New posts

AGF's overordnede strategi vs. de andre

• Thread starter Thread starter Martinstranger
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 656
  • Views Views: Views 42K
AGF's overordnede strategi vs. de andre
Som jeg ser det er man i gang med at bygge noget langtidsholdbart. Det gør man ikke ved at hente "hurtige penge", saltvandsindsprøjtninger eller eksterne investorer/ejere. Kald det hvad I vil. Det langtidsholdbare projekt er akademiet, som giver en bæredygtig og pålidelig fødekæde af talenter, som rent faktisk kan begå sig i Superligaens top 3.

FCM/K er så meget rigere end resten af ligaen, at det er absurd. Men især FCK tror jeg faktisk nærmer sig et punkt, hvor det ikke rigtig hjælper dem. Der er en naturlig øvre grænse for, HVOR gode spillere man kan hente til superligaen, uanset antallet af nuller på lønsedlen. Når de rammer dét plateau, vil vi kunne indhente dem sportsligt over tid.

Vi behøver ikke have lige så gode spillere på papiret, så længe vi stiller med et HOLD, der er konkurrencedygtigt. Og jeg kan ikke huske, hvornår vi sidst har været helt væk fra en kamp. Jo jo, spillemæssigt har det været skidt undervejs, men vi er aldrig chanceløse længere. Og kampene bliver tættere med de rige klubber. Vi er ikke 3 sikre point for dem - ikke længere.

Hvad vi til gengæld behøver, er et sikkert fundament at bygge det her på, så vi ikke er såbare overfor konjunkturer, enkelte dårlige sæsoner eller en sæson eller to, hvor vi ikke sælger to profiler og et talent for samlet 100+ millioner.

Jeg gad da godt, at det gik hurtigere. Men jeg vil hellere at det går en tand for langsomt, også langsommere end det reelt behøves umiddelbart, end at vi oversatser, og det viser sig at være et forkert sats, og så bliver vi slået tilbage med flere år. Sporene skræmmer, og forsigtighed er en dyd.

Jeg synes LF og JN har gjort det helt rigtige ved at polstre pengetanken med tanke på, at der kommer nogle år, hvor der selvsagt ikke kan være de samme indtægter qua den nedsatte tilskuerkapacitet; og så ved jeg ikke om sponsorerne får lidt rabat over de kommende par år, indtil vi er tilbage på det nye stadion.

Den periode vi går ind i nu, må betegnes som en blød mellemlandingsperiode, hvor vi ikke investerer det helt vilde i holdet, men vedligeholder truppens komposition (måske krydret med en enkelt stærk transfer - f.eks. AJ), og når vi så har overstået de kommende par år, så er vi tilbage på sporet uden at økonomien har taget navneværdig skade, og så går jagten ind. Blandt andet baseret på øgede tilskuerindtægter, transferpenge fra salg af talenter der har slået igennem via akademiet, øgede sponsorindtægter og hvad der ellers kommer.

Måske jeg har misforstået noget, men som sagt synes jeg at de gør det helt rigtige. Det ville være uforsvarligt at investere vanvittige summer i truppen nu her, for at jagte FCK, FCM og BIF, når der er et garanteret fald i indtægter over de næste par år.

[/QUOTE]
Det er jeg så dybt uenig i og jeg tror allerede i dette forår, vil vi se forskellen også en forskel vi så da, vi hentede den første bronze, hvor det var tydeligt, det var den manglende bredde som gjorde, vi ikke overhalede FCK og tog sølv. Noget David efterfølgende også var inde på.
Den bredde har vi stadig ikke og det vil normalvis vises sig, når tingene spidser til.

Der er forhåbentlig ingen som har skrevet at økonomisk investering en til en kommer igen i form af sportslig succes? I så fald skal FCK vinde samtlige mesterskaber, FCM tage 2. pladsen og BIF 3. pladsen.

Altså du er vel ikke uenig i, at vi indtil videre er rykket tættere på de tre, det du stiller spørgsmålstegn ved er, om vi også vil være tættere på dem i foråret eller om vi vil blive sat af? Personligt tror jeg, at vi vil være tæt på Brøndby og FCM, fordi deres bredde ikke er lige så skræmmende som FCKs. Sidstnævnte er vi meget langt fra at kunne matche over en længere periode, tror jeg.

Ift. Eksemplet med Fck og andenpladsen, så skulle vi nok have haft nogle ret voldsomme investeringer for at have en bredde, der kunne skubbe os foran FCK - det samme skulle vi i år for at have en bredde, der væsentligt øger sandsynligheden for at slutte foran en eller flere af de tre. I den optik havde 25 millioner efter Bundgaard forslået som en skrædder i helvede gætter jeg på.

Jeg tror oprigtigt ikke, at vi med fx 25% øget investering i truppen øger sandsynligheden for at slutte i top tre med 25%. Nærmere tror jeg, vi øger den med 5%. Videre tror jeg ikke, at FCM med en øgning af deres budget ift. vores på fx 25% øger sandsynligheden for at slutte foran os med 25% - nærmere 5%.Det tror jeg ikke, fordi der er alle mulige faktorer i spil. Kvaliteten af de breddespillere, man kan hente. Fejlmargenen hos dem, der køber ind. Loftet på den kvalitet, man kan købe. Utilfredshed i truppen, hvis man har for mange kvalitetsspilkere, der ikke spiller. Dårligt castede trænere. Liderlige trænere. CV som sportsdirektør. PC som sportsdirektør. Fucking Peter Sand som sportsdirektør.

Der er ingen, der har skrevet noget om panik (andre end mig). Men jeg opfatter hele diskursen om, at vi bliver sat af, som panisk.

Tak for et godt indlæg.
Ift det med at det skulle være "naivt" at andre omkring os "snubler samtidig" - det synes jeg klinger meget hult efter vi lige har haft en mesterskabschance så sent som sidste år - hvor FCM endte uden for top 6, og BIF ikke var i gear, men FCN til gengæld var det - og FCK fik rettet op.
Min kommentar handlede om, at det efter min mening er naivt og uambitiøst at have det som en strategi, at ens konkurrenter indimellem snubler, før man selv kan få succes. Det synes jeg, med al respekt for de klubber, nærmere bør være en mulighed for klubber som Silkeborg, AaB, OB osv., som i de her år ikke har et realistisk grundlag for at blive en del af et buldrende top 4-5.

Vi skal være så ambitiøse, så vi indenfor nogle år kan blive en seriøs bejler til top 2 hvert år, og det skal vi blive ved at bygge det næststørste sportslige budget i Danmark (og i Norden). Det skal efter min mening være vores strategi (eller måske rettere vision), og ikke at vi skal lukrere på fire andre klubbers simultane kollaps, før vi kan drømme om en titel. Jeg forstår, hvad du mener, og det er også fint, hvis det lykkes indenfor de næste par år. Det er i mine øjne bare ikke en ambitiøs strategi, nærmere en løs mulighed at håbe på, så længe vi ikke har styrken til reelt at konkurrere med de bedste over en hel sæson.

Som jeg ser det er man i gang med at bygge noget langtidsholdbart. Det gør man ikke ved at hente "hurtige penge", saltvandsindsprøjtninger eller eksterne investorer/ejere. Kald det hvad I vil.
Jeg prøver lige en gang til.

Er der nogen i tråden der mener vi skal bruge hurtige penge, hente saltvandsindsprøjtninger eller eksterne investorer?

Altså udover dem som mener det er umuligt at hente en profil til holdet, uden vi sætter økonomien fuldstændig over styr, på trods af vi har haft det bedste salgsmæssige transfervindue i klubbens historie.

Jeg synes LF og JN har gjort det helt rigtige ved at polstre pengetanken med tanke på, at der kommer nogle år, hvor der selvsagt ikke kan være de samme indtægter qua den nedsatte tilskuerkapacitet; og så ved jeg ikke om sponsorerne får lidt rabat over de kommende par år, indtil vi er tilbage på det nye stadion.
Men der har de jo været forudseende og hentet midlerne via en emission - argumentet for emissionen var netop at polstre pengekassen. Det gjorde de inden sommerens transfervindue og siden da er der kommet mange flere midler i kassen.

Den periode vi går ind i nu, må betegnes som en blød mellemlandingsperiode, hvor vi ikke investerer det helt vilde i holdet, men vedligeholder truppens komposition (måske krydret med en enkelt stærk transfer - f.eks. AJ), og når vi så har overstået de kommende par år, så er vi tilbage på sporet uden at økonomien har taget navneværdig skade, og så går jagten ind. Blandt andet baseret på øgede tilskuerindtægter, transferpenge fra salg af talenter der har slået igennem via akademiet, øgede sponsorindtægter og hvad der ellers kommer.

Måske jeg har misforstået noget, men som sagt synes jeg at de gør det helt rigtige. Det ville være uforsvarligt at investere vanvittige summer i truppen nu her, for at jagte FCK, FCM og BIF, når der er et garanteret fald i indtægter over de næste par år.
Måske du har misforstået - jeg har ikke set nogen argumentere for at investere vanvittige summer i truppen.

Hvis det er en mellemlandingsperiode vi går ind i, så burde de sportslige målsætninger vel følge med. Alternativt tør man ikke melde det ud for omverdenen men forsøger at lurepasse den hjem. Der er jo et vist hensyn at tage til sponsorer mv. som betaler gildet.

Jeg prøver lige en gang til.

Er der nogen i tråden der mener vi skal bruge hurtige penge, hente saltvandsindsprøjtninger eller eksterne investorer?

Altså udover dem som mener det er umuligt at hente en profil til holdet, uden vi sætter økonomien fuldstændig over styr, på trods af vi har haft det bedste salgsmæssige transfervindue i klubbens historie.
Hvis der ikke er, så har jeg misforstået noget.
Men argumentet står stadig: at købe 2-3 profiler til holdet, som vil kunne løfte det op laget guld/sølv, ville i mine øjne ikke batte det store. Det ville medføre en, måske to gode sæsoner, hvorefter vi ville blive plukket af større klubber, som kommer ind og køber vores bedste spillere, uden at vi af den grund af har nogen klar til at tage over.
Det sagt, så er jeg da også utålmodig og gad godt, at det gik stærkere. Jeg tror bare jeg vælger at stole på, at JN, LF og SIB er på omgangshøjde med, hvad der skal ske og har lagt en plan, som indtil nu går nogenlunde som den skal.
Eller sagt på en anden måde:
Jeg vil hellere vente 3-5 år mere på, at AGF bliver en magtfaktor i dansk fodbold, hvis det så betyder at vi er det i de næste 10 år eller så, end jeg vil have et par gode år nu, for så at være slået mere eller mindre tilbage til start, fordi fødekæden ikke var på plads og vi derfor blev ramt af for mange salg på én gang. Lidt som tilfældet med Bisseck og TK i samme vindue.

Min kommentar handlede om, at det efter min mening er naivt og uambitiøst at have det som en strategi, at ens konkurrenter indimellem snubler, før man selv kan få succes. Det synes jeg, med al respekt for de klubber, nærmere bør være en mulighed for klubber som Silkeborg, AaB, OB osv., som i de her år ikke har et realistisk grundlag for at blive en del af et buldrende top 4-5.

Handler vel om "vejen dertil" - hvor man skal sikre sig - at man kan bringe sig op på et fundament - som kan give guld når de andre fejler - snarere end om at satse på en enkelt trup der skal kunne det. For med "fundament" ligger der jo netop både akademi, anlæg, stadion osv oven i.

Kom der penge udefra til at bygge det stadion, det akademi osv, så har vi selv flere penge til truppen.
Og altså stadion har fået tilført over en halv milliard, og akademi og andre ting har også fået hjælp.
Ville vi kunne tage større skridt hurtigere ift truppen, såfremt vi tog en investor ind lige nu, som kunne smide 200 mio i truppen? JA SGU DA.

Men det vi skal afgive for 200 mio vil være langt større ift ejer-%/bestemmelse, end hvis vi venter 3-5 år med den slags.
Det at vi får bygget stadion, akademi og har bragt os op i toppen UDEN investor gør - at en investor skal ligge langt mere for færre % ejerskab.
Jeg anser faktisk netop den nuværende process som om, hvor vi beviser os på egen hånd over en årrække. Der taler overskuddene STÆRKT ind.

En investor skal ikke ind og vende butikken for at forsøge at tjene penge.
En investor skal betale for at få del i vores overskud...! En helt anden salgs-case.
Og forhåbenligt kan vi selv få endnu større overskud via det nye stadion i form af medaljer/sponsorindtægter og andet.

Det helt store spørgsmål er - hvorvidt vi selv kan klare os i europæisk gruppespil...
Kan vi det - så kommer resten derfra - "af sig selv". For så har man penge til at geninvestere i truppen.
Kan vi ikke selv komme i europæisk gruppespil, så skal en investor måske ind og ligge 150-200 mio i truppen mod at få fx 20% ejerskab og navnet på akademiet eller måske endda stadion - og så skal man satse den vej.

MEN: Jeg synes vi pt er i gang med at se, hvorvidt vi selv kan - og som minimum laver en god case for en høj pris undervejs.

Forskellen på ham der får mest i FCK og næstmest er... ca. det samme som Tingager får i løn i AGF....
Det er det jeg mener med - at FCK/FCMs rigdom på papiret ikke proportionelt fører til samme % flere point.
Og det viser også - at hvis FCK vil have en AGF'er, som ikke er på kontrakt i AGF - så får de ham hvis spilleren selv gerne vil det.

Den løn FCK kan tilbyde svarer til mange af de lønninger man kan få rundt om i europa.
Men høj løn betyder også - at 10 mio ekstra tilført i FCK rækker langt kortere end 10 mio i AGF.

Måske du har misforstået - jeg har ikke set nogen argumentere for at investere vanvittige summer i truppen.

Hvis det er en mellemlandingsperiode vi går ind i, så burde de sportslige målsætninger vel følge med. Alternativt tør man ikke melde det ud for omverdenen men forsøger at lurepasse den hjem. Der er jo et vist hensyn at tage til sponsorer mv. som betaler gildet.
Jeg skrev heller ikke at nogen havde nævnt det, det var blot min egen betragtning.

Man kan sagtens bevare de sportslige ambitioner, hvis man mener truppen er til det, selvom der kommer et par bløde år.

Hvis der ikke er, så har jeg misforstået noget.
Jeg erindrer ikke at nogen af debattørerne har foreslået vi skal bruge hurtige penge, hente saltvandsindsprøjtninger eller sælge klubbens sjæl til udenlandske ejere. Måske jeg tager fejl?

Men argumentet står stadig: at købe 2-3 profiler til holdet, som vil kunne løfte det op laget guld/sølv, ville i mine øjne ikke batte det store. Det ville medføre en, måske to gode sæsoner, hvorefter vi ville blive plukket af større klubber, som kommer ind og køber vores bedste spillere, uden at vi af den grund af har nogen klar til at tage over.
Det sagt, så er jeg da også utålmodig og gad godt, at det gik stærkere. Jeg tror bare jeg vælger at stole på, at JN, LF og SIB er på omgangshøjde med, hvad der skal ske og har lagt en plan, som indtil nu går nogenlunde som den skal.
Eller sagt på en anden måde:
Jeg vil hellere vente 3-5 år mere på, at AGF bliver en magtfaktor i dansk fodbold, hvis det så betyder at vi er det i de næste 10 år eller så, end jeg vil have et par gode år nu, for så at være slået mere eller mindre tilbage til start, fordi fødekæden ikke var på plads og vi derfor blev ramt af for mange salg på én gang. Lidt som tilfældet med Bisseck og TK i samme vindue.

Det er svært at være uenig i at vi skal lykkes på den lange bane men alligevel mener jeg vi er nødt til at investere i førsteholdet. Især når vi sælger 2 profiler samt et offensivt talent som (formentlig) stod til at få gennembruddet i ligaen. Andre rykker naturligt frem i bussen når sådan noget sker men der var nogle åbenlyse problemer som man burde have råd til at håndtere. En god offensiv profil, uden glasben, tilført sidste sommer, kunne formentlig have gjort underværker.

Jeg ønsker også vi skal være en magtfaktor i årtier frem men det ene behøver ikke udelukke det andet ;)

Lad os antage at AGF, lige som størstedelen af dette Forum, er bange for at bruge penge.

Hvis den sportslige udvikling stagnerer over de næste par år, kan de så opretholde de kommercielle forventninger vi får stillet til udsigt med det nye stadion ? Jeg synes man skal tilskueretallene fra sidste halvår under David op, hvis man er i tvivl.
Skarp betragtning(y)

Tilskuertallene.... de var vel på ca. halvdelen af dem der kom på stadion sidste forår hvor vi spillede med i toppen.

Der var også noget utilfredshed blandt sponsorerne - var det ikke der hvor en af dem råbte højt offentligt. Han var helt klart stillet noget andet i udsigt, end det man leverede sportsligt og eksponeringsmæssigt. Jeg tror nu ikke vi ryger tilbage til den sportslige del men mindre kan også have indflydelse på både antallet og størrelsen af sponsorater.

Lad os antage at AGF, lige som størstedelen af dette Forum, er bange for at bruge penge.

Hvis den sportslige udvikling stagnerer over de næste par år, kan de så opretholde de kommercielle forventninger vi får stillet til udsigt med det nye stadion ? Jeg synes man skal tilskueretallene fra sidste halvår under David op, hvis man er i tvivl.
Igen, så taler vi vist forbi hinanden. Men lad mig så i det mindste slå det fast én gang til for mit eget vedkommende: hverken jeg eller AGF er bange for at bruge penge. Der er bare nogle større strategiske overvejelser i, om pengene skal bruges a la Brøndby (hej blodrøde regnskab og klods om benet de næste 4-5 år), eller om de skal bruges på organisation, akademi osv. Lige nu gør vi tilsyneladende mere det sidste, selvom vi også opruster en del på truppen.

Jeg tror, de mange penge vi bruger på scouts, trænere, data, akademi osv. er nogle rigtig godt investerede penge. Nok endnu bedre end hvis vi øgede budgettet til løn og afskrivninger med fx. 30 mio. i år. Vi kommer til at kunne øge udgifterne til både trup og infrastruktur på samme tid senest fra 26, men her og nu synes jeg vi ser ud til at træffe nogle gode valg.

Jeg erindrer ikke at nogen af debattørerne har foreslået vi skal bruge hurtige penge, hente saltvandsindsprøjtninger eller sælge klubbens sjæl til udenlandske ejere. Måske jeg tager fejl?
Jeg kan sagtens have gjort mig skyldig i overtolkninger - det skal vi ikke koge mere suppe på :)

Det er svært at være uenig i at vi skal lykkes på den lange bane men alligevel mener jeg vi er nødt til at investere i førsteholdet. Især når vi sælger 2 profiler samt et offensivt talent som (formentlig) stod til at få gennembruddet i ligaen. Andre rykker naturligt frem i bussen når sådan noget sker men der var nogle åbenlyse problemer som man burde have råd til at håndtere. En god offensiv profil, uden glasben, tilført sidste sommer, kunne formentlig have gjort underværker.

Jeg ønsker også vi skal være en magtfaktor i årtier frem men det ene behøver ikke udelukke det andet ;)
Jeg er egentlig enig i, at en stærk offensiv profil (med fart og gennembrudskraft) er noget nær øverst på ønskelisten.
Men i forhold til min fremhævning, så er jeg lige ved at sige at lige netop på dette tidspunkt i vores udvikling, er de tæt på at udelukke hinanden. Vi har formodentlig midlerne, til at købe ind til et hold, der ville kunne spille med om guldet. Spille med - ikke nødvendigvis vinde det. At spille med om guldet i superligaen kan lige så godt ende med en fjerdeplads (4 point fra 1 pladsen ved sæsonslut, vil stadig være at have spillet med i min optik), og så har den økonomiske satsning ikke givet det afkast, den meget gerne skulle. Og dét ville omvendt sætte os tilbage, tror jeg, fordi:
- Talenterne må formodes at have fået mindre spilletid og dermed mindre udvikling (og mindre salgbare fremadrettet)
- Udgifterne til løn er højere og måske meget tætte på indtægterne på de sportslige resultater.
- Så tæt på frister til flere store indkøb, som igen kun måske giver afkast.

For mig at se er det en klogere strategi at spille holdet sammen og stærkt over tid, gøre stammen bundsolid, gøre konceptet helt integreret og sætte det op, så alle kan se, at nu spiller AGF, selvom de så kampen på en sort/hvid skærm og uden lyd. Når vi er dér, hvor konceptet er så sikkert og stammen er solid, så kan vi se på, hvad truppen mangler uden om stamme og talenter, købe det ind til den pris det nu koster (fordi vi ikke har satset hårdt på at være med helt i toppen i 2-3 sæsoner), og faktisk blive kontinuerligt dominerende fordi fødekæden så også er på plads, og vi hele tiden har en idé om, hvad der er brug for at købe, og hvad akademiet er leveringsdygtigt i.

Det er altid et spørgsmål om opfattelse hos modtageren vs. det afsenderen ønsker at budskabet skal være.

Generelt var jeg sikker på vi ville sakke længere bagud sidste år men mente vi burde indsnævre området. Vi kan ikke følge med, når Fcm investerer xxx mio. kr. i spillere.

Principielt ja.

Jeg opponerer mod at man har lavet det bedste transfervindue nogensinde på indtægtssiden men efterfølgende vælger ikke at disponere flere af midlerne, mod de åbenlyse udfordringer der er/var i truppen.

Orker ikke at finde det frem igen men allerede i sommers kunne man se, at vi ville blive udfordrede på flere positioner pga. manglende bredde (og de kendte skader samt forventningen om, at den resterende del af truppen nok ikke holdt sig skadesfri).

Vi er stadig udfordrede på skader og offensiven har samme problemer med at producere chancer. Vi har kun spillet en kamp og de skal selvfølgelig have chancen men tendensen så ikke ud til at være ændret.

Havde man en næsten skadesfri trup var det måske anderledes men der er ikke tegn i sol og måne på det sker foreløbig. Det virker som om det har været udfordrende siden Zangenberg skiftede til Sydafrika og vi bliver igen igen ramt af skader de har svært ved at estimere tidshorisont på. Måske den bedste investering vil være en fysisk træner på et højt niveau men det ved klubben bedst. Det kan være tilfældigheder.
Jeg synes bare det er svært at vurdere hvor meget mere der lige er at investere med ift hvad man har og forventer at tjene i den næste periode og hvilke udgifter der ligger og venter. Jeg er ikke i tvivl om at der godt kunne findes nogle millioner hvis det var - hvis nu fx der kom en særlig mulighed eller hvis der var langvarige skader i opstarten man blev nød til at reagere på som det var tilfældet med Yakob i sommer. Jeg ved ikke om AJ er den spiller SIB omtalte som en særligt spændende mulighed, ellers var han klar til at bruge noget på en eller anden derudover. Hvis de penge er der kan man sige de også skal bruges, men på den anden side skal man jo sørge for at beredskabet også er der til sommer og kun finde en anden hvis behovet absolut er der.

Jeg ved ikke hvor meget man kunne eller har lagt oven i budgettet efter sommerens salg, men jeg tror om ikke andet tilgangen er at det kun må bevæge sig opad. Dvs at det bliver noget nemmere at øge budgettet med et kalkuleret transferoverskud når vi har lavet den slags salg lidt mere kontinuerligt. Der skal man så finde balancen mellem at bevise det og også investere noget i at kunne bevise det som man nok håber med fx AJ.

Ift den offensive profil som det måske alt sammen kommer ned til, kan man også sige at fejlen i højere grad er at vi ikke har Haugen, eller rettere en spiller på det niveau vi håbede med den handel. Og det er jo også kritisabelt han slet ikke er der, selvom man må acceptere at der kommer fejlskud også blandt de dyreste handler (Haugen var dog også en relativt billig angriber hvis man sammenligner med de klubber vi taler om at konkurrere med.)

Det undrer mig også at man ikke umiddelbart har erstattet Zangenberg, men jeg kan ikke rigtig vurdere hvilke kompetencer man har eller mangler. Det må man næsten gå ud fra de godt kan vurdere internt. En ny kapacitet der kunne ellers være et fint argument for at man altså bruger pengene på andet end spillere og optimerer den vej... Det er der dog trods alt også eksempler på, fx Nedergaard og Klok fra FCN. Der var så også ham der smuttede til FCK, så det er lidt ind og ud, men generelt vokser og forbedres alt omkring holdet og klubben.

Gad vide hvor korrekt det her er - er Erik Larsen stadig tilknyttet så var der jo noget før SIB kom til, men det var måske bare under Corona han egentlig var væk og så fik SIB ham på igen ? Og så er der en finne vi har hentet i Sunderland?

Nedergaard er ikke med på listen. Under hans egen profil står den som 'expected:'

Så har jeg heller ikke forstået de 2 x Martins argumenter. Jeg forstod debatten sådan, at vi skulle finde (eksterne) penge, så vi ikke sakker yderligt bagud i forhold til muligheden for at vinde guldmedaljer. Jeg er da helt enig med dig i, at vi gerne må geninvestere mere af vores transferplus fra sidste sommer. Men det tror jeg sådan set også, at man er indstillet på i klubben. De skal bare stadig bruges klogt, for det er reelt den eneste måde vi kan være konkurrencedygtige.

Så har jeg heller ikke forstået de 2 x Martins argumenter. Jeg forstod debatten sådan, at vi skulle finde (eksterne) penge, så vi ikke sakker yderligt bagud i forhold til muligheden for at vinde guldmedaljer. Jeg er da helt enig med dig i, at vi gerne må geninvestere mere af vores transferplus fra sidste sommer. Men det tror jeg sådan set også, at man er indstillet på i klubben. De skal bare stadig bruges klogt, for det er reelt den eneste måde vi kan være konkurrencedygtige.
Det tror jeg ikke jeg har argumenteret for i flere år:) Vi kan da sagtens bruge det men det tror jeg ikke på sker.

Baggrund: Oprindeligt startede jeg denne tråd, fordi jeg mente JN (klubben) haltede noget i argumentationen, når det gjaldt fremtidig økonomi. Det er naturligvis fedt, hvis vi henter mange flere sponsorkroner ind og det vil klart booste økonomien. Men det nytter ikke, hvis de andre sælger spillere for kr. XXX mio. mere end os hvert år og deltager i Europa. Så kommer vi ikke langt med kr. 50 mio. i yderligere sponsorindtægter.

Samtidig var jeg irriteret over vores sløje satsning på de unge spillere og dermed fremtidige salg af disse. Der kom ufatteligt mange pæne ord fra klubben om hvad man skulle men der skete reelt ikke det store (det virkede mest som salgstale overfor omverdenen der skulle holdes). Allermest virkede det som en rodebutik, hvor man ofte skiftede de ansvarlige ud eller de foretrak at blive ansat andre steder.

Det hjalp ikke på mit humør dengang man raslede ned i DBU's rangering af talentklubberne og der kom en noget sløj undskyldning fra klubben, om hvorfor man raslede ned i den vurdering. Vi var(er) milevidt fra de andre klubber som vi ellers så gerne vil måle os med. Det bliver spændende når de tildeler ny rangering (den kører vist i to år af gangen) og om vi har forbedret os. Der er ihvertfald plads til forbedringer.

Der kom for nylig en erkendelse fra klubbens side, at de vist havde været overrasket over hvad unge spillere kunne sælges til. Det kan have sat skub i udviklingen og det lyder som om vi endelig er i gang med en væsentlig opgradering af talentdelen (og jeg køber ikke en undskyldning om at det var umuligt uden boliger på Fredensvang - den er simpelthen for søgt).

1708460029388.png

Jeg blev i sommers overhalet af, at vi faktisk solgte et talent som var ført op igennem klubben i form af TK. Det var klasse.

Generelt var det et fantastisk vindue på salgssiden men det var et irritationsmoment at vi ikke viste vilje til at geninvestere i truppen. Der var åbenlyse skader og spillere som krævede en operation. Det virkede bare dumt ikke at agere. Der var samtidig åbenlyse mangler i det offensive spil og de står stadig på her 1,5 år efter Uwe tiltrådte. Derfor har jeg siden i sommers argumenteret for, at man burde have geninvesteret mere og hjulpet truppen bedre igennem kvalerne. Der burde rigeligt være råd til en profil, når man havde solgt spillere for over kr. 100 mio. Der ville endda være råd til at købe en til kr. 20 hvis man ønskede det.

Overordnet har vi klaret os sportsligt bedre end jeg havde forventet og det ser ud til top 6 er sikret. Vinder vi pokalen og spiller en 6 plads hjem, så er jeg vist happy 🙏

Men tvivl ikke - ambitionerne rækker langt videre og det vil jeg argumentere for🫣. Der skal bygges på og vi skal udvikle os - det nytter ikke at stå i stampe og sige alt er godt når stadion kommer, når ungdomsboligerne er bygget eller hvad næste undskyldning bliver.

Nu kiggede jeg tilbage i tråden, for at se om jeg havde indikeret vi skulle finde eksterne penge og det syntes jeg ikke:

Fra side et:

Jeg har ikke sat spørgsmålstegn ved ejerskabet - det tænker jeg man fortsætter med.

Da debatten begynder igen skriver jeg følgende og gentager det flere gange i forskellige varianter:

Indrømmer at jeg har ikke fået hørt podcasten (endnu) men er argumentet, at vi skal have en investor med kr. 2-300 mio.? Eller er det "bare" at vi er meget konservative i vores tilgang?

Vi kan altid bruge 2-300 mio. men jeg syntes heller ikke vi skal sælge klubbens sjæl for det. Det må de andre om.

Til gengæld er jeg fortaler for, at man ikke kører økonomisk spændetrøje
hele vejen igennem men bygger det sportslige budget op over tid. Det ender dog altid med, at modargumentet er den med investoren og de mange hundrede millioner.

Men tvivl ikke - ambitionerne rækker langt videre og det vil jeg argumentere for🫣. Der skal bygges på og vi skal udvikle os - det nytter ikke at stå i stampe og sige alt er godt når stadion kommer, når ungdomsboligerne er bygget eller hvad næste undskyldning bliver.
Jeg ved ikke om 🫣 skal opfattes som om det kunne være kontroversielt, men de er helt sikkert enige i klubben og det gælder nok også alle herinde. Jeg synes ikke der er noget der tyder på at man mener alt er godt når stadion eller ungdomsboliger kommer og at det bliver brugt som nogen undskyldning. Der er lidt færre kommercielle indtægter inden de til gengæld kan stige en del.

Der kom for nylig en erkendelse fra klubbens side, at de vist havde været overrasket over hvad unge spillere kunne sælges til. Det kan have sat skub i udviklingen og det lyder som om vi endelig er i gang med en væsentlig opgradering af talentdelen (og jeg køber ikke en undskyldning om at det var umuligt uden boliger på Fredensvang - den er simpelthen for søgt).
Jeg ved ikke om jeg kan finde det nøjagtige citat der efterhånden er blevet til at de blev overraskede over hvad unge spillere kan sælges til, men selvfølgelig vidste de det. Man solgte måske for mere end man havde regnet med pa det her tidspunkt. Akademiet er et helt konkret bevis på at man ikke pludselig har opdaget at det er en god ide at udvikle talenter, men det tager jo tid fx at bygge. I hvert fald i Århus hvor man ikke lige ringer til borgmesteren og får en tilladelse. I mellemtiden har man gjort en del på Fredensvang og i staben osv. Hvis vi snakker tilbage i starten af den store turnaround tog JN helt sikkert det valg at så mange midler som muligt skulle bruges på førsteholdet, men det tror jeg nu var meget fornuftigt så man kunne prøve at komme væk fra den evige bundkamp der må have suget al energi ud og gjordt alt mulig andet mere vanskeligt.

• Like
Reactions: cph
Last edited:
Vi har en ting, som kun FCK og Brøndby også har. Et tætbefolket opland.
Mere end 500.000 landsmænd har AGF som den superligaklub, de bor tættest på. Der kan Herning ikke være med.

Brøndby står dog med det problem, at de ikke har nogen byidentitet. De slår sig op som hele Vestegnens klub, men der er ikke noget centrum at knytte klubben op på. Derfor har de også vanskeligere ved at finde store lokale sponsorer, end vi har.

Hvis ikke AGF havde været drevet af inkompetente personer frem til Nielsen-regimet, havde vi for længe siden overgået Brøndby, hvad sponsorindtægter angår.
Når vi så får et rigtigt stadion, kan vi også komme tættere på dem, hvad tilskuerantallet angår, selvom vi nok aldrig kommer til at slå dem på det parameter. Men hovedstadsområdets fire klubber bør vel også have et samlet tilskuertal, der er fire gange så højt som vores, og der er det så to af de fire klubber, der sidder på hele flæsket.

Herning er gode kræmmere med en meget loyal erhvervsbase i området. Men om senest 10 år har vi overhalet dem på alle parametre. Der vil jeg gerne vædde en stadionplatte på.

Krone til krone vokser vi langsommere end de andre tre i toppen lige nu, men vores vækstkurve i procent vil blive markant mere stejl, når det nye stadion står klart.

Hvis vi samtidig også begynder at producere toptalenter fra om fem år, er jeg ikke nervøs for fremtiden.
Fremtiden tager tid, hvis tiden kun går i organisk væksttempo. Jeg er selv grumme utålmodig og vil gerne se os kæmpe om mesterskabet allerede indenfor et år eller to. Men desværre tror jeg dog, at det lange seje træk i sidste ende er det mest begavede, eftersom det kun er FCK, der kan overmatche os på de grundlæggende forudsætninger for at skabe langvarig succes. De andre bør vi godt kunne slå.

Jeg synes, det er ret sigende, at vi efter alt at dømme har jagtet de to startere på u21-landsholdet Hey, og Provstgaard i nogle vinduer, men ender med hylden lige under i AJ. Og vi har jagtet meget unge profiler med superligaerfaring i Bundgaard og Horneman, men ender (udelukkende) objektivt set mindst et par hylder under med Bach. Vi holder os helt klart relativt konservativt tilbage fra de helt store transferbeløb. Det kan vi vel alle være enige om?

Personligt er jeg tilbageholdende med at fælde dom over om det er godt eller skidt. Men om et par år kan man se på de seks spillere igen, og så vil vi alle være meget bagkloge :)

Latest posts

Back