New posts

Transfervindue Transfervindue sommer 2021

• Thread starter Thread starter SteenA
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 4K
  • Views Views: Views 388K
Status
Not open for further replies.
Transfervindue Transfervindue sommer 2021
Kanterne
Links og jon har vi også været utilfredse med til tider, det skal nok komme for MJ, Arzani og Milan - uanset hænger vi på Milan og skal udvikle ham og CVet er fint. Så må vi se. Men tænker Arzani vil overhale Milan og så er han kun 3-4 valg alt efter om Jon sælges. Synes Milan i form er et fint 3-4 valg at have i backup.

Husk han har kun spillet 200 min eller noget - for tidligt at vurdere ham (og mj-arzani).

MJ, Ihler og ST er alle unge, og klart mest angribere, og kun tænkt som 5-7 valget på kanterne. AA kan delvist lægges til så har vi 8. Skulle være mærkeligt hvis nogen af dem ikke slår til og udvikler sig.

JA tak til klasse vb og kant
- men så skal det satme også være noget vildt, ellers kan vi lige så godt udvikle det vi har.

Og altid ja tak til en 16 årig fra Norge der lige hopper ind og laver mål.

Altså Gerbach har været her siden juli 2019 og Jevtovic siden august 2020. Det synes jeg er lang tid. Deres (gode) bidrag skal nærmest tælles i minutter i stedet for kampe o det endda oftest mod sekundahold. Gersbach har endda været nede som 4. valg på backen bag Højer, Juelsgaard og Diks. Absolut intet tyder på at han kan være førstevalg.

Gersbach har nærmest været kampafgørende i alle kampe, han overhovedet har spillet. Enten med assist eller mål. Også selvom det har været mod lavererangerede hold i pokalen.

Og ja, vi har brugt Juelsgaard og Diks foran Gersbach. Men eftersom der for kort tid siden var en video, der handlede om, at Gersbach var tilbage på banen, er det vel fair at antage, at han har været skadet.

I øvrigt er det lidt af en uriaspost at stå bag en af ligaens bedste spillere og største profiler. Det er ikke ligefrem noget, der fordrer til spilletid.

Gersbach er i øvrigt 2,5 år yngre end Højer og kender systemet.

Af listen over venstrebacks i ligaen, der er bedre end Gersbach, findes nok desuden kun Højer, Boilesen, Ahlmann og Paulinho. (Ikke Jung, da han kun spiller godt som venstre stopper i et 3-mandsforsvar.)

Af listen over venstrebacks i ligaen, der er bedre end Gersbach, findes nok desuden kun Højer, Boilesen, Ahlmann og Paulinho. (Ikke Jung, da han kun spiller godt som venstre stopper i et 3-mandsforsvar.)
Eftersom du ikke har set ham i superligaen så er det alligevel noget af en påstand. Du skal tre år tilbage for at finde hans seneste tid mest fast spilletid - og det var i den franske 2. division. Intet de sidste tre år indikerer at han er god nok til at være fast mand i en superligaklub der kæmper om medaljer. At han har været kampafgørende mod danske 2. divisionsklubber er ikke rigtig specielt betryggende.

Det kan godt være du synes det er hårdt bedømt, men det er den rene fakta. Omvendt synes jeg godt nok også at han bliver talt voldsomt op når du siger at han er superligaens 5. bedste venstreback.

Eftersom du ikke har set ham i superligaen så er det alligevel noget af en påstand. Du skal tre år tilbage for at finde hans seneste tid mest fast spilletid - og det var i den franske 2. division. Intet de sidste tre år indikerer at han er god nok til at være fast mand i en superligaklub der kæmper om medaljer. At han har været kampafgørende mod danske 2. divisionsklubber er ikke rigtig specielt betryggende.

Samme logik kan du jo bruge om dit eget argument.

Hvordan kan du bedømme hans niveau, hvis du ikke har set ham spille i Superligaen?

Og hvis hans seneste periode med fast spilletid ligger 3 år tilbage, er det da klart, at han er ude af kampform og derfor i en dårlig forfatning. Man må vel antage, at han med fast spilletid ville kunne rykke sig... ligesom det er tilfældet med samtlige andre spillere i hele verden.

Og at han har spillet godt mod 2.divisionsklubber kan da aldrig være negativt. Hvis han derimod havde spillet dårligt mod dem, havde det selvfølgelig været kritisk.

David Nielsen nævnte i øvrigt i en af de utallige fodbold-podcast, at de perifære spillere på alle Superliga-holdene har virkelig dårlige forudsætninger pt., da reserveholdsligaen er lukket, og de derfor absolut ingen kamptræning får. Det kunne jo forklare, hvorfor Jevtovic har svært ved at komme i omdrejninger med 5 min her og 20 min der.

Vi bliver nok ikke enige :) Efter næsten 2 sæsoner i en klub uden at få andet end pokalkampe mod inferiøre hold synes jeg bare, at pilen peger i retning af at han ikke er god eller stabil nok.

Det kunne da være fedt hvis 1-2 af de nævnte spillere helt ud af det blå pludselig bare finder formen, men jeg anser det bare ikke for specielt sandsynligt.

Gers har ikke været nogen god investering over 1½ år men har været klar her i foråret, og bliver heller nr 1 så længe Højer er her.

Synes det er umuligt at sige hvad Gers kan, men staben ser ham til træning og trods alt en spiller fra Rosenborg, holland og landsholdet. Jeg synes potentialet er der til at blive mindst på niveau med Højer. Og bør i hvert fald blive ca. 4-5 bedste venstreback i ligaen - om han bliver det og om han holder sig skadesfri må tiden vise.

Nu har vi investeret penge og uddannet på ham snart 2 år og han kender alt til klubben, synes vi skal profitere af det ved at beholde ham et år mere og se ham an, tænker han også gerne vil forlænge som tak, hvis vi vil det.

Det er kan også være han ikke lykkes, men så er det måske fordi hans unge konkurrent (vi finder til somme) har fået et gennembrud. Og går alt galt synes jeg Julle er en gennemsnitlig okay venstreback, der godt kunne spille på et midterhold eller lidt under.

Altså Gerbach har været her siden juli 2019 og Jevtovic siden august 2020. Det synes jeg er lang tid. Deres (gode) bidrag skal nærmest tælles i minutter i stedet for kampe o det endda oftest mod sekundahold. Gersbach har endda været nede som 4. valg på backen bag Højer, Juelsgaard og Diks. Absolut intet tyder på at han kan være førstevalg.
Nøgternt baseret har du ret men vi skal tage med, at de har haft skader. Det er på den baggrund jeg syntes du bedømmer dem hårdt - for vi har nærmest ikke set dem. Jeg har ikke afskrevet dem helt endnu men de skal naturligvis steppe op og vise deres værd. Lad os se om de ikke er klar til slutspillet og der bliver behov for bredden.

AGF har, meget flot, flyttet sig fra en 8-10 plads i ligaen, til noget der minder om en top 4. Økonomien har aldrig været bedre.

AGF har et hold der kan spille lige op med Brøndby, FCK og FCM - på grønsværen. Set over de sidste to sæsoner, så tegner der sig et billede af de 4 hold som en tydelig top 4. Sandsynligvis også noget der vil være gældende næste sæson.

AGF og Brøndby har unge hold, der kan vinde på dagen, og måske over en sæson, men nok vil være udfordret over tid. FCM og FCK derimod er sat op til, at vinde nu og her, altså hver søndag for en hver pris. Specielt FCK, men til dels FCM, skuffer for tiden. Deres trupper er dog sat op til, at være gode nu og her, og vinde nu og her. Det er typisk med spillere der er lidt ældre end Lindstrøm, Frendrup, Hausner og Grønbæk. Dermed er de også mere konstante over tid.

Jeg føler, at AGF har fået et kommercielt straffespark lige nu. Faktisk føler jeg lidt, at klubben står ved den skillevej de havde håber på, at stå ved når det nye stadion, og dermed større indtægter, stod klar.

Der er voldsom corona-krise, og markedet for spillere, specielt spillere over 25 år, er voldsomt presset. AGF er sikre, eller så sikre som man kan være, på at sælge spillere for fine millionbeløb de kommende sæsoner, f.eks. Hausner, Grønbæk og Links, så klubben kan håndtere relativt store afskrivninger over de kommende år. Ligeledes vil der være egenkapital nok, fra overskuddene de foregående år, til at håndtere større afskrivninger de næste 3-5 år. Man skal måske acceptere nogle år med underskud på 5-7 millioner, fordi man "æder" af overskuddene fra de forrige år. Samtidig med det, så slæber AGF ikke rigtig på nogle lange kontrakter på spillere de ikke kan sælge.

Jeg mener derfor, at AGF i dette vindue skal række ud efter noget mere - og mere end normalt. Ikke nødvendigvis noget mere end top 4, for det kan være svært, men række ud efter, at kunne blive mestre i en AaB-sæson. Samtidig skal der også i disse år skabes en naturlig afstand til hold som OB og AaB, samt Randers og FCN.

Jeg ville ikke blive overrasket, hvis flere dygtige spillere, på Superliga niveau, omkring 25-27 års alderen kan hentes gratis rundt omkring i f.eks. Holland, Belgien og Tyskland.

Derfor vil jeg heller ikke, have noget imod at gennemsnitsalderen bliver et par år højere i truppen.

Målmand
Jeg tror klubber vil strække sig meget langt for, at holde på Grabara. Stor transfer, og 50 procents videresalgsklausul. Jeg tror også, at han skuffede så tilpas meget i Huddersfield, at Liverpool i tror på ham, men jeg tror ikke AGF kan være med økonomisk trods alt.

Der er nogle interessante transfer-frie spillere der vil kunne lukke hullet på den korte (2-3 år) bane, og give f.eks. Daniel Gadegaard muligheden for, at spille sig tættere på førsteholdet. Bl.a. Kristoffer Nordfeldt, Orjan Nyland og Ethan Horvath. Der findes sikkert også reserver rundt omkring der kan hentes, hvis ikke gratis, så billigt - f.eks. Frederik Rønnow.

Jeg tror faktisk også, at William Eskelinen har så godt et navn i Svergie, at AGF kan få lidt for ham.

Forsvar
Nu bliver det sikkert lidt halv kontroversielt, men jeg synes klubben skal beholde Casper Højer kontrakten ud, så man kan komme godt fra land i den nye sæson. Der er et voldsomt skift i alder på de spillere der bliver solgt, for store beløb, rundt om i Europa. Derfor er en Sebastian Hausner, med den sæson han spiller lige pt og et U21 EM, et langt større salgsobjekt end Casper Højer. Klubben skal strække sig virkelig langt for, at sikre sig Kevin Diks, hvilket jeg ikke tror er umuligt.

Sebastain Hausner kan erstattes 1:1 på banen af en 25-27 årig spiller, der kan hentes billigt - men med en høj løn. Typer som Asger Sørensen, Sebastian Holmén, Joakim Nilsson m.fl. kunne sikkert hentes til AGF. Videresalgspotentialet er dog begrænset.

Hvis AGF kan have et forsvar bestående af Diks, Tingager, en ny stopper samt Højer, og dertil reserver som Munksgaard, Backman, Kristensen, Juelsgaard og Gersbach, så er vi godt på vej.

Midtbane
Jeg er overbevist om, at Bror Blume er på vej videre, og jeg er ligeledes overbevist om, at der pt bliver spekuleret på, om Albert Grønbæk er klar til en hel sæson, på et hold der muligvis spiller tre turneringer, som 8'er eller der skal hentes en erstatning.

Nicolai Poulsen, Patrick Olsen og til dels Albert Grønbæk er en stærk nok midtbane til, at spille os i toppen af ligaen igen næste år. Zach Duncan vist virkelig flotte glimt forrige sæson. Benjamin Hvidt har virkelig nogle begrænsninger når AGF spiller boldbesiddene, da hans åbenlyse styrke ligger i presspillet på et omstillingshold. Frederik Brandhof er købt til bredden.

Mit gæt er en 8'er ind istedet for Blume.

Kanterne
Jeg er overbevist om, at Jon Thorsteinsson har spillet færdig i AGF - desværre - efter denne sæson. Han vil blive voldsom eksponeret på det islandske landshold. Han har et voldsom potentiale, men mangler stadig lidt. Jeg er dog ikke i tvivl om, at han bliver solgt til sommer. Hvis han sælges beholder man naturligvis Gift Links, og Milan Jevtovic er der sikkert ikke et rigtig markedet for pt, så han bliver også. Spørgsmålet er som, om man tror nok på Arzani til, at hente ham permanent. Hvis der hentes en 8'er for Blume kan Grønbæk også lukket noget af hullet.

Jeg er dog også overbevist om, at såvel Jacob Nielsen (som fungerende sportsdirektør) som David Nielsen mener, at der er for få kanter i truppen, så hvis Jon Thorsteinsson sælges, så hentes der er virkelig god erstatning. Jeg tror endda det er dén plads, hvor man vil bruge flest penge på en erstatning. Tør man håbe på typer som Mikkel Duelund, Victor Jensen eller Mats Møller Daehli? Alternativt synes jeg Mads Frøkjær viser sig flot frem i OB til tider.

Mustapha Bundu bliver med stor sandsynlighed ikke hentet af FCK, han har skuffet og de kommer nok ikke i Champions League i denne sæson. Han kunne være en mulighed, men jeg tvivler.

Angreb
AGF har fået det samme problem som i Tottenham og Bayern München. Klubber hvor man spiller med én angriber, og hvor den angriber er så god, at det ikke rigtig giver mening at have en spiller der næste er på niveau. Søren Tengsted kan udfylde lidt af den rolle, alternativt en 32-34 årig spiller for en sæson, som man kan bruge i visse kampe.

Konklusion
Jeg synes at tiden er inde til, at AGF tager en kalkuleret risiko, og flytter truppens niveau. Det bliver på bekostning af gennemsnitsalderen. Man bør bruge ligeså mange penge på indkøb, som man man får i indtægter, og hente spillere der kan vinde her og nu, men så måske ikke kan sikre fremtidige transfer-indtægter.

Man bør bruge ligeså mange penge på indkøb, som man man får i indtægter, og hente spillere der kan vinde her og nu, men så måske ikke kan sikre fremtidige transfer-indtægter.

Det første er helt sikkert også klubbens strategi. Officielt i hvert fald. Det andet er det ikke, og det kan jeg heller se for mig, at man laver om på. Så det mest realistiske er nok, at vi ser klubben hæve barren for, hvilken spillere, der hentes, men at det fortsat er unge, sultne talenter, man går efter.

Det første er helt sikkert også klubbens strategi. Officielt i hvert fald. Det andet er det ikke, og det kan jeg heller se for mig, at man laver om på. Så det mest realistiske er nok, at vi ser klubben hæve barren for, hvilken spillere, der hentes, men at det fortsat er unge, sultne talenter, man går efter.
Det har, de sidste 3 år, ikke været klubbens strategi, at købe for ligeså meget som man sælger. Man har haft overskud på ca. 40-45 millioner over de sidste 3 sæsoner.

Hvis du ser seneste regnskab, så er langt fra alle de penge vi fik for Bundu blevet brugt.

Jeg ser lidt en fare i, at vi har haft uforholdsmæssig stor succes ved at hente spillere som Jon, Højer, Blume, NP m.fl. relativt billigt med stor succes og tror vi kan få endnu mere succes ved at fortsætte den strategi (som Brandthof og Jevtovic nok er eksempler på).

Dels tror jeg ikke vi kan forvente at få lige så meget valuta for pengene hver gang, da de signings har været ekstraordinært gode ift. prisen (jeg tror simpelthen ikke vi kan holde den hit-rate over tid for de penge). Og dels så kræver det bare spillere af en anden kaliber, hvis vi skal nærme os FCK og FCM ift. hvad det har krævet at rykke os foran OB, AaB m.fl.

Så håber vi ser flere signings a la PO fremover og lidt færre som Brandthof. Med andre ord - der skal bygges på fra toppen ikke i bredden.

Så håber vi ser flere signings a la PO fremover og lidt færre som Brandthof. Med andre ord - der skal bygges på fra toppen ikke i bredden.
Now we're talking :) vores bundniveau er ganske fint, men som vi har set i forårskampene mod hold som Aab og OB, så mangler vi lige det ekstra når tingene ikke helt kører. Lige et niveau mere at spille på. Vi er der nu hvor der skal flere topspillere end breddespillere ind.

Dels tror jeg ikke vi kan forvente at få lige så meget valuta for pengene hver gang, da de signings har været ekstraordinært gode ift. prisen (jeg tror simpelthen ikke vi kan holde den hit-rate over tid for de penge). Og dels så kræver det bare spillere af en anden kaliber, hvis vi skal nærme os FCK og FCM ift. hvad det har krævet at rykke os foran OB, AaB m.fl.

Nu har jeg lige hørt Stiftens podcast med David og der var nogle interessante punkter omkring transfer. Der var ikke meget men lidt.

1. Han er ikke optimistisk ang. en permanent kontrakt til Grabara, ikke overraskende.
2.I forhold til det citeret siger DN at med den succes AGF har haft, kan klubben fremadrettet forvente at skulle betale mere for spillere. Sikkert dels fordi niveauet på nye spillere vil og skal være højere men også fordi omverden bliver mere opmærksom på AGF og den forbederet økonomi.

Mht. vores lønbudget, så forventer jeg, at vi pga. PC's afgang (og måske corona) mest har set en udsættelse af den planlagte mere aggressive brug af overskuddet. Det har da været officielt fremlagt som en strategi, at de tjente penge skal geninvesteres i lønbudgettet.

Så hvis vi kan finde de rette spillere, så regner jeg med en videreførsel af politikken om indkøb af talentfulde, sultne spillere med videresalgspotentiale - bare på et højere niveau end Thorsteinsson og Links. Måske med transfers på 5 og 10 mio. isf. 2 og 5 mio.

Det har, de sidste 3 år, ikke været klubbens strategi, at købe for ligeså meget som man sælger. Man har haft overskud på ca. 40-45 millioner over de sidste 3 sæsoner.

Hvis du ser seneste regnskab, så er langt fra alle de penge vi fik for Bundu blevet brugt.

Det er klubbens officielle strategi nu. Det har vi hørt både JN og PC fortælle om masser af gange. Om de så følger den strategi i praksis er nok en anden sag... Men det er vel oplagt, at det er den vej, man skal, hvis AGF skal etablere sig fast i top 4. Med mindre pengene blive anvendt meget smartere i AGF end hos konkurrenterne. Vi behøver jo ikke bruge 10 mio. kr. på en spiller, hvis vi kan få en lige så god spiller til 2 mio. kr.

Last edited:
Det vil kun være naturligt og rigtig.

Men også en balancegang ikke at få bundet for meget op i enkelte spillere - især dem som ikke giver en tranfer indtægt.

Vi har investeret relativt stort i links og PO, og ingen tvivl om at links er den som både sportsligt og økonomisk kan blive en gevinst. PO bliver sportsligt - men ikke sikker på han også bliver et salg.

I øvrigt pudsigt vi efterspørger de store køb, men omvendt også rigtig mange som var efter PO et halvt år og Links et år.

Vi skal stadig være ydmyge ift at hente talenter ind i alderen 15-25 men også købe spillere i samme alder, når prisen er den rette - også ift akutte behov som PO fx åbenlyst eksempel på. Både at vi manglede en stærk 8er for Amini - MEN også vigtigt ift den transition som AGF har været igennem ift at være boldstyrende som david og pc også har sagt flere gange.

Jeg vil bruge transfer-pengene især på unge spillere under 23-24 år som kan løfte både kan udvikle os sportsligt og økonomisk (PO var en undtagelse som vores omdrejningspunkt for al vores spil).

De ældre over 23 skal vi hente gratis eller relativt billigt, og der er også masser af gratis spillere i gruppen 25+ (som Thomas også nævner kan være et fokus punkt for at rykke os sportsligt.), og næsten stort set holde os fra 30+ (med undtagelser).

Plus satse på at blive i top3 på talentdelen.

3 mål

1) Jeg så gerne vi blev en af de 2 klubber i Danmark man som fx 20-25 årig vil hjem til fra udlandet for at kickstarte sig.
2) Eller være den klub åbelyse talenter skifter til inden de tager til udlandet robert skov, stage osv. Eller de norsk-svenske supertalenter tager til inden turen går sydover til de store ligaer.
3) Eller det sted talenterne allerhelst vil spille ligesom FCN og FCM.

Lige nu er vi relativt tæt på, og vel nr 3-4 i det spil
Tænker vi skal være top på talenter med fcn - og top2 sammen med fck.
FCM er pt 2 begge steder - dem skal vi have skubbet ud. Og sætte bif af - dem er vi vel næsten lige med nu.

Det er klubbens officielle strategi nu. Det har vi hørt både JN og PC fortælle om masser af gange. Om de så følger den strategi i praksis er nok en anden sag... Men det er vel oplagt, at det er den vej, man skal, hvis AGF skal etablere sig fast i top 4. Med mindre pengene blive anvendt meget smartere i AGF end hos konkurrenterne. Vi behøver jo ikke bruge 10 mio. kr. på en spiller, hvis vi kan få en lige så god spiller til 2 mio. kr.
Ja, Fournais var meget konkret omkring at der skal investeres i truppen i et interview for et års tid siden. Jeg tror dog også at Corona har gjort at man har været lidt mere forsigtig, samtidig med at man måske afventer det helt rigtige tidspunkt, hvor man kan få stor værdi for mindre penge.

Uanset hvad, så kan vi ikke her og nu konkurrere med FCK og FCM bare ved at bruge flere penge på spillere. Vi vil stadig være langt efter. Vi skal stadig være meget snu og finde de helt rigtige spillere, som kan udvikle sig hurtigt lige netop i vores miljø. Og kan vi finde 2-3 af dem kan pengene nemt være givet bedre ud på dem end ved at bruge dem på en enkelt højere profileret spiller. At vi lige nu er så tæt på toppen handler rigtig meget om at vi har (haft) nogle virkelige nøglemedarbejdere i David, Jacob og PC. En god illustration er, at FCM går ud og bruger 3 mio EUR på Kaba og nu står frem og ærgrer sig over at de ikke hentede Mortensen.

Jeg er ikke sikker på, om det er nævnt i denne tråd, men det virker relevant at nævne her under landskampspausen:

Til sommer er der også - må vi vel stadigt gå ud fra? - sommer OL. Eventuelle spillere vil gå glip af de første fire superligarunder (måske kun tre for dem, der kommer tidligst hjem) samt muligvis nogle europæiske kvalifikationskampe. Australien og Sydafrika er begge kvalificerede og Gersbach, Duncan og Links spillede alle store roller i kvalifikationerne. Alt andet lige må de være på tegnebrættet, hvis de er klar og i form.

Hvis man planlægger at sælge Højer og Thorsteinsson, kan det nok være en idé at vente til efter OL/sidst i transfervinduet; alternativt bør man nok meget tidligt hente erstatninger.

Status
Not open for further replies.

Latest posts

Back