New posts

Transfervindue Sommer 2026

• Thread starter Thread starter Martin Hansen
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 8K
  • Views Views: Views 539K
Transfervindue Sommer 2026
Vedrørende Gyamfi så spillede han ganske vist kun en halvsæson i førstedivision inden vi slog til, men tanken var at han ville blive for dyr hvis han fortsatte på samme måde fordi han var så dominerende. Jeg har også sjældent set en spiller få så mange lovprisninger med sig om potentialet fra flere sider. Det var en dyr handel for os, især på det tidspunkt, og den slags spillere købes med risiko og ender måske også ofte enten genialt eller elendigt, men hvis man har lidt penge og plads i truppen synes jeg godt det kan give mening en gang imellem fordi upside er så stor. Man må bare ikke basere for meget på at det lykkes når der er flere der fejler end lykkes. Og har man nok talenter selv er behovet selvfølgelig også mindre.

(Kan man gøre det på højere niveau relativt ift ligaen får man måske mere sportslig værdi selvom det kan være relativt værre økonomisk. Man kan ikke rigtig sammenligne fx Moukoko med Gyamfi, men som chance betragtet er Moukoko en meget større udgift, til gengæld giver han også noget sportsligt selvom det ikke er det man håbede på.)

Fra samme selskabsmeddelelse, som du sandsynligvis selv citerer fra. Hvis du havde citeret det hele, ville sammenhængen nok have fremgået.

Som det fremgår, er AGFs samlede bidrag over tid 354 mio. Som det ligeledes fremgår, består dette i et beløb på 254 mio., der afvikles over huslejen og DIREKTE OMKOSTNINGER på 100 mio., hvoraf 60.7 mio. vedr. etableringsomkostninger i Kongelunden, der IKKE med finansieres over huslejen.
Men som jeg også spørger om, behandles banen ikke som et anlægsaktiv?

Please kan vi ikke holde os til at den her tråd kun handler om transfers og rygter

Den sæson, hvor vi spillede et halvt år på Ceres Park og et halvt år på Ceres Park Vejlby, resulterede i et underskud på 20,7 mio. kr. Det dækkede ovenikøbet en periode, hvor Ceres Park var reduceret i kapacitet og markant ringere end det stadion, vi flytter ind på nu. Derfor har jeg svært ved at se, hvorfor yderligere 6-7 måneder i Vejlby skulle give et tab, der er 2,5-3 gange større end i 2024/25, hvor forudsætningerne var endnu dårligere.
Men det er fordi du ikke kommenterer på det jeg har skrevet. Jeg taler om "driften på Vejlby" = primær drift. Du snakker om årets resultat, dvs. inkl. transfers (bl.a.).
Som det fremgår gav driften i det år du taler om et minus på 63.5 mio. (1/2 år Stadion + 1/2 år Vejlby). Ovenikøbet kan man se, at Vejlby-halvåret isoleret set kostede 43 mio.
'Vi kommer til at spille i hvert fald grundspillet færdigt i Vejlby, så det er ikke half/half. og de indtægter vi har haft pga. mesterskabet, som er med ndf. og som betyder at vi "kun" ender i minus 28, kommer næppe igen i efteråret. Så estimatet er 28 + 43 mio. = 71 minus lidt, fordi vi kommer til at spille de sidste kampe i Kongelunden. Jeg skrev 60-65 mio. Og nej, vi har selvfølgelig ikke indregnet alle eftersom vi jo stadig spiller der og der vil jo altid være noget "oprydning" som man tager stilling til, når man ser hvordan perioden ellers ender.

1785760162196.webp

Please kan vi ikke holde os til at den her tråd kun handler om transfers og rygter
Ahh, come on, halvdelen af indlæggene i den her tråd handler om hvorfor CV ikke gør ditten eller datten for alle de penge han vælter sig i og og alternative forståelser af vores økonomi. Hvis det generer dig med en (mulig) forklaring, så bare spring over.

Last edited:
Men det er fordi du ikke kommenterer på det jeg har skrevet. Jeg taler om "driften på Vejlby" = primær drift. Du snakker om årets resultat, dvs. inkl. transfers (bl.a.).
Som det fremgår gav driften i det år du taler om et minus på 63.5 mio. (1/2 år Stadion + 1/2 år Vejlby). Ovenikøbet kan man se, at Vejlby-halvåret isoleret set kostede 43 mio.
'Vi kommer til at spille i hvert fald grundspillet færdigt i Vejlby, så det er ikke half/half. og de indtægter vi har haft pga. mesterskabet, som er med ndf. og som betyder at vi "kun" ender i minus 28, kommer næppe igen i efteråret. Så estimatet er 28 + 43 mio. = 71 minus lidt, fordi vi kommer til at spille de sidste kampe i Kongelunden. Jeg skrev 60-65 mio. Og nej, vi har selvfølgelig ikke indregnet alle eftersom vi jo stadig spiller der og der vil jo altid være noget "oprydning" som man tager stilling til, når man ser hvordan perioden ellers ender.

View attachment 7713
Året før var tallet jo ikke nul, så det koster udelukkende differencen samt det mindre provenue der er ved at spille der. Vores eksterne okmkostninger når først vi kommer på det nye Ceres Park er forhåbentlig højere end dem vi har nu.

I det regnskab du henviser til, så skriver AGF bl.a.

Koncernens eksterne omkostninger er steget med 2 mio. kr. fra 77 mio. kr. i 2023/24 til 79 mio. kr. i 2024/25.Generelt kan stigningen henføres til omkostninger i forbindelse med flytning til det midlertidige stadion, CeresPark Vejlby, ibrugtagning af det nye akademi samt flytningen af administrationen til Fredensvang.

Så udgifterne til ibrugtagningen af akademiet og flytningen af administrationen til Fredensvang skal vel ikke tillægges omkostninger i Vejlby?

AGF har de sidste fem år, mig bekendt, ikke haft overskud på primær drift, ligesom de fleste andre fodboldklubber.

EDIT: Der skrives endvidere, at restaurant og catering er faldet fra 21 til 17 millioner og andre matchday indtægter (billetter osv) fra 14 til 11 millioner. På et halv år er det 8 millioner, og på et helt 16 millioner. Derudover er de eksterne omkostninger steget med 3 millioner pga et nyt IT system til administrationen.

Året før var tallet jo ikke nul, så det koster udelukkende differencen.

I det regnskab du henviser til, så skriver AGF bl.a.

Koncernens eksterne omkostninger er steget med 2 mio. kr. fra 77 mio. kr. i 2023/24 til 79 mio. kr. i 2024/25.Generelt kan stigningen henføres til omkostninger i forbindelse med flytning til det midlertidige stadion, CeresPark Vejlby, ibrugtagning af det nye akademi samt flytningen af administrationen til Fredensvang.

Vores eksterne okmkostninger når først vi kommer på det nye Ceres Park er forhåbentlig højere end dem vi har nu.
Tror ikke lige jeg forstår hvorfor dette skulle være et argument, der taler imod det jeg skriver (selvfølgelig heller ikke sikkert det er det)? Den begrænsede stigning i eksterne omkostninger har jo ikke den store betydning for resultat af primær drift.

Men jeg går ud fra, at du så er enig i, at resultatet af primær drift på på Vejlby det første halve år udgjorde minus 43 mio. Det dårlige(-re) resultat skyldtes primært stigning i andre omkostningsposter + at vores omsætning ikke er fulgt med nævneværdigt på trods af en stigning i sponsor- og partnering-aftaler samt i merchandice, fordi vi ikke kan generere den samme omsætning i Vejlby. Dette vil fortsætte i indeværende regnskabsår og derfor kommer vi til at se et minus på primær drift min. i den størrelsesorden jeg skrev.

Jeg går ligeledes ud fra, siden du ikke har kommenteret på det, at du nu er enig i, at vi har ikke lejefinansierede omkostninger vedr. etablering på Kongelunden på min 60 mio. (og i øvrigt en del på Vejlby, der ikke er udgiftsført endnu), der skal op af kassen i indeværende regnskabsår

Bold giver også deres besyv med. Ikke helt samme overskrift/budskab. Gad vide, om Wilshire vil anbefale AGF?

Tror ikke lige jeg forstår hvorfor dette skulle være et argument, der taler imod det jeg skriver (selvfølgelig heller ikke sikkert det er det)? Den begrænsede stigning i eksterne omkostninger har jo ikke den store betydning for resultat af primær drift.

Men jeg går ud fra, at du så er enig i, at resultatet af primær drift på på Vejlby det første halve år udgjorde minus 43 mio. Det dårlige(-re) resultat skyldtes primært stigning i andre omkostningsposter + at vores omsætning ikke er fulgt med nævneværdigt på trods af en stigning i sponsor- og partnering-aftaler samt i merchandice, fordi vi ikke kan generere den samme omsætning i Vejlby. Dette vil fortsætte i indeværende regnskabsår og derfor kommer vi til at se et minus på primær drift min. i den størrelsesorden jeg skrev.

Jeg går ligeledes ud fra, siden du ikke har kommenteret på det, at du nu er enig i, at vi har ikke lejefinansierede omkostninger vedr. etablering på Kongelunden på min 60 mio. (og i øvrigt en del på Vejlby, der ikke er udgiftsført endnu), der skal op af kassen i indeværende regnskabsår
Jeg antager tillige du er enig i de tal der fremgår af regnskabet?

Catering faldt 4 millioner pga flytningen, andre matchday indtægter ligeledes 4 millioner. Den største enkeltestående årsag til vores større tab på vores primære drift var øgede personaleomkostninegr på cirka 16-17 millioner. Sjovt nok er vores merchandise salg steget hvert år på Ceres Park Vejlby. Derudover er flytning af administration, igangtagning af akademiet og et nyt it system til adminstrationen heller ikke ting der skyldes Vejlby.

Så vores største ændring i vores primære driftsresultat var øgede personaleomkostninger (16 millioner) og øgede afskrivninger (8 millioner). Det er 24 millioner i sig selv. Dette faldt mig bekendt sammen med, at klubben begyndte at budgettere med spillersalg, og dermed accepterede et større strukturelt underskud. Så vi øgede det sportslige budget, kraftigt, samtidig med at vi fik færre indtægter.

Så forskellen i primærdrift fra perioden på det det gamle stadion til Vejlby er 43 millioner, heraf udgår øgede personaleomkostninger 16 millioner, øgede afskrivninger 8 millioner og dertil er det måske fair at sige at ibrugtagning af akademitet, flytningen samt IT systemet udgør 6 millioner? Det er samlet 30 millioner.

Jeg medgiver naturligvis, at man ikke kan optage et lån i et græstæppe, eller hvad du kalder det. men græstæppet koster naturligvis heller ikke 60 millioner kroner. Der er andre aktiver forbundet hermed, som man sagtens kan både belåne og have som et anlægskaktiv i regnskabet. En hybridbane vil jeg umiddelbart gætte på koster omkring 8-12 millioner, alt efter kvalitet og leverandør.

Latest posts

Back