New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 395K
Superligaen 2025/2026
Der er ikke krav om, at det skal være til markedskurs ved en rettet emission, men du har helt ret i, at det var tilfældet i 2025, og sikkert også tidligere.
Fra Dansk Aktionærforening:
En rettet emission er en nyemission, som rettes mod en afgrænset gruppe af investorer, der får tilbud om at købe de nyemitterede aktier. For et børsnoteret selskab skal en rettet emission finde sted til markedskursen eller højere.
Det ville som sagt også være urimeligt overfor de andre aktionærer hvis man kunne lave en rettet emission under markedsprisen.

Det forstår jeg ikke.

Klubben bliver tilført 70 millioner. Værdien af selskabet stiger 70 millioner (da pengene jo tilføres selskabet). Hver aktie beholder sin værdi.

Hvis der er 100 aktier og selskabet er 100 millioner værd. Hvis der så kommer en emission på 100 millioner, mod yderligere 100 aktier. Så er 200 aktier nu 200 millioner værd.

Kursen falder hvis der udstedes nye aktier til nominel værdi.

Kursen falder hvis udbuddet af aktien er større end efterspørgslen og jo flere aktier du smider ind i markedet jo større risiko er der. Et meget ekstrem eksempel men hvis der kun var 1 Nvidia aktien vil den koste et astronomisk beløb men hvis der var 1 milliard aktier i markedet vil prisen være markant lavere.
Ved BIFs seneste emission kom der yderligere ca. 500 millioner aktier i markedet. Med alle de aktier som der i forvejen var, vil en BIF aktie eksempelvis aldrig koste 50 kr. Det er der simpelthen ikke nok købere til.

Værdien af en aktie er udbud og efterspørgsel i sin reneste form.

Kursen falder hvis udbuddet af aktien er større end efterspørgslen og jo flere aktier du smider ind i markedet jo større risiko er der. Et meget ekstrem eksempel men hvis der kun var 1 Nvidia aktien vil den koste et astronomisk beløb men hvis der var 1 milliard aktier i markedet vil prisen være markant lavere.
Ved BIFs seneste emission kom der yderligere ca. 500 millioner aktier i markedet. Med alle de aktier som der i forvejen var, vil en BIF aktie eksempelvis aldrig koste 50 kr. Det er der simpelthen ikke nok købere til.

Værdien af en aktie er udbud og efterspørgsel i sin reneste form.
Det er korrekt, at aktiekursen påvirkes af udbud og efterspørgsel, men antallet af aktier i sig selv siger ikke noget om selskabets værdi. Det afgørende er markedsværdien (aktiekurs × antal aktier) samt markedets forventninger til fremtiden.

Hvis der udstedes flere aktier uden at der tilføres kapital, vil kursen alt andet lige falde. Men ved en emission tilføres der netop kapital, og derfor er sammenhængen ikke så simpel.

Et godt eksempel er aktiesplit, som Novo Nordisk har foretaget flere gange. Her bliver aktiekursen lavere, fordi der kommer flere aktier i omløb, men selskabets værdi ændres ikke – til gengæld øges likviditeten og tilgængeligheden for investorer.

I AGFs tilfælde var der tale om en rettet emission, der gennemføres til markedskurs eller højere. Det betyder, at eksisterende aktionærer ikke bliver udvandet økonomisk, og effekten på kursen afhænger primært af, hvordan markedet vurderer anvendelsen af den tilførte kapital. Brøndbys seneste emission var derimod en nyemission med fortegningsret, hvor alle aktionærer havde mulighed for at deltage. Eventuel udvanding opstår kun, hvis man vælger ikke at tegne nye aktier.

Mange aktier i omløb i sig selv forhindrer ikke en høj kurs. Det er selskabets indtjening, vækstforventninger og markedets tillid, der i sidste ende bestemmer værdien.

AGF har 545 millioner aktier, og der handles cirka 100.000 dagligt.

Fra Dansk Aktionærforening:

Det ville som sagt også være urimeligt overfor de andre aktionærer hvis man kunne lave en rettet emission under markedsprisen.
AI er åbenbart meget flexibel, når den svarer på spørgsmål. Da jeg spurgte i går var svaret nej, mens det her i aften er ja.
Jeg skal beklage det forkerte svar.

Det er korrekt, at aktiekursen påvirkes af udbud og efterspørgsel, men antallet af aktier i sig selv siger ikke noget om selskabets værdi. Det afgørende er markedsværdien (aktiekurs × antal aktier) samt markedets forventninger til fremtiden.

Hvis der udstedes flere aktier uden at der tilføres kapital, vil kursen alt andet lige falde. Men ved en emission tilføres der netop kapital, og derfor er sammenhængen ikke så simpel.

Et godt eksempel er aktiesplit, som Novo Nordisk har foretaget flere gange. Her bliver aktiekursen lavere, fordi der kommer flere aktier i omløb, men selskabets værdi ændres ikke – til gengæld øges likviditeten og tilgængeligheden for investorer.

I AGFs tilfælde var der tale om en rettet emission, der gennemføres til markedskurs eller højere. Det betyder, at eksisterende aktionærer ikke bliver udvandet økonomisk, og effekten på kursen afhænger primært af, hvordan markedet vurderer anvendelsen af den tilførte kapital. Brøndbys seneste emission var derimod en nyemission med fortegningsret, hvor alle aktionærer havde mulighed for at deltage. Eventuel udvanding opstår kun, hvis man vælger ikke at tegne nye aktier.

Mange aktier i omløb i sig selv forhindrer ikke en høj kurs. Det er selskabets indtjening, vækstforventninger og markedets tillid, der i sidste ende bestemmer værdien.

AGF har 545 millioner aktier, og der handles cirka 100.000 dagligt.
Det her hører vist hjemme i en økonomitråd, men kursen falder næsten altid ved en ikke rettet emission, fordi emmisionskursen er lavere end den aktuelle kurs. Når emmisionskursen meldes ud forventer markedet, at nogle vil forsøge at score en gevinst ved at sælge ud af de aktier, som de får billigere, når emissionen gennemføres. Dette er tilstrækkeligt til at prisen presses ned til emissionsprisen, allerede inden emissionen er gennemført.

Helt simpelt, som jeg forstår det:

Aktiekursen repræsenterer den værdi min andel som ejer af den aktie er værd. Dvs hvis kursen er 50 øre, er min forventede værdi af ejerskabet 50 øre ( hvis den var mere ville jeg købe, mindre sælge)

Ved en rettet emmision betaler de nye aktierejere 50 øre ind i selskabet pr købt aktie. Dvs der er en aktie mere at dele selskabet værdi tmed, men den aktie har lagt samme værdi ind i selskabet, og dermed har jeg som eksisterende aktionær ikke tabt andet end stemmeandel.

Måske lidt knudret skrevet. Jeg forsøger bare at skrive, at det ikke kun er mængder og priser, men også psykologi, der sender aktiekursen ned ved emissioner.
Forventninger. En emmision giver flere penge at arbejde med, så i første omgang er det neutralt. Så er der forvaltningen af midlerne. Hvis aktier giver afkast på 8% og klubben forventes at generere 5% afkast, bliver værdien på sigt udvandet. Og så giver det mening at slippe ud af aktieejerskabet.

Kan se at BIF udover det allerede tilførte, ønsker en stopper og en Wing mere. Jeg tænker at deres tysker er ved at lave en PC i det berømte vinter vindue med bl.a. Babacar.

Det virker til at der bare skal købes stort ind for at holde Cooper glad, også skal man bare hive alt der er lidt spændende ind. Mon ikke de kommer til at fejle stort på den her taktik, i hvert fald på den korte bane :)

Kan se at BIF udover det allerede tilførte, ønsker en stopper og en Wing mere. Jeg tænker at deres tysker er ved at lave en PC i det berømte vinter vindue med bl.a. Babacar.

Det virker til at der bare skal købes stort ind for at holde Cooper glad, også skal man bare hive alt der er lidt spændende ind. Mon ikke de kommer til at fejle stort på den her taktik, i hvert fald på den korte bane :)

Bliver ihvertfald en dyr fornøjelse, medmindre de kan få ringe mange penge for Nartey i dette vindue!!

André, der tidligere har været med i en af vores kamptråde siger det jeg tror mange sf de 'ældre' FCK fans tænker

View attachment 5948

Har det på samme måde med AGF - gider ikke ende i en Brøndby og de pludselig stiller med kun udenlandske spillere.

Jeg syntes det er rigtig fint, at vi starter med at se efter Danskere, derefter Nordiske spillere og til sidst udvider horisonten. Vi er et Dansk hold og derfor bør det være udgangspunktet.

Har det på samme måde med AGF - gider ikke ende i en Brøndby og de pludselig stiller med kun udenlandske spillere.

Jeg syntes det er rigtig fint, at vi starter med at se efter Danskere, derefter Nordiske spillere og til sidst udvider horisonten. Vi er et Dansk hold og derfor bør det være udgangspunktet.
Jeg synes da, vi skal se efter spillere fra alle tre steder på samme tid. Nu ved jeg ikke, hvad du lægger i at være et dansk hold med stort d, og derfor vil jeg heller ikke forsøge at gisne om det, men blot slå fast, at jeg er komplet ligeglad med spillernes geografiske ophav. At jeg så tror, vi drager temmelig stor fordel af at have mange spillere, der har let ved at forstå hinanden, er en helt anden sag. Men lige nu leder vi med lys og lygte efter spillere i Uganda, og det har jeg det mægtig fint med.

Latest posts

Back