New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 387K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Det er ret vildt, at AGF pludselig er et sted, hvor man i et vindue har råd til et minus på omkring 30 mio på transferbalancen. Bare virkelig ærgerligt at investeringerne sker fra en næstsidsteplads og med halvdelen af startopstillingen skiftet ud, I stedet for at investeringerne bygger på en succesfuld trup, så bruges de nu til en genopbygning. Formentlig når vi ikke top 6 i denne sæson, men rammer først et topniveau igen en gang i foråret.

Jeg håber man har lært af dette, at trupplanlægning i forhold til bevarelse af kontinuitet er ekstremt vigtig. Det må ikke igen ske, at vi skal skifte en halv startopstilling i et enkelt vindue. Jeg synes lejemål fremover må være absolut sidste udvej, selvom jeg er ret overrasket over, at de manglende indtægter fra afgangen af Diks og Grabara faktisk ikke betød manglende handlemuligheder for SIB.

Nu håber jeg bare, at man i hvert fald giver David Nielsen indtil vinterpausen til at få det til at fungere. Man er nødt til at erkende, at så mange nye relationer ikke fungerer fra dag 1. Også selvom David Nielsen selv siger noget andet på sin macho-facon.

Ifølge oversigten på Superstats har vi sagt farvel til lige nøjagtig det samme antal spillere som vi har indlemmet i truppen. 11 stks. Havde indtryk af at vi netto var vokset. Men det glæder mig at det viser en vis balance i tingene. Om ikke 100% rent lønkronermæssigt så også der.

Men uanset. Mange nye spillere. Mange nye i startopstillingen.

Nu håber jeg bare, at man i hvert fald giver David Nielsen indtil vinterpausen til at få det til at fungere. Man er nødt til at erkende, at så mange nye relationer ikke fungerer fra dag 1. Også selvom David Nielsen selv siger noget andet på sin macho-facon.
Et eller andet sted er transfervinduet vel lidt en erkendelse af, at vores trup var for dårlig og de sidste par vinduer har været totalt kiksede. Så på den måde får DN en smule fripas ift. den dårlige start. Han skal jo først have mulighed for at arbejde med den "nye" trup før det giver mening at evaluere ham og den øvrige trænerstab.

Så medmindre vi totalt nedsmelter i de kommende kampe, kan jeg ikke se os røre ved trænerstaben før til vinterpausen. Til gengæld vil jeg så heller ikke blive overrasket, hvis der sker udskiftning blandt assistenterne til den tid (nok især Karlsen, der er i farezonen).

Det må være et krav til Bjørnebye, at vi kommer ned på 2-4 ændringer i et vindue, og at vi i stort set hvert sommervindue kan sælge spillere for over 20 mio.

Dels er det fuldstændig vanvittigt at skulle spille 11 (!) spillere ind på et vindue, dels har vi investeret helt uhørt mange penge i spillere, der mindst skal sælges for 20 mio stykket.

Det bliver sgu spændende, om det er der, vi er nu. Min tillid til Bjørnebye er fuldstændig intakt, men jeg vil gerne se det ske.

Det er ret vildt, at AGF pludselig er et sted, hvor man i et vindue har råd til et minus på omkring 30 mio på transferbalancen. Bare virkelig ærgerligt at investeringerne sker fra en næstsidsteplads og med halvdelen af startopstillingen skiftet ud, I stedet for at investeringerne bygger på en succesfuld trup, så bruges de nu til en genopbygning. Formentlig når vi ikke top 6 i denne sæson, men rammer først et topniveau igen en gang i foråret.

Jeg håber man har lært af dette, at trupplanlægning i forhold til bevarelse af kontinuitet er ekstremt vigtig. Det må ikke igen ske, at vi skal skifte en halv startopstilling i et enkelt vindue. Jeg synes lejemål fremover må være absolut sidste udvej, selvom jeg er ret overrasket over, at de manglende indtægter fra afgangen af Diks og Grabara faktisk ikke betød manglende handlemuligheder for SIB.

Meget enig i hele dit indlæg.

Jeg synes dog, at det hører med til historien om AGFs seneste år, at man med en vis ret bevidst har gamblet efter en kortsigtet gevinst. Det har trods alt også givet de to bedste ligaplaceringer i 25 år, og de fleste af os er vel efterladt med fornemmelsen, at det let kunne (næsten: burde) være blevet til endnu mere, både i liga og især pokalturneringen. Bare lidt flere marginaler med sig - færre skader, færre dumme VAR-domme, bare lidt mere held med lejede spillere - og så ville ingen af os vel være rigtigt utilfredse med strategien, som den har været lagt over de seneste år.

[Det ændrer ikke på, at de to seneste transfervinduer har været skidt for AGF. Farvel til alle lejede spillere og nu også til Tengstedt og Jevtovic - overser jeg nogen, eller er Patrick Olsen den eneste tilbage, der kom til enten sidste sommer i vinter?]

Det må være et krav til Bjørnebye, at vi kommer ned på 2-4 ændringer i et vindue, og at vi i stort set hvert sommervindue kan sælge spillere for over 20 mio.
Det lyder som realistiske bud, men det er svært at vurdere antallet af ændringer uden at diskutere, hvad der tælles med.

Hvis AGF kan blive ved med at producere unge spillere i nærheden af superligakvalitet, så kommer vi jo til at se mange udlejninger og skifter i randen af truppen (typer som Ammitzbøll, Anbo, Lassen, Lunding etc). Det er ikke et problem. Til gengæld skal der helst ikke skiftes mere end (max) 2-3 mand fra startopstillingen per vindue.

Så vidt jeg husker, spillede Bundu udelukkende højrekant i hans sidste sæson hos os og hans endelig gennembrudssæson.
Jeg kan ikke afvise, han kan spille makker til PM eller sågar ene angriber, jeg synes bare, det er et stort sats at både at få ham i form OG samtidig skal spille ham på positioner, han ikke er vant til i en tid hvor der skal point på kontoen altså vi har ikke råd til eksperimenter.

Bundu kan ikke spille med ryggen til mål - men kan han løbe frit omkring PM og jagte fx nedfaldsbolde og afspil fra PM, så er han altså skarp, hurtig, muskuløs og målfarlig nok.

Bundu kan ikke spille med ryggen til mål - men kan han løbe frit omkring PM og jagte fx nedfaldsbolde og afspil fra PM, så er han altså skarp, hurtig, muskuløs og målfarlig nok.
Vi ved han har størrelsen og evnerne til at være kampafgørende på SL niveau.
Så må se hvordan formen og humøret har det. Sidstnævnte virker ok.

Et eller andet sted er transfervinduet vel lidt en erkendelse af, at vores trup var for dårlig og de sidste par vinduer har været totalt kiksede. Så på den måde får DN en smule fripas ift. den dårlige start. Han skal jo først have mulighed for at arbejde med den "nye" trup før det giver mening at evaluere ham og den øvrige trænerstab.

Så medmindre vi totalt nedsmelter i de kommende kampe, kan jeg ikke se os røre ved trænerstaben før til vinterpausen. Til gengæld vil jeg så heller ikke blive overrasket, hvis der sker udskiftning blandt assistenterne til den tid (nok især Karlsen, der er i farezonen).
Jeg tror også, at Karlsen står foran David i døren med exit-skiltet. Til hans forsvar skal siges, at Friis var ualmindelig svær at erstatte. Hvad det samlede billede af transfervinduet angår, har vi (dvs. flertallet af Forums brugere fået, hvad vi ønskede. Ind med 5, der kan gå ind i startopstillingen som erstatning for 4, vi ikke havde mulighed for at forlænge med. Jeg kan ikke lide ordet "dødvægt" om spillere, der ikke har slået til. Nogle af dem var ramt af skader, andre passede ikke ind i Davids planer. Men vi har sendt stort set alle dem afsted, som ikke indfriede forventningerne - eller ikke rigtig fik chancen. PC er sikkert ligeglad, men det er ham, der var hovedansvarlig for de to vinduer, hvor de spillere, der ikke passede, blev købt. Det er voldsomt, at hele 9 spillere indenfor 2 år, måtte sendes videre efter et halvt eller et helt år.

Foreløbig ser det ud til, at Bjørnebye er den rigtige mand på posten. Men der står naturligvis 11 klubber, som vil gøre, hvad de kan for at bevise, at de er bedre end os. Landsholdspausen giver lidt ro til at spille de nye ind, og jeg er spændt på, hvilke kaniner, DN trækker op af hatten til de 3 næste kampe, hvor 7 points er påkrævet, hvis vi skal ind i kampen om top 6.

Jeg ser også lejemålene som en bevidst måde at få os frem i tabellen med lidt kvalitet vi ellers ikke ville kunne komme i nærheden af og overordnet set lykkedes det, selvom fremgangsmåden også blev gjort en del bedre af et par spillere der faktisk blev længere end en sæson eller kom igen - Diks og Grabara. Metoden fører også naturligt til nogle problemer på lidt længere sigt som den kortsigtede sportslige gevinst skal opveje. Værdien af en tredje- og fjerdeplads er meget stor i klubbens samlede udvikling uden rigtig at vide hvor man ville være endt i stedet.

Vi har set en bagside af lejemålene i denne sæson, men jeg mener dog også en meget stor del af det må tilskrives manglende sportschef. Sidste sommers vindue havde i forvejen nogle problemer, men vi mistede reelt vintervinduet fordi vi ikke ville bruge for mange penge inden den nye sportschef kom til og vi var så oven i købet ikke i stand til at ramme ret meget brugbart, muligvis også lidt affødt af manglende muligheder for at scoute. Havde der været kontinuitet på den plads er der trods alt en god chance for at et par af de spillere der er kommet til nu, kunne være kommet til sidste vinter og dermed være spillet ind.

Jeg må tilstå at jeg ikke er helt opdateret på Mikael Anderson, men hans stats er imponerende og generelt noget mere prangende, end vi er vant til, at nye AGF'ere kan fremvise. Så skal vi bare have vasket den tarvelige stank af Herning af ham, og så kører det ;)

Spøg til side, så er det svært for alvor at være utilfreds lige nu.
Jeg må lette på hatten for indsatsen. AGF har vist sig handlekraftige. Vi hentede tidligt både Jesper Hansen og Kurminowski. Faktisk også Kahl...
Før lukketid fik vi så afhændet spillere, som ikke slog til af den ene eller anden årsag OG hentet et par alvorlige kanoner (jeg har stadig forbehold på Bundu, men jeg håber naturligvis at jeg tager fejl).

Nu er presset altså på David og trænerstaben. SIB har gjort hvad (jeg formoder) han er blevet bedt om.
Det bliver spændende.

En kontrafaktuel virkelighed:

Maj 2020, Zach Duncan får en slem forstrækning i det ene baglår i en kamp mod Randers og må sidde ude i 7-8 uger. Dette baner vejen for Benjamin Hvidt, som spiller et virkelig godt mesterskabsslutspil, som sikrer os bronzen.

Hvidts gennebrud og en Duncan, der næsten er tilbage i fulde omdrejninger, gør, at man i sommeren 2020 IKKE vælger at hente en ny central midtbanespiller på trods af smårygter om, at AGF skulle være interesserede i Patrick Olsen fra AaB.

Faktisk er tiltroen på egne talenter så stor efter den flotte sæson, at man vælger at ville satse på Kaastrup, som dog desværre er vendt småskadet tilbage fra Dortmund. Der er derfor brug for en overgangsfigur. Og i håbet om ikke at splitte bronzeholdet, belønner man derfor Jakob Ankersen, som langt om længe er begyndt at vise sit sande niveau i AGF-trøjen, med en 2-årig forlængelse. Dette lægger entydigt rygterne om PC skulle have kig på en serbisk kantspiller fra Røde Stjerne i graven.

Det bliver en sæson lidt dårligere en bronzesæsonen, hvor AGF ender på en 5. plads og en semi-finale i pokalen. Dette gør, at AGF desværre ikke får mulighed for at indtræde i 2. kvalrunde til Conference League og møde en let modstander fra fx Nordirdland, Wales eller Island.

Til gengæld har den megen spilletid til både Grønbæk, Hvidt, Duncan, Hausner og Kaastrup resulteret i, at de har etableret sig selv som profiler og/eller spillere, der kan regnes med. Derudover har de mange indhop undervejs i sæsonen til unge spillere som TK, Lassen, Anbo og den purunge Ihler gjort, at de næste i rækken står klar til få deres gennembrud i 21/22 sæsonen.

-----

Der er også den virkelighed, der hed, at Duncan stadig blev korsbåndsskadet, og at Anbo derfor fik en række indhop og viste sig som en spiller, der kan regnes med, på den centrale midtbane, så vi stadig ikke behøvede at hente Patrick Olsen.

En kort status: ser man på den umiddelbare kvalitet af det, der er kommet til, ift. det, der er smuttet, ser det jo rimeligt positivt ud.

Jeg har dog et par forbehold.
1. Mikael A. skal godt nok være god, hvis det prisskilt holder vand.
2. Prisskiltet ville være (mere) forståeligt, hvis man kunne se en klar idé med handlen ift. de(t) foretrukne spilsystem(er).

ift. (1) skal jeg måske bare vænne mig til, at AGF har flere penge end førhen. Det lærer jeg nok efterhånden.

Ift. (2) er jeg mindre overbevist. Hvis vi fortsat spillede 4-3-3 (med varierende preshøjde), så synes jeg både Bundu (som bred fløj) og Anderson (som 8'er) giver god mening - f.eks.:

Hansen
Munks/d'Alb, Yann, Haus/Tingager, Kahl
Poulsen
Olsen/Brandthof Anderson/Albert
Bundu Paddy Jon

Men de ift. varianter, der byder sig til med 3 i bagkæden, synes jeg det er mindre klart, hvad planen er. Skal Anderson spille som een af de to centrale i en 3-4-3 med Bundu som højre-angriber? Eller skal han spille som en 10'er i en 3-5-2 med Bundu og PM foran? I den første case får vi et meget offensivt udtryk og et par profilerede spillere i overskud på midten. I den anden case får kommer Kurmi, Albert, Jon og Links til at kæmpe om meget lidt spilletid, for nogle af dem på ikke helt optimale pladser.

Bundu som wing-back - nej, vel?

Er vi på vej tilbage til en variant af 4-3-3?

Det bliver spændende at følge som tilskuer/'analytiker' - men som fan er jeg sgu ikke helt rolig ved, om den sportslige sektor har en gennemtænkt og sammenhængende plan for spilkoncept og trup.

/W

Ja, på en let sarkastisk måde får du hermed også antydet, hvor stort et pres der kommer på Bundu og Anderson. Her i landskampspausen kommer det i lige så høj grad til at handle om at få den resterende trup fra sidste sæson op i gear. Og i form? De har over en kam underpræsteret. På papiret er vi ved at have en komplet start 11 på nær højre back. Men Bundu og Anderson kan jo ikke løfte det alene sammen med 3-4 andre nye spillere.
Der skal helt klart forløses potentiale hos hver enkelt, og de to er ikke messi og ronaldo - vi skal passe på med ikke at forblænde os i transferus. Det er trods alt to der ikke har kunnet spille sig fast i start11 hos fck/anderlecht og fcm. Men de løfter markant for os, og mon ikke PM får endnu flere indlæg at arbejde med nu.

Det her hold skal forstærkes markant de næste dage. Truppen er bare ikke god nok, og vi har alt for mange i truppen, der ikke er til top seks. Minimum en stærk offensiv midt plus en angriber.

At citere sig selv bliver altid lidt patetisk, men når man ligefrem får sin vilje, skal man også huske at kvittere for det 😉. Tak 👏🏻

Transferkvoten er næppe stor til vinter hvis det går som håbet henover efteråret. Dvs. holdet kommer væk fra nedrykningstruslen.

Ligger AGF stadig dernede ved vintertid er jeg sikker på at man trykker på speederen igen.

Generelt skal det dyre vindue også ses i lyset af den negative sportslige udvikling. AGF er i nedrykningsfare og derfor er der ikke råd til at se tiden an.

Ja det ligner et salg af Eske og Munks til vinter - de to giver nok ikke 15 mio hver, men lidt kan vi vel få. Plus råderum ift lønnen.

Jons agent kommenterede i det netop lukkede vindue på, at planen med Jon var at han skulle afsted til vinter. Så måske noget der ligner et Højer-salg på 5-6 mio måske?

Og altså hvis så Eskelinen og Munksgaard ryger også, så er der råd til at købe en ny højre wingback som skal stå foran D'Alberto.

Når vi så når til næste sommer er der en del naturlige udløb:
Jesper Juelsgård2022-06-30
Oliver Lund2022-06-30
Niklas Backman2022-06-30
Magnus Anbo2022-06-30

Yann Aurel Bisseck2022-06-30

Allesammen altså med udløb der, og allesammen en del af forsvaret. Hvis man siger farvel til Backmann og Juelsgård burde der være lønmidler nok til at eje ham. Og transfermidlerne var vist ikke de vilde (ca. 5 mio var det ikke sådan?)

Det kan sagtens ske.
Jeg tror så vi lader Juelsgård gå og beholder Oliver Lund (1,5 år yngre, og spiller flere pladser, aldrig skadet etc)
Og så køber Bisseck fri.

Men så mangler vi Backman og Juelsgård til bredden. Ikke noget der ændrer vores start 11. Men så snart Tingager/Bisseck/Hausner har skade, så er der kun Lund og TK2. Det er 1 for lidt. Og spiller vi med permanent 3-backkæde til den tid skal vi have en god spiller mere til det forsvar.

Så altså Backman ud, Bisseck ind permanent.
Juelsgård ud og ny mand ind permanent (eller lang leje, med købsoption hvis vi ikke har råd til køb)

(Host). Måske kan vi så prøve at avancere højere end næstsidste pladsen.

Hvis det i år kræves ligeså få point som FCN klarede sig i top 6 med, så skal vi lave 26 point i de sidste 15 kampe af grundspillet = 1,73 i snit. Det er bestemt muligt. Det gjorde vi i 19/20 sæsonen med 2,13(!) i snit i de sidste 15 kampe af grundspillet, mens vi i 20/21-sæsonen lavede LIGE PRÆCIS 1,73!! Så altså selv med vores dårlige forår, så rundede vi 1,73 fra runde 8 til runde 22.

Vores forår i år i grundspillet gav 1,56. Det er altså ikke nok fra nu af (selvom det ville være nok hvis vi havde 22 kampe). Så vi skal gøre det BEDRE end dette forårs grundspil, men jo ikke nødvendigvis ligeså godt som i 19/20.

Vi skal ramme ca. lidt mindre end det vi gjorde i efteråret 2020. Der lavede vi i de 13 kampe 1,85.
Og altså ift den trup vi havde i efteråret 2020 er Højer, Diks, Grabara og Blume røget ud, men Kahl, Hansen og Anderson kommet ind, og så er Diks ikke blevet særligt godt erstattet i Anthony, men Bundu, Kurminowski og Bisseck til gengæld kommet ind ekstra ift det efterår.

Vi har en stærkere trup nu end i det efterår og i dette forår også. Det skal vi se på resultaterne fra nu af og frem til runde 22. Det kræver sgu nok mere end FCNs 29 point. Nok nærmere 31. Så altså det er 1,86 point i snit hvis det er. Det passer med vores niveau i efteråret 2020. Det er DET vi skal levere som minimum.

Ja det er det groteske. Og man kan også sige at vi har misset 1/3 af grundspillet uden Mikael Anderson og Bundu, Alberto der slet ikke er kørt ind. Eric der kom undervejs. Tænk hvordan vi kunne have stået, hvis vi haft alle fra start.

Well, man kan jo bare ikke hente en Bundu så tidligt, da Anderlecht jo sikkert kun går af med ham NU fordi de ellers indså de brændte inde med ham. Og Andersons konkurrenter var ikke hentet dengang heller, ligeså vel at planen om at sælge Cajuste jo også "gik i vasken" for FCM selvom det var deres plan. Anderson kom jo faktisk først reelt i overskud pga. det på de sidste dage. Og sådan kan man blive ved.

Noget helt andet:

Vores start 11 er pludselig blevet monster-svær at sætte ift den offensive midtbane for fans, og træner :D
Også ift om vi bruger kanter eller flere inde centralt eller hybrider som mob OB (hvor Grønbæk og Jon skiftevis hjalp PM i angrebet, var kanter, og agerede 10'ere)

Eneste Nogenlunde sikre i start 11 hvor alle er i form er:

--------------Jesper Hansen

--?---Hausner---Bisseck---Tingager---Kahl

------------------NP(?)--------------------

--Bundu(?)------- ??------Anderson----

--------------------PM(?)--------------------

Dem med (?) kan vel sagtens starte ude i kampe hvor man vil noget andet? I princippet er det vel kun 4/5 af forsvarskæden + Jesper Hansen der er 100% sikre når alle er klar?

NP kan byttes med Brandhof/Duncan efter behov.
Bundu med Grønbæk.
Anderson med Jon, eller ligge centralt frem for PO eller Grønbæk.
Anderson kan jo spille både fremliggende 8'er, 10'er og venstrekant.

Puha det bliver spændende. Svært at sætte dem der skal starte.
Men altså hverken Bundu, Anderson, Jon, Grønbæk eller Brandhof har vist de kan spille 90 gode minutter endnu på dette hold anno august 2021. PO, NP har spillet 90 minutter på et vist niveau.

Så udskiftningerne står jo nok umiddelbart mest mellem Kurminowski, Bundu, Grønbæk, Anderson, Brandhof og Jon. Og tænker at Anderson og Bundu er foran de andre som udgangspunkt, såvel som NP foran Brandhof.

Måske vi får Brandhof at se på den højre wingback nu. Men det ville være synd, for han har i min optik en fed offensiv power, som minder mig om Stages ift de løb frem/tilbage mellem felterne. Batteriet skal bygges op uanset hvad efter sin skade.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back