Ja, i bund og grund har vi skåret den del ud - muligvis i hvert fald, det skal jo i princippet bevises først, men pilen peget kraftigt i retning af at vi etablerer os i top-6 når også økonomien følger med. Det er vel ikke mere en to år siden vi snakkede om at vi nok lige skulle igennem en periode hvor vi nogle gange var med og andre gange ikke, måske endda oftere udenfor. Vi skal derfor heller ikke “gå i panik” hvis det kikser i en slags mellemsæson.
Jeg har flere samtaler med venner som kalder det "katastrofalt"/nær fatalt hvis AGF skulle lande uden for top 6. Og jeg medgiver at det lige nu ville gøre mere ondt end normalt af flere grunde. Men på en 10-årig periode skal vi være robuste nok til at kunne opleve en sæson netop uden for top 6. Især hvis man kvalificerer sig til europæisk via playoff, og evt. vinder pokalen den sæson. Men uanset hvornår det måtte ske, så er vi allerede nu nået dertil, hvor det at slutte uden for top 6 er en kæmpe skuffelse når/hvis det sker. Så kan der efterfølgende ske meget, som kan rette lidt op på det. Det kan jo også være et år, hvor vi er i et europæisk gruppespil, og derfor ikke kan håndtere to-tre lange turneringer endnu (med pokalen). Så MÅDEN det sker på betyder også noget.
Men jeg var forberedt på. at vi når vi kom i top 6 igen, at det så skulle være ca. hvert andet år vi kom med i en længere periode. Faktisk meget lig AaB siden 2015.
Men vi sprang direkte over de led. Og sat på spidsen har vi jo gjort det bedre end AaB siden deres 2015, hvor de dog havde flot euroæisk succes og et mesterskab i 2014 i bagagen. Men siden da er det blevet til fire 5.pladser, en 10.plads, 9. plads og to 7.pladser. Så de har ligget i lige omkring top 6-stregen lige siden, udover et par år hvor de kom endnu længere væk. De har stadig 4 top 6-pladser i den periode vi har nået det 2 gange.
Men vi er altså nået højere op, og lavet en medalje siden dengang.
Er AaB mere sandsynlig i top 6 end AGF nu om dage? Det vil jeg ikke sige.
Men har AGF med 2 år i top 4 gjort sig til umulige at se uden for top 6? Det vil jeg heller ikke sige.
Jeg vil i denne sæson sige, at begge hold kan klare det, og AGF som lidt større favoritter end dem ift at klare det i sidste ende. Og over de næste 5-10 år, der er det mit håb at vi nær-permanent skal være i top 6. Klubbens målsætning er jo permanent top 6 allerede fra sidste år af. Og indtil nu, så er vi da også på kursen overordnet set. I runde 11 når vi har mødt alle hold ved vi langt mere. Jeg tror vi er i top 6 til den tid.