New posts

Den store pisser mig af tråd

• Thread starter Thread starter Deleted member 33
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 1K
  • Views Views: Views 112K
Den store pisser mig af tråd
Ja - udfordringer skal staten helst løse, uden at man tager en smule ansvar selv. Det er ikke noget under, at vi bruger ufatteligt mange midler i det offentlige, når de nærmest skal løse alle problemer for befolkningen. Der ønsker jeg mig tilbage i tiden, hvor folk selv tog ansvar.
Men ja - der var også kaos sidste gang der kom sne. Havde naboer der forsøgte at køre på arbejde men gav op efter 25 km. på 2 timer, fordi de dem med sommerdæk sad fast. Det giver sådan en dum sneboldeffekt :ROFLMAO:

Hvis han skal give kr. 20.000 for vinterdæk alene, så har han en specialbil eller en meget mærkelig dækstørrelse. Det ville være oplagt, at han ikke havde strukket budgettet helt der ud, hvor der ikke var råd til vinterdæk. Han slider jo ikke på sommerdækkene i samme periode. Jeg tænker de fleste mennesker tænker et bilkøb igennem og tager de udgifter med som man kan forudse. Det bliver vinter hvert år og dermed risiko for snedækkede veje.
Igen - man må gerne selv tage lidt ansvar for de situationer man bringer sig i. Alternativt kan han jo lade være at køre ud i snevejr.

De kørte selv derud på trods af advarsler om snestorm men jeg ved ikke om politiet skulle have bortvist dem fra motorvejen natten over (virker også en smule ekstremt). De hjalp dem væk som havde behovet og det bør vel være 1 prioritet. Bemærkede en del efterladte biler på vejene dagen efter og det tyder på at folk har fundet ud af at komme væk, så de ikke behøvede at overnatte.

Naturligvis kunne det offentlig have været klædt bedre på. Der manglede (vist) en klar kommunkationsstrategi og en plan for hvad man gør. Samtidig virker det også ekstremt dumt, når man i Aarhus fraråder udkørsel men Kommunen kalder folk på arbejde - det er noget modstridende (mange kunne så ikke komme frem).

Ja - der er masser af muligheder for at købe vinterdæk til en overkommelig pris.

For langt de flestes vedkommende kan man også bare købe dæk der passer på samme fælge og få dem skiftet rundt de to gange om året. Det koster ikke alverden og man kan selv lave betalingsrækken og regne på hvornår det ene eller andet bedst kan svare sig. På trods af jeg har en tendens til at skifte bil hvert 2 år, har jeg to komplette sæt men der er vinterfælgene købt brugt til en overkommelig pris. Alt behøver heller ikke være nyt nyt nyt hele tiden selvom jeg godt ved de unge forventer det i dag (damn jeg lyder gammel:sleep:).
TAK, bare TAK, Martin

F..., hvor vil jeg ønske, vi kom tilbage til de tider, hvor man som en selvfølge tog noget ansvar, og ikke lod de offentlige myndigheder stå med alt ansvar.
Tænk om vi igen begyndte at stole på hinanden og ikke anmeldte Gud og hver ting på nettet - det sker først det år der er 4 juleaftner.

Hvis nu folk tænkte sig lidt om og fulgte en anelse med i hvad der sker udenfor, ville disse problemer mindskes.
De få gange man ikke kan køre i Danmark må man tage en egenbetalt fridag. Det er jo ikke chefens skyld, der er sne, ligesom det heller ikke er arbejdstagers skyld, man ikke selv kan komme frem - det er fair and square.
Jeg havde en patient i sidste uge, som kom 25 minutter for sent til en aftale på 40 minutter, som så blev pissesur på os, fordi vi ikke kunne nå at færdiggøre tænderne. Som han sagde: "JEG kan da ikke gøre for det sneer !" - jeg svarede med larmende tavshed...

Ja, tænk sig hvis man ikke har råd til 76" tommer platinfølge til vinterbrug - hvor er glæden ved PÅ ET TIDSPUNKT i sit liv at få råd og muligheder? Det behøver man dælme ikke første gang man skal købe noget nyt - nu er jeg også gammel.

Tænk om vi igen begyndte at stole på hinanden og ikke anmeldte Gud og hver ting på nettet - det sker først det år der er 4 juleaftner.

Spøjst, en professor mener, vi er verdensmestre i tillid til hinanden. Ud fra min egen anekdotiske viden er jeg tilbøjelig til at give ham ret.

I øvrigt. Jeg har ikke kunnet finde nogen steder - måske mine ninja søgeskills er på samme nedadgående kurve som min libido - at vinterdæk kun er bedre end sommerdæk på snedækkede veje. Alle steder står der, at man får en bedre effekt af vinterdæk under 7 grader.

Selvfølgelig er det det. Jeg har købt helt nye Michelin dæk til min lille Audi for 4200kr.

Har man ikke råd til vinterdæk har man ikke råd til en bil til en halv million.

Jeg synes dog ikke der skal være et lovkrav om vinterdæk.
Da det tilsyneladende er det eneste, der kan afholde folk fra at køre ud i sommerdæk i sne og is, så synes jeg det bør være sådan. Det er der sikkert alligevel nogen der vil gøre, men så kan de passende få en bøde når de stopper trafikken. Det vil koste nogle få mennesker lidt penge, men jeg tænker den samfundsmæssige gevinst er større når der så endelig er farligt vejr.

I samme ombæring kan man gøre det lovpligtigt altid at have baglygterne tændt, så man slipper for de retardos der glemmer at tænde lyset når det bliver mørkt :ROFLMAO:

Spøjst, en professor mener, vi er verdensmestre i tillid til hinanden. Ud fra min egen anekdotiske viden er jeg tilbøjelig til at give ham ret.

I øvrigt. Jeg har ikke kunnet finde nogen steder - måske mine ninja søgeskills er på samme nedadgående kurve som min libido - at vinterdæk kun er bedre end sommerdæk på snedækkede veje. Alle steder står der, at man får en bedre effekt af vinterdæk under 7 grader.
Noget kunne tyde på det😉

Det er Færdselsstyrelsen der er ude og sige det i den artikel fra Stiften jeg linkede til for et par sider siden: https://stiften.dk/byliv/vinterdaek-eller-ej-eksperter-kan-ikke-blive-enige-2023-12-11

FDM er ikke helt enige, men medgiver også at det afhænger meget af kvaliteten af dækkene. Så tror godt man kan lægge til grund, at det er helt ok. at køre på sommerdæk om vinteren - så længe der ikke ligger sne. Så er de helt håbløse.

Vinterdæk er groft sagt 1000 % bedre 1 % af tiden (når der er sne), og sommerdæk er 10 % bedre 99 % af tiden (når der ikke er sne).

Bremselængden er (marginalt) længere på vinterdæk på en novemberdag med plus 5 og dagsregn. Aquaplaning er også noget farligere med vinterdæk, fordi deres dækmønster ikke er optimeret til det..

Attachments

• 1704885058699.png
    1704885058699.png
    773.4 KB · Views: 12
Der er noget klassisk GF-Forum over det, når en debat om for/imod behovet for vinterdæk, bliver til en større udredning omkring kostpriser på vinterdæk, med og uden alufælge, krydret med lidt anekdoter omkring egne jyske løsninger på erhvervelser af billige vinterdæk. :)

Jeg er ikke klar over om sommerdæk faktisk er at foretrække sikkerhedsmæssigt over et vist antal grader eller med meget regn. Men hvis det er tilfældet kan man jo diskutere om vi skal skifte rundt et par gange om vinteren??? :)

/Aske

Der er noget klassisk GF-Forum over det, når en debat om for/imod behovet for vinterdæk, bliver til en større udredning omkring kostpriser på vinterdæk, med og uden alufælge, krydret med lidt anekdoter omkring egne jyske løsninger på erhvervelser af billige vinterdæk. :)

Jeg er ikke klar over om sommerdæk faktisk er at foretrække sikkerhedsmæssigt over et vist antal grader eller med meget regn. Men hvis det er tilfældet kan man jo diskutere om vi skal skifte rundt et par gange om vinteren??? :)

/Aske
Du glemte at nævne en ny venstre wingback.

• Like
Reactions: Kaj
Last edited:
Jeg understreger bare lige, at Quickpoint selv med alle de stegne renter stadig har RENTE/GEBYRFRI afbetaling af dæk betalt over 10 rater.

Og med en standard-bil ala en Peugeot 208 eller en Renault Clio hvor man kan nøjes med 15-tommer dæk (som jeg har som bil nummer 2), så kan man til mellem 350-380kr/md i 10 måneder afbetale et sæt spritnye gode vinterdæk fra Dunlop/Goodyear/Continental, eller til 300kr for deres billigste pt. De dæk vil jo kunne holde adskillige sæsoner. Og er man helt til rotterne (og det kan jo ske for alle) - så tager det ikke mange timer at finde et sæt til ca. 500-750kr, som kan holde minimum 1-2 sæsoner hvis man ikke kører vildt mange km.

EDIT: Et tip i øvrigt, hvis man som jeg også har en dyrere bil, eller bare dyre dæk på dyre fælge, fx som jeg en Tesla (model 3 LR), og ikke gider købe dyre fælge x2, samt TPMS-ventiler evt. med bluetooth x2 etc.
Ja altså vi betaler 600kr privat (det lokale værksted skulle have 800kr) her i Kolding for at skifte dækket over på eksisterende fælg. Altså en udgift der hedder 600kr 2 gange om året når vi alligevel får skiftet dæk (hvilket vi ikke gør selv med Teslaen, da vi får tjekket bremser etc samtidig, og skifter dæk på fælg mm).
Det kan både dæk og fælge SAGTENS holde til, såfremt man kører 20-25.000km om året eller mere, så samme dæk ikke skal skiftes så mange gange i sin levetid.

Det er altid nemt at sidde her på et forum og konstatere at andre kan gøre dit og dat, jeg forstår godt din pointe, som jeg er enig i. Vi blevet lidt uvante i DK med udfordringer, så snart vi møder lidt modstand eller noget som er anderledes, leder vi efter et sted at skyde skylden hen.

Nu taler vi om vinterdæk, som de foregående 2 sidste år, reelt set kun har været nødvendige i 2 * 1 uge, resten af tiden var der ingen sne, og i store dele af tiden plusgrader i hele vinteren.
Jeg forstår sagtens, at folk ikke har lyst til at bruge +10.000 på nogle dæk, der måske kun er nødvendige en uge om året. Ligesom jeg forstår dem, som synes det er for dyrt at køre i bil. Men løsningen for begge grupper er så bare, at de undlader at køre bil, når der ligger sne på vejene. Så er den egentlig ikke længere. Kører den offentlige trafik ikke, må man blive hjemme.

Jeg forstår sagtens, at folk ikke har lyst til at bruge +10.000 på nogle dæk, der måske kun er nødvendige en uge om året. Ligesom jeg forstår dem, som synes det er for dyrt at køre i bil. Men løsningen for begge grupper er så bare, at de undlader at køre bil, når der ligger sne på vejene. Så er den egentlig ikke længere. Kører den offentlige trafik ikke, må man blive hjemme.
Enig i dette - Og for lige at skærpe den og for at skærpe opmærksomheden, kunne man jo give et klip i kørekortet og en væsentlig bøde til de, der tilsidesætter hensynet til andre trafikanter ved at undlade det.

Jesper Møller er sovset ind i UEFA og FIFAs syge magtkampe og tusindvis af rævekager og kammerateri. Det er værd at huske på, at han er AaB-mand. Det kan man godt grine lidt af, når man ved hvordan AaB-fans betragter sig selv og alt i og omkring AaB som værende moralske fyrtårne som aldrig nogensinde har gjort noget galt 🤣
Han virker om nogen som en del af den indspiste kerne - han er ihvertfald ikke videre god til at argumentere for de beslutninger de træffer.

det har sikkert gjort ham godt............

Jesper Møller er sovset ind i UEFA og FIFAs syge magtkampe og tusindvis af rævekager og kammerateri. Det er værd at huske på, at han er AaB-mand. Det kan man godt grine lidt af, når man ved hvordan AaB-fans betragter sig selv og alt i og omkring AaB som værende moralske fyrtårne som aldrig nogensinde har gjort noget galt 🤣
Haha ja. Modsvaret må være at de er så hellige og uskyldsrene fordi har eksporteret alle de brodne kar.

Som Martinstranger nævner er han også virkelig dårlig til at forsvare de beslutninger de træffer. Det er selvfølgelig heller ikke nemt, der er ikke mange argumenter omverdenen synes er acceptable, men han var givetvis gladere mens der ikke var så mange der stillede kritiske spørgsmål. Men i resten af DBU er man sikkert også glade for at have en mand placeret så højt i den kransekage af korruption for man vil jo også gerne have en slutrunde eller noget hvor man kan vise sig frem.

Ceferins argument minder mig i øvrigt om Trump, der mente at hans første periode ikke skulle tælle imod de to man kan sidde, fordi han var blevet så forstyrret i hans korruption, at det må være rimeligt med ekstra tid.

Jeg stoler ikke rigtig på andre i toppen af hverken Uefa eller Fifa, men man kan da håbe at dem der går i protest er oprigtige og at det i sidste ende kan føre til tilstrækkelig oprør og et opgør med systemet. Så længe selv et land som Danmark ukritisk er sovset ind i det, er det dog nok for meget at håbe på.

Jesus på cykel 🤯 Hvordan er vi kommet dertil? Hvorfor tror John Leverpostej fra Store Gennemsnitligby, at hans mening om en helikoptereftersøgning er fem fucking potter pis værd? Hvad blev der af "det her aner jeg ikke en skid om for jeg er pensioneret klejnsmed med to-linet drageflyvning som min mest nicheagtige hobby, så derfor holder jeg sgu lige min kæft"?

Jesus på cykel 🤯 Hvordan er vi kommet dertil? Hvorfor tror John Leverpostej fra Store Gennemsnitligby, at hans mening om en helikoptereftersøgning er fem fucking potter pis værd? Hvad blev der af "det her aner jeg ikke en skid om for jeg er pensioneret klejnsmed med to-linet drageflyvning som min mest nicheagtige hobby, så derfor holder jeg sgu lige min kæft"?
Altså det kan jo heller ikke være læserbreve om Århus stadion det hele.

Jeg tør i øvrigt godt sige med temmelig stor sikkerhed at John Leverpostej alene er oprevet over punkt 1, og at punkt 2 og 3 var hvad han lige kunne finde på der også kunne være galt ved det.

Latest posts

Back