være særlig utilfreds. Jeg har brugt 20 år på at råbe på at man skulle tage det lange seje træk. Jeg forstår godt man er utålmodig, men jeg kan også nogenlunde huske hvad jeg forventede for fem og ti år siden og det var ikke noget der ligner en stabil top-6-klub og slet ikke to sæt medaljer. Tilgangen fra ledelsen har hele vejen igennem været at forsøge at optimere og tjene og bruge flere penge på at få et bedre hold og derfor har jeg også stor tiltro til at det stadig er tilfældet og jeg har også svært ved at se tegn på andet.
Ift lige at købe en enkelt spiller mere så er pengene der nok. Det man kunne spekulere på at vi har budt for Provstgaard og Bundgaard, hvis man skal tro rygterne om at vi gjorde det, men uden helt at vide om noget af det i stedet gik til AJ. Du kan godt mene at de penge absolut skulle bruges, hvis de er der, men jeg synes SIB har gode argumenter imod ikke at ville købe for meget ind: man ville vise en anerkendelse af hvad truppen havde præsteret i efteråret trods skader og man har lagt en meget detaljeret plan for den sportslige udvikling de næste år hvor man hellere venter hvis man ikke kan få en af de spillere man mener passer fuldstændig ind. Jeg tror det er meget fornuftigt at fokusere på holdet og det ville heller ikke hjælpe os så meget hvis den ekstra spiller løfter os som Peter Bjur har gjort (måske urimeligt at smide ham under bussen på den måde, men det er bare svært at se hvad ideen var.) Men det er så heller ikke kun noget med den ene spiller når der er en generel kritik af at man negligerer tale talentafdelingen og sidder og puger en masse penge man kunne have brugt osv.