New posts

Ny Ceres Park

• Thread starter Thread starter mono
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 8K
  • Views Views: Views 638K

Sådan er det. Men is på, det er faktisk positivt det Kongelunden har meldt ud fordi man nu har sporet sig ind på hvad worst case forsinkelse er. Altså maksimalt til august 2027 hvis "alt går galt". Men som Projektchefen siger:

»Det vigtige for mig er vores aktuelle forventning om, at det nye stadion kan tages i brug i marts 2027. Det er dét, alle involverede i projektet knokler for.«

Og man har rent faktisk indhentet noget forsinkelse:

Fra artiklen: " Ifølge dokumenterne trækker det i øjeblikket i den rigtige retning. Den forsinkelse, som skubbede åbningen til marts 2027, var på 84 dage. Nu er den blevet korrigeret til 75 dage".

Jeg sagde 2028 dengang vi snakkede om tidsrammen for nogle år siden, jeg frygter jeg får ret. Det får aaaaaltid galt når det offentlige er inde over.
Ikke fordi vi skal ud i en større politisk diskussion, men der går altså også tit noget galt, når man overlader arbejdet til private... :)

Det jeg læser i de tre informationer er, at det nu må betyde februar 2027 :)
Gid det var så vel. Men det er i forhold til den mulige ekstra forsinkelse helt til august 2027 ;)

Så en artikel om en mulig forsinkelse uden at nævne en grund. Det er ikke just svært at være journalist.
Årsagen har været kendt længe. Det meldte Enggaard ud i juni 2025:

"Det største risikoelement i forhold til forsinkelse vurderes at være mangelfuldt projektmateriale samt jordhåndtering, hvilket også var begrundelsen for den mulige forsinkelse på stadionbyggeriet på op til 4 måneder, som blev varslet af A. Enggaard i juni 2025."

Take-away er, man arbejder på at afleverer marts 2027. Men bliv ikke overrasket hvis det hedder august 2027.

Risikorapport

Det jeg læser i de tre informationer er, at det nu må betyde februar 2027 :)

JN udtaler at han har fået bekræftet marts 2027 som tidspunkt set kan tages i brug.
Jeg har selv set april 2027 i går.

Men summarum, så har jeg forlængst indstillet mig på at vi først starter sæsonen 2027/2028 på det nye stadion.
Den holder fortsat pt.
Bliver overrasket hvis ikke der ryger mindst en måned eller to mere i svinget.

JN udtaler at han har fået bekræftet marts 2027 som tidspunkt set kan tages i brug.
Jeg har selv set april 2027 i går.

Men summarum, så har jeg forlængst indstillet mig på at vi først starter sæsonen 2027/2028 på det nye stadion.
Den holder fortsat pt.
Bliver overrasket hvis ikke der ryger mindst en måned eller to mere i svinget.
Det har også været min forventning når de sigtede efter marts '27 og i forhold til den forventning føler jeg det snarere er en udmelding om at det så heller ikke bliver værre end sommeren '27 og at de måske i endnu højere grad nu tror på foråret. Det virker egentlig mere beroligende end foruroligende.

Men derfor kan det selvfølgelig stadig nå at skride adskillige måneder yderligere alligevel...

Der står specifikt august 2027 i artiklen.
Jeg har ikke adgang til artiklen, men dette blev refereret højere oppe: "Ifølge dokumenterne trækker det i øjeblikket i den rigtige retning. Den forsinkelse, som skubbede åbningen til marts 2027, var på 84 dage. Nu er den blevet korrigeret til 75 dage". Jeg kan ikke læse det på andre måder, end at forsinkelsen nu er kortere end til marts 2027 :). Men da jeg ikke kan læse artiklen, kan det jo sagtens være, jeg roder rundt i det.

Jeg har ikke adgang til artiklen, men dette blev refereret højere oppe: "Ifølge dokumenterne trækker det i øjeblikket i den rigtige retning. Den forsinkelse, som skubbede åbningen til marts 2027, var på 84 dage. Nu er den blevet korrigeret til 75 dage". Jeg kan ikke læse det på andre måder, end at forsinkelsen nu er kortere end til marts 2027 :). Men da jeg ikke kan læse artiklen, kan det jo sagtens være, jeg roder rundt i det.

Der er intet i artiklen, der indikerer at det ikke går godt - men der er altid en risiko for, at noget driller og slutdato skubbes - andet end overskriften, der skal skabe trafik.

Hvad med de ekstra omkostninger - det er vel ikke nogen som AGF betaler?

Den økonomiske konsekvens af en mulig forsinkelse vurderes at ligge mellem 5 og 45 mio. kr., svarende til et spænd mellem en marginal forsinkelse og en forventet maks.-forsinkelse på seks-otte måneder, lyder det i notatet.

Der går total rundhyl i den billige ende af journalistikken her.

Der er en JP journalist, der har læst en risikovurdering og skrevet en artikel om, hvor skidt det hele kan gå.
Der er så en tipsbladet journalist, der har læst og videreformidler. Andre medier har også lavet click bait lort - den er ved Politiken, Stiften, Licitationen m.fl.

Lad os lige citere det helt væsentlige:
"I Kongelunden sigter man dog stadig efter at blive klar til marts 2027, selvom der er risiko for yderligere forsinkelse."

Man kan læse det originale dokument her: https://dagsordener.aarhus.dk/vis/p...133-8ddd320bbdc2/?redirectDirectlyToPdf=false

Der går total rundhyl i den billige ende af journalistikken her.

Der er en JP journalist, der har læst en risikovurdering og skrevet en artikel om, hvor skidt det hele kan gå.
Der er så en tipsbladet journalist, der har læst og videreformidler. Andre medier har også lavet click bait lort - den er ved Politiken, Stiften, Licitationen m.fl.

Lad os lige citere det helt væsentlige:
"I Kongelunden sigter man dog stadig efter at blive klar til marts 2027, selvom der er risiko for yderligere forsinkelse."

Man kan læse det originale dokument her: https://dagsordener.aarhus.dk/vis/p...133-8ddd320bbdc2/?redirectDirectlyToPdf=false
Tak(y)

Det er en gammel nyhed men jeg bliver stadig irriteret og overrasket over så mange mennesker der er inde over et projekt og så ender man med noget som ikke er klar til brug.

Nå men det er en gammel diskussion og var måske nødvendigt for at få skred i tingene.

Det største risikoelement i forhold til forsinkelse vurderes at være mangel-
fuldt projektmateriale samt jordhåndtering, hvilket også var begrundelsen for
den mulige forsinkelse på stadionbyggeriet på op til 4 måneder,

Latest posts

Back