New posts

DK i Europa

• Thread starter Thread starter Di Stefano
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 245
  • Views Views: Views 17K
DK i Europa

Di Stefano

Experienced member
I ?r er vi i DK i det der hedder UEFA Country Ranking ved at kravle s? langt op, at vi lige nu er p? 13. pladsen. Hvis vi holder os p? mindst 15. pladsen, vil det f? stor betydning for de danske superligaklubber i de n?rmeste ?r: tidligere indtr?den, bedre seedning, flere hold et cetera.

Desv?rre er det stort set kun FCK, der skraber pointene hjem. Man kunne h?be p?, at FCM efterh?nden ogs? kunne bidrage, og selv for klubber som GF i den nuv?rende form kan det p? et tidspunkt blive relevant, da f.eks. en 4. plads ogs? vil give europ?iske kampe.

For de mindre hold har Europa ikke v?ret en udpr?get forn?jelse, men jeg er sikker p?, at der nok skal sidde nogle fans rundt omkring, der godt kunne t?nke sig en eksotisk away 🥴. Og s? ikke et ord om Mate og hans kumpaner sidst 🤕.

Der kommer jo den her nye europ?iske turnering og mulighed for at f? flere hold i Europa og vi ligger jo netop deromkring hvor vi kunne drage nytte af en ekstra plads. ?konomien i det gruppespil vil v?re mindre end i Europa League, men til geng?ld vil s? have en change for at kvalificere os og pengene vil nok v?re noget der kan m?rkes i vores ?konomi.

UEFAs Koefficient liste er netop blevet opdateret, og DK er nu g?et forbi Tjekkiet og op p? 13. Pladsen:

Country coefficients | UEFA Coefficients | UEFA.com

Da Tjekkiets (14. Plads) sidste hold - Slavia Prag er sikre p? at ende firer i CHL, f?r Tjekkiet ikke flere point.

Cypern (16. Plads) og Skotland (15. Plads) buldrer til geng?ld derudaf med hhv. APOEL der vandt i g?r og dermed er videre i EL, og Celtic som ogs? er videre og Rangers der er t?t p? at g? videre. S? de to lande bliver nok vanskelige at holde v?k.

Gr?kenland (17. plads) har Olympiakos i CHL p? en fjerdeplads i gr. B.

Serbien (18. plads) har R?de Stjerne i CHL (fordi de var bedre til straffespark fra jordhullet i Parken), p? en tredjeplads i GR. B, og Partizan der er ude af EL.

Enten Gr?kenland eller Serbien er ude af spillet efter n?ste runde, da ingen af holdende han g? videre i CHL, og kun et hold kan ryge i EL via tredjepladsen i gruppen.

Kroatien (19. plads) har Dynamo Zagreb p? en tredjeplads i CHL gr. C, og f?r nok vanskeligt ved at sl? Manchester City i sidste runde, men kan m?ske avancere til CHL ottendedelsfinalerne, og dermed komme helt op i nakken p? DK. Hvis Atalanta vinder mod Shakhtar Donetsk kan Kroatien derimod ogs? v?re helt ude i n?ste runde.

Schweitz (20. Plads) er nok for langt bagefter til at v?re en trussel, efter at Lugano r?g ud af EL i g?r.

Hvis DK ender som min. 15?er i ?r vil vi f? 5 europ?iske pladser i 2021/22 s?sonen i form af:

2 hold i CHL kvalifikationen
1 hold i EL kvalifikationen og
2 hold i kvalifikationen til den nye Conference League

Hvis DK ender udenfor top 15 i ?r vil vi f? 4 pladser i 21/22 s?sonen i form af:

1 hold i CHL kvalifikationen
0 i EL kvalifikationen og
3 i Conference League kvalifikationen.

S? det ser godt ud for DK lige nu, men FCK point mod Malm? i sidste runde ville godt nok v?re dejligt, s? vil det se rigtigt godt ud ifht. at f? 5 europ?iske pladser at spille om i fremtiden.

Der er pludseligt meget stor forskel p?, om Danmark er i top 15 eller ej. Top 15 f?r (fra 2021) to hold i CL, ?t i Europa League og to i den nye 'UEFA Conference League' - i alt fem hold i Europa. Nummer 16 f?r ?t hold i CL, ingen i Europa League, og tre hold i den nye mindre interessante turnering - i alt fire hold i Europa. Se: https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/uefaorg/General/02/58/61/42/2586142_DOWNLOAD.pdf

Is?r for hold som AGF, der forh?bentligt kan g?re sig i sub-toppen som #3-#5, s? kan det g?re ret s? afg?rende en forskel...

Danmark ligger som n?vnt nummer 13, men pointm?ssigt er man vist t?ttere p? nummer 20 end nummer 12. Det er i det hele taget meget t?t i hele feltet fra #13-#22, og et par halvd?rlige danske ?r og/eller et par rigtigt gode s?soner for andre lande, vil hurtigt kunne sende Danmark ned af ranglisten. Det er bestemt heller ikke givet, at Danmark slutter s?sonen i top 15, hvad der bestemmer adgangen til den f?rste ?rgang med det nye system.

Ved et hurtigt ?jekast, s? ligger seks af de otte lande umiddelbart efter Danmark til (ogs?) at have hold videre til europ?isk fodbold i for?ret.

Mikkel_K said:
Der er pludseligt meget stor forskel p?, om Danmark er i top 15 eller ej. Top 15 f?r (fra 2021) to hold i CL, ?t i Europa League og to i den nye 'UEFA Conference League' - i alt fem hold i Europa. Nummer 16 f?r ?t hold i CL, ingen i Europa League, og tre hold i den nye mindre interessante turnering - i alt fire hold i Europa. Se: https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/uefaorg/General/02/58/61/42/2586142_DOWNLOAD.pdf

Is?r for hold som AGF, der forh?bentligt kan g?re sig i sub-toppen som #3-#5, s? kan det g?re ret s? afg?rende en forskel...

Danmark ligger som n?vnt nummer 13, men pointm?ssigt er man vist t?ttere p? nummer 20 end nummer 12. Det er i det hele taget meget t?t i hele feltet fra #13-#22, og et par halvd?rlige danske ?r og/eller et par rigtigt gode s?soner for andre lande, vil hurtigt kunne sende Danmark ned af ranglisten. Det er bestemt heller ikke givet, at Danmark slutter s?sonen i top 15, hvad der bestemmer adgangen til den f?rste ?rgang med det nye system.

Ved et hurtigt ?jekast, s? ligger seks af de otte lande umiddelbart efter Danmark til (ogs?) at have hold videre til europ?isk fodbold i for?ret.

14 Tjekkiet er ude
15 Skotland har 1 videre og en mere der ogs? sansynligvis g?r videre
16 Cypern har sansynligvis 1 videre
17 Gr?kenland eller
18 Serbien f?r 1 videre
19 Kroatien f?r m?ske 1 videre
20 Schweiz f?r m?ske 2 videre
21 Sverige f?r m?ske 1 videre
22 Norge er ude

Jeg ser det som 5 lande der ligger til at have klubber videre (Celtic og/eller Rangers, Apoel, Olympiakos eller R?de Stjerne, Zagreb samt Basel og/eller Young Boys), og s? Malm? der kun g?r videre hvis de sl?r FCK i Parken.

Det ser sv?rt ud hvis Malm? sl?r FCK, s? er der nok for mange hold der kan indhente os. Men til geng?ld lovende ud hvis FCK f?r point, s? er Sverige ogs? ude. Det efterlader 5 lande der i teorien vil kunne indhente os, der er plads til at 2 lande g?r forbi uden at vi ryger ud af top 15. Schweiz har langt op fra 23.600 til 27.500. Det burde kun kunne g? galt hvis Manchester City hjemme taber til Dynamo angreb i n?ste runde, og dermed sender Zagreb videre i CHL, s? kan Kroatien hurtigt komme t?t p?.

Edit: R?de Stjerne eller Olympiakos er kun videre til EL, og Gr?kenland og Serbien har 2.200 - 2.500 point op, s? det ser ogs? vanskeligt ud, uanset hvilket hold der g?r videre.

[member=11]Di Stefano[/member]

Hehe, det har du nok ret i. "Syg I Roen" var et pr?dikat, der blev tildelt de GF-fans der (som undertegnede) ikke har mental og f?lelsesm?ssig kapacitet til at buhe af rivaler om s?ndagen for s? at heppe p? de samme hold i Europa om onsdagen.

Det delte vandene dengang og det g?r det sikkert stadig - med eller uden koefficienter.

Det var vist p? F?sseren, i ?vrigt, men det skal nok v?re (mindst) 12 ?r siden.

/W

Weah said:
[member=11]Di Stefano[/member]

Hehe, det har du nok ret i. "Syg I Roen" var et pr?dikat, der blev tildelt de GF-fans der (som undertegnede) ikke har mental og f?lelsesm?ssig kapacitet til at buhe af rivaler om s?ndagen for s? at heppe p? de samme hold i Europa om onsdagen.

Det delte vandene dengang og det g?r det sikkert stadig - med eller uden koefficienter.

Det var vist p? F?sseren, i ?vrigt, men det skal nok v?re (mindst) 12 ?r siden.

/W

Af ren nysgerrighed s? er man syg i roen hvis man mener det kunne v?re en fordel for AGF, med 5 europ?iske pladser, frem for 4, eller er det den modsatte holdning der er syg i roen?

L?sningen er bare at AGF bliver suver?nt nr 1, ligesom FCK, s? er det ingen trussel at de og fcm f?r succes i Europa. Tv?rtimod.

Ellers m? man sige det er til at forst? det er lidt en splittelse - b?de i f?lelser og rationale mht manglende ?konomisk ligestilling.

Er det 12 ?r siden MTAC opstod?

Nogen der kan huske hvad de f?rste forums hed? Var det ikke f?stningen - og hvad ?rstal startede det? Eller ca?

Dichio date=1575043517 said:
Er det 12 ?r siden MTAC opstod?

Nogen der kan huske hvad de f?rste forums hed? Var det ikke f?stningen - og hvad ?rstal startede det? Eller ca?

MTAC hed s? vidt jeg husker ForeverAGF inden navneskiftet og et fors?g p? en mere kommerciel model. Den har eksisteret under det her navn i hvert fald i 15 ?r: ?keby: "Ingen panik" - Morethanaclub.dk

Edit: Nej, det virker til at have v?ret i 2007 at man skiftede fra ForeverAGF til MTAC. Mtac m? s? bare have taget "?ren" for de ?ldre artikler:
Vesterbro Hardcore AGF: ForeverAGF er d?d, ForeverAGF l?nge leve!

Der er mange gode minder fra F?stningen og man kan finde lidt p? den evighedsmaskine selvom det er lidt vel ufuldst?ndigt hvis man fors?ger at grave noget bestemt frem.

Jeg holder normalt ikke med andre danske hold i Europa selvom det bare er blevet mere og mere ligegyldigt ift den ?konomiske styrkeforskel. FCK er lys?r foran uanset, selvom det da kun bliver v?rre og de da ikke beh?ver spille sig i CL. Det hj?lper en smule p? det med nuv?rende succes hvis det udl?ser en bonus p? Stage-salget og en europ?isk plads til netop os. Hvis vi kvalificerer os alligevel skal en Stage-bonus v?re mere end lidt h?nd?rer, ellers kan den ekstra europ?iske plads jo risikere at generere penge til en mere direkte konkurrent.

Hvis Danmark f?r to CL-kval pladser, s? skal vi bare time vores succes s? vi ender top 2 i 2024 og kvaller os til CL gruppespil.

Derefter kan vi tordne ned i dansk serie 6, hvis ellers vi bare holder os blandt de 28 bedste af 32 i Champions League.
Fagre nye fodboldverden.

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/bliver-superligaen-ligegyldig-forslag-fra-helvede-vil-aendre-europaeisk-klubfodbold

Jeg m? indr?mme, at jeg er lidt ligeglad med de europ?iske koefficienter. Jo, det vil da v?re meget sjovt at f? et par europ?iske kampe, men lige nu er det jo kun FCK der har niveau og trup til at spille med p? et interessant niveau. De n?ste 3-4 ?r handler det for mig kun om at vi f?r etableret os i top-6 og at vi ikke mere skal kigge p? nedrykningsstregen. Det er god timing, at vi lige nu flytter os fra 7-10 til 3-8, n?r ligaen s?res ned.

Jeg m? indr?mme, at jeg er lidt ligeglad med de europ?iske koefficienter. Jo, det vil da v?re meget sjovt at f? et par europ?iske kampe, men lige nu er det jo kun FCK der har niveau og trup til at spille med p? et interessant niveau. De n?ste 3-4 ?r handler det for mig kun om at vi f?r etableret os i top-6 og at vi ikke mere skal kigge p? nedrykningsstregen. Det er god timing, at vi lige nu flytter os fra 7-10 til 3-8, n?r ligaen s?res ned.
[member=37]SteenA[/member]? 

Har n?rmest aldrig v?ret s? enig med et indl?g som jeg er med det her :D 

I ?vrigt, s? er det pr?cis det jeg t?nker p? n?r sp?rgsm?let i sjov (og alvor) falder p?, om man helst vil have pokal-finale eller top 6. Vi skal i den top 6, og vi skal etablere os som et hold der h?rer til der. Vejen dertil g?r sgu nok ikke gennem pokalfinaler en gang imellem, men gennem top 6-placeringer som man tilspiller sig over hele s?sonener.

EL-deltagelse og Pokal-eventyr skal med k?mpe selvf?lgelighed jagtes til sidste blodsdr?be HVERT ?R, men f?r vi er et fast top 6-hold kommer jeg ikke til holde ?je med koefficienter etc. For forskellen for os er om man deltager en runde f?r, eller om det er 3. eller 4.pladsen i ligaen der kommer med. Og hvad nytter det hvis vi ikke kommer i top 6 alligevel!? 

Vi m?dte FCK p? 4.pladsen da vi var i playoff-finalen for 2 ?r siden, og Randers m?dte BIF sidste ?r, samt FCM ?ret f?r det. Alle p? 4.pladsen. S? alts? 3 ?r i tr?k hvor pokalen er blevet vundet af et hold der var i top 2. 

I ?r er det kun FCK tilbage i pokalen fra top 2, s? med mindre FCK vinder pokalen, er det n?rmest garanteret at v?re f?rste s?son, hvor nummer 3 skal i EL-playoff. Det ville v?re TYPISK at f?rste gang i mands minde at 3.pladsen ikke giver EL; s? er det den ene gang vi f?r sneget os op i en bronzekamp.

Men jeg er skide ligeglad med EL-playoff og EL-kval lige nu. Det er creme p? toppen hvis det sker og lykkes. Vi skal i top 6. I top 6 kommer der flere top-kampe, og vi kan udvikle os til at v?re et hold der har noget at g?re i EL-kvalen overhovedet. KSDH!

Enig top 6 betyder alt, men synes nu det var fedt at m?de andre som fx sidst mod Dila Gori. Og selvom pokalen ikke rigtig t?ller s? meget er det nu kanon oplevelser og stemninger omkring.

Synes i?vrigt ogs? der er tegningen til at vi m?ske godt kan blive deroppe permanent og ikke bare blive en enlig svale som mange af de andre- dels truppens sammens?tning, men ogs? fordi der bygget et godt fundament op b?de sportsligt, og i ledelsen og en fornuftig ?konomi i flere ?r nu. Rammerne udenfor p? fredensvang er ogs? tip-top. Talentarbejdet ser med lidt bump p? vejen ogs? ogs? ud til at blive godt.

Hvis man sp?rger LF og JN vil de sikkert ogs? sige at man overhovedet ikke har ?je p? den slags - trods den erkl?rede m?ls?tning - men det kunne v?re interessant at vide hvordan de vil vurdere v?rdien af en kvalifikation til Europa i forhold til det overordnede projekt. Jeg tror man vil se positivt p? det og s? investere lidt ekstra i truppen s? vi kan klare et par ekstra kampe. Det handler ikke kun om at 'have noget at g?re i EL-kvalen' men om det overordnede projekts udvikling.

Jeg skal m?ske passe p? ikke at lade optimismen l?be af med mig, men der er en fantastisk mulighed lige nu for at etablere os fast i top-6 og ogs? p? en m?de s? vi 'risikerer' j?vnligt at skulle spille europ?iske kampe. Selvom det lyder som hovmod efter ?n gang i top-6 i 20 ?r er vi p? vej frem ?konomisk mens de n?rmeste konkurrenter m? skrue ned. Det er i hvert fald udmeldingen, men det er da sv?rt at se Br?ndby, OB og AaB skrue yderligere op, selvom Br?ndby ogs? stadig vil ligge noget foran. FCN er den store ubekendte, det kommer lidt an p? om de v?lger at investere i form af at holde l?ngere p? talenterne. I de fleste s?soner giver fjerdepladsen trods alt en playoff-finale og s? er det vi taler om her jo en plads mere i Europa, og s? skal vi v?re med i kampen om det hvert ?r.

Under alle omst?ndigheder er det rent hypotetisk, men selvom nogle synes de kampe er ligegyldige tror jeg ikke man t?nker det samme i klubben og man kan snart komme til at skulle forholde sig til dem. Jeg kan stadig ikke f? mig til at holde med FCK, men modsat de sidste mange mange ?r kan koefficienterne da trods alt f? betydning for os.

Latest posts

Back