New posts

Cykling

• Thread starter Thread starter Guller
  • Start date Start date
  • Replies Replies: Replies 5K
  • Views Views: Views 229K
Cykling
Når man hører den systematiske doping som Lance Armstrong og hele US Postal praktiserede i slut halvfemserne og 6-7 år frem, så var det så voldsomt, så var det så omfattende, så det fik Riis, og alle andre til at blegne i sammenligning. I 98 med Festina skandalen (det år hvor Armstrong fik kemo for testikelkræft), var der en holdning i cykelsporten at nu var det nok, det havde taget overhånd, og det var tid til en frisk start. Indtil Armstrong pulveriserede feltet i TDF i 99, så begyndte det hele forfra.

Hvis man spoler frem til i dag, så lader det til at være meget samme fortælling. Der har været en ambition om at komme ud af fortidens skygger i cykelsporten, indtil UAE, deres lægestab og Pogacar så en mulighed for at overgå alle. Så nu er der flere der prøver at følge efter, bare for at kunne følge med. Hvad nu hvis det eneste Pogacar er et hundredeårstalent i, er skruppelløshed, ligesom Lance Armstrong?

Du mistede pointen.. Lance var bedst af ligesindede.
Hvorfor skulle pogacar ikke være det samme?

Reelt er der også kun et argument for at pogacar er dopet - han er for god hele året.

Det er netop en af de ting som er ekstremt - han slår stort set alle og hele året rundt. Han har glemt at lytte til Armstrong - lad nu være med at køre stærkt hele tiden og lad de andre vinde lidt ellers bliver du jagtet.

Og så syntes jeg man er lidt naiv? Hvorfor skulle effekten på ham være så meget større end på andre?

Der følger et andet argument med her. Han er på et hold som er ledet af personer som både selv har dopet sig og på tidligere hold de har haft ansvaret for, har haft atleter som endte med at blive snuppet for doping. Hvem ved - måske de er blevet klogere eller også er de endelig endt på et hold, med nærmest uanede ressourcer som bare er lidt bedre til det hele ;)

Det jeg måske opponere lidt imod, er så stor en mistro imod en rytter - hvis man reelt tror alle snyder?
Jeg forstår det hvis det kun er ham man mistror - men hvis man tror andre snyder - så er han vel bare bedst blandt ligesindede?

Nogen af os mener alle de dopede skulle knaldes. Pogacar stikker bare så meget ud fordi han kan i nærmest alle terræner og hele året rundt.

Jeg hylder ikke bedst blandt ligesindede, førend man giver dopingen helt fri.

Nå - ville egentlig ikke ind i den debat igen, for det kører bare i ring. Køber bare ikke ind på, at fordi Biden gjorde X, så kan Trump gøre Y og ingen skal stille spørgsmål ved det. Ligesom ingen skal stille spørgsmål ved Pogacar, fordi de andre sikkert også er dopede.

Du mistede pointen.. Lance var bedst af ligesindede.
Hvorfor skulle pogacar ikke være det samme?
Pointen er at der er en der fører feltet, og starter et problem, som var begrænset eller måske endda aftagende inden de satte nye standarder for dopingbrug. Sådan en var Armstrong og det er oplagt at Pogacar kan være der samme. Der er en som fører an, og andre der følger efter, det er bagmanden man skal have fat i for at komme problemet til livs, ikke dem der følger efter.

Men så er vi jo reelt enige ?
Problemet opstår når man så ikke vil snakke om andre end Pogacar i den ombæring

Pogacar er så dominerende, at det ikke giver mening at diskutere andre - ikke ift. dopingvinklen og knap nok ift. andre vinkler i de løb, han deltager i. Jeg tænker, det står dig frit for at starte debatter om, om Vingegaard og Mads P er dopede. Der er bare ikke ret mange, der finder dem interessante.

Han har glemt at lytte til Armstrong - lad nu være med at køre stærkt hele tiden og lad de andre vinde lidt ellers bliver du jagtet.
Rent objektivt set er det altså mere doping-mistænkeligt kun at være god én gang om året en det er at være det hele året rundt.

Eller at blive det i en sen alder frem for at have været det siden man var 15 eller 19.

Pogacar er så dominerende, at det ikke giver mening at diskutere andre - ikke ift. dopingvinklen og knap nok ift. andre vinkler i de løb, han deltager i. Jeg tænker, det står dig frit for at starte debatter om, om Vingegaard og Mads P er dopede. Der er bare ikke ret mange, der finder dem interessante.

Det er vel reelt også det jeg prøvede med Vingegaard og MvdP :)
Men det er what absolutisme.. :)

Det er vel reelt også det jeg prøvede med Vingegaard og MvdP :)
Men det er what absolutisme.. :)

Det er jeg uenig i. Du tog ikke udgangspunkt i det, Vingegaard og MVDP laver på en cykel, som er det, jeg foreslår dig.

Du sagde, hvis Pogacar snyder, så snyder Vingegaard og MVDP også. Din vinkel handlede ikke om Vingegaard og MVDP, den handlede om at udfordre debatten om Pogacar ved at pege på nogle andre. Og det er netop wharaboutisme.

Jeg synes egentlig din tilgang med også at kigge på de andre er fin. Jeg synes bare overhovedet ikke Vingegaard og MVDPs præstationer er tilnærmelsesvist sammenlignelige med Pogacar, og så bliver det for mig bare et søgt forsvar for Pogacar.

Det bliver spændende med Evenepoel i Flandern rundt (y)

Alle egenskaber burde være til stede og han burde vel have kørt en del på brosten - alligevel kan man altid frygte styrt. Han har en stor motor og kan køre hurtigt alene - måske det kan give en anden dynamik. Han er ikke bange for at angribe og måske det er bedre tidligt end sent - han skal da bare afsted med Mads P (som nok ikke er helt på toppen).

På hans kanal lavede de en optagelse den 27 december men den er først udgivet nu - det var åbenbart en hemmelighed eller langvarig overvejelse.

Det bliver spændende med Evenepoel i Flandern rundt (y)

Alle egenskaber burde være til stede og han burde vel have kørt en del på brosten - alligevel kan man altid frygte styrt. Han har en stor motor og kan køre hurtigt alene - måske det kan give en anden dynamik. Han er ikke bange for at angribe og måske det er bedre tidligt end sent - han skal da bare afsted med Mads P (som nok ikke er helt på toppen).

På hans kanal lavede de en optagelse den 27 december men den er først udgivet nu - det var åbenbart en hemmelighed eller langvarig overvejelse.

Rent fysisk er jeg helt enig. Men hans helt store problem kan blive positionskampen. Det giver stadig problemer i etapeløbene og Ardennerne, hvor positionskampen er langt mildere end brostensklassikerne, og sidder han i position 50 når de rammer Kvaremont, så er han jo sat nærmedt inden stigningen begynder. Og han får næppe lov til at komme ud foran (omend det kunne være sjovt at se).

Rent fysisk er jeg helt enig. Men hans helt store problem kan blive positionskampen. Det giver stadig problemer i etapeløbene og Ardennerne, hvor positionskampen er langt mildere end brostensklassikerne, og sidder han i position 50 når de rammer Kvaremont, så er han jo sat nærmedt inden stigningen begynder. Og han får næppe lov til at komme ud foran (omend det kunne være sjovt at se).
Det gør det i hvert fald sværere at komme derind i top 10, da han sikkert skal bruge 1-2 mand på selv at komme ind o top 10.

Det gør det i hvert fald sværere at komme derind i top 10, da han sikkert skal bruge 1-2 mand på selv at komme ind o top 10.
Problemet er nok større end det. Han plejer at have svært ved at holde hjulet på dem der skal køre ham i position. Folk som Mads P, Pogacar og MvDP kan holde sig i top 10-15 stykker selv uden hjælp. Evenepoel har svært ved at holde sig i top 50 selv med hjælp.

Det er jeg uenig i. Du tog ikke udgangspunkt i det, Vingegaard og MVDP laver på en cykel, som er det, jeg foreslår dig.

Nok bare mig der ikke får formuleret mig klart nok, selvom jeg syntes der er en vis afledt effekt af snakken lm Pogi, som ikke er whataboutisme.. Men hva fanden, jeg glæder mig til at se cykelløb på søndag og hvordan det hele kommer til at spille ud.

Håber Van der Poel, Van Aert osv. Æder deres egen ære og kører imod Pogi, og arbejder sammen.

Problemet er nok større end det. Han plejer at have svært ved at holde hjulet på dem der skal køre ham i position. Folk som Mads P, Pogacar og MvDP kan holde sig i top 10-15 stykker selv uden hjælp. Evenepoel har svært ved at holde sig i top 50 selv med hjælp.
Jeg tænkte ligeså meget på, at van Dijcke brødrene, Veermersch og Tratnik måske ville køre sig i bund for at holde ham inde i top 10, og så ville der være endnu mindre plads. I andre udgaver ville de måske økonomisere mere med kræfterne, og måske endda gå i udbrud.

Nok bare mig der ikke får formuleret mig klart nok, selvom jeg syntes der er en vis afledt effekt af snakken lm Pogi, som ikke er whataboutisme.. Men hva fanden, jeg glæder mig til at se cykelløb på søndag og hvordan det hele kommer til at spille ud.

Håber Van der Poel, Van Aert osv. Æder deres egen ære og kører imod Pogi, og arbejder sammen.

Enig. Jeg har virkeligt forhåbninger til van Aert. Jeg synes, han begynder at ligne sit gamle jeg. Hertil håber jeg, at Evenepoel kan gøre en forskel. Han er vel den eneste, der har poweren til at køre Pogacar ind. Og så er jeg spændt på at se, hvad danskerne kan. Ikke fordi jeg forventer, de kan vinde. Men det bliver interessant at se, hvordan Asgreen, Valgren, Mads P. og eventuelt Søren Kragh griber løbet an.

Jeg forudser, at Pogacar, MVDP og eventuelt Van Aert smadrer det hele som vanligt. Jeg forudser, at Evenepoel har bøvlet med positionskampen og kommer på bagkant. Hvis Mads skal have en chance, skal han have niveau til at følge enten Pogacar og co., hvilket er tvivlsomt - det er tvivlsomt, om nogen kan følge Pogacar, eller også skal han have niveau til at køre med og samarbejde med Evenepoel, når han kører bagfra. Det sidste tror jeg er Mads' bedste chance, fordi Evenepoel har vist, at han kan hente Pogacar i en h2h.

Enig. Jeg har virkeligt forhåbninger til van Aert. Jeg synes, han begynder at ligne sit gamle jeg. Hertil håber jeg, at Evenepoel kan gøre en forskel. Han er vel den eneste, der har poweren til at køre Pogacar ind. Og så er jeg spændt på at se, hvad danskerne kan. Ikke fordi jeg forventer, de kan vinde. Men det bliver interessant at se, hvordan Asgreen, Valgren, Mads P. og eventuelt Søren Kragh griber løbet an.

Tænker valgren, Asgreen og Kragh alle kan få noget ud af et tidligt angreb, hvis benene er der på dagen.. specielt førstnævnte virker til at have god form.

Håber Kragh får lov at se om han kan komme på forkant, og kører sin chance eller hjælpe Mads på et mellemstykke. Det ville jeg prøve på som lidl sportsdirektør.

Jeg forudser, at Pogacar, MVDP og eventuelt Van Aert smadrer det hele som vanligt. Jeg forudser, at Evenepoel har bøvlet med positionskampen og kommer på bagkant. Hvis Mads skal have en chance, skal han have niveau til at følge enten Pogacar og co., hvilket er tvivlsomt - det er tvivlsomt, om nogen kan følge Pogacar, eller også skal han have niveau til at køre med og samarbejde med Evenepoel, når han kører bagfra. Det sidste tror jeg er Mads' bedste chance, fordi Evenepoel har vist, at han kan hente Pogacar i en h2h.

Jeg tænker også Pogacar kører alene der hvor han plejer, men jeg har et håb om at MvdP, Van Aert og Remco (tror ikke Mads er der desværre) kan samle sig og kører ham ind igen.

Latest posts

Back