New posts

AGF's overordnede strategi vs. de andre

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 656
  • Views Views: Views 43K
AGF's overordnede strategi vs. de andre
Jeg synes FCM styrke har vaeret innovation, altsa vaere first-movers i en dansk kontekst - fra Akademi, klub samarbejde, over data med Benham og evt deres fler-klubberi med Mapfra.
Paa sin vis ganske imponerende, men beten er underskud uden transfer indtaegter, ikke i lige saa hoj grad som BIF - men alligevel et par daarlige saesoner, kan det maaske godt blive tight uden paa heden.

Set udefra har jeg vaeret glad for vores noget konservative strategi, med relativ lav risikovillighed, imens fudamentet kommer paa plads.
Jeg forstaar til fulde skepsisen om hvor vidt organisk vaekst kan tage os de naeste skridt.

Jeg tror guldet ligger begravet til dels i de Europaeiske gruppespil, de mio som FCK har tjent de seneste saesoner er med til at skaevride superligaen okonomisk, godt set af dem - men ogsaa lidt haardt at se hvor langt vaek vi er fra disse indtaegter.

Transfer com strategi er legitimt, men umiddelbart ikke videre originalt i en dansk kontekst, det er vel sagtens et strategisk parameter i alle superliga klubber.
I den sammenhaeng bliver det spaenden at se hvad der sker i Premierleague til sommer, om Financial Fair Play for klubberne til at holde igen(jeg tvivler) samt miolionerne fra mellemosten, omend de sidste vel primaert ender hos spillerne og i mindre omfang hos udviklings klubberne?

Jeg synes du har meget hvide briller på. Jeg ser ikke rigtig hveken JN eller Fournais som bedre jyske købmænd end
Apropos Jyske købmænd - dem findes der flere af.

Her er oversigter over driftsresultater før renter og skat for to forskellige Jyske klubber.

Det er over 5 år og starter med 2019-2020-2021-2022-2023.

Først SIF: (var de ikke en tur i 1 div. undervejs - lidt vildt de har lavet de tal på økonomien)
1711449793882.png

AGF:

1711449825059.png

Da vi opererer med regnskab midt på året, bliver det næste regnskab væsentlig forbedret. Mener det 65-80 mio. de forventer før skat.

JN og bestyrelsen fortjener endeløs ros for at have fået vendt supertankeren men for det første skete det igennem en massiv spareøvelse, en strategi som vist ikke er speciel ny og for det andet skal de nu til at bevise, at de kan lukke det økonomiske og sportslige hul op til FCM.
Det lyder da meget godt at gå fra 77 mio. til 100 mio. i sponsorindtægter, når det nye stadion står klar men det kommer altså ikke til at være afgørende for at hullet bliver lukket. Der skal sælges spillere for rigtig, rigtig mange millioner hvert eneste sæson og flere millioner end FCM som i øvrigt ikke er så langt bagefter i sponsorindtægter og er hæmmet af et lille stadion.

Jeg tror ikke på, det hul bliver lukket med en konservativ tilgang, for imo forudsætter det, at spillermarkedet skal crashe, og/eller ledelsen i FCM skal lave en Manchester United. Der er for meget, som vi ikke selv kan påvirke, som skal gå galt, for at den konservative tilgang bliver en succes. Det er ikke en strategi, at andre skal fejle.

Strategi er - især den der viser sig at være banebrydende/vindende - meget ofte konservativ, overambitiøs, kedelig, vanvittig, dømt til at mislykkes eller anderledes end de andres, men aldrig “den er lige i øjet”, fordi så havde andre gjort netop det.

Det virker som om, at rigtig mange fra fodbolddirektørstrategi-guru Dan Hammer, Mediano-fodboldverdensmester Peter Bruchmann og jeg-spiser-Jacob-Nielsen-til-morgenmad-i-alle-debatter Claus Steinlein alle forlænger verden i brædder pt og er hoppet på “AGF underinvesterer og der skal storinvesteres i talent- og spillersalg, som AGF ikke gør”

Ja, siden FCMs første Afrikaskole i 2004, opgraderingen i 2014, FCNs tryllerier og andre klubbers ditto, har AGF været håbløse på talentudvikling og -salg - og på andre områder været bagefter herunder kommercielt, stadionmæssigt.

MEN fremragende strategiarbejde er for mig netop at lave et bet eller bygge noget basalt, som de andre ikke tror på - og som muligvis er forkert, men som man holder fast i, fordi man TROR, at det er det rigtige og bygger sin organisation op om dette bet, dette basale og denne tro.

Det oplever jeg, at AGF pt gør. Er de 4 klubber over AGF i tabel og økonomi foran AGF bl.a. på salg af spillere, Europadeltagelse, koncepter osv - samlet set over de sidste mange år? Klart ja - med det kan AGF være i gang med at ændre - med en unik strategi.

AGFs strategi tror jeg bl.a. har bet på
- kultur - ved at stille og roligt at have en organisation, der er tunet alle steder, får du også det på førsteholdet - uagtet træner, som betyder performance over budget. AGFs 3. pladser viser for første gang siden 90’erne et AGF, der overpræsterer. Det er grundlaget for og viser en vinderkultur
- tranferprisernes himmelflugt stopper eller falder - leg med tanken og AGF med de “ubetydelige 17 millioner ned til FCM” pludselig er i top 2-3 over økonomiske sværvægtere i Superligaen - uden nuværende enorme transfers og uden “ikke-egen-tjente” penge i ryggen
- diverse indgreb gør “rigmænds-ejede-klubber” mindre attraktive
- god og basal “jysk” forretningskundskab, som pt grines let skjult af af f.eks. Steinlein, men som kan vise sig at være meget vigtigere end skoler i Afrika, klubejerskaber i Portugal osv. Det nye stadion kan hjælpe meget her, men kan også blive en hæmsko - med den forkerte ledelse ved roret.

Der er mange scenarier, hvor AGF fortsat bliver distanceret dagligt af FCK, BIF, FCM og FCN, men der er også scenarier, hvor AGFs nuværende (og efterhånden gamle”) strategi vil gøre os nr. 1, 2 eller 3 i DK fremfor den nuværende 4 eller 5 plads og få os til at overhale de klubber, der pt er økonomisk foran AGF.

Kun tiden kan afgøre det, men jeg er super begejstret for, at AGF har en klar og unik strategi.
Jeg tror også man skal passe på med at tage Steinleins ord 100% for gode varer, de har konsekvent oplyst transfersummer, inkl. alle bonusser, også dem der var vanskelige at opnå, og udtalelsen til Mediano, var som jeg husker det, inden Anders Holch Poulsen hentede Peter Sand ind til at overtage de væsentligste ansvarsområder fra Steinlein. Han er en fantast, og kan godt have ventet på JNs svar, før han lagde salg lige i slipstrømmen, og så gået hjem til sit bagland og sådan lidt Tø-Hø-agtigt, sagt at nu skal vi højere op i sponsor intægter, for det er jeg kommet til at sige i en podcast.

Jeg tror på at den strategi der er lagt i AGF, er designet meget præcist til klubbens værdisæt, kultur og fanbase. Den er unik fordi de tre ting er unikke. Den er robust og troværdig, og nem at italesætte overfor sponsorer og investorer, fordi den kan præsenteres som noget nær den eneste mulighed i lige netop AGF. Samtidig har den lidt af det hele, så alle vil kunne se sig selv i fortællingen:
1. Investering i talenter - Nyt akademi, og modernisering af træningsanlægget
2. Primært lokalt forankrede spillere, dernæst danske og skandinaviske
3. Investering i organisationen omkring spillersalg, med et stort scouting netværk
4. Styrkelse af relationerne til de lokale omegnsklubber, og udveksling af trænererfaring med disse
5. Nyt stadion

Som JN siger i interviewet til stadion magasinet, så er loftet nået på det nuværende stadion, der er ikke plads til flere sponsorer, og selvom der er fed stemning på stadion, så er den ikke så fed som den kunne være, når man inviterer potentielle nye spillere og talenter forbi. Samtidig forventes det at den gode stemning, og det mere tidsvarende klima på stadion, også vil give nye tilskuere og flere fans.

Det eneste man mangler i den strategi er at man havde planer om at sælge klubben til en udenlandsk investor for at tage det sidste skridt økonomisk. Det gør man ikke officielt, men når Lars Fournais og Jacob Nielsen bliver fanget sammen med Anders Holch Poulsen lige inden han investerer i FC Midtjylland, så tror jeg på at der foregår noget bag kulisserne, som ikke handler om en eller anden amerikansk fantast, men om at få en lokal kapitalstærk aktiemajoritetsejer ind, der er indstillet på at skabe kapital grundlag for en øget sportslig satsning. Mon ikke der sker noget lige omkring indvielsen af det nye stadion?

Jeg tror også man skal passe på med at tage Steinleins ord 100% for gode varer, de har konsekvent oplyst transfersummer, inkl. alle bonusser, også dem der var vanskelige at opnå, og udtalelsen til Mediano, var som jeg husker det, inden Anders Holch Poulsen hentede Peter Sand ind til at overtage de væsentligste ansvarsområder fra Steinlein. Han er en fantast, og kan godt have ventet på JNs svar, før han lagde salg lige i slipstrømmen, og så gået hjem til sit bagland og sådan lidt Tø-Hø-agtigt, sagt at nu skal vi højere op i sponsor intægter, for det er jeg kommet til at sige i en podcast.
Eller også skal du lade være med at lave så negative antagelser om personer du ikke kender. Der er nok større sandsynlighed for at Steinlein rent faktisk bare er ret dygtig til sit job. Hvis han ikke var det, så sad han jo ikke i det job i en af de mest veldrevne klubber i Danmark. Han gør det pisse godt og har gjort det længer. At påstå andet er mærkeligt.

“Han er en fantast”. Jøsses.

Jeg fik hørt Medianos medlemspodcast "AGF er ikke som de andre", hvor man kom godt rundt i, hvordan AGF gør tingene anderledes end de andre topklubber og hvor bl.a. Klaus Egelund havde den berettigede tvivl om hvor vidt man vil lykkes uden at tilknytte nogle (udenlandske) pengemænd. Han mente i øvrigt, at man skulle være meget bevidst om sin strategi, da der ellers let opstå en glidebane i samme retning som de øvrige. Så det er vigtigt at få skrevet nogle beslutninger ned. Man kan vel næsten sige, at det var det Jacob Nielsen gjorde i JP.

Ellers var der en interessant diskussion om indtægter ved fordøren kontra ved bagdøren, hvor fordøren er de velkendte, tv/tilskuere/transfer og sponsorer i almindelighed, mens bagdøren var alt det man får via goodwill ved at agere, som omgivelserne i højere og højere grad anerkender. Som når man investerer i bæredygtighed og italesætter psykiske lidelser osv. Her er AGF bannerfører, om man vil, og samfundsudviklingen peger i retning af at markeringen af de "bløde" værdier kan få større og større betydning. Her og nu som øgede sponsorindtægter og vel på sigt mere goodwill omkring og i byen. Man diskuterede desuden stadiondonationen fra Salling og Lind i den sammenhæng, hvor man ikke mente at den ville have været realistisk, hvis AGF havde en ejer fra f.eks. Bangladesh. Ved ikke lige, hvorfor han skulle komme derfra :)

Stiften havde også en podcast som jeg fik hørt i dag. Det er egentlig et kedeligt udgangspunkt for debatten = "kan AGF stadig choke".

Jeg har været i tvivl om i hvilken tråd den skulle kommenteres men da den kommer vidt omkring, tænker jeg det bliver her. Den relaterer også til de forskellige opfattelser vi har som fans. Nogen er tilfredse bare vi kommer i top 6 og andre har endnu større ambitioner.

I podcasten er de blandt andet inde på "tabermentalitet" som har hængt ved i klubben igennem mange år. Om der er ændringer på vej til denne eller om det allerede er ændret. Tidligere har der været en tendens til man kunne sætte sig op til en af de store kampe, for derefter at falde igennem mod de mindre hold (det har ændret sig under Uwe).

For nylig blev der refereret herinde, at en spiller som skulle have sagt, at de 3 point var afgørende og det ikke var spillet. Det står i stærk kontrast til det de beretter om i podcasten - spillerne er ikke tilfredse med det nuværende spil og Uwe har haft individuelle møder med dem alle, for at høre hvad der er galt. NP og Tingager er gået forrest til træningen og har råbt højt for at få bevaret koncentrationen - måske en direkte opgave fra Uwe. Det viser for mig, at klubben har meget højere ambitioner og vil fremad(y)

De beretter også at MA/Uwe/Stig/JN var noget overraskede over fejringen af bronze, for de havde jo ikke vundet noget. Naturligvis var de glade men de nævnte har været vant til at spille for at vinde mesterskaber. Vi har samtidig fået en del spillere som netop har været vant til at spille med i toppen og det kan forhåbentlig trække det hele i den rigtige retning. Vi skal helst også slå SIF, efter vi har slået Fcn 3-0 langfredag ;)Det er en mental udfordring som f.eks. Fck er vant til at arbejde med og som vi måske ikke har været specielt gode til de sidste mange år.

Jeg fandt den interessant selvom det ikke altid er lige struktureret i deres podcast's.

Det står i stærk kontrast til det de beretter om i podcasten - spillerne er ikke tilfredse med det nuværende spil og Uwe har haft individuelle møder med dem alle, for at høre hvad der er galt.

Det er virkelig glad for at høre, det er en forudsætning for bedre spil at alle trækker i den retning men og det er min kritik, på et eller andet tidspunkt skal der også handling bag snak og ønsker og nej ikke kommer ikke til at indgå i diskussion nummer 5000 om skader og andre forklaringer.
Jeg tror næppe, vi ser de store forandringer i slutspillet men til næste sæson må det være slut med diverse undskyldninger.

Stiften havde også en podcast som jeg fik hørt i dag. Det er egentlig et kedeligt udgangspunkt for debatten = "kan AGF stadig choke".

Jeg har været i tvivl om i hvilken tråd den skulle kommenteres men da den kommer vidt omkring, tænker jeg det bliver her. Den relaterer også til de forskellige opfattelser vi har som fans. Nogen er tilfredse bare vi kommer i top 6 og andre har endnu større ambitioner.

I podcasten er de blandt andet inde på "tabermentalitet" som har hængt ved i klubben igennem mange år. Om der er ændringer på vej til denne eller om det allerede er ændret. Tidligere har der været en tendens til man kunne sætte sig op til en af de store kampe, for derefter at falde igennem mod de mindre hold (det har ændret sig under Uwe).

For nylig blev der refereret herinde, at en spiller som skulle have sagt, at de 3 point var afgørende og det ikke var spillet. Det står i stærk kontrast til det de beretter om i podcasten - spillerne er ikke tilfredse med det nuværende spil og Uwe har haft individuelle møder med dem alle, for at høre hvad der er galt. NP og Tingager er gået forrest til træningen og har råbt højt for at få bevaret koncentrationen - måske en direkte opgave fra Uwe. Det viser for mig, at klubben har meget højere ambitioner og vil fremad(y)

De beretter også at MA/Uwe/Stig/JN var noget overraskede over fejringen af bronze, for de havde jo ikke vundet noget. Naturligvis var de glade men de nævnte har været vant til at spille for at vinde mesterskaber. Vi har samtidig fået en del spillere som netop har været vant til at spille med i toppen og det kan forhåbentlig trække det hele i den rigtige retning. Vi skal helst også slå SIF, efter vi har slået Fcn 3-0 langfredag ;)Det er en mental udfordring som f.eks. Fck er vant til at arbejde med og som vi måske ikke har været specielt gode til de sidste mange år.

Jeg fandt den interessant selvom det ikke altid er lige struktureret i deres podcast's.

Man skal huske hvor man kommer fra :D

Og AGF er også et hold, som i nyere tid er gået fra slet ikke at have været i en pokalsemifinale i 20 år til at have været i 3 semifinaler på 8 år.
Fra 0 medaljer i 25 år til 2 på 4 år.

Fra 0 top 4-pladser i 25 år til 3 stykker på 4 år, og kan lave den 4. på 5 år nu.

Og så glemmes de playoff-kampe også lidt synes jeg. Både OB og AaB er blevet slået i EL/ECL playoff-finaler hvor vi er blevet nummer 3 eller 4, og har skulle møde nummer 7. Det ville da netop være det mest AGF'ske i verden, hvis vi havde vundet bronze og tabt til OB dengang....

AGFs historie er lang, og der kan sættes lys på sindssygt mange nederen ting. I de sidste 10 år siden sidste oprykning synes jeg dog på ingen måde det giver så megen mening. For netop ift hvad vi kom fra de 20 år før 2016, så har 2018 til 2024 været en helt anderledes rejse. Og ja gu fanden har der været forfærdelige kampe undervejs, og Larne/Mura/AaB-semi i Aalborg, og Randers-semi i Aarhus var lort. Men hvorfor egentlig fokusere på det med at "choke" lige før 2 afgørende semifinaler??? Det bliver ikke Stiften'sk end det...

Jeg er ikke immun overfor AGF-kritik. Men jeg hader når man tager de negative vinkler på forskud.
Hvis AGF går i finalen, så ser det underligt ud at de lige udkom med den nu. Hvis AGF ryger ud, så bliver de dem der stiller sig og siger "hvad sagde vi"?
Dem der gør det er der få der kan lide...

Fejringen har nok mindst lige så meget at gøre med måden. At komme tilbage fra 0-3 hjemme mod Brøndby og vende den til 3-3 og tilmed vente i spænding for at høre resultatet af kampen i Farum. Havde vi bare spillet 0-0 så vilde stemningen slet ikke have været så euforisk. Jeg tvivler på at de næste bronzemedaljer bliver fejret på samme måde.

Man skal huske hvor man kommer fra :D

Og AGF er også et hold, som i nyere tid er gået fra slet ikke at have været i en pokalsemifinale i 20 år til at have været i 3 semifinaler på 8 år.
Fra 0 medaljer i 25 år til 2 på 4 år.

Fra 0 top 4-pladser i 25 år til 3 stykker på 4 år, og kan lave den 4. på 5 år nu.

Selvfølgelig skal man det men der er sket så meget siden de helt dårlige tider, at det er nærliggende at se på her og nu. Vi skal ikke hænge fast i, hvad der skete for 7-30 år siden.

Jeg er ikke immun overfor AGF-kritik. Men jeg hader når man tager de negative vinkler på forskud.
Hvis AGF går i finalen, så ser det underligt ud at de lige udkom med den nu. Hvis AGF ryger ud, så bliver de dem der stiller sig og siger "hvad sagde vi"?
Dem der gør det er der få der kan lide...

Nu er det en læser som har indsendt spørgsmålet og hvornår skulle de ellers tage den op. Jeg ser det (denne gang) ikke som bashing af AGF eller noget i den stil. Tværtimod syntes jeg de anerkender, at det har set anderledes ud med sejre over "bundholdene" under Uwe. Nu skal der bare bygges det næste skridt på rent mentalt, at man kan koncentrere sig og vinde de her kampe.

Men der er noget relevant i at diskutere vindermentalitet over tid - det kræver hårdt arbejde, altid at være klar. De havde også en reference til Liverpool før de endelig vandt noget igen og så begyndte det at rulle. Den historie er der sikkert andre der kan bedre end jeg.

Det er virkelig glad for at høre, det er en forudsætning for bedre spil at alle trækker i den retning men og det er min kritik, på et eller andet tidspunkt skal der også handling bag snak og ønsker og nej ikke kommer ikke til at indgå i diskussion nummer 5000 om skader og andre forklaringer.
Jeg tror næppe, vi ser de store forandringer i slutspillet men til næste sæson må det være slut med diverse undskyldninger.

Jeg håber vi ser lidt små forandringer over tid og især så vi er klar til næste sæson (hvor tit har vi ikke sagt det 🫣 ). I første omgang er pokalen naturligvis vigtigst men vi skal huske den langsigtede udvikling.

Bare det at Uwe trækker alle spillerne til side individuelt, siger mig at han mener der kan ændres en del på det mentale.

Der er et interview med Rösler på campo.dk, hvor han vel egentlig prøver at komme os fans i møde, som synes vores defensive fokus er blevet for ekstremt, og at spillet, spillerne og klubben ikke udvikler sig under den her tilgang. Men han ender nærmere med at sende det modsatte signal. Jeg er i hvert fald ikke mere optimist på spillets vegne forud for de sidste 13 kampe.

Uwe Rösler ser blandt andet gerne, at AGF bliver mere bolddominerende i kampene og fremhæver denne styrke hos blandt andet F.C. København og Brøndby IF.

– Selvfølgelig vil vi gerne komme tættere på samme bolddominans, og vi er nødt til at blive bedre til det. Men vi må ikke miste vores identitet, som er, at vi er gode på dødbolde, vi presser godt, har masser af energi, og vi er gode i omstillinger og i begge målfelter. Vi vil ikke miste de styrker. Men jeg accepterer ikke stilstand i vores udvikling, og vi skal blive bedre på andre parametre også, siger han og fortsætter:

– For at blive anerkendt som tophold er du nødt til at udvikle dig som hold på alle områder, og det er det, vi prøver på. Og på vejen dertil er vi samtidig nødt til at skabe resultater, fordi det køber tid til at forbedre sig på mellem og lang sigt.
Jeg har indtryk af, at vi investerer så hårdt i tid, så der slet ikke er nogle 'penge' tilbage til at udvikle spillet. Lige nu er skaderne en god forklaring på, hvorfor renten er så ringe på investeringen, men hvis man i AGF slet ikke tør at udvikle, uden at bankbogen bugner med tid, så kommer vi nok desværre til at forsinke udviklingen af klubben alt for voldsomt - mens de modigere klubber og de klubber med mindre pres bare suser afsted.

Der er et interview med Rösler på campo.dk, hvor han vel egentlig prøver at komme os fans i møde, som synes vores defensive fokus er blevet for ekstremt, og at spillet, spillerne og klubben ikke udvikler sig under den her tilgang. Men han ender nærmere med at sende det modsatte signal. Jeg er i hvert fald ikke mere optimist på spillets vegne forud for de sidste 13 kampe.

Jeg har indtryk af, at vi investerer så hårdt i tid, så der slet ikke er nogle 'penge' tilbage til at udvikle spillet. Lige nu er skaderne en god forklaring på, hvorfor renten er så ringe på investeringen, men hvis man i AGF slet ikke tør at udvikle, uden at bankbogen bugner med tid, så kommer vi nok desværre til at forsinke udviklingen af klubben alt for voldsomt - mens de modigere klubber og de klubber med mindre pres bare suser afsted.
Shit en sløj udmelding fra Uwe. Med de ord forudser jeg ingen udvikling og det vil fortsat være fokus på ikke at tabe frem for at vinde.

Jeg ved heller ikke hvor han ser “masser af energi og gode på omstillinger”. Det lyder mere som om at han og ledelsen er lullet i søvn af point frem for spillet. De der udtalelser giver mig ihvertfald ikke nogen øget tro på at han har i sinde at ændre vores tilgang til kampene. Skuffende.

Selvfølgelig skal man det men der er sket så meget siden de helt dårlige tider, at det er nærliggende at se på her og nu. Vi skal ikke hænge fast i, hvad der skete for 7-30 år siden.

Selvfølgelig skal vi ikke hænge fast i det nej. Jeg tror helt oprigtigt at den 3-3 mod BIF handlede langt mere om måden det skete på, end det at vi vandt en medalje, da vi da kunne sige "en medalje IGEN". Og det var jo kort efter en stor fælles skuffelse, hvor vi i ca. en uges tid (op til FCN-kampen hjemme) kunne drømme lidt om endnu mere. Men jeg kommer aldrig IKKE til at fejre sådanne momenter som mod BIF - håber jeg. Eller dvs, måske man netop skal håbe, at en bronzemedalje i sidste øjeblik efter at have været 0-3 nede og en mand i undertal er "ingenting" ift det man kommer fra fra årene før, hvor det måske er blevet til CL/mesterskaber/europæisk succes/pokaler :D Lad os håbe.

Indtil da synes jeg også der er noget omkring, at man skal fejre sine sejre undervejs. Og at vinde en medalje er jo stadig en sejr. Men klart ligger man til sølv i ugevis og så ender på bronze ved at tabe til sidst, så vil det føles skuffende allerede nu. Det gjorde det ikke i 19/20, hvor vi landede den første medalje. Allerede nu er vi der, hvor vi ikke vil fejre en bronze ved at skuffe mod BIF på hjemmebane, hvor sølv var muligt på sidstedagen (selvom vi havde tabt sølvet med sejr dengang alligevel, da FCK selv vandt, og vi jo smed den i Farum allerede)..

Nu er det en læser som har indsendt spørgsmålet og hvornår skulle de ellers tage den op. Jeg ser det (denne gang) ikke som bashing af AGF eller noget i den stil. Tværtimod syntes jeg de anerkender, at det har set anderledes ud med sejre over "bundholdene" under Uwe. Nu skal der bare bygges det næste skridt på rent mentalt, at man kan koncentrere sig og vinde de her kampe.

Fair nok.
Og jeg synes også det har sin berettigelse. Jeg synes blot der er mange af de momenter hvor vi ikke har choket, som glemmes.
Vi fik jo netop vendt det mod AaB hjemme, og endte i finalen. Vi fik jo netop vendt det i Brøndby, og gået videre i semi nu her. Vi slog B93 ud for at ryge ud til Randers runden før semien det år, hvor det var tæt på exit, men vi lykkes til sidst. Vi slog som sagt både OB og AaB i playoff - og der stod jo AGF på den der "hvem taber først en playoff oppefra". Men det blev jo altså AaB da de tabte til Viborg med hele 2-4 i Aalborg foran eget publikum. Og siden fik man så dårlig en sæson året efter at man rykkede ud. Viborg tabte sidste år til FCM, og blev hold nummer 2 til at ryge ud til nummer 7.

I år vil nummer 3 møde nummer 7 med stor sandsynlighed.
AaB lavede den mega pinlige nedrykning, som AGF kun var mega tæt på (noget som vi har hadet at netop AaB og BIF tidligere har sluppet afsted med på sidstedagen)...
Der er sket en ændring. Og med i historien om, at vi ikke kunne vinde, og bare tabte og tabte i 2022. Så var det jo altså også et AGF som kom tilbage imod SøE på hjemmebane bagud 0-1, og sikrede 0-0 mod Vejle hjemme, og fik de vitale point, som i sidste ende blev nok. Man kan sagtens tage den anden vinkel - og det forstår jeg. Men havde vi tabt hjemme til Vejle, så var vi jo rykket ud - såfremt det med at kigge på den enkelte kamp og tolke må gælde. Man ved ikke hvad vi havde gjort til sidst, såfremt Vejle ikke selv tabte til FCN. Men det er faktuelt at AGFs point mod Vejle runderne inden netop var med til, at vejles nederlag til FCN der blev det sidste stik i kabalen for dem.

Min pointe med det med nedrykningerne vs nær-nedrykningerne er egentlig bare - at AGF faktisk er blevet et hold der overlever til sidst - og et hold der vinder medaljen til sidst - oftere end ikke. Og det er fedt :D Og det er den historie jeg rider på med AGF til det modsatte igen er tilfældet.

Du startede med at sige, at man ikke skal snakke om hvad der skete for 7-30 år siden. Enig.
Men det er lige før jeg allerede nu heller ikke synes det giver mening at snakke om, hvordan vi chokede mod Mura under Corona i en skov i et enkeltopgør, hvor vi ikke måtte have udebanefans med fx. Vi skal eje både vores fiaskoer, såvel som vores succeser, sådan er det. Så længe PM, Polle og Tingager render rundt derinde og kan mærke nederlagene fra 2022, så vil nær-nedrykningen sidde i holdet måske. Men det vil sidste øjebliks medaljen i 2023 også. Og den slags bærer nuværende trup også med sig rundt.

Jeg forstår ikke jeres konklusion af interviewet.
Det virker til at I fokuserer på en enkelt sætning om ikke at miste identitet.

Man kan også læse;

Men jeg accepterer ikke stilstand i vores udvikling

For at blive anerkendt som tophold er du nødt til at udvikle dig som hold på alle områder
Jeg undret mig mest over hvor han ser følgende

vi presser godt, har masser af energi, og vi er gode i omstillinger og i begge målfelter.

Ser du virkelig nogle af de ting? Energi er der altså ikke meget af og det der pres er vist også så som så. Og gode i modstanderens felt😂 han må se nogle andre kamp😉

Latest posts

Back