Den store pisser mig af tråd
TAK, bare TAK, MartinJa - udfordringer skal staten helst løse, uden at man tager en smule ansvar selv. Det er ikke noget under, at vi bruger ufatteligt mange midler i det offentlige, når de nærmest skal løse alle problemer for befolkningen. Der ønsker jeg mig tilbage i tiden, hvor folk selv tog ansvar.
Men ja - der var også kaos sidste gang der kom sne. Havde naboer der forsøgte at køre på arbejde men gav op efter 25 km. på 2 timer, fordi de dem med sommerdæk sad fast. Det giver sådan en dum sneboldeffekt
Hvis han skal give kr. 20.000 for vinterdæk alene, så har han en specialbil eller en meget mærkelig dækstørrelse. Det ville være oplagt, at han ikke havde strukket budgettet helt der ud, hvor der ikke var råd til vinterdæk. Han slider jo ikke på sommerdækkene i samme periode. Jeg tænker de fleste mennesker tænker et bilkøb igennem og tager de udgifter med som man kan forudse. Det bliver vinter hvert år og dermed risiko for snedækkede veje.
Igen - man må gerne selv tage lidt ansvar for de situationer man bringer sig i. Alternativt kan han jo lade være at køre ud i snevejr.
De kørte selv derud på trods af advarsler om snestorm men jeg ved ikke om politiet skulle have bortvist dem fra motorvejen natten over (virker også en smule ekstremt). De hjalp dem væk som havde behovet og det bør vel være 1 prioritet. Bemærkede en del efterladte biler på vejene dagen efter og det tyder på at folk har fundet ud af at komme væk, så de ikke behøvede at overnatte.
Naturligvis kunne det offentlig have været klædt bedre på. Der manglede (vist) en klar kommunkationsstrategi og en plan for hvad man gør. Samtidig virker det også ekstremt dumt, når man i Aarhus fraråder udkørsel men Kommunen kalder folk på arbejde - det er noget modstridende (mange kunne så ikke komme frem).
Ja - der er masser af muligheder for at købe vinterdæk til en overkommelig pris.
For langt de flestes vedkommende kan man også bare købe dæk der passer på samme fælge og få dem skiftet rundt de to gange om året. Det koster ikke alverden og man kan selv lave betalingsrækken og regne på hvornår det ene eller andet bedst kan svare sig. På trods af jeg har en tendens til at skifte bil hvert 2 år, har jeg to komplette sæt men der er vinterfælgene købt brugt til en overkommelig pris. Alt behøver heller ikke være nyt nyt nyt hele tiden selvom jeg godt ved de unge forventer det i dag (damn jeg lyder gammel).
F..., hvor vil jeg ønske, vi kom tilbage til de tider, hvor man som en selvfølge tog noget ansvar, og ikke lod de offentlige myndigheder stå med alt ansvar.
Tænk om vi igen begyndte at stole på hinanden og ikke anmeldte Gud og hver ting på nettet - det sker først det år der er 4 juleaftner.
Hvis nu folk tænkte sig lidt om og fulgte en anelse med i hvad der sker udenfor, ville disse problemer mindskes.
De få gange man ikke kan køre i Danmark må man tage en egenbetalt fridag. Det er jo ikke chefens skyld, der er sne, ligesom det heller ikke er arbejdstagers skyld, man ikke selv kan komme frem - det er fair and square.
Jeg havde en patient i sidste uge, som kom 25 minutter for sent til en aftale på 40 minutter, som så blev pissesur på os, fordi vi ikke kunne nå at færdiggøre tænderne. Som han sagde: "JEG kan da ikke gøre for det sneer !" - jeg svarede med larmende tavshed...
Ja, tænk sig hvis man ikke har råd til 76" tommer platinfølge til vinterbrug - hvor er glæden ved PÅ ET TIDSPUNKT i sit liv at få råd og muligheder? Det behøver man dælme ikke første gang man skal købe noget nyt - nu er jeg også gammel.