New posts

Superligaen 2025/2026

• Thread starter Thread starter cph
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 7K
  • Views Views: Views 395K
Superligaen 2025/2026
Performance spillere eller kontinuitets-spillere er okay, nok faktisk helt nødvendigt for ethvert hold. Og bedst i forsvaret, hvor muligheden for store salg plejer at være mindst (idet jeg her ser væk fra Bisseck, måske senere Camara 🙂.)

Pointen er, at vi alle håber på, at Beijmo forlænger, at langt flest også håber på Kahl, og at fan-barometeret for Dalsgaard også er stigende. At forlænge med enhver af de tre vil vise et ønske om kontinuitet i forsvaret, hvor vi jo (PS) lige har forlænget med Jesper Hansen. At forlænge med dem alle tre (hvad jeg håber på) vil være at skrive “kontinuitet” med spray ud over alle vægge i byen. Vi hepper også alle på Tingager, der også repræsenterer kontinuitet.

Kontinuitet i bageste række giver plads til indbringende køb og salg længere fremme på banen. Fint demonstreret med salgene af Anderson og Mads Emil, hvor vi enten fandt afløseren eller havde ham i truppen allerede. Flere salg af den slags vil følge. Så må vi se, om vi kan blive ved at have så heldig en hånd.

Perspektiv: Går I mesterholdet fra 1986 efter, så ser I, at det så godt som udelukkende bestod af kontinuitets-spillere. Kun Thomas Andersen kom til i starten af 1986, men det gjorde han i sin bedste alder og med masser af erfaring fra Viborg. Ellers havde alle spillet i AGF i mindst fire år, og rigtig mange inklusive nøglespillere som John Stampe og Lars Lundkvist var i deres bedste fodboldalder. Der kom lidt yngre kræfter til i form af Allan Reese, Jan Lauridsen og Kenni Andersen, men helt afgørende for guldet var kontinuiteten og de ualmindeligt mange i deres bedste fodboldalder.

Samme historie da Herfølge tog sit “ubegribelige” mesterskab i 2000. Det var også med en stamme af spillere, der kendte hinanden rigtig godt.
96-holdet samme historie: Etablerede/rutinerede krydret med Martin Jørgensen og den trinde bagersøn.

Alright, fair game. Min pointe er mest, at jeg aldrig kan få mig selv til at sige, at det er en god ting at leve for lånte midler.

Paradoksalt nok skal Brøndby ramme europæisk bold, før de regler bliver aktuelle, ja, men gør de ikke det, bliver byrden jo blot det større. Jeg ville være forfærdet, hvis det var AGF, der blev drevet på den måde.

Men hvad ved jeg. Jeg er ikke økonom, men moralist. 😂

@Thomas K @Matt

Alright, fair game. Min pointe er mest, at jeg aldrig kan få mig selv til at sige, at det er en god ting at leve for lånte midler.

Paradoksalt nok skal Brøndby ramme europæisk bold, før de regler bliver aktuelle, ja, men gør de ikke det, bliver byrden jo blot det større. Jeg ville være forfærdet, hvis det var AGF, der blev drevet på den måde.

@Thomas K @Matt
Jeg lever meget mere konservativt selv, ligesom jeg heller aldrig ville drive en rigtig virksomhed ligeså, men fodbold er bare anderledes.

FCM har tabt næste 95 millioner de sidste 2 år, men det virker nærmest som om de kun lige er ved at sætte bilen i gear.

@Thomas K @Matt
Jeg tror ik, du finder én fan af de andre store klubber herhjemme, der vil være tryg med den strategi, man kører med i Brøndby.

Især når man medregner, at sandsynligheden for, at de ikke lykkes med det, de budgetterer med er markant større end sandsynligheden for det omvendte.

Men hvis GFH trækker bremsen, så er det fordi, at de ik vil smide flere penge ud af vinduet. Ikke FFP.

Jeg lever meget mere konservativt selv, ligesom jeg heller aldrig ville drive en rigtig virksomhed ligeså, men fodbold er bare anderledes.

FCM har tabt næste 95 millioner de sidste 2 år, men det virker nærmest som om de kun lige er ved at sætte bilen i gear.
Den store forskel er bare, at FCM har tabt penge, de har tjent over de sidste 5-8 år. Det er ikke lånte penge, de taber. Plus, de har så mange salgsbare spillere, der bare sikrer, at selv hvis de ikke lykkedes sportsligt, så falder de ik sammen økonomisk lige foreløbigt. De har vel 7-8, der pt kan sælges for mere end samtlige Brøndbyspillere kan.

Jeg synes faktisk netop, at FCM er eksemplet på den tæt på perfekte strategi ift risikovillighed.

Den store forskel er bare, at FCM har tabt penge, de har tjent over de sidste 5-8 år. Det er ikke lånte penge, de taber. Plus, de har så mange salgsbare spillere, der bare sikrer, at selv hvis de ikke lykkedes sportsligt, så falder de ik sammen økonomisk lige foreløbigt. De har vel 7-8, der pt kan sælges for mere end samtlige Brøndbyspillere kan.

Jeg synes faktisk netop, at FCM er eksemplet på den tæt på perfekte strategi ift risikovillighed.
Ja. Det hele er en periodisering.

Jeg synes - omvendt - også at overtegningen af Brøndbys sidste emission er et tegn på, at man “altid” kan rejse ny kapital i fodboldklubber, næsten uanset hvor dårligt man driver klubben.

Hvis du spiller 3 kampe på 10 dage og den ene er CL så er fokus bare et andet sted. Det er helt det samme med de hold som har klaret sig videre til gruppespil år tilbage (BIF, SIF, VFF). Det koster point. Tullberg har været ude og sige at hans fornemmeste opgave har været at beholde motivationen til SL. Hvem vil ikke hellere slå Nottingham Forrest ude end Silkeborg hjemme.. Spillerne ved godt hvordan pengene kommer bedst i kassen.
Ja, det kan da flytte lidt fokus, men dels har nogle af de hold nok mest af alt været ramt af ikke at have bredden til de kampe, dels har FCK været så relativt meget ringere i Superligaen ift det forventede niveau, at det har lignet noget mere end de point der sædvanligvis mistes pga den ekstra turnering. FCM har jo netop heller ikke haft noget problem med at spille både Superliga og europæisk. Nu må vi se, men psykologien i det er væsentlig og der kan sagtens være nogle spillere der er afgørende for at truppen holder fuld fokus på alle kampe.

Ja, det kan da flytte lidt fokus, men dels har nogle af de hold nok mest af alt været ramt af ikke at have bredden til de kampe, dels har FCK været så relativt meget ringere i Superligaen ift det forventede niveau, at det har lignet noget mere end de point der sædvanligvis mistes pga den ekstra turnering. FCM har jo netop heller ikke haft noget problem med at spille både Superliga og europæisk. Nu må vi se, men psykologien i det er væsentlig og der kan sagtens være nogle spillere der er afgørende for at truppen holder fuld fokus på alle kampe.
Vi ser bare hvert år, at holdene som spiller Europa slider med det i ligaen. FCK og FCM er hver eneste sæson bedre i foråret end i efteråret.

Da Brøndby spillede EL senest var de helt nede som nr 10 i efteråret. De kom først tilbage i ligaen, da de havde udspillet deres chancer i EL og var tvunget til at fokusere på SL.

Da FCN spillede Europa, havde de også store problemer. Da de så røg ud, var de det hold, der hentede flest point i slutspillet.

Der er også en grund til, at FCM aldrig har vundet guld, mens de også har spillet europæisk. Det tager bare nogle procenter og i en tæt liga som SL, så er et par procenter nok til at smide en del point.

Ja. Det hele er en periodisering.

Jeg synes - omvendt - også at overtegningen af Brøndbys sidste emission er et tegn på, at man “altid” kan rejse ny kapital i fodboldklubber, næsten uanset hvor dårligt man driver klubben.
Jeg tror heller ik, at klubber bare går konkurs herhjemme. Klubber som Esbjerg og Sønderjyske er jo også blevet reddet af det lokale inden for de seneste par år. Brøndby har vel haft 15 kapitaludvidelser de sidste 30 år. Kan ik se, hvorfor de pludselig skulle stoppe ved nr. 16.

Kan ik se, hvorfor de pludselig skulle stoppe ved nr. 16.

Små 7 måneder efter den seneste emission fik de generalforsamlingens tilladelse at lave en ny indenfor irc 5 år, så ja du har ret men emissioner kan ikke laves i en udenlighed for til sidst bliver aktiekursen så devalueret den reelt bliver værdiløs.

Når det er sagt, er det svært at forestille en så stor kulturinstitution som BIF er blevet gå konkurs. De har sikkert mange velhavere i fanbasen som vil holde hånden under dem men kravene kan til gengæld blive meget mere mådehold.

Små 7 måneder efter den seneste emission fik de generalforsamlingens tilladelse at lave en ny indenfor irc 5 år, så ja du har ret men emissioner kan ikke laves i en udenlighed for til sidst bliver aktiekursen så devalueret den reelt bliver værdiløs.

Når det er sagt, er det svært at forestille en så stor kulturinstitution som BIF er blevet gå konkurs. De har sikkert mange velhavere i fanbasen som vil holde hånden under dem men kravene kan til gengæld blive meget mere mådehold.
Det kommer også an på hvordan emissionen bliver lavet.

Den sidste i AGF havde de en nominel værdi på 0,25 pr aktie (som alle andre), men blev udbudt til 0,80 pr aktie (dagsprisen). På den måde øgede man egenkapitalen uden, at udvande værdien for de øvrige aktionærer.

Den sidste i AGF havde de en nominel værdi på 0,25 pr aktie (som alle andre), men blev udbudt til 0,80 pr aktie (dagsprisen). På den måde øgede man egenkapitalen uden, at udvande værdien for de øvrige aktionærer.

Det er jeg med på men der kommer stadig markant flere aktier i omløb og typisk vil aktiekursen også falde til det normale niveau. En emission er aldrig gratis, den kommer med en pris ellers kunne fodboldklubber - hvor der jo ofte bliver investeret med hjertet end med hjernen - jo bare lave emissioner i en uendelighed.

Det er jeg med på men der kommer stadig markant flere aktier i omløb og typisk vil aktiekursen også falde til det normale niveau. En emission er aldrig gratis, den kommer med en pris ellers kunne fodboldklubber - hvor der jo ofte bliver investeret med hjertet end med hjernen - jo bare lave emissioner i en uendelighed.
Det forstår jeg ikke.

Klubben bliver tilført 70 millioner. Værdien af selskabet stiger 70 millioner (da pengene jo tilføres selskabet). Hver aktie beholder sin værdi.

Hvis der er 100 aktier og selskabet er 100 millioner værd. Hvis der så kommer en emission på 100 millioner, mod yderligere 100 aktier. Så er 200 aktier nu 200 millioner værd.

Kursen falder hvis der udstedes nye aktier til nominel værdi.

Det forstår jeg ikke.

Klubben bliver tilført 70 millioner. Værdien af selskabet stiger 70 millioner (da pengene jo tilføres selskabet). Hver aktie beholder sin værdi.

Hvis der er 100 aktier og selskabet er 100 millioner værd. Hvis der så kommer en emission på 100 millioner, mod yderligere 100 aktier. Så er 200 aktier nu 200 millioner værd.

Kursen falder hvis der udstedes nye aktier til nominel værdi.
Og i det her tilfælde er kursen bare fortsat opad. Det kan der være mange grunde til i en fodboldaktie, og førstepladsen spiller sikkert også ind. Men det kan nogle gange give god mening for væksten i en virksomhed at få nye penge ind, der skaber nye muligheder.

Vi ser bare hvert år, at holdene som spiller Europa slider med det i ligaen. FCK og FCM er hver eneste sæson bedre i foråret end i efteråret.

Da Brøndby spillede EL senest var de helt nede som nr 10 i efteråret. De kom først tilbage i ligaen, da de havde udspillet deres chancer i EL og var tvunget til at fokusere på SL.

Da FCN spillede Europa, havde de også store problemer. Da de så røg ud, var de det hold, der hentede flest point i slutspillet.

Der er også en grund til, at FCM aldrig har vundet guld, mens de også har spillet europæisk. Det tager bare nogle procenter og i en tæt liga som SL, så er et par procenter nok til at smide en del point.
Pointen her er af FCK og FCM normalt ikke falder helt så meget i niveau som andre hold oftest gør det fordi de har større og bredere trupper. Derfor kan især FCK, men de senere år også FCM, spille europæisk hver sæson og som regel ende helt i toppen af Superligaen alligevel. Det koster måske lidt i efteråret, der så kan hentes i foråret. FCK er heller ikke faldet helt ud af top-6 eller noget, men min påstand er at de har set påfaldende dårlige ud i mange kampe og at det ikke bare kan forklares med de sædvanlige pointtab pga europæiske kampe.

Der skal være et incitament til at købe aktierne via en emission, ellers kan man lige så godt købe dem til den aktuelle kurs på børsen. Af samme årsag bliver prisen på en aktie ved en emission altid sat lidt lavere end den aktuelle aktiekurs, hvilket er årsagen til, at der sker en udvanding.
Ikke ved en rettet emission som er dem AGF normalt laver, så skal den være mindst markedskursen, ellers ville det jo være urimeligt overfor de andre aktionærer.

Latest posts

Back