AGF har, meget flot, flyttet sig fra en 8-10 plads i ligaen, til noget der minder om en top 4. Økonomien har aldrig været bedre.
AGF har et hold der kan spille lige op med Brøndby, FCK og FCM - på grønsværen. Set over de sidste to sæsoner, så tegner der sig et billede af de 4 hold som en tydelig top 4. Sandsynligvis også noget der vil være gældende næste sæson.
AGF og Brøndby har unge hold, der kan vinde på dagen, og måske over en sæson, men nok vil være udfordret over tid. FCM og FCK derimod er sat op til, at vinde nu og her, altså hver søndag for en hver pris. Specielt FCK, men til dels FCM, skuffer for tiden. Deres trupper er dog sat op til, at være gode nu og her, og vinde nu og her. Det er typisk med spillere der er lidt ældre end Lindstrøm, Frendrup, Hausner og Grønbæk. Dermed er de også mere konstante over tid.
Jeg føler, at AGF har fået et kommercielt straffespark lige nu. Faktisk føler jeg lidt, at klubben står ved den skillevej de havde håber på, at stå ved når det nye stadion, og dermed større indtægter, stod klar.
Der er voldsom corona-krise, og markedet for spillere, specielt spillere over 25 år, er voldsomt presset. AGF er sikre, eller så sikre som man kan være, på at sælge spillere for fine millionbeløb de kommende sæsoner, f.eks. Hausner, Grønbæk og Links, så klubben kan håndtere relativt store afskrivninger over de kommende år. Ligeledes vil der være egenkapital nok, fra overskuddene de foregående år, til at håndtere større afskrivninger de næste 3-5 år. Man skal måske acceptere nogle år med underskud på 5-7 millioner, fordi man "æder" af overskuddene fra de forrige år. Samtidig med det, så slæber AGF ikke rigtig på nogle lange kontrakter på spillere de ikke kan sælge.
Jeg mener derfor, at AGF i dette vindue skal række ud efter noget mere - og mere end normalt. Ikke nødvendigvis noget mere end top 4, for det kan være svært, men række ud efter, at kunne blive mestre i en AaB-sæson. Samtidig skal der også i disse år skabes en naturlig afstand til hold som OB og AaB, samt Randers og FCN.
Jeg ville ikke blive overrasket, hvis flere dygtige spillere, på Superliga niveau, omkring 25-27 års alderen kan hentes gratis rundt omkring i f.eks. Holland, Belgien og Tyskland.
Derfor vil jeg heller ikke, have noget imod at gennemsnitsalderen bliver et par år højere i truppen.
Målmand
Jeg tror klubber vil strække sig meget langt for, at holde på Grabara. Stor transfer, og 50 procents videresalgsklausul. Jeg tror også, at han skuffede så tilpas meget i Huddersfield, at Liverpool i tror på ham, men jeg tror ikke AGF kan være med økonomisk trods alt.
Der er nogle interessante transfer-frie spillere der vil kunne lukke hullet på den korte (2-3 år) bane, og give f.eks. Daniel Gadegaard muligheden for, at spille sig tættere på førsteholdet. Bl.a. Kristoffer Nordfeldt, Orjan Nyland og Ethan Horvath. Der findes sikkert også reserver rundt omkring der kan hentes, hvis ikke gratis, så billigt - f.eks. Frederik Rønnow.
Jeg tror faktisk også, at William Eskelinen har så godt et navn i Svergie, at AGF kan få lidt for ham.
Forsvar
Nu bliver det sikkert lidt halv kontroversielt, men jeg synes klubben skal beholde Casper Højer kontrakten ud, så man kan komme godt fra land i den nye sæson. Der er et voldsomt skift i alder på de spillere der bliver solgt, for store beløb, rundt om i Europa. Derfor er en Sebastian Hausner, med den sæson han spiller lige pt og et U21 EM, et langt større salgsobjekt end Casper Højer. Klubben skal strække sig virkelig langt for, at sikre sig Kevin Diks, hvilket jeg ikke tror er umuligt.
Sebastain Hausner kan erstattes 1:1 på banen af en 25-27 årig spiller, der kan hentes billigt - men med en høj løn. Typer som Asger Sørensen, Sebastian Holmén, Joakim Nilsson m.fl. kunne sikkert hentes til AGF. Videresalgspotentialet er dog begrænset.
Hvis AGF kan have et forsvar bestående af Diks, Tingager, en ny stopper samt Højer, og dertil reserver som Munksgaard, Backman, Kristensen, Juelsgaard og Gersbach, så er vi godt på vej.
Midtbane
Jeg er overbevist om, at Bror Blume er på vej videre, og jeg er ligeledes overbevist om, at der pt bliver spekuleret på, om Albert Grønbæk er klar til en hel sæson, på et hold der muligvis spiller tre turneringer, som 8'er eller der skal hentes en erstatning.
Nicolai Poulsen, Patrick Olsen og til dels Albert Grønbæk er en stærk nok midtbane til, at spille os i toppen af ligaen igen næste år. Zach Duncan vist virkelig flotte glimt forrige sæson. Benjamin Hvidt har virkelig nogle begrænsninger når AGF spiller boldbesiddene, da hans åbenlyse styrke ligger i presspillet på et omstillingshold. Frederik Brandhof er købt til bredden.
Mit gæt er en 8'er ind istedet for Blume.
Kanterne
Jeg er overbevist om, at Jon Thorsteinsson har spillet færdig i AGF - desværre - efter denne sæson. Han vil blive voldsom eksponeret på det islandske landshold. Han har et voldsom potentiale, men mangler stadig lidt. Jeg er dog ikke i tvivl om, at han bliver solgt til sommer. Hvis han sælges beholder man naturligvis Gift Links, og Milan Jevtovic er der sikkert ikke et rigtig markedet for pt, så han bliver også. Spørgsmålet er som, om man tror nok på Arzani til, at hente ham permanent. Hvis der hentes en 8'er for Blume kan Grønbæk også lukket noget af hullet.
Jeg er dog også overbevist om, at såvel Jacob Nielsen (som fungerende sportsdirektør) som David Nielsen mener, at der er for få kanter i truppen, så hvis Jon Thorsteinsson sælges, så hentes der er virkelig god erstatning. Jeg tror endda det er dén plads, hvor man vil bruge flest penge på en erstatning. Tør man håbe på typer som Mikkel Duelund, Victor Jensen eller Mats Møller Daehli? Alternativt synes jeg Mads Frøkjær viser sig flot frem i OB til tider.
Mustapha Bundu bliver med stor sandsynlighed ikke hentet af FCK, han har skuffet og de kommer nok ikke i Champions League i denne sæson. Han kunne være en mulighed, men jeg tvivler.
Angreb
AGF har fået det samme problem som i Tottenham og Bayern München. Klubber hvor man spiller med én angriber, og hvor den angriber er så god, at det ikke rigtig giver mening at have en spiller der næste er på niveau. Søren Tengsted kan udfylde lidt af den rolle, alternativt en 32-34 årig spiller for en sæson, som man kan bruge i visse kampe.
Konklusion
Jeg synes at tiden er inde til, at AGF tager en kalkuleret risiko, og flytter truppens niveau. Det bliver på bekostning af gennemsnitsalderen. Man bør bruge ligeså mange penge på indkøb, som man man får i indtægter, og hente spillere der kan vinde her og nu, men så måske ikke kan sikre fremtidige transfer-indtægter.