New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 8K
  • Views Views: Views 534K
Transfervindue Sommer 2026
end en Badj der aldrig havde scoret mål på seniorniveau

Er det ikke senior niveau?

1785746934564.webp

De to - blev dråben omkring SIB og retningen for klubben.

SIB blev fyret, satsningen på de yngre egenudviklede gennemtrumfet fra at være noget man SNAKKEDE OM - til at være det man gjorde.
Det er klart vi skal have en stjerne-9'er stadigvæk. Men der er 0 grund til at hente en Gyamfi når man har en Kristjansson/Emmery/Bogere. Men Gyamfi blev hentet inden de fik deres gennembrud.

Så frygter ikke vi gør samme igen. Men vi kommer til at hænge på 2 spillere til 20 mio i transfer og store lønninger - i 5 år i alt. De to handler alene kostede AGF et 1-2 års overskud.

Vi er helt enige om de er håbløse transfers, når vi ser på dem nu (y) Og der ikke er grund til at hente lignende, når vi selv har talenter på vej.

Til gengæld kan jeg godt forstå f.eks. Badji pga. hvor han havde været. Var mere uforstående overfor Gyamfi, fordi det var forsvindende få minutter han havde spillet i men tænkte de måtte have set ham spille. Begge var dog fejlvurderinger og burde ikke være hentet men vi kommer ikke til at ramme alle.

Og ja - det var nok det som kostede et skift af SIB. Der var et par dyre forbiere.

Udfor den antagelse, at vi ikke kan regne med nogen af de 3 for hele efteraaret, er jeg enig, dog nok mest paa et lejeophold -
Men jeg tillader mig at haabe at alle tre kommer til at vaere en del af holdet i loebet af efteraaret.
Hvad for dig til at tro af det er ret sansynligt af NP ikke spiller mere hele efteraaret? ved vi om han er blever opereret?
Alt andet en lige, han hans fysik vel gjort at han ikke bliver mere en trupspiller nok han kommer tilbage, hvilket jeg vil vaere fint tilfreds med.
Har ingen indsigt i Solbakkens process, men klubben meldte ud, han som udgangspunkt godt kunne dyrke elitesport, det er dog bekymrende han ikke er klar.
Jeg ved ikke om Poulsen er blevet opereret, aner heller ikke om det er noget han skulle. Jeg har bare hørt det skulle have meget lang udsigter, og ser det ikke som et positiv tegn, at han ikke har været på græs overhovedet. En så lang pause, han har vel ret beset været ude siden nytår, tager altså rigtig lang tid at komme over.

Vores program gør jo også, at det er mere besværligt, at træne sig i form, da vi har ekstremt meget restitutionstræning de kommende måneder.

Fin oversigt!
Jeg forstaar ikke helt forslaget med endnu en midtbanespiller - jeg er slevfolgelig med paa at vi er haardt ramt af skader, og med specielt Solbakken og NP er det usikkerkert hvornaar de er tilgaengelige igen, i vaerste fald overhovedet..
Fra min stol er ingen af de to afskrevene indtil videre, men jeg synes godt vi kan tillade os at vaere bekymrede.
Strategisk skal det vel vaere en vej indtil forsteholdet for Haugstrup og maaske ogsaa Hamza i den kontekst synes jeg ikke vi mangler en midtbanespiller.
Lige nu har vi kun 33-årige Jønsson og Knudsen som deciderede midtbanespillere på seniorniveau. Vi skal spille 35 kampe her i efteråret. Det er fint med en vej ind for et talent, men hvis Solbakken, NP og Yakob alle er ude på ubestemt/lang tid, så mangler vi i den grad en midtbanespiller. Jeg vil slet ikke se Arnstad dernede og Anderson skal også være udfordrer til 10'erne.

Lige nu har vi kun 33-årige Jønsson og Knudsen som deciderede midtbanespillere på seniorniveau. Vi skal spille 35 kampe her i efteråret. Det er fint med en vej ind for et talent, men hvis Solbakken, NP og Yakob alle er ude på ubestemt/lang tid, så mangler vi i den grad en midtbanespiller. Jeg vil slet ikke se Arnstad dernede og Anderson skal også være udfordrer til 10'erne.
Lad os leje Mads Enggaard med købsoption.

Jeg tror ikke NP kommer tilbage og hvis han gør, så er det i 2027.

Yakob er minimum ude i 1-2 måneder er seneste meldinger og Solbakken aner vi ikke noget om..

Jeg synes Gyamfi og AJ var strategisk rigtige transfers, Minteh var lige blevet solgt dyrt, der var rigtig meget hype omkring Gyamfi - det var en spaendende transfer, nu haaber jeg Borgere bliver vores Gyamfi case, men pointen er vi har bragt os i en position til at tage disse chancer af og til, sevom de ser dumme ud paa bagkant er upsiden chancen vaerd.
Der går rygter om, at det kommer til at give minus point på ens AGF score, hvis man ikke kan stave til 'Bogere' ;)

Jeg er med på alle andre konstellationer end at Arnstad rykkes ned og Jørgensen starter. Alt andet end det. Arnstad bliver ineffektiv og Jørgensen er slet ikke god nok til at starte. Så hellere Tommi hvis Arnstad død og pine skal rykkes ned. Jeg vil faktisk hellere have Anderson på midten end Arnstad, hvis ikke en af de unge skal i spil.
Vi havde Jørgensen en sæson og valgte at købe ham, så JP må se noget potentiale og nogle kampe der ligger godt til ham. Han mangler for alvor at brænde igennem i en hel kamp, det har det med at blive lidt anonymt, men han kan nok spille med et udmærket bundniveau når vi skal prøve at få det til at gå op. Jeg forventer mig helt sikkert mere af ham, lad os se om ikke det kommer, men på onsdag vil jeg så også snarere forvente at man rykker Anderson frem hvis man kan og Kristjansson kan da nok også godt starte inde hvis det er. Det bliver lidt interessant, men man gjorde da et forsøg på at hvile nogle spillere mod Lyngby så de kan spille onsdag, selvom omstændighederne så spolerede noget af det.

Vi havde Jørgensen en sæson og valgte at købe ham, så JP må se noget potentiale og nogle kampe der ligger godt til ham. Han mangler for alvor at brænde igennem i en hel kamp, det har det med at blive lidt anonymt, men han kan nok spille med et udmærket bundniveau når vi skal prøve at få det til at gå op. Jeg forventer mig helt sikkert mere af ham, lad os se om ikke det kommer, men på onsdag vil jeg så også snarere forvente at man rykker Anderson frem hvis man kan og Kristjansson kan da nok også godt starte inde hvis det er. Det bliver lidt interessant, men man gjorde da et forsøg på at hvile nogle spillere mod Lyngby så de kan spille onsdag, selvom omstændighederne så spolerede noget af det.
Det er lidt specielt at Sebastian Jørgensen har fået nul minutter imod Lech og Lyngby, når klubben har så mange skader. Problemet er vel at kun kan spille den ene 10'er og Bech tog 120 min i Polen og JP hellere ville have Stefen Ts fysik ind imod Lyngby.

Jeg synes Gyamfi og AJ var strategisk rigtige transfers, Minteh var lige blevet solgt dyrt, der var rigtig meget hype omkring Gyamfi - det var en spaendende transfer, nu haaber jeg Borgere bliver vores Gyamfi case, men pointen er vi har bragt os i en position til at tage disse chancer af og til, sevom de ser dumme ud paa bagkant er upsiden chancen vaerd.
Jeg tror du håber, Borgere bliver vores Minteh case. Ville fandme være træls med endnu en Gyamfi case ;)

Transferkroner forsvinder jo heller ikke ud af kassen den dag vi skriver med en spiller. Det er helt almindelig praksis, at spillere betales i rater. Inter bad om det samme med Bisseck, og Simsir bliver også betalt over 5 rater.

Afskrivningerne er med for, at klubberne har stabile regnskaber, bedre budgettering og ikke mindst en væsentlig bedre sammenhæng mellem omkostninger og nytte af aktivet, ligesom når man køber et aktiv i andre virksomheder. Slutteligt er der FFP reglerne.

Jeg synes ikke det er formålsløst at diskutere, for hvis vi skal sammenligne sportslige budgetter klubber imellem, så er det jo væsentligt at vide 1) hvor stor en del der går til løn og 2) hvor stor en del der går til afskrivninger.
Opgøres det sportslige budget på baggrund af de faktiske udgifter (transfer og løn), dvs. hvis man aftaler 2 rater af 5 mio. så belaster det det sportslige budget de to år hvor betalingerne falder, eller opgøres det sportslige budget på baggrund af afskrivningerne over X antal år? Hvad med en signon på 1 mio. kr.? Går den ind i afskrivningen over kontraktlængden eller er det en engangsudgift i det sportslige budget det år der skrives under? Lønnen er naturligvis de år hvor spilleren er ansat.

Kan man have afskrivninger på aktiver, som er normalt i et regnskab, men stadig opgøre det sportslige budget på de penge man rent faktisk bruger?

Last edited:
Jeg tror du håber, Borgere bliver vores Minteh case. Ville fandme være træls med endnu en Gyamfi case ;)

Bogere er allere en langt langt bedre case end Gyamfi.

Bogere har spillet en rolle - været med i guldkampen mod Sønderjyske med vigtig aktion - kæmper løs og for spilletid.

Gyamfi har været helt fra den - fra dag 1.

Og det er inden vi snakker transfer/løn!

Opgøres det sportslige budget på baggrund af de faktiske udgifter (transfer og løn), dvs. hvis man aftaler 2 rater af 5 mio. så belaster det det sportslige budget de to år hvor betalingerne falder, eller opgøres det sportslige budget på baggrund af afskrivningerne over X antal år? Hvad med en signon på 1 mio. kr.? Går den ind i afskrivningen over kontraktlængden eller er det en engangsudgift i det sportslige budget det år der skrives under? Lønnen er naturligvis de år hvor spilleren er ansat.

Kan man have afskrivninger på aktiver, som er normalt i et regnskab, men stadig opgøre det sportslige budget på de penge man rent faktisk bruger?En sign-on på 1 millionewr

Indtægter i rater, og udgifter ligeså, opgøres under cash-flow - muligvis står det som pengestrømme i AGFs regnskab.

-En sign-on på 1 million over 4 år belaster regnskabet med 0,25 millioner årligt i 4 år.
-En transfer på 15 millioner over 3 år belaster regnskabet med 5 millioner prligt i 3 år.

Hvis Poulsen reelt er ude resten af sæsonen, Solbakken reelt også er ude så mener jeg, at vi skal have en midtbanespiller mere uanset status på Yakob.

Jeg vil dog langt hellere hente Oskar Øhlenschlæger end Mads Enggaard. Vi har Jønne og Knudsen til den defensive midt. Plus Poulsen og Solbakken, hvis de kommer tilbage. Jeg synes nærmere vi mangler en erstatning/et supplement til Yakob.

Jeg tror vi hænger os for meget i det med om det er 3 eller 5 år og hvordan det påvirker afskrivninger i regnskabet. Spilleren koster det han koster uanset antal år, og det er trods alt det der er det vigtigste.

Det er dét der har med bankbogen at gøre, og det er ganske væsentligt. Fx at man skal betale en række omkostninger tilbudet nye stadion efter nytår bør jo være regnskabsmæssigt mindre vigtigt, fordi det er en investering over 5-7 år. Men når pengene skal falde på forkant, er det vigtigt der er dækning på kontoen.

Omvendt er det med regnskabet. Når vi taler om at levere over- eller underskud, er det det regnskabstekniske der spiller ind. Og har man (kronisk) underskud i regnskabet, er det svært at låne penge til at dække betalingerne.

Hvis man smider en halv mio efter en ny bil har man ondt i banken. Men man har ikke regnskabsmæssigt brændt det hele af den eftermiddag. Og hvis det er en leasingydelse man betaler, gør det en del for bilens økonomi om din første betaling dækker 12 eller 36 måneder.

Det andet er mest regnskabsteknisk, og der ligger nok en dybere afvejning af, hvorfor vi vælger at skrive 3 og ikke 5 år.
Den dybere afvejning tror jeg udelukkende er fra Röslers side. AGF burde være interesseret i at sikre sig retten til 5 års "brug" når man smider 12-15 mio for at indgå leasing-aftalen.

Ideelt set kunne man bruge ham tre år og så videresælge til købspris eller bedre. Så har han kun kostet den månedlige ydelse. Men det kommer - som alt i livet med risiko.

Der er bestemt også en stor risiko forbundet med 5-årige aftaler (Badji og Serra eksempelvis), og det vil ikke undre mig, hvis vi som klub har sikret os en mulighed for at forlænge med et år på spillere som Solbakken og Røsler. Jeg kan ihvertfald ikke tro at man med vilje hæmmer sig selv på det sportslige budget, fordi man kun laver 3-årige kontrakter. Der kan også være en fordel i ikke at have alt for mange spillere på 5-årige kontrakter. Bare se hvor hæmmet vi er i forhold til rekruttering på angrebsposten fordi de dårlige spillere har alt for lange kontrakter. Så hellere afskrive 1-2 mio. mere om året på en spiller som Badji og Gyamfi.
Badji skulle jo 100% have været leje med forkøbsret - som man naturligvis ikke ville udnytte (interessant case om alle dem der så et lys i Badji i vinterpausen 24/25 eller sommeren 25 ville have talt for at købe ham fri? - jeg havde nok begået en fejl med Arnstad, men sidder ikke med ansvaret).

Gyamfi og Serra har nok været mere kompetitivt for at få underskriften og dermed har man ikke kunnet gøre andet end at købe. Og så giver 5 år meing.

Solbakken, Knudsen og Rösler virker mere som handler der var svære at gøre så meget ved og derfor har man accepteret tre år på Rösler og Solbakken.

Indtægter i rater, og udgifter ligeså, opgøres under cash-flow - muligvis står det som pengestrømme i AGFs regnskab.

-En sign-on på 1 million over 4 år belaster regnskabet med 0,25 millioner årligt i 4 år.
-En transfer på 15 millioner over 3 år belaster regnskabet med 5 millioner prligt i 3 år.
Jeg forstår godt afskrivninger i regnskabet på aktiver hen over levetiden. Mit spørgsmål gik på, om det sportslige budget i højere grad udgøres af det faktiske pengeforbrug i de enkelte år, eller om det bare følger afskrivninger og lønudgifter som de står i regnskabet. Hvis det giver mening. Betaler man eksempelvis Jørgensen up front til Malmø, fordi det er så lavt et beløb, så tæller den transfersum kun i dette års sportslige budget, selvom den bliver afskrevet i regnskabet over aktivets kontraktlængde. Men det er nok lidt svært at styre, omend jeg ikke synes det er uinteressant, da man så lettere vil kunne tilpasse det sportslige budget til de enkelte år. I år får vi højere engangsindtægter i form af europæisk deltagelse, så derfor er det måske muligt at lave en større straksbetaling på en transfer som Røsler.

Anyway, så skal den diskussion ikke tage meget mere af debatten. Nogen havde jo en mavefornemmelse af at vi præsenterede en ny spiller i dag ;)

Jeg synes Gyamfi og AJ var strategisk rigtige transfers,
Efter skiftet fra SIB til CV har man indtil videre friholdt sig fra den type transfers. Spillerne skal enten være yngre (og billigere) eller ældre og mere etablerede (og billigere) - ikke i den dér mellemklasse af spillere, der allerede koster en del, men som man kan håbe på tager det næste skridt (i lidt højere prisklasse, også fx Ejdum og Hyseni i Brøndby).

Jeg er enig i, at det gav mening at hente Gyamfi og JJA. I bakspejlet giver det også mening ikke at hente dem.

Om det er tilfældigt eller et permanent retningsskift, er dog for tidligt at sige. Jeg finder det bare bemærkelsesværdigt.

interessant case om alle dem der så et lys i Badji i vinterpausen 24/25 eller sommeren 25 ville have talt for at købe ham fri? - jeg havde nok begået en fejl med Arnstad, men sidder ikke med ansvaret
Der var ikke stor begejstring for Badji efter den første halvsæson, men nu havde vi købt ham så selvfølgelig skulle han have nogle chancer. Selvfølgelig blander du Arnstad ind i en sammenligning, men det er vist fair at sige, at langt de fleste, med en markant undtagelse, havde set et lys i Arnstad efter den første halvsæson, selvom han (ligesom MA lige nu), blev kastet rundt på forskellige pladser, fordi vi numerisk blev en kvalitetsspiller "for mange" på den midtbane, hvor de faste spillere (NP/MEM/MA) ikke havde spillet sig af holdet. Arnstad var jo i virkeligheden det gode eksempel på at vi henter en afløser inden vi sælger en anden, men han viste sig jo hurtigt så god, at Rösler ville have ham med i alle kampe. Han blev købt efter runde 7 og nåede at spille i 24 ud af de 25 resterende kampe, heraf 18 fra start. Den ene han missede var på grund af en karantæne.

Badji, som du sammenligner med, fik nul startpladser i sin første halvsæson og i alt to i hele superligasæsonen. Og 368 minutter i alt mod Arnstads 1.617.

Latest posts

Back