Kamptråd Superliga runde 4: Viborg - AGF, fredag d. 14.08.2026 kl 19.00
Altså, jeg er ikke uenig med dig om fodboldstatistikker som sådan, men nu debatterer vi jo ikke hvor mange progressive afleveringer Arnstad havde, eller hvor mange "completed take-ons" Links havde.
Der henvises til en side der scorer Links og Arnstad på en 0-10 skala. Det kræver per definition én eller anden model for, hvordan statistikkerne konverteres til karakter. Den model kan sagtens, undskyld mit franske, være lige til at lukke op og skide i.
I så fald synes jeg da, at du burde lave en bedre side. Du arbejder med statistikker, siger du, og du ved tydeligvis mere om fodbold, end de gør. Du kan da tjene en formue så.
Virkeligheden er bare, at seere ikke bemærker ret mange ting, eller i hvert fald ikke skriver dem bag øret til senere, og derudover spiller følelserne en kæmpe rolle i fans' bedømmelser af spillere, og de hænger sig konstant alt for meget i enkelte situationer, uanset om de så er gode eller dårligere. En lækker spilning fra Arne kan få fans til straks at mene, at han spiller fantastisk på dagen.
Men ser du f.eks. på Arnstad i detaljer, taber han jo nærmest alle dueller, han er i nærheden af i dag. 27% vundne på jorden og 0% på hovedet. Sådan noget tæller naturligvist ned for en central midtbanespiller.
Links vinder 77% af dueller på jorden, og er så ikke i en hovedduel, så det er 0/0. Links har 4 successful dribbles, Arnstad har 1. Links har 2 touches in opposition box, Arne har ingen. Links har 2/2 (100%) shot accuracy. Links har 87% accurate passes, Arne har 85%. Links har 5 defensive contributions mod Arnes 3.
De er begge elendige i cross accuracy og long ball accuracy i dag, så der er de ret lige, om end det også er markant sværere at lave crosses som venstrebenet i højre side.
Så man kan da sagtens se nogle af de ting, som gør, at de giver dem de karakterer. Så kan du da godt mene, at det burde resultere i 6,5 til Arne istedet for 6,3 og 7,3 til Links istedet for 7,6 eller hvad ved jeg, men han har nu engang bedre individuelle stats på mange parametre i dag.