Har andre hørt Medianos transfergennemgang af AGF?
Jeg tror det dækker meget godt hvad vi skriver herinde. Sune Blom er mr. Indifferent (ift spillet) - ja, jeg er grundlæggende ligeglad med alt, men deres regnskab siger ...
Jeg hæfter mig mest ved det kritiske, fordi det er der det interessante dukker op.
Blom nævner at Emmery er spændende, men hvor er den næste? Hvis man skal lykkes med talentstrategien, kræver det flere kandidater - der er gode nok.
Dertil er der ikke noget i AGFs transfervindue - det dyreste nogensinde - der peger i retning af transferindtægter.
Jeg tænkte på historikken
Sommeren 23: Bech, Serra, Anker & Akoto på kontrakt, Knudsen, Beijmo (konverteret til fast) & BPF på leje.
Bech 7,5m, Anker ?, Serra og Akoto: 0
Vinter 23/24: Jensen-Abbew (10m) og Bach (?). Dyrt, køb til transferpotentiale
Sommer 24: Gyamfi (9m) , Badji (10m), Wahlstedt (7,5m), Dalsgaard (0), Arnstad (15m)
Vinter 24/25:
Sommer 25: Solbakken (15m), Carstensen og Jørgensen på leje
Vinter 25: Knudsen (15m), Hedenstad (0)
Sommer 26: Jønsson (0), Anderson (12m?), Carstensen (10m), Jørgensen (3m), Rösler (7,5m), McCowatt (18m), Gretarsson (7,5m).
Seneste rigtige køb med transferpotentiale er i sommeren 24. Carstensen og Jørgensen kunne med deres alder blive det, men reelt ikke. Solbakken, Knudsen og Rösler har alle relativt korte kontrakter, hvilket dæmper potentialet.
Så kan man håbe på det er en kopi af PCs køb af guldholdets stamme, bare med 15m køb i stedet for gratis/småbeløb.
Min bekymring er, at AGF forsøgte sig aggressivt inden stadionbyggeriet i sommeren 24 og fejlede. Det kostede nogle afdæmpede vinduer indtil mesterskabet lykkedes. Så forsøgte man sig igen i dette vindue. Om det lykkedes godt eller ej, er for tidligt at sige. Målt ud på hvad vi ser nu, lykkedes det bestemt ikke ret godt, men det kan ændres mange gange. Man kan dog sige, at når Rösler hentes ind på en 3-årig kontrakt som et vidundermiddel, så er det næppe meningen han skal bruge det første år på at lære at spille fodbold (for AGF).
Hvad har det vindue af implikationer for de fremtidige muligheder? AGF er nærmest nordisk mester i kommercielle indtægter. Men man står ikke til voldsomt mange præmiepenge kommende sæson, fordi holdet er bedre end hvor det ligger, men har langt til topniveau og dermed svært ved at vinde pokal eller play-off.
Talentmæssigt kan Emmery levere, også på et dårligt (spillende) AGF-hold, selvom det trækker hans vurdering ned. Bogere kommer ikke på, fordi holdet er for svagt til at løfte ham. Det samme kan siges om Camara. Tomas er åbenbart ret skadet, men holdet kan heller ikke bære at eneste kreative/farlige spiller er fraværende, og så er det svært at få tid på venstre WB.
Bech og Arnstad er dalet i kvalitet.
Det er en blanding af øjebliksbilleder og trends / langsigtede linjer. Det giver mening, fordi det lange sigt består af korte sigt'er, og slal jo pege mod det lange sigt (det er mest i form af strakt langefinger pt.) Man skal bare ikke lade her og nu følelserne dominere.
Hvor låst er AGF? Skal man bruge sommeren 27 på at rydde op og skifte ud, og/eller købe salgbare spillere, eller har man et nyt fundament på holdet, som kan suppleres med væsentlige tilføjelser?
Er der penge til at rokke med ørerne igen, et år efter den store udskrivning?