New posts

Den store økonomitråd

• Thread starter Thread starter Dichio
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 3K
  • Views Views: Views 269K
Den store økonomitråd
FCM har jo fordel af ikke at have den samme store gæld som FCK, men jeg kan ikke se nogen af dem være eller komme i økonomiske problemer de næste år, der skulle betyde nogen form for sportslig opbremsning. FCK’s største kreditor er vel stadig Nordea og de vil vel stadig have at man investerer sig ud af gælden. Jeg havde måske nok forventet endnu større investeringer i FCK i det her transfervindue, men de har stadig haft mange millioner at bruge af og der er jo også tid endnu. Skulle de alligevel på en eller anden måde komme i problemer skal der nok komme nogen med penge der også.

AGF er langt langt efter økonomisk, men vi skal jo bare forsøge at bygge på og flytte os derhen hvor der kan tages endnu større skridt.

Ja Nordea holder hånden under dem - andet ville også være dumt af dem pt.

Enig AGF må bare forsøge at positionere sig så godt som muligt ift 3. pladsen og holde os i top5 så ofte som muligt. Der vi er og så se hvad vi kan udrette fra den platform sportsligt og økonomisk. Kan vi blive nr 5 er det jo stærkere præstation end når FCK bliver nr1

Og selvom vi gerne vil helt op, er det nu superfedt at være i top5 - ift deroute som nr 8-10 og 1 div

Sov du hele sidste sommer :)
haha ;-) jamen nu ved jeg ikke hvad du tænker på?

Der var da masser af fejl. Junker blev solgt for billigt, han var for nærrig til at indløse Diks måske (tror nærmere problemet var Diks ville tilbage og prøve sig af i Fiorentina og de hellere ville udleje), en del fejlkøb især Milan er jeg rystet over hvis han er 5. mest løntunge osv osv.

Men vis mig en (sports)chef der ikke laver fejl og træffer forkerte beslutninger...

Og hvis man ikke laver fejl, er det fordi man ikke udvikler sig. Kunsten er at lære af dem og minimere dem.

Det skal vel ses overordnet - generelt fik han da løftet os op i toppen, hentede billige spillere ind og fik solgt nogen. Ikke magisk, men solidt købmandskab. Jeg tænker da alle i AGF ledelsen var træt af han rejste - lyder det til, så helt ringe kan det ikke have været.

Jeg savner ham nu ikke...

Når jeg kigger på sidste sommer, så må jeg give dig delvist ret i det ikke var super.

Flot at holde sammen på truppen
Skidt vi fortsatte med lejemål af diks og kamil - men nok ikke noget valg
Milan stor fejl - men på papiret fint bytte hvis de fik samme løn, hvad de vel gjorde
Bundu flot salg - men ikke erstattet godt nok med Links som ellers i rettidig omhu var hentet ind 1 år før
PO var en stærk signingen, og ved som ikke om 6 mio er så dyr når man ser på Greve koster bif 7,5
Amini havde vi ikke noget valg med - stærkt set at ændre spillestil med PO, den proces arbejder vi med

PS
Det store transferoverskud sidste sommer, nyder SIB nu godt af i år og kommende år, hvor Bundu-pengene investeres i øget spillerbudget. De 20 mio+ der kom ind skulle fordeles over vist 3-5 år.

Men vis mig en (sports)chef der ikke laver fejl og træffer forkerte beslutninger...

Det er nemlig en af vores største udfordringer ift hvor vi står økonomisk stadigvæk.
Vi er blevet tophold fordi PC ramte rigtigt med Bundu, Jon, Højer, Blume, PM og Tingager bl.a.

Der var nærmest ingen svipsere i og omkring truppen omkring 19/20-sæsonen.
Og vi havde ingen skader i store dele af grundspillet nærmest (Amini, Bundu, Backman røg dog ud undervejs)

Men vi har ikke råd til, at MJ, Arzani, Sanneh, Jevtovic er kæmpe flop/permanent skadede.
Når så NP var ude i foråret også på skift, og Hausner var småskadet, og Tingager var ude, og vi havde flere af vores garderinger ude også etc etc..
Så var der simpelthen så mange % af vores spillerbudget der ikke gav os noget. Fra at vi havde fået MERE for pengene end vi kunne forvente fra før.

Vi er ikke noget længere, end at et fejlkøb som Jevtovic kan gøre rigtig rigtig ondt. Men vi burde være noget så langt, at vi ikke forsøgte at erstatte Bundu+Lunding kun med Links og Tengstedt. Og at vi ikke erstattede Ankersen+Kaastrup kun med Jevtovic.

Vi har mistet 4, fået 4 ind, og på alle leder er det nedgraderinger og/eller skader. DET GØR ONDT, og sætter sine spor.
At vi så forsøgte at få Arzani ind gav intet. MJ også skadet. Tengstedt var også ude, og Jevtovic elendig.

Alle sportschefer laver fejl. FCM har bare råd til at købe 4-5 og kun se 2 af dem blive nogenlunde succes. Som da de købte ham der Luca Pleiffer og snakkede ham op etc, og man aldrig har set ham. Stort fejlkøb, men hvad gør det når man har 4-5 andre?

Selvom man kan være lidt bitter over at han smuttede, må man bare konstatere, at PC gjorde det ret godt som sportschef i AGF. FCK hentede ham jo også af den grund. Selvfølgelig har Riel og Jevtovic skuffet og selvfølgelig kunne et par af de unge godt have udviklet sig lidt hurtigere, men gennemgående har der ikke været så mange smuttere. JN fik jo også selv at se i vintervinduet, at det ikke er så nemt, med floppene Sanneh, MJ og Arzani. Heldigvis begik han ikke den fejl at tegne 5-årige kontrakter med dem.

Jeg studsede bare over din bemærkning om at PC som altid har vist sig som en dygtig købmand. Det er jeg bare ikke enig i, og det synes jeg sidste sommer især vidner om.
hehe ja den kunne godt misforstås. Jeg var glad for ham, men ikke ubetinget. Og savner ham egentlig ikke. Synes dog det var godt set af ham at hente diks til fck og skille sig af med nogle af de dyre drenge - men håber han fejler derovre

Tror også bare nogen det er lidt tilfældigheder stolpe ind og ud - Milan var jo sådan set tæt på at lave et par mål i de ca 400 min han har spillet - og så havde han jo været super god. Attituden har været fin, driblingerne og afslutte kan han også når vi så klip af ham - men virker langsom, lidt klodset og uskarp og passer faktisk ikke ind til vores stil synes jeg. Ja gid vi bare havde lejet ham.

MJ, Bubua og Arzani var bare en skadet og utrænet trio - MJ var super talentfuld og Buba outstanding sidst de var i DK

MJ var super talentfuld og Buba outstanding sidst de var i DK
Og det viser hvor svært det er at være sportschef og hvor nemt det er for os andre at fælde dom på bagkant.

Hvis jeg skal være lidt "hellig", så brokkede jeg mig dog højlydt herinde over at vi byttede Helenius ud med at leje MJ og jeg var heller ikke begejstret for et 4 mdrs lån af Sanneh, som ikke havde spillet meget i det forgangne år forinden (allerede da vi drøftede leje af såvel Bundu som Sanneh).

Alle sportschefer laver fejl. FCM har bare råd til at købe 4-5 og kun se 2 af dem blive nogenlunde succes. Som da de købte ham der Luca Pleiffer og snakkede ham op etc, og man aldrig har set ham. Stort fejlkøb, men hvad gør det når man har 4-5 andre?
Det er lidt det samme med CV, der får masser af ros og også er lykkedes godt i Brøndby, men han havde godt nok også mange dyre svipsere i sin tid FCK. Forskellen er netop den at de, ligesom FCM har råd til at have dem, der skal bare være nok der lykkes og betaler gildet. Vi bevæger os derhenad, men mangler lidt dem der lykkes så de bliver de helt store salg.

Jevtovic er naturligvis et af PC’s største fejlskud. Man kan sige det også var svært at scoute ordentligt på det tidspunkt, men så er fejlen stadig at forlade sig på agenter eller tidligere bedrifter eller hvad man nu har kigget på hvis man ikke har fulgt ham længe nok. Her kunne man have nøjes med at leje eller have fundet noget mere velkendt med mindre chance for gevinst. Man har muligvis tænkt det ikke kan gå helt galt når han havde været i Rosenborg og det var et godt tilbud.

Spillere som MJ, Arzani og Sanneh har man også haft svært ved at scoute, men det var trods alt også en speciel situation, hvor Ørskov måske havde forbindelsen til Arzani og man jo dårligt kan klandre ham for ikke have forberedt noget til det transfervindue i god tid. Man måtte trække på den viden man hver især havde. MJ kan man have fulgt længere end i efteråret og Sanneh havde man også set før, men de blev trods alt også alle sammen hentet på leje - heldigvis.

SIB skal også nok begå fejl - han kan såmænd allerede have gjort det, det vil vise sig senere. Det kan både være spillere der kommer til og spillere der burde være kommet osv. Der kommer til at gå et par vinduer før man rigtig kan begynde at sige så meget, men det ser da overordnet lovende ud. Vi er ligesom før i en situation hvor vi skal bokse over vores økonomiske vægtklasse og det kan ikke lykkes hvis der er ret mange fejlskud. Vi er nød til at acceptere at der kan komme en mellemsæson, men den skal meget gerne pege frem mod et nyt skud mod toppen og hver mellemsæson og hvert skud mod toppen skal gerne være på et lidt højere niveau hver gang. Skulle det blive til en mellemsæson i år vil det være meget positivt hvis det stadig er en sæson i top-6.

Først og fremmest må man også sige at jo flere penge en sportschef får mellem hænderne - jo større risiko for fejlskud ift udgiften, har vi set i alle klubber i toppen.

Ja synes også det var farligt med 4 til så dyr en spiller som Milan, fatter stadig ikke en spiller uden videresalgspotentiale kunne være så løntung.

Jeg er også lidt bekymret for D'Alberto og en lang 4 års - men synes han ser fornuftig ud, og har trods alt spillet 15-20 kampe hver sæson i mange år.

Eric er man naturligvis også spændt på, og det kan jo sagtens blive dyr fuser, men for let at dømme på bagkant. På forkant er det rigtig at erstatte Højer med kvalitet og en ung med udviklings og salgspotentiale. Hellere fejle end hente en gennemsnitlig superliga spiller på 28, der helt sikkert trækker ned.

Egentlig synes jeg Alberto er lidt for uambitiøst - især med tanke på at vi har FB og Albert som ser ud til at have svært ved at komme i start11, og havde Munks, Lassen, Anbo og Oliver inden Alberto kom. Synes vi skulle gå efter noget endnu vildere, men der skulle naturligvis også allokeres penge til VB og Dawid for at få nogle mål. Så fair nok. Og som sagt Alberto ser fin ud på bolden. Er dog bekymret for at han ikke har været fast mand på noget tidspunkt sidste mange år og aldrig laver mål. I stærk kontrast til Diks og Højer.

Dawid kan også blive en kæmpe fuser. Men på forkant synes jeg det er en rigtig satsning og vigtigt at agere ift de manglende mål i et halv år.

Oliver var en nødvendig løsning, da vi manglende to backs samt havde Ting skadet inden sæsonstart (og Yann ude af kampform, Haus slidt, NB ude) og ikke kunne bringe dem fra sæsonstart. Klogt det blev 1 år.

JH stærkt.

Så umiddelbart synes jeg det er svært at klandre SIB bagefter, hvis projekterne ikke lykkes. Jeg har kun en anke ved knap 27 årige Alberto, men det bliver i hvert fald ikke så slet som Milan. Og jeg tror på Alberto kan lykkes.

Eric er man naturligvis også spændt på, og det kan jo sagtens blive dyr fuser, men for let at dømme på bagkant. På forkant er det rigtig at erstatte Højer med kvalitet og en ung med udviklings og salgspotentiale. Hellere fejle end hente en gennemsnitlig superliga spiller på 28, der helt sikkert trækker ned.
Ja. Ift hvor vi er økonomisk, er Kahl så dyr at han ikke må kikse totalt, men ret beset er han ikke så dyr som de største talenter hvor det næsten ikke kan gå galt. Det er værd at huske at der er mange talenter der har kostet endnu mere uden nogensinde at slå igennem. Jeg tror dog man er ret overbeviste om ham og der har jo også været en del undren over at vi kunne hente ham. Men Kahl er et talent og der er bare noget usikkerhed som til gengæld også giver en mulig ekstra gevinst hvis det lykkes.

Jevtovic har slet ikke den mulighed på samme måde, derfor skal man også være mere sikker når man henter ham og derfor fremstår han som så meget værre en handel. Jeg håber man får ham sendt videre også selvom han skal betales ud af kontrakten. Hvis vi slet ikke kan se ham blive brugbar sparer vi trods alt lidt der så frigives til budgettet, men måske i lige så høj grad de ressourcer der bruges på at træne spillerne. Der bør ikke rende nogen rundt man helt har opgivet.

Det er klasse - jeg ville investere dem at købe en kvalitetsspiller som fx Bundu der både laver mål og oplæg, eller en stærk 10er type der også kan begge dele, hvis man ikke ser PO eller Albert som den løsning pt - begge har evnerne. Eller en ægte goalgetter som Karama. Og leje er også okay pt. Vi skal bare have skudt noget mere krudt ind i holdet som kan booste det.

Latest posts

Back