New posts

AGF's overordnede strategi vs. de andre

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 656
  • Views Views: Views 43K
AGF's overordnede strategi vs. de andre
Der er satme bundet meget håb op i det nye stadion og hvor skelsættende det blive for AGF og hvordan det kan katapultere os op omkring FCM og BIF. Jeg glæder mig til at se om JN og Founais til den tid også kan huske alt det de har sagt mens vi disse år strammer livremmen ind og lader de 4 andre klubber om medaljeambitionerne.

For hvert transfervindue der lukker uden specielt store ambitioner fra AGF, og vi kommer længere og længere væk fra de store klubber, frygter jeg at vi i 2026 er så langt fra de andre, at udmeldingen i stedet bliver, at vi ikke kan indhente dem og derfor må stole på processen med en langsom opbygning og moderate sportslige ambitioner. Jeg er alvorligt bekymret for at opførelsen af det nye stadion bliver en sportslig sovepude og en undskyldning for ikke at tage nogen ricisi i transfermarkedet.
Hvis det var sådan ville jeg også være bekymret, men det synes jeg vitterligt ikke er tilfældet. Der bliver investeret meget i faciliteter og omkring holdet og det sportslige budget er støt stigende. Hvis vi strammer livremmen er det i hvert fald kun fordi livremmen virker meget større og så er der nogle der synes vi straks skal fylde vommen for at fylde livremmen ud frem for at gøre det lidt mere gradvist. Stadion kommer til at hjælpe både direkte og indirekte, men det handler også om at bygge fundamentet op så vi kontinuerligt kan ligge i toppen og sælge spillere osv. Det bliver selvfølgelig lidt gentagelse af det vi har snakket om igennem et stykke tid, men det er jo også bare lidt uklart for os at vide hvordan økonomien ser ud de næste par år. Jeg mener ikke at VI kan eller skal være med i det våbenkapløb som Brøndby ER med i selvom de påstår noget andet, men vi skal selvfølgelig lægge på sæson efter sæson. Kommer vi så længere bagud i absolutte tal? Ja, og sådan har det været i hele den periode hvor vi har været i gang med at vende skuden, men sportsligt og økonomisk er vi alligevel et langt bedre sted hvor en position som permanent subtophold og dernæst tophold faktisk virker realistisk.

Hvis det var sådan ville jeg også være bekymret, men det synes jeg vitterligt ikke er tilfældet. Der bliver investeret meget i faciliteter og omkring holdet og det sportslige budget er støt stigende. Hvis vi strammer livremmen er det i hvert fald kun fordi livremmen virker meget større og så er der nogle der synes vi straks skal fylde vommen for at fylde livremmen ud frem for at gøre det lidt mere gradvist. Stadion kommer til at hjælpe både direkte og indirekte, men det handler også om at bygge fundamentet op så vi kontinuerligt kan ligge i toppen og sælge spillere osv. Det bliver selvfølgelig lidt gentagelse af det vi har snakket om igennem et stykke tid, men det er jo også bare lidt uklart for os at vide hvordan økonomien ser ud de næste par år. Jeg mener ikke at VI kan eller skal være med i det våbenkapløb som Brøndby ER med i selvom de påstår noget andet, men vi skal selvfølgelig lægge på sæson efter sæson. Kommer vi så længere bagud i absolutte tal? Ja, og sådan har det været i hele den periode hvor vi har været i gang med at vende skuden, men sportsligt og økonomisk er vi alligevel et langt bedre sted hvor en position som permanent subtophold og dernæst tophold faktisk virker realistisk.
Det var bare fordi det var en sjov udmelding de kom med fra Bif's side. De forventer et minus på 110-140 mio. på 18 måneders drift - så er man altså "lidt" med i det kapløb selvom man gerne vil signalere noget andet. De ligger til gengæld også der, hvor de med held kan ramme jackpot. Det vil udover Europæiske indtægter sikkert også hæve værdien gevaldigt på deres spillere.

Mhs. til AGF er det lidt svært at gennemskue, hvor meget der egentlig bliver skruet op for vores eget budget. Det kan sagtens være mere end jeg forestiller mig men så er det godt nok de forkerte spillere der bliver spenderet knaster på.
Ja ja... der kan komme med uheld med skader men dem har vi godt nok mange af, hos dem vi har hentet i sommers. Knudsen, Knoester, Akoto, Serra, Duelund (skal måske ikke regnes med der) og Anker.

Måske vi skal revurdere indkøbsstrategien, få hyret en medarbejder som kan håndtere dem der bliver skadet eller måske endda forebygge det sker. Lige pt. tænker jeg Zangenberg er mange millioner værd at hente hjem fra Afrika.

Hvis det var sådan ville jeg også være bekymret, men det synes jeg vitterligt ikke er tilfældet. Der bliver investeret meget i faciliteter og omkring holdet og det sportslige budget er støt stigende.
Det kan godt være vi øger budgettet, men hvis vi øger det med 10% fra femtestørste budget og dem foran øger deres 20% fra deres i forvejen store forspring, jamen så kommer vi jo bare længere og længere bagud og så skal der satme tages kvantespring, hvis JN's ord om at vi skal overhale de andre pånær FCK skal have nogen form for troværdighed. Men OK, hvis JN's tidshorisont er 2050, så kan der selvfølgelig nå at ske meget ;)

Det var bare fordi det var en sjov udmelding de kom med fra Bif's side. De forventer et minus på 110-140 mio. på 18 måneders drift - så er man altså "lidt" med i det kapløb selvom man gerne vil signalere noget andet. De ligger til gengæld også der, hvor de med held kan ramme jackpot. Det vil udover Europæiske indtægter sikkert også hæve værdien gevaldigt på deres spillere.

Mhs. til AGF er det lidt svært at gennemskue, hvor meget der egentlig bliver skruet op for vores eget budget. Det kan sagtens være mere end jeg forestiller mig men så er det godt nok de forkerte spillere der bliver spenderet knaster på.
Ja ja... der kan komme med uheld med skader men dem har vi godt nok mange af, hos dem vi har hentet i sommers. Knudsen, Knoester, Akoto, Serra, Duelund (skal måske ikke regnes med der) og Anker.

Måske vi skal revurdere indkøbsstrategien, få hyret en medarbejder som kan håndtere dem der bliver skadet eller måske endda forebygge det sker. Lige pt. tænker jeg Zangenberg er mange millioner værd at hente hjem fra Afrika.
Det er heller ikke helt klart hvordan Blackrock vil tjene penge på Brøndby, men der er i hvert fald en chance for at man kan skyde sig op i toppen og generere større indtægter ved at investere kraftigt for penge de låner klubben. Sådan har det altid været hvis man kunne finde nogen med en tilstrækkeligt stor papkasse med penge, spørgsmålet er så hvad der sker hvis de vil kapitalisere udover renterne på lånene eller det kikset sportsligt.

AGF’s sportslige budget er steget over årene jvf de tal fx Tipsbladet når frem til, men vi kan jo også helt konkret konstatere at der er sket en del på Fredensvang og vi ved at der skal lægges penge i stadion udover det der betaler via forpagtningsafgiften. Jeg har i hvert fald svært ved at se det er smalhals og bæltestramning. Ikke alle investeringer i nye spillere har ramt plet, så den kritik er da helt berettiget selvom ingen rammer hver gang og skader kan komme forekomme. De kan nok også komme lidt i bølger fordi man kan være en smule mere tilbøjelig til at bruge en spiller lidt for hurtigt når man i forvejen er lidt presset på mandskab. Hvis man kan minimere skadesfrekvensen er det helt sikkert mange penge værd og når vi gerne vil hænge sportsligt på klubber med væsentligt større budgetter er det også næsten en nødvendighed.

Det kan godt være vi øger budgettet, men hvis vi øger det med 10% fra femtestørste budget og dem foran øger deres 20% fra deres i forvejen store forspring, jamen så kommer vi jo bare længere og længere bagud og så skal der satme tages kvantespring, hvis JN's ord om at vi skal overhale de andre pånær FCK skal have nogen form for troværdighed. Men OK, hvis JN's tidshorisont er 2050, så kan der selvfølgelig nå at ske meget ;)
Vi kan såmænd øge budgettet med 20% mens det er dem der kun øger med 10% og stadig komme bagud i absolutte tal. Jeg kan bare ikke se hvordan vi bare lige kan øge med 50% eller 100% for at hænge på eller ligefrem indhente dem. Vi er nød til at gøre det på en måde der er holdbar og gør at vi kan accelerere på et tidspunkt. Det er træls at FCK, FCM og Brøndby bare kan gå ud og købe spillere for mere end 100 mio, men vi må holde hovedet koldt og tage det lange seje træk.

Vi kan såmænd øge budgettet med 20% mens det er dem der kun øger med 10% og stadig komme bagud i absolutte tal. Jeg kan bare ikke se hvordan vi bare lige kan øge med 50% eller 100% for at hænge på eller ligefrem indhente dem. Vi er nød til at gøre det på en måde der er holdbar og gør at vi kan accelerere på et tidspunkt. Det er træls at FCK, FCM og Brøndby bare kan gå ud og købe spillere for mere end 100 mio, men vi må holde hovedet koldt og tage det lange seje træk.
Jeg tænker ihvertfald ikke at sidste sommer eller januar viser nogen form for ambition fra AGF's side ud over blot at være tilfreds med at komme i top-6. De andre geninvesterer i høj grad indtægterne fra salg. Det gør vi slet ikke i samme grad. Det kan godt være vi ikke skal bruge 100 mio. men en sommer hvor vi sælger for omkring 120 mio. kr. er det lidt slapt at vi kun henter Bech for 7,5 mio. kr. og Beijmo for 2 mio. kr. og så ellers en masse leje/gratis reservespillere fra sekundaligaer. Men det er en snak vi har haft mange gange :) Nogle mener AGF har for lavt et ambitionsniveau mens andre er tilfredse med niveauet og truppens beskaffenhed.

Er det ikke lidt den klassiske...
AGF bygget et MEGET solidt fundament på huset, (forsøger i hvert fald på det), så man er sikker på at huset holder på lang sigt.
Brøndby bygger opad meget hurtigt, uden fokus på fundamentet - og håber huset holdet langt - måske endda ved at man kan lappe fundamentet senere.

Lidt sort/hvidt sat op.

Jeg er klart mest til den første metode, men er også meget konservativ i min tankegang omkring penge :)

De største stjerner i AGF hedder:

Mikael Anderson - Købspris 15 mio kr.
Sigurd Haugen - Købspris 11,25 mio kr.
Eric Kahl - 11,25 mio kr.
Jonas Jensen-Abbew - 9,4 mio kr.
Tobias Bech - 7,5 mio kr.

Det er de 5 klart største stjerner i AGF’s trup, og dem der er blevet investeret de største transfersummer på.

De højest lønnede i truppen er:

Bailey Peacock-Farrell
Magnus Knudsen
Patrick Mortensen
Frederik Tingager
Tobias Mølgaard

Ifølge denne side:

Jeg kan ikke se beløbene, da jeg ikke er i humør til at blive bondefanget af en eller anden nigeriansk prins i dag.
Men man kan dog se rækkefølgen, og det overrasker måske ikke at Peacock og Knudsen er de dyreste, det overrasker dog lidt at Mølgaard er foran f.eks. Anderson, Duelund og Serra samt at Akoto ligger så højt.

Nu skal det selvfølgelig også tages lidt med et gran salt, når det kommer fra en ubekræftet kilde.

De største stjerner i AGF hedder:

Mikael Anderson - Købspris 15 mio kr.
Sigurd Haugen - Købspris 11,25 mio kr.
Eric Kahl - 11,25 mio kr.
Jonas Jensen-Abbew - 9,4 mio kr.
Tobias Bech - 7,5 mio kr.

Det er de 5 klart største stjerner i AGF’s trup, og dem der er blevet investeret de største transfersummer på.
Vi har forskellig definitioner af “stjerner”. Købspris er ikke udslagsgivende for om man er en stjerne. Det er kun Anderson jeg vil putte i den kategori. Til gengæld vil jeg tilføje Tingager og Beijmo og til dels MEM.

Vi har forskellig definitioner af “stjerner”. Købspris er ikke udslagsgivende for om man er en stjerne. Det er kun Anderson jeg vil putte i den kategori. Til gengæld vil jeg tilføje Tingager og Beijmo og til dels MEM.
Men de 5 burde være de største stjerner, når det er dem man har givet den største transfer for. Det må have været planen, da SIB hentede Haugen og Kahl, at de ville blive markante profiler i AGF.

Så når @Martinstranger er i tvivl om der er skruet op for budgettet, så er det forståeligt, for en evt. budgetændring, har sikkert ikke har haft en specielt stor effekt, og det kan også være årsagen til at man holder igen. JN vil sgu nok ikke give SIB frie tøjler, når alt for meget af det han henter, ender med at falde så markant i værdi.

Men de 5 burde være de største stjerner, når det er dem man har givet den største transfer for. Det må have været planen, da SIB hentede Haugen og Kahl, at de ville blive markante profiler i AGF.

Så når @Martinstranger er i tvivl om der er skruet op for budgettet, så er det forståeligt, for en evt. budgetændring, har sikkert ikke har haft en specielt stor effekt, og det kan også være årsagen til at man holder igen. JN vil sgu nok ikke give SIB frie tøjler, når alt for meget af det han henter, ender med at falde så markant i værdi.
Hvis han på den måde har tvivl om Stigs evner, så skal han måske overveje at finde en anden, for ellers går det ud over klubben.

Det må have været planen, da SIB hentede Haugen og Kahl, at de ville blive markante profiler i AGF.

Det er jo evident med de købspriser, at enten skulle de skydes af for et pænt beløb inden de blev, hvad du kalder stjerner, eller også skulle de blive stjerner. Sådan ender det næppe for dem begge og det er bet, men understreger også min pointe i, vi ikke har råd til for mange Anderson cases, for SIB kan ikke ramme plet hver gang heller ikke på dyre profiler og så er der bare mindre at købe ind for fremadrettet.

Til gengæld kan både Bech og især AJ ende som rigtig gode salgs cases, mens vi godt vidste, at med Andersons alder ville han næppe blive en god salgs case.

Ser jeg på de 5 spillere er strategien imo rigtigt, udførslen kan diskuteres især med Haugen. Kahl har skuffet men der var intet i vejen med det strategiske bag det køb.

Det er jo evident med de købspriser, at enten skulle de skydes af for et pænt beløb inden de blev, hvad du kalder stjerner, eller også skulle de blive stjerner. Sådan ender det næppe for dem begge og det er bet, men understreger også min pointe i, vi ikke har råd til for mange Anderson cases, for SIB kan ikke ramme plet hver gang heller ikke på dyre profiler og så er der bare mindre at købe ind for fremadrettet.

Til gengæld kan både Bech og især AJ ende som rigtig gode salgs cases, mens vi godt vidste, at med Andersons alder ville han næppe blive en god salgs case.

Ser jeg på de 5 spillere er strategien imo rigtigt, udførslen kan diskuteres især med Haugen. Kahl har skuffet men der var intet i vejen med det strategiske bag det køb.
Problemet er dog at det nu bærer præg af desperation, når man fortsætter med at bruge Kahl, på bekostning af resultaterne.

Der er ingen tvivl om at den massive oprustning på scouting, skal give en bedre hit-rate fremadrettet på spillere i den prisklasse, og forhåbenligt er Abbew det første resultat af scouting organisationens kompetencer.

Jeg skal ikke afvise det er grunden eller man i det mindste vil hente nogle af midlerne ind (sælge f.eks. Kahl og Haugen), førend man går ud og erstatter dem.

Er på @Nizzleroy 's hold at det ikke er transferprisen som afgør om de er stjerner. Det er formentlig umuligt, at få samlet det hold man gerne vil ved at hente kontraktfri spillere men indimellem er man heldig. Der kan også være "røverkøb" imellem såsom Tingager og Mortensen. Stor value-for-money i forhold til købsprisen.

Jeg tænker ihvertfald ikke at sidste sommer eller januar viser nogen form for ambition fra AGF's side ud over blot at være tilfreds med at komme i top-6. De andre geninvesterer i høj grad indtægterne fra salg. Det gør vi slet ikke i samme grad. Det kan godt være vi ikke skal bruge 100 mio. men en sommer hvor vi sælger for omkring 120 mio. kr. er det lidt slapt at vi kun henter Bech for 7,5 mio. kr. og Beijmo for 2 mio. kr. og så ellers en masse leje/gratis reservespillere fra sekundaligaer. Men det er en snak vi har haft mange gange :) Nogle mener AGF har for lavt et ambitionsniveau mens andre er tilfredse med niveauet og truppens beskaffenhed.
Jeg tror de fleste ligger et sted imellem yderpunkterne, men jeg opfatter det ikke som en diskussion om hvorvidt vi skulle have hentet en spiller mere eller burde have været lidt mere ambitiøse omkring en spiller vi har hentet, jeg kunne jo godt tænke mig at man havde hentet et højere niveau eller noget udviklingspotentiale med et par af de spillere der nu virker som det tynde øl, men en diskussion om hvorvidt vi skal følge med i våbenkapløbet. Det hele startede med om vi skulle lægge 20-25 mio plus en høj løn for Bundgaard (hvis man antager han så kunne være endt her.) Så det er jo en balance, hvor det er væsentligt at der trods alt er midler til at hente en spiller man synes er den rigtige til den rigtige pris, som AJ, men hvor jeg også tror der vil blive satset mere hvis vi kan lave kontinuerlige salg af en hvis størrelse.

Ift det netop overståede vindue skal det med at SIB fortalte at man bevidst ville holde igen efter at reserverne i så høj grad havde båret os igennem efteråret. Det kan jo være spin og alt muligt, men argumentet er validt nok synes jeg, da det også er meget vigtigt at opbygge den rigtige vinderkultur og fornemmelsen af at spillerne kan opnå noget ved at arbejde for det.

For mig er de afgørende punkter stadig tre ting:
1. Kan SIB undgå katastrofe indkøb som Kurmi, Haugen og Kahl ? Man kan sige meget om CV, men Vallys, Kleiber, Rasmussen m.fl. ligner solide signinger som sammen Wass har forvandlet Brøndby fra top 5 til top 3 hold. Hvis vi skal hænge på Brøndby, så skal SIB blive mere træfsikker i sine indkøb.

2. Om FCM og Brøndby spiller sig til europæiske gruppespil. Hvis FCM igen rammer et-to gode europæiske kampagner, så er de med Danmarks rangering fra 25/26 og især 26/27 ikke langt fra kontinuerlige gruppespil i EL og (Gud forbyde det) CL. I så tilfælde udligner de den fordel vi får med nyt stadion. Og de vil bevare deres enorme forskel i sportsligt budget til os. Læg hertil at de formentlig kommer til at generere indtægter fra Mafra, og at de over en lang periode har bevist at de er bedre købmænd end SIB.

3. Om vi selv kan bryde muren ind til europæisk gruppespil. Det kræver bedre spillere for vores sportslige budget (hey SIB) og en stor bunke lodtrækningsheld.

1. Kan SIB undgå katastrofe indkøb som Kurmi, Haugen og Kahl ? Man kan sige meget om CV, men Vallys, Kleiber, Rasmussen m.fl. ligner solide signinger som sammen Wass har forvandlet Brøndby fra top 5 til top 3 hold. Hvis vi skal hænge på Brøndby, så skal SIB blive mere træfsikker i sine indkøb.

2. Om FCM og Brøndby spiller sig til europæiske gruppespil. Hvis FCM igen rammer et-to gode europæiske kampagner, så er de med Danmarks rangering fra 25/26 og især 26/27 ikke langt fra kontinuerlige gruppespil i EL og (Gud forbyde det) CL. I så tilfælde udligner de den fordel vi får med nyt stadion. Og de vil bevare deres enorme forskel i sportsligt budget til os. Læg hertil at de formentlig kommer til at generere indtægter fra Mafra, og at de over en lang periode har bevist at de er bedre købmænd end SIB.

3. Om vi selv kan bryde muren ind til europæisk gruppespil. Det kræver bedre spillere for vores sportslige budget (hey SIB) og en stor bunke lodtrækningsheld.
Cv betalte 11 mio for Emmanuel Yeboah, i sommers, en spiller der indtil videre har spillet 13 minutter for dem.
Han gav 9 mio for Mateusz Kowalchyk der endnu ikke har fået debut
Tobias Bjørkeeiet 9.5 mio solgt for 5 mio
Henrik Heggheim 11 mio sendt på lån
Joe Bell 8,5 mio solgt for 4,5 mio

Så CV er bestemt ikke fejlfri

• Like
Reactions: fsc
SIB skal ramme plet oftere og han er reelt også tvunget til at ramme en del bedre end konkurrenterne for at følge med. De spillere Brøndby henter er jo altså også i et andet prisleje, så det gør det nemmere, men økonomien spiller også ind på den måde at SIB helst skal finde en spiller der kan sælges igen med fortjeneste og det giver større usikkerhed. Altså AJ fremfor Kleiber. Min største anke er mod de spillere der ikke har højt niveau nu og heller ikke har alder og udviklingspotentiale til at nå det. En Bjur eller Akoto koster ikke nær så meget som Kahl, men jeg kan meget bedre forstå ideen med sidstnævnte selvom han er dyrere og det ikke er gået helt så stærkt som man havde håbet. Kahl spiller trods alt også en del og er 22, han var bare en stor handel for os på det tidspunkt så forventningerne er til mere.

Selvfølgelig er CV ikke fejlfri. Det er ingen sportschefer. Men med at lavere sportsligt budget har vi ikke råd til at vores sportschef er ringere end de modstandere vi gerne vil måle os med. Og der har CV en bedre track record over de sidste mange år end SIB, så vidt jeg kan se.
Mange hvis ikke de fleste Brøndby-fans håbede vist at Blackrock rykkede ind med en ny sportschef fordi CV's handler var så ringe. Nu går det så bedre efter at han har fået en ordentlig masse flere penge at bruge, men jeg tvivler på at han har en bedre track record, det er vist bare fordi man husker alle dem SIB har hentet hvor det ikke er gået som håbet, mens alle dem CV har hentet i samme kategori er glemt udenfor Brøndby.

Selvfølgelig er CV ikke fejlfri. Det er ingen sportschefer. Men med at lavere sportsligt budget har vi ikke råd til at vores sportschef er ringere end de modstandere vi gerne vil måle os med. Og der har CV en bedre track record over de sidste mange år end SIB, så vidt jeg kan se.
Du er bare nød til at sammenligne Kurminowski med f.eks. Joe Bell, ikke med Nicolaj Vallys, det er en urimelig sammenligning. Vallys skal sammenlignes med Mikael Anderson, eller Tobias Mølgaard.

Latest posts

Back