Der er intet i artiklen, der indikerer at det ikke går godt - men der er altid en risiko for, at noget driller og slutdato skubbes - andet end overskriften, der skal skabe trafik.
Det har også været min forventning når de sigtede efter marts '27 og i forhold til den forventning føler jeg det snarere er en udmelding om at det så heller ikke bliver værre end sommeren '27 og at de måske i endnu højere grad nu tror på foråret. Det virker egentlig mere beroligende end foruroligende.
Men derfor kan det selvfølgelig stadig nå at skride adskillige måneder yderligere alligevel...
To gode citater.
Hvis Links, Tingager og Arnstad går ned med lange skader i morgen, kommer AGF også i en slags vanskeligheder. Og hvis de ellers er kvalificerede til at evaluere den slags, er det meget betryggende at worst case er august. Men det afhænger også af den tilknyttede sandsynlighed - 33% vil ikke være godt, 1,5% noget mere beroligende.
Ud fra det jeg hører i tråden er historien reelt, at man er på sporet ift marts 27, og at estimatet holder.
Når jeg hører estimater som det med forår '27 antager jeg stort set altid:
a) At selvom der evt ligger en kvalificeret vurdering under, er udmeldingen politisk (det gælder også i private virksomheder)
b) dem med ansvar for det politiske er valgt pga tidsoptimisme og alt muligt ikke fagligt funderet
c) den kommunikerede plan er oftest en best-case, det er sjældent man ser mulighed for at levere bedre end planen - og så bliver alle overraskelser negative.
d) 'what you see is all there is'. Det er ikke ret godt gennemtænkt - man forholder sig til det synlige, men har ikke tænkt mere gennemgribende om opgaven.
I dét perspektiv er det overordentligt positivt at man er foran planen. Det kan være et trick for at få en god start (overforcast i starten og håb i 2. Halvdel), men uanset giver det tror på en vis seriøsitet i projektet. Det værste er, når man møder projekter der har overforecastet første fase, og så alligevel går over budget - så brænder lokummet for alvor.
Der er altid uforudsete hændelser, men 'vi skulle bruge et naturlugt underlag til fundament' og 'vi skulle købe byggematerialer' hører til forudsigelige begivenheder med usikre elementer, ikke noget der kommer ind fra højre.